Co to jest jakość? Rozumienie, definiowanie i ocena jakości.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
INFORMA CJA o wynikach kontroli artykułów dla dzieci III kwartał 2014 r.
Jarosław Ciszewski Problemy krajowego sektora paliw z perspektywy zbiornika OLPP.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
InMoST, Analiza architektury metodą ATAM Jerzy Nawrocki
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Martyna Furtak kl. 1 TT. Według art. 3 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych GMO to organizm inny niż organizm człowieka,
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Podstawowe pojęcia termodynamiki chemicznej -Układ i otoczenie, składniki otoczenia -Podział układów, fazy układu, parametry stanu układu, funkcja stanu,
Magdalena Mikoda Iga Dąbrowska kl. II C. Żywność pochodząca z upraw, gdzie nie używa się środków chemicznych bądź używa w niewielkiej ilości.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
MOŻLIWOŚCI EKSPERYMENTALNO- TEORETYCZNEGO MODELOWANIA PROCESU SPALANIA ODPADÓW W WARSTWIE RUCHOMEJ ORAZ OPTYMALIZACJI PRACY SPALARNI ODPADÓW Realizowane.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
© Prof. Antoni Kozioł, Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH Prezentacja – 4 Matematyczne opracowywanie.
Zarządzanie systemami dystrybucji
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Analiza spektralna. Laser i jego zastosowanie.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Teoria masowej obsługi Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
# Analiza cech taksacyjnych drzewostanów przy wykorzystaniu technologii LIDAR 1 15 Sep 2010 Analiza cech taksacyjnych drzewostanów przy wykorzystaniu technologii.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Informacja na temat projektu informatycznego „Centralizacja przetwarzania danych” V Krajowa Konferencja System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
POP i SIR POK1 i POK2.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Rachunkowość finansowa – część 8 Wynik finansowy – rachunek zysków i strat Karolina Bondarowska.
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Struktura kanałów marketingowych
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Zapis prezentacji:

Co to jest jakość? Rozumienie, definiowanie i ocena jakości.

JAKOŚĆ jest więc: -NIEWIDOCZNA, gdy jest dobra, - NIEMOŻLIWA DO NIEZAUWAŻENIA, gdy jest zła

Filozoficzne ujęcie jakości PLATON jakość (poion) to „sąd oceniającego subiektywnie zależny od doświadczenia”, jakości nie da się zdefiniować – zrozumieć ją można tylko przez własne osobiste doświadczenia,

Filozoficzne ujęcie jakości ARYSTOTELES jakość ▫ w ujęciu metafizycznym – to różnica istoty (istotna różnica) lub własność substancji w ruchu, ▫ w ujęciu ontologicznym – to na mocy czego rzeczy są w pewien sposób oceniane, „coś na podstawie czego możemy porównać produkty”, „coś co świadczy o produkcie, odróżnia go od innych” (ankieta) jakość to cecha (obok rzeczy i relacji) która może być definiowana, ale nie podlega ocenie,

Filozoficzne ujęcie jakości STRAGERITA, LAO TSE jakość – to co doskonałe, jakość – perfekcja wykonania, doskonałość

Filozoficzne ujęcie jakości J. LOCKE, I.KANT jakość pierwotna, „rzecz sama w sobie” – ma charakter obiektywny (Locke – np. waga, kształt, Kant – nigdy nie może zostać poznana) jakość wtórna, „rzecz dla mnie” – (Locke – podlegająca ocenie zmysłów, np. smak, Kant- widziana jest przez każdego tak jak mu się ukazuje), Kant – ocena jakości produktu jest zawsze oceną sbiektywną

Filozoficzne ujęcie jakości

Jakość techniczna i jakość ekonomiczna (marketingowa) Jakość techniczna to zbiór wymagań stawianych produktowi przeznaczonemu do określonego użytku, to stopień w jakim dany produkt jest zgodny z projektem czyli ze specyfikacją wymagań Oceniający jakość – specjalista, producent. Jest to wewnętrzna perspektywa oceny jakości

Jakość techniczna i jakość ekonomiczna (marketingowa) Jakość ekonomiczna to zespół cech produktu, które wpływają na jego zdolność do zaspokajania określonej potrzeby, to stopień spełnienia wymagań odbiorcy Oceniający jakość – konsument Jest to zewnętrzna perspektywa oceny jakości Jakość ma tu charakter subiektywny

Klasyfikacja ujęć jakości wg. P. Garvina jakość w sensie transcendentalnym, jako doskonałość, ▫ „jakość – kiedy produkt w 100% spełnia moje oczekiwania”, „stopień doskonałości”, „to najbardziej pożądana cecha produktu” (ankieta), ▫„jakość to wszystko co można poprawić”(Imai – filozofia Kaizen) jakość bazująca na cechach produktu - o jakości decydują atrybuty i właściwości rzeczy, ▫„zbiór wartości opisujących daną rzecz”, „trwałość”, „stan, poziom rzeczy lub usługi”, „zbiór cech lun stan produktu” (ankieta) ▫koncepcja jakości rozumianej jako atrybuty rzeczy J.M. Jurana jakość bazująca na ocenie klienta – o jakości decyduje postrzeganie produktu i ocena jego cech dokonana przez klientów, ▫„stopień zadowolenia klienta”, „jakość = zadowolenie” ▫„jakość jest wszystkim co konsumenci postrzegają, że nią jest” (Grönroos) jakość bazująca na ocenie procesu produkcji – o jakości decyduje zgodność z postawionymi normami i procedurami, ▫założenia TQM i ISO, „jakość to zero braków, to wolność od wad” ▫ „zgodność ze standardami”, jakość bazująca na ocenie wartości – jakość definiowana w odniesieniu do kosztów i/lub ceny ▫„jakość to dostarczenie konsumentowi tego czego potrzebuje za cenę, którą jest skłonny zapłacić” (Price)

Jakość jest to więc:  stopień zbliżenia do doskonałości,  przydatność do użytku,  spełnienie oczekiwań,  zgodność z wymaganiami,  wykonanie poprawnie za pierwszym razem

Cechy i charakterystyki CECHA – każdy, mierzalny lub niemierzalny, ale dający się opisać słowie, element orzekający o danym obiekcie lub o jego właściwościach CHARAKTERYSTYKA – zbiór cech powiązanych z pewną jednorodną właściwością

Klasyfikacja charakterystyk fizyczne (np. mechaniczne, fizyczne), sensoryczne (np. smakowe, węchowe), behawioralne (np. empatia, wiarygodność), temporalne (np. dostępność, punktualność), ergonomiczne (np. komfort, bezpieczeństwo), funkcjonalne (np. osiągi).

Klasyfikacja charakterystyk techniczne (np. właściwości fizykochemiczne, wymiary), użytkowe (np. niezawodność, trwałość, naprawialność), estetyczne (np. wygląd zewnętrzny, staranność wykonania), ekonomiczne (np. koszty nabycia, koszty eksploatacji).

Klasyfikacja charakterystyk niezależne od czasu – te które można wyznaczyć już w momencie nabycia produktu (np. wygląd, funkcjonalność, ergonomiczność), zależne od czasu – związane z niezawodnością, których ocena może być wyrażona jedynie w kategoriach prawdopodobieństwa i często dopiero po upływie określonego czasu użytkowania (np. trwałość, czas między awariami, naprawialność).

Model Kano Podział charakterystyk ze względu na wpływ na satysfakcję:  właściwości podstawowe – bez nich produkt nie jest tym za co jest uważany – powodują jedynie akceptację produktu,  „osiągi” – proporcjonalny wpływ na satysfakcję  decydujące o atrakcyjności – cechy, których nie mają inne produkty, a które klient odbiera jako niespodziewane ale użyteczne.

Pomiar i ocena jakości Cechy służące do pomiaru jakości można podzielić na: mierzalne (wielkości), niemierzalne (atrybuty), można je opisać słownie w skali: dwustopniowej (dwustanowej), wielostopniowej (wielostanowej)

Schemat oceny jakości wyrobu 1. ustalenie zbioru cech tworzących kryteria oceny, 2. wyznaczenie wartości lub stanów cech, na podstawie: ▫pomiaru – jeśli cecha jest mierzalna, ▫ obserwacji stanu cechy i jej kwalifikacji do określonej grupy – jeśli cecha jest niemierzalna, 3. kwalifikacja stanów cech, (np. zgodny – niezgodny) 4.określenie ważności cech i ich uporządkowanie 5. ocena jakości.

Kwalifikacja stanów cech Wyróżniającymi stanami cechy są stany: ▫ zgodny – niezgodny, ▫ spełniający wymagania – nie spełniający wymagań, ▫ dobry – zły. Niezgodność – niespełnienie ustalonych wymagań, Jednostka niezgodna – jednostka obciążona niezgodnością lub niezgodnościami, Wada – niezgodność nie pozwalająca na uzyskanie pełnej wartości związanej z zamierzonym użytkowaniem Jednostka wadliwa (brak) - produkt obciążony wadą.