Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja „Ppp w praktyce” 7 X 2013 r. Zagadnienia wstępne
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Wprowadzenie do tematyki PPP
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. OLSZTYN czerwiec 2012r Doskonalenie.
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
"Partnerstwo publiczno-prywatne"
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
PPP jako oferta inwestycyjna podmiotu publicznego
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Kwestie podatkowe w przedsięwzięciach typu Partnerstwa Publiczno –Prywatnego - jakie zdarzenia rodzą jakie konsekwencje w obszarze opodatkowania Wojciech.
Miasto publiczne – miasto prywatne
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
PRZEKSZTAŁCENIE SAMORZĄDOWEGO ZAKŁADU BUDŻETOWEGO W SPÓŁKĘ
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Propozycje Francuskiej Izby Przemysłowo- Handlowej w zakresie nowelizacji Ustawy o Finansach Publicznych X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów,
WKŁAD WŁASNY NIE MUSI STANOWIĆ WŁASNOŚCI BENEFICJENTA
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Konsulting Fundusze UE Szkolenia Finansowanie transakcji PPP.
Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego ul. Noakowskiego Warszawa ©MWJ.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Zatrudnianie nauczycieli
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
Wsparcie dotacyjne w ramach
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.

Zagadnienia poruszane w prezentacji. 1.PPP – co to?, czy? i kiedy? stanie się szansą na realizację zadań publicznych i szybszy rozwój infrastruktury. 2. Działania podmiotów publicznych na rzecz realizacji projektów PPP. 3. Pierwsze projekty – plany, porażki i sukcesy.

PRAWO – PPP w sensie ścisłym Ustawa o PPP z dnia 28 lipca 2005 r. (Dz. U. nr 169 poz 1420) wraz z rozporządzeniami wykonawczymi. Definicja ustawowa - oparta na umowie o PPP współpraca podmiotu publicznego i partnera prywatnego służąca realizacji zadania publicznego. Przedmiotem umowy o PPP jest realizacja wspólnego przedsięwzięcia za wynagrodzeniem przy czym partner prywatny ponosi całość lub część nakładów. Warunkiem PPP jest uzyskanie korzyści dla interesu publicznego przeważającej w stosunku do korzyści wynikającej z zastosowania innej metody realizacji danego projektu.

OBECNA USTAWA PPP – KLUCZOWE ELEMENTY 1. Analizy przedrealizacyjne – procedura ustawowa. 2. Zakres przedsięwzięcia – określany prawem w drodze decyzji władz Publicznych. 3. Korzyść dla interesu publicznego – mniejsze wydatki, lepsza jakość, czy nawet sama możliwość realizacji (dzięki współpracy).

OBECNA USTAWA PPP A ZADANIA PUBLICZNE Zadanie publiczne => zadania własne gminy : a)ład przestrzenny, gospodarka nieruchomościami, b)ochrona środowiska i przyrody oraz gospodarka wodna, c) kultura, w tym instytucje kultury, d) kultura fizyczna i turystyka, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe, e) zieleń gminna i zadrzewienia, f) promocja gminy, g)współpraca z organizacjami pozarządowymi. h) Na mocy samej ustawy o PPP przedmiotem przedsięwzięcia może być działanie na rzecz rozwoju gospodarczego i społecznego, w tym rewitalizacji albo zagospodarowania miasta lub jego części na podstawie projektu przedłożonego przez podmiot publiczny lub połączone z jego zaprojektowaniem przez partnera prywatnego, jeżeli wynagrodzenie partnera prywatnego nie będzie mieć formy zapłaty sumy pieniężnej przez podmiot publiczny. Swoją drogą ostatnio pojawiło się EURO 2012

OBECNA USTAWA PPP c.d. Wynagrodzenie – prawo do eksploatacji, ewentualnie płatność z budżetu Podmiotu publicznego. Dysponowanie majątkiem – co do zasady zwrot nieruchomości i infrastruktury. Wkład podmiotu publicznego – nieruchomość, przedsiębiorstwo, wkład finansowy, dopłaty do usług.

KONCESJE 2. KONCESJA BUDOWLANA - Koncesja na roboty budowlane (Rozdziała 4 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz. 177 ze zm.) dalej PZP. Zgodnie z art. 2 pkt 4 PZP, koncesja na roboty budowlane to zamówienie publiczne na roboty budowlane, z tym że wynagrodzeniem za ich wykonanie jest prawo do eksploatacji obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z zapłatą.

SPÓŁKI O KAPITALE MIESZANYM 3. Podstawą prawną tego typu współpracy jest Kodeks Spółek Handlowych oraz Ustawa o gospodarce komunalnej. Samorządy mogą powoływać spółki kapitałowe, w których mają udział w celu realizacji zadań własnych. Udział sektora prywatnego jest zależny od potrzeb i wielkości zaangażowania inwestycyjnego i operatorskiego.

KOOPERACJA W ZAKRESIE TWORZENIA ŁADU PRZESTRZENNEGO 4. WSPÓŁPRACA OPARTA O UMOWY CYWILNE, KOOPERACJA PRZY REALIZACJI PROJEKTÓW SŁUŻĄCYCH REALIZACJI ZADAŃ PUBLICZNYCH – władze publiczne wykonując swoje kompetencje i obowiązki, na podstawie porozumień z inwestorem, ustalają jakiego rodzaju inwestycje poniesie on w związku z zagospodarowaniem obszaru będącego przedmiotem współpracy. Inwestycji towarzyszy wspólne ustalenie sposobu zagospodarowania również części znajdującej się w gestii strony prywatnej (jako jej wynagrodzenie) w zamian za uwzględnienie potrzeb publicznych wpisujących się w cały projekt. (drogi, uzbrojenie).

POTENCJAŁ WSPÓŁPRACY 1. Wydatki bieżące Ryzyko popytu 2. Wydatki majątkowe Kapitał inwestycyjny i inwestycyjne – za mało 3. Długoterminowe zobowiązania Realizacja zysków - natury prawnej i politycznej. ekonomika działań

JAK TO ROBIĆ? - Zdefiniowanie celu współpracy (w znacznej mierze wykonane) - Wykonanie analizy organizacyjno-biznesowej (wstępnej) - Promocja projektu – rozmowy z ewentualnymi oferentami - Ewentualna uchwała w sprawie realizacji projektu PPP/upoważnienia i przyznanie środków na zorganizowanie przetargu. - Analizy przed-realizacyjne (właściwe) i opracowanie SIWZ Wyboru Partnera Prywatnego - Przetarg/wybór partnera prywatