Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji 1 Argumenty za i przeciw zmianie aktualnych warunków rozliczeń za SMS/MMS w rozliczeniach międzyoperatorskich.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Warszawa, 12 lipca 2006 r. AC-X Rewolucja na rynku usług dla ISP i portali.
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
O elastyczności popytu na usługi telekomunikacyjne
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Projekt ustawy o informacji i konsultacji z pracownikami przykładem lekceważenia zapisów Strategii Lizbońskiej.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Popyt, podaż, rynek.
EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
Internet 2006: rozwój e-commerce
Spam w Europie i w Polsce
PLATFORMA EDI - COMARCH ECOD
P O P Y T , P O D A Ż.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Działania zwiększające penetrację Internetu Na przykładzie Francji UKE, czerwiec 2009.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Stypendium Marii Curie
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Chcemy studiować za granicą… Może na Erasmusa? Erasmus - mobilność studentów i współpraca uniwersytetów.
Autor: Urszula Wolanin. Usługa polega na umożliwieniu klientowi połączenia telefonicznego w celu odsłuchania informacji nagranej na taśmie magnetofonowej.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Formuły cenowe.
Strategia przedsiębiorstwa
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
Wyniki Polkomtel S.A. w 4Q 2008 na tle konkurencji Porównanie bazuje na rezultatach czterech głównych operatorów mobilnych - nie zawiera wyników operatorów.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Szczecin, r. 1. UCHWAŁA NR VI/87/15 RADY MIASTA SZCZECIN z dnia 24 marca 2015 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Stawki MTR Debata Urzędu Komunikacji Elektronicznej 23 czerwca 2009 Polska Telefonia Cyfrowa.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
Czy polski rynek zakańczania połączeń w sieciach komórkowych jest regulowany? Monika Podpłońska Kierownik Działu Regulacji PTK Centertel Sp. z o.o.
 Klauzula społeczna to instrument polityki społecznej, który pozwala instytucjom zamawiającym określić wymagania o charakterze społecznym lub środowiskowym.
Best Move. zDominujemy Polskę najlepszą ofertą na rynku.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Asymetria stawek MTR w rozliczeniach międzyoperatorskich Polkomtel S.A. Debata MTR Warszawa, 23 czerwca 2009 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
„Płeć jako czynnik ryzyka w umowach ubezpieczenia” Iwona Miedzińska KOŁO NAUKOWE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH I GOSPODARCZYCH.
Filar rynkowy IV pakietu kolejowego a krajowe regulacje – zmiany i podstawowe wyzwania Anna Glapa Senior Associate Domański Zakrzewski Palinka sp.k.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Konkurencja a polityka konkurencji
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
E-turystyka w sektorze publicznym
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Strategia rozwoju TerminalU LNG w Świnoujściu
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zakopane 25 października 2018
Zapis prezentacji:

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji 1 Argumenty za i przeciw zmianie aktualnych warunków rozliczeń za SMS/MMS w rozliczeniach międzyoperatorskich

2 Uwarunkowania prawne – otoczenie regulacyjne cz. 1  Brak podstaw prawnych do regulowania warunków współpracy w obszarze innym niż voice.  Zgodnie z art. 8 ust. 3 Dyrektywy 2002/19/We Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (Dz. Urz. WE L 108 z )(dalej Dyrektywa o dostępie) krajowe organy regulacyjne nie będą nakładały obowiązków regulacyjnych przewidzianych w art tej dyrektywy (w tym również obowiązków związanych z dostępem telekomunikacyjnym) na operatorów, którzy nie zostali wskazani w toku odpowiedniej procedury jako operatorzy posiadający znaczącą pozycję na danym rynku właściwym.  Usługa SMS/MMS nie wchodzi w zakres żadnego z rynków zdefiniowanych w zaleceniu KE w sprawie rynków właściwych w sektorze łączności elektronicznej.

