Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, 7.04.2016, Warszawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych
Advertisements

Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
MONITOROWANIE I EWALUACJA DZIAŁAŃ W ZAKRESIE IPET I PDW
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
INTEGRACJA W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 23 IM
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
EFEKTYWNA POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Konferencja Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we współczesnej szkole SEMINARIUM NAUKOWO-METODYCZNE Nauczyciele województwa świętokrzyskiego.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Integracja w kształceniu zawodowym
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
Szczecin, 4 października 2012 r.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Podstawy prawne, rola psychologa,
Wybrane koszty braku wczesnego wsparcia dr Paweł Kubicki Szkoła Główna Handlowa Warszawa, Patronat honorowy:
Konferencja „Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej”
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Rodzice i dyrektorzy o edukacji uczniów z niepełnosprawnościami - wstępne wyniki badań dr Paweł Kubicki Instytut Badań Edukacyjnych Kraków,
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty – regulacje prawne
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Spotkanie zorganizowane dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym z klasy: II a (8 uczniów) oraz gościnnym udziałem.
Kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w roku szkolnym 2015/ sierpnia 2015 r.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
EGZAMIN GIMNAZJALNY EGZAMIN GIMNAZJALNY od roku szkolnego 2011/2012.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do punktu konsultacyjnego Wszystko Jasne Agnieszka Niedźwiedzka Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Reforma oświaty 2017 Analiza sieci oraz propozycje zmian.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, , Warszawa

Podstawowe dane statystyczne Rodzaj niepełnosprawnościIX 2015IX 2010 Niepełnosprawności sprzężone Niewidomi Słabo widzący Niesłyszący Słabo słyszący Z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim Z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym Z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją Z autyzmem w tym z Zespołem Aspergera Łącznie wszystkich uczniów Odsetek uczniów w szkołach specjalnych48%47%

Wybrane dane z badania SEON (3202 UzN, VI kl. szk. podst. i III gimnazjum, 1260 dyrektorów szkół) Zmiana szkoły – perspektywa władz Przypadki odmowy przyjęcia ucznia ze względu na niepełnosprawność: 4% szkół ogólnodostępnych, 20% szkół integracyjnych i 8% szkół specjalnych. Rekomendowanie choć raz zmiany szkoły ze względu na brak możliwości zapewnienia odpowiedniego wsparcia: 30% szkół ogólnodostępnych, 40% integracyjnych i 23% specjalnych. Wystąpienie sytuacji, że z danej szkoły ogólnodostępnej bądź integracyjnej UzN odeszli do szkoły specjalnej: 40% dyrektorów ze szkół ogólnodostępnych i 61% z integracyjnych. Zmiana szkoły – perspektywa rodziców Prawie jedna trzecia (30,5%) uczniów z niepełnosprawnościami, którzy w pierwszej rundzie badania uczyli się w szóstej klasie szkoły podstawowej, zmieniło swoją szkołę podstawową; Zmianę szkoły podstawowej u swojego dziecka zadeklarowało 20% rodziców gimnazjalistów; Ze swojego gimnazjum przeniosło się 5,4% uczniów trzecich klas gimnazjalnych; Przedszkole zmieniło 13% wszystkich uczniów z niepełnosprawnościami uczęszczających do przedszkoli. Nauczanie indywidualne Zgodnie z wypowiedziami dyrektorów 26% UzN uczęszczających do badanych szkół ogólnodostępnych, 12% uczniów ze szkół integracyjnych i 10% ze szkół specjalnych było na nauczaniu indywidualnym. (deklaracja!)

Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami (do gimnazjum) Ogólnodostępna z Przedszkolem (A) (24% populacji) bez Przedszkola (B) (12%) Integracyjna od Gimnazjum (C) (7%) od Szkoły Podstawowej (D) (14%) od Przedszkola (E) (8%) Specjalna od Gimnazjum (F) (8%) od Końca Szkoły Podstawowej (G) (8%) od Początku Szkoły Podstawowej (H) (9%) od Przedszkola (I) (9%) Źródło: Badanie SEON (2014 r.)

Przyszłość edukacji włączającej - teza Na poziomie prawa i dyskursu publicznego rosnąca rola edukacji włączającej Sporo zmian legislacyjnych wzmacniających i zabezpieczających wsparcia dla ucznia z niepełnosprawnością; Jednocześnie wiele problemów w szkołach ogólnodostępnych i stałe przechodzenie do szkół specjalnych w starszych rocznikach Część uczniów włączanych „na papierze”, szczególnie na terenach wiejskich W praktyce system oświaty podobny do szkół i oddziałów integracyjnych – w teorii włączający, ale w rzeczywistości segregacyjny!