Asymetria stawek MTR w rozliczeniach międzyoperatorskich Polkomtel S.A. Debata MTR Warszawa, 23 czerwca 2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Zmiany na rynku energii elektrycznej
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Budżetowanie kapitałów
Konkurencja na rynku energii – fakty i mity Marian Babiuch Prezes PTEZ Kazimierz Dolny, Marca 2010 Ogólnopolski Kongres Energetyczno – Ciepłowniczy.
PREZES ZARZĄDU MR BANKU S.A.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Hotel Courtyard – Warszawa
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
T.Szumlicz, konferencja RzU: Ochrona konsumentów ...
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Prywatyzacja usług publicznych.
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Raport o rynku franczyzowym w Polsce Edycja 2009.
Internet 2006: rozwój e-commerce
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Działania zwiększające penetrację Internetu Na przykładzie Francji UKE, czerwiec 2009.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Rozwój Infrastruktury Telekomunikacyjnej pod kątem ISP
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Podsumowanie trzeciego spotkania NUG_PL w dniu 6 września 2010 Sławomir Panasiuk Wiceprezes Zarządu KDPW SA Warszawa 14 grudnia 2010.
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
UMOWA SPOŁECZNA PRACA. Tegoroczne kampanie wyborcze toczą się w dwudziestopięciolecie powstania Solidarności. To szczególne zobowiązanie i nie wolno o.
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Pieniądz Elektroniczny
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Sławomir Sztaba Szkoła Główna Handlowa Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ ZAKAŃCZANIE POŁĄCZEŃ KOMÓRKOWYCH W WIELKIEJ BRYTANII MARTA KUNKEL DOMINIKA PUZYNIAK MAJA SMOLAREK KRZYSZTOF ZAWISZA.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Stawki opłat za połączenia komórkowe w UK - Konkurencja wąskiego gardła Ekonomia niedoskonałej konkurencji  Bartłomiej Dziech  Krzysztof Kubica  Radosław.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Zapewnienie współkorzystania oraz dostępu telekomunikacyjnego do Regionalnych Sieci Szerokopasmowych Urząd Komunikacji Elektronicznej Departament Hurtowego.
Stawki MTR Debata Urzędu Komunikacji Elektronicznej 23 czerwca 2009 Polska Telefonia Cyfrowa.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
Czy polski rynek zakańczania połączeń w sieciach komórkowych jest regulowany? Monika Podpłońska Kierownik Działu Regulacji PTK Centertel Sp. z o.o.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji 1 Argumenty za i przeciw zmianie aktualnych warunków rozliczeń za SMS/MMS w rozliczeniach międzyoperatorskich.
(C) MNO & PIIT 1 Stanowisko 3.MNO w sprawie wysokości i asymetrii stawek MTR Opracowanie przygotowane przez 3.MNO pod patronatem Polskiej Izby Informatyki.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Ustalenie polityki cenowej - przykład
Publiczne prawo konkurencji
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
UKE Praktyczne aspekty dostępu hurtowego do sieci POPC Warszawa, 20 czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Asymetria stawek MTR w rozliczeniach międzyoperatorskich Polkomtel S.A. Debata MTR Warszawa, 23 czerwca 2009 r.

2 Unijne podstawy prawne określania MTR Dyrektywa 2002/21/EC Parlamentu Europejskiego i Rady Rekomendacja KE (on the Regulatory Treatment of Fixed and Mobile Termination Rates in the EU) z dnia 7 maja 2009 r. ERG Common Position (on symmetry of fixed call termination rates and symmetry of mobile call termination rates) z dnia 28 lutego 2008 r.

3 Dyrektywa ramowa Art. 8 ust. 2 Dyrektywy 2002/21/EC Parlamentu Europejskiego i Rady stwierdza, że krajowe władze regulacyjne (Prezes UKE) winny promować konkurencyjność poprzez: zapewnienie konsumentom maksimum korzyści pod względem warunków, cen i jakości, zapewnienie braku ograniczenia konkurencji, promowanie efektywnego inwestowania w infrastrukturę.

4 Rekomendacja KE „Operatorzy [świadczący usługę zakańczania połączeń] konkurują między sobą o abonentów [na rynku detalicznym]. Poziom stawek MTR ma istotne strategiczne i konkurencyjne następstwa.” (pkt 3 preambuły Rekomendacji KE z dnia 7 maja 2009). [eng. (…) operators are also in competition with each other for subscribers, termination rates can have important strategic and competitive implications.] „Komisja od dawna uznaje, że wprowadzanie symetrycznych stawek MTR promuje efektywność, trwałą konkurencję oraz zapewnia maksymalizację korzyści osiąganych przez konsumentów w zakresie cen i wyboru ofert.”(pkt 7 preambuły Rekomendacji KE z dnia 7 maja 2009). „Wygórowane opłaty za zakańczanie połączeń stanowią podstawowy problem konkurencyjny, przed którym stoją władze regulacyjne” (pkt 7 preambuły Rekomendacji KE z dnia 7 maja 2009).

5 Opinia ERG dotycząca symetrii stawek MTR ( ERG Common Position on symmetry of fixed call termination rates and symmetry of mobile call termination rates) Przy istnieniu konkurencyjnego rynku detalicznego stawki MTR winny być symetryczne Asymetria prowadzić może do: –zakłócenia konkurencyjności, –mniejszego zaangażowania do inwestowania, –ryzyka nieefektywnego wejścia na rynek, –nieefektywności po stronie operatora korzystającego z asymetrii, –wzrostu detalicznych stawek off-net’owych oraz może być –szkodliwa dla dobrobytu społecznego. Asymetria jest dozwolona tylko w okresie przejściowym

Implikacje asymetrii - dobrobyt społeczny: konsumenci (1) Występowanie asymetrii, a zarazem działania Prezesa UKE w kierunku jej utrzymania powodują dyskryminacje klientów sieci innych niż P4 i Cyfrowy Polsat Koszt połączenia do sieci P4 dla abonentów jest wyższy nawet 2,5x od cen połączeń do innych sieci –Cennik Heyah (taryfa Nowa Heyah) – połączenia do P4 – 0,79 zł/min,, połączenia do pozostałych – 0,29 zł/min. Nie wszyscy abonenci wiedzą, że przenosząc się do P4 lub Cyfrowego Polsatu połączenia wykonywane do nich staja się droższe Asymetria stawek rozliczeniowych wywołuje niepewność konsumenta odnośnie kosztu wykonywanego połączenia:  problem będzie narastał wraz z upowszechnianiem przenoszalności numerów  zniechęca do kupowania usługi połączeń głosowych

Implikacje asymetrii - dobrobyt społeczny: konsumenci (2) Stawki stosowane przez P4 nie są ustalone jakąkolwiek decyzją Prezesa UKE (Stanowisko Prezesa UKE w sprawie symetrii stawek na rynku zakańczania połączeń głosowych w publicznych telefonicznych sieciach ruchomych z dnia ) Stanowisko Prezesa UKE nie zabrania P4 obniżenia swoich stawek MTR P4 nie jest zainteresowane obniżeniem stawek za zakańczanie połączeń do swoich abonentów, gdyż dzięki wysokiej asymetrii realizuje ponadprzeciętne zyski –Operatorzy, w tym Polkomtel, w ramach procesu obniżek stawek MTR na rynku, zwracali się do z odpowiednimi wnioskami do P4 o obniżenie stawek MTR do poziomu symetrycznego. Obecnie trwają postępowania w UKE – P4 w dalszym ciągu odmawia ustalenia stawek w wysokości równej stawkom MTR trzech największych MNO Dzięki celowo utrzymywanej asymetrii stawek P4 świadomie dyskryminuje abonentów innych sieci

Implikacje asymetrii - dobrobyt społeczny: konsumenci (3) Uważamy, że dyskryminacja klientów detalicznych jest zjawiskiem wysoce niepożądanym na rynku Spadek stawek MTR będzie korzystny dla abonentów tylko pod warunkiem symetrycznych stawek rozliczeniowych pomiędzy operatorami. Pragnąc zagwarantować najwyższe zadowolenie konsumentom, popieramy starania Prezesa UKE dążące do obniżenia stawek MTR, ale do poziomu jednakowego dla wszystkich operatorów Pragniemy wspierać Prezesa UKE w celu zapewnienia: –jak największej konkurencji na rynku detalicznym –zwiększenia dostępności usług dla klientów –obniżenia abonentom kosztów korzystania z usług –dyskusji na temat wysokości stawek MTR, ich obniżenia do poziomu wynikającego z realizacji zaleceń KE oraz zapewniania ich symetryczności co umożliwi zapewnienie:  jak najwyższego poziomu jakości oferowanych usług,  równoprawnej konkurencji na rynku, w tym rozwój MVNO jednak naszą intencją jest aby: –konsument nie musiał zastanawiać się czy poniesie, na skutek niepewności do sieci jakiego operatora dzwoni, wyższy od planowanego koszt połączenia

Implikacje asymetrii - niepewność regulacyjna: przedsiębiorcy Występowanie asymetrii na rynku, a przez to umożliwienie wybranym podmiotom realizacji ponadprzeciętnych zysków dyskryminuje inwestorów działających w Polsce Akcjonariusze P4 oraz Cyfrowego Polsatu znajdują się na uprzywilejowanej pozycji Dyskryminuje się akcjonariuszy pozostałych operatorów telekomunikacyjnych umożliwiając osiąganie rentowności zainwestowanego kapitału na podwyższonym poziomie tylko wybranym Podważa to zaufanie do stabilności otoczenia regulacyjnego rynku telekomunikacyjnego Może to skutkować niechęcią do inwestowania kapitału w Polsce

Obecność Regulatora na rynku Nadrzędnym celem każdego Regulatora rynku jest stworzenie podmiotom gospodarczym uczciwych, a zatem niedyskryminujących warunków istnienia na danych rynkach Rynek telekomunikacyjny negatywnie wyróżnia się spośród innych rynków koncesjonowanych w Polsce poprzez stwarzanie odmiennych warunków działania na rynku dla nowych graczy –Np. rynki bankowy, czy ubezpieczeniowy nowym graczom umożliwiają konkurowanie, ale tylko na warunkach na jakich działają istniejące już na tym rynku podmioty. Dla nowych graczy (np. Alior Bank, AXA) nie stwarza się szczególnych, uprzywilejowanych warunków działania i rozwoju. –Niedopuszczalna jest na rynku bankowym i ubezpieczeniowym sytuacja faworyzowania podmiotów, tak aby jeden z graczy był dodatkowo finansowany przez pozostałych uczestników

Podsumowanie Celem Regulatora powinno być zapewnienie konsumentom jak najlepszych warunków wyboru i korzystania z usług telekomunikacyjnych Pragniemy prowadzić z Prezesem UKE merytoryczną dyskusję na temat: –funkcjonowania rozliczeń na rynku hurtowym rozliczeń międzyoperatorskich, –wysokości symetrycznych stawek MTR, Regulacja nie może opierać się jednak na asymetrii stawek MTR, która faworyzuje wybrane podmioty i dyskryminuje abonentów wybranych sieci Dopiero takie rozliczenia wyeliminują ryzyko występowania negatywnych aspektów przenoszalności numerów –Zniknie ryzyko obciążenia abonenta w wysokości innej niż oczekiwana („bill shock”) Celem dyskusji na dzisiejszej Debacie nie jest powstrzymanie Regulatora od obniżania stawek MTR, ale wykonanie kroku na drodze do symetrii stawek rozliczeniowych i zapewnienia podmiotom jednakowych warunków do rozwoju na rynku.

12 Dziękujemy za uwagę