3 Uwarunkowania prawne - otoczenie regulacyjne cz. 2  Rozporządzenie UE w sprawie roamingu: wejdzie w życie z dn. 1 lipca 2009 roku, określa m.in. maksymalne hurtowe stawki rozliczeniowe za usługę SMS w roamingu, maksymalna stawka hurtowa za SMS w roamingu w krajach EU powinna być na poziomie 0,04 € czyli około 0,18 PLN (średni kurs Euro na dzień 10/06/2009).  Brak krajowych regulacji prawnych: operatorzy ustalają stawki hurtowe SMS IW i MMS IW w granicach określonych zasadą swobody kontraktowej, na mocy postanowień umów międzyoperatorskich, operatorzy ustalają stawki na poziomie rynkowym - brak konieczności regulacji, (jedyne zauważone problemy wynikają z asymetrii stawek MTR).  Brak odniesienia stawek do poziomu EU skutkować może ujemnym bilansem międzynarodowej wymiany handlowej – stawki hurtowe w Polsce nie powinny znacząco odbiegać od stawek hurtowych SMS IW w EU (średnia stawka hurtowa SMS do operatorów zagranicznych 0,06 € /SMS).

4 Uwarunkowania prawne - otoczenie regulacyjne cz. 3  Do tej pory rynek MMS nie był w żadnym kraju EU regulowany.  Do tej pory regulacja SMS miała miejsce tylko w 2006 roku we Francji, i ustaliła jednorazowo stawki na poziomie 3 - 3,5 €ct. Od tamtej pory stawki te nie uległy zmianie.  Żaden inny regulator w 26 krajach wspólnoty nie podjął próby regulacji tych rynków.  Ruch jest symetryczny i występuje praktycznie tylko pomiędzy operatorami mobilnymi.  Brak jest odczuwalnych dla użytkowników problemów rynkowych. Ceny detaliczne SMS i MMS w Polsce są na poziomie zapewniającym konkurencyjność rynku i łatwą dostępność do usług dla użytkowników. Ceny detaliczne w Polsce są jedne z najniższych w Europie (Ceny SMS spadły z poziomu ok. 40 gr brutto do ok. 18 brutto obecnie).  Jedynym rzeczywistym powodem dyskusji na temat regulacji współpracy operatorów w obszarze SMS i MMS jest dążenie P4 do osiągnięcia asymetrii. Wydaje się, że finansowanie P4 przez innych uczestników rynku w zakresie MTR, zachęciło P4 do wystąpienia z żądaniem dodatkowej renty regulacyjnej na SMS i MMS.

Problemy rynkowe mające wpływ na ceny SMS/MMS  Podstawowym problemem rynkowym dla telefonii mobilnej jest nałożona regulacyjnie asymetria stawek MTR, która daje P4 nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną przekładaną przez tego operatora na rynek detaliczny, również SMS.  Dzięki asymetrii MTR P4 pozyska dodatkowo 1-1,5 mld złotych, które pochodzą z kieszeni użytkowników pozostałych operatorów stacjonarnych i mobilnych.

6 Rynek hurtowy i detaliczny SMS w Polsce  SMS:  nie jest substytutem usługi głosowej,  ruch nie zależy od ruchu głosowego,  ruch międzysieciowy jest ruchem praktycznie symetrycznym– użytkownicy najczęściej odpowiadają sobie na SMS’y, w związku z czym ruch międzyoperatorski równoważy się,  usługa SMS jest częścią pakietu usług telekomunikacyjnych i nie może być porównywana do cen połączeń głosowych,  Usługa masowa, dostępna dla ogółu użytkowników, niskie ceny detaliczne, ostatnia wojna cenowa spowodowana przez P4 bardzo obniżyła ceny tych usług,  hurtowe stawki SMS są ustalane na podstawie komercyjnych, dwustronnych negocjacji, nie podlegają regulacjom,  Nie występują problemy z dostępem do usług SMS-IW. Ceny hurtowe SMS są praktycznie najniższe w Europie (SMS wykres slajd 7)

7 Stawki hurtowe SMS w Polsce na tle stawek Europy Opracowanie własne na podst. Cullen (Polska 15 gr/SMS)

8 Rynek hurtowy i detaliczny MMS w Polsce MMS: usługa o wartości dodanej (o charakterze niszowym), ruch międzysieciowy realizowany jest z wykorzystaniem sieci pakietowej:  nie w czasie rzeczywistym,  brak analogii do usług głosowych, poziom ruchu zależy głównie od polityki marketingowej operatora a nie od ilości abonentów w sieci, czynniki wpływające na wielkość ruchu MMS:  subsydiowanie odpowiednich aparatów telefonicznych,  strategia marketingowa,  wspieranie rozwoju usług dodanych, ruch nie zależy od ruchu usług głosowych, ceny detaliczne MMS nie mogą być porównywane ze stawkami hurtowymi za usługę Data lub z ceną detaliczną usługi dostępu do Internetu – jest to usługa dodana do większego pakietu usług, wiąże się często z posiadaniem odpowiedniego (subsydiowanego) terminala dla MMS.  Rozliczenia międzyoperatorskie MMS w Polsce na tle UE - Stawka za MMS (z dostępnych danych) wynosi Eurocentów/ 100 kB. Stawka w Polsce za MMS wynosi 90gr/100 kB

9 Obecny poziom cen detalicznych SMS/MMS w Polsce i możliwości konkurowania na rynku  Rynek Polski jest konkurencyjny na tle UE i nie wymaga regulacji.  Ceny detaliczne SMS i MMS w Polsce są na poziomie dużo niższym niż w większości krajów Europy (poziom tych stawek i koszty użytkowników przedstawia odpowiednio slajd 10 i 11).  Usługi SMS i MMS są łatwo dostępne dla użytkowników.  Dla przykładu – ceny detaliczne SMS określone w roamingu międzynarodowym zgodnie z European Commission Roaming Tariffs Regulation powinny być na poziomie 0,11€/SMS czyli około 0,50 PLN - Stawka ta została ustalona na poziomie średnich stawek detalicznych za SMS w krajach EU.

10 Ceny detaliczne SMS w Polsce na tle cen w Europie Ceny detaliczne SMS w Polsce są jednymi z najniższych w Europie. Ceny za SMS są niemal 3 krotnie niższe niż średnio w Europie. Niższe ceny pozostawały jedynie w Danii.

Stawki detaliczne – zestawienie rocznych kosztów dla użytkownika w Polsce na tle Europy

12 Dotychczasowa praktyka rozliczeń hurtowych SMS/MMS w Polsce  Występowanie symetrii stawek za SMS/MMS od początku współpracy międzysieciowej w Polsce (brak konieczności ingerencji Regulatora).  Ewentualna asymetria stawek: naraziłaby użytkowników sieci mobilnych na zwiększone koszty usług SMS/MMS do sieci korzystającej z asymetrii i niejednokrotnie wprowadzała w błąd jakie ceny obowiązują (przenaszalność numerów), stworzyłaby barierę dla rozwoju usług SMS/MMS, spowodowałaby kolejne (po asymetrii MTR) zakłócenie równoprawnej konkurencji na rynku telefonii mobilnej (wykorzystanie premii regulacyjnej do subsydiowania cen usług głosowych i SMS/MMS przez podmioty uprzywilejowane regulacyjnie, uderzyłaby w nowych graczy na rynku typu SP/MVNO, którzy nie korzystaliby z renty regulacyjnej:  stwarza bariery wejścia i konkurencji,  umożliwia występowanie anty-konkurencyjnego subsydiowania skośnego.  Żaden z operatorów MNO nigdy nie otrzymywał renty regulacyjnej dla usług SMS/MMS.  Ruch międzysieciowy SMS jest praktycznie symetryczny: Brak jakichkolwiek podstaw do wprowadzenia asymetrii.

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji 13 Dziękuję za uwagę * Prezentacja zawiera argumentację przedstawioną przez członków PIIT, którzy, zgodnie z ustaleniami przysłali materiały na konferencję. Operatorzy P4 oraz Cyfrowy Polsat (którzy uczestniczyli w ustaleniach) w wyznaczonym terminie nie przysłali materiałów w przedmiotowej sprawie, w związku z powyższym w treść prezentacji nie zawiera argumentów tych operatorów.