Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Audyt wewnętrzny w systemie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Kontrola administracji
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
PRACA SOCJALNA W ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Ministerstwo Finansów
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
1 Zarządzania ryzykiem.  Audyty, audity i kontrole Pod koniec każdego roku trzeba przygotować:  plany audytu wewnętrznego,  plany kontroli, wykonywanych.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Uszczelnienie systemu podatkowego, co dalej?
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu

Wyzwania przed administracją publiczną Wzmocnienie efektywności zarządzania, w tym zarządzania finansami publicznymi jako element reform w sektorze publicznym stanowiących odpowiedź na bieżące i strategiczne potrzeby i wyzwania 2

Główne kierunki reform Wdrożenie logiki i kultury zarządzania opartej na efektach przez wszystkie podmioty publiczne Efektywne wykorzystywanie środków publicznych i innych zasobów Przejrzystość działalnościNakierowanie na potrzeby klientówInnowacyjność działalności 3

Kontrola zarządcza jako element reformy zarządzania w jsfp Usystematyzowanie zarządzania w sektorze publicznym Wskazanie elementów systemu zarządzania kluczowych z perspektywy nowoczesnej teorii i praktyki zarządczej Systematyczna ocena i poprawa przyjętych rozwiązań 4

Cel audytu wewnętrznego w jednostce Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie ministra kierującego działem lub kierownika jednostki w realizacji celów i zadań, między innymi, poprzez systematyczną ocenę kontroli zarządczej, dlatego podstawowym zadaniem audytora wewnętrznego jest wspieranie kierownictwa jednostki w osiąganiu planowanych celów i zadań poprzez dostarczanie zapewnienia o prawidłowym funkcjonowaniu kontroli zarządczej. 5

Audyt wewnętrzny jako narządzie oceny 6 Audyt wewnętrzny: ocenia funkcjonowanie kontroli zarządczej w jednostce rekomenduje usprawnienia w obszarach, które tego wymagają

Elementy kontroli zarządczej adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza w jednostce prawidłowe funkcjonowanie jej elementów: środowisko wewnętrzne, zarządzanie ryzykiem, informacja i komunikacja, monitorowanie i ocena, mechanizmy kontrolne. 7

Ocena kontroli zarządczej Ocena kontroli zarządczej dokonywana przez audytora wewnętrznego powinna dotyczyć w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności ustanowionych mechanizmów kontrolnych zabezpieczających jednostkę przed nieprawidłowościami w realizacji zadań i/ lub nieosiągnięciem celów. 8

Adekwatne mechanizmy kontrolne w najbardziej odpowiedni sposób odpowiadają na zidentyfikowane ryzyka. Ocena następuje poprzez sprawdzenie: czy istotnie odnoszą się one do przyczyn lub skutków wystąpienia określonego ryzyka, czy ograniczają wystąpienie ryzyka do ustalonego, akceptowalnego poziomu, czy prawidłowe stosowanie mechanizmów kontrolnych zabezpiecza jednostkę przed zmaterializowaniem się skutków kluczowych ryzyk. 9

Skuteczne mechanizmy kontrolne działają w taki sposób, w jaki zostały zaprojektowane, a ich działanie przynosi oczekiwany efekt. Ocena następuje poprzez sprawdzenie: czy mechanizmy kontrolne zabezpieczają jednostkę przed ryzykami bez konieczności podejmowania dodatkowych działań (obok zaprojektowanych mechanizmów), czy ryzyka są ograniczane w pożądanym stopniu, czy mechanizmy kontrolne odnoszą się do przyczyn lub skutków wystąpienia określonego ryzyka. 10

Efektywne mechanizmy kontrolne skutecznie chronią jednostkę przed ryzykiem przy jednoczesnym ponoszeniu przez nią możliwie najmniejszych nakładów związanych z ich funkcjonowaniem. Ocena następuje poprzez sprawdzenie: jakie są koszty wdrażania i funkcjonowania mechanizmów kontrolnych w relacji do ewentualnych strat lub szkód powstałych w przypadku zmaterializowania się ryzyka, jakie są efekty (korzyści) uzyskiwane w wyniku działania mechanizmów kontrolnych w stosunku do ponoszonych kosztów ich ustanowienia. 11

W rezultacie w dobrze funkcjonującym systemie kontroli zarządczej adekwatne, skuteczne i efektywne mechanizmy kontrolne przyczyniają się do zrealizowania przyjętych przez jednostkę celów i zadań. 12

Rola Komitetów Audytu Powołane, aby monitorować i wspierać: rozwój kontroli zarządczej jakość audytu wewnętrznego 13 w ministerstwie i dziale/działach

Znaczenie usytuowania KA dla jego działalności 14 MINISTER KIEROWNICTWO MINISTERSTWA KOMITET AUDYTU Jednostka w dziale Komórki organizacyjne w ministerstwie Komórka audytu wewnętrznego Komórki organizacyjne w ministerstwie

Struktura systemu kontroli zarządczej Minister kontrola zarządcza - poziomy odpowiedzialności w ministerstwie członkowie Kierownictwa dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz inne osoby zobowiązane do realizacji zadań w zakresie kontroli zarządczej w jednostkach w dziale kierownicy jednostek w dziale audyt wewnętrzny komórka audytu wewnętrznego w ministerstwie kierownicy komórek audytu wewnętrznego w jednostkach w dziale lub audytorzy wewnętrzni / zleceniobiorcy Komitet Audytu

opinia komitetu audytu i wnioski na potrzeby „Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej” opiniowanie planu działalności oraz sprawozdania z wykonania planu działalności ministra zapoznanie się z informacjami na temat kluczowych ryzyk zidentyfikowanych w ministerstwie i dziale/działach Sygnalizowanie kluczowych ryzyk i rekomendowanie rozwiązań 16 Główne z dotychczasowych działań KA w zakresie kontroli zarządczej

Główne z dotychczasowych działań KA w zakresie audytu wewnętrznego analizy wskaźnikowe efektywności audytu wewnętrznego monitorowanie systemu zapewnienia jakości, w tym ocen wewnętrznych i zewnętrznych funkcji audytu wewnętrznego, pozyskiwanie informacji nt. audytu od kierowników jednostek, zgłaszanie priorytetów do rocznych planów audytu wewnętrznego, analiza wyników zadań audytowych oraz stopnia wdrażania rekomendacji wydanych przez audyt, analiza informacji przekazanych przez audyt wewnętrzny, w tym planów i sprawozdań z wykonania planów audytu oraz oceny stanu KZ wydanej przez AW, 17

Czynniki wpływające na skuteczność działań komitetów audytu Czynniki organizacyjne dotyczące komitetu audytu Czynniki środowiskowe dotyczące ministerstwa i/lub działu/działów Stopień wnikliwości analiz prowadzonych przez komitet audytu Zakres wydawanych rekomendacji Sposób i zakres monitorowania skutków działań komitetu audytu 18

Czynniki organizacyjne Jaki wpływ na skuteczność komitetu audytu ma jego skład (całkowita liczba członków, liczba członków niezależnych, ich wiedza i doświadczenie)? Czy istnieje związek między skutecznością komitetu a wskaźnikiem uczestnictwa jego członków w posiedzeniach? Jaki wpływ na skuteczność komitetu ma udział w posiedzeniu Przewodniczącej/Przewodniczącego komitetu audytu? 19

Czynniki środowiskowe Jaki wpływ na skuteczność komitetu audytu ma otoczenie, w którym działa (wielkość ministerstwa, liczba działów, liczba jednostek w dziale, partnerzy współpracujący)? Czy większa liczba jednostek w dziale przypadająca na członka komitetu przekłada się na efektywność komitetu? Czy komitet wykorzystuje (jest w stanie wykorzystywać) swoje usytuowanie dla usprawnienia procesów przechodzących przez różne komórki/jednostki? 20

Wnikliwość analiz Z czego wynika stopień wnikliwości analiz prowadzonych przez komitet audytu? Czy większa liczebność komórki audytu wewnętrznego w ministerstwie ma znaczenie dla stopnia wnikliwości analiz? Co (kto) ma wpływ na to, czym zajmuje się komitet audytu? Czy cechy osobowościowe kierującego komórką audytu wewnętrznego mają wpływ na funkcjonowanie komitetu audytu? 21

Wydawane rekomendacje Czy rekomendacje dotyczą tylko ministerstwa, czy tylko działu/działów, czy też w jednakowym stopniu odnoszą się zarówno do ministerstwa jak i jednostek w dziale? Co (kto) ma wpływ na zakres i przedmiot rekomendacji? 22

Monitorowanie efektów działalności Jakie formy monitorowania działalności podejmują komitety audytu? Czy oprócz stopnia wdrożenia zaleceń badają również efekt podjętych działań? 23

Panel dyskusyjny Zapraszam do aktywnej dyskusji 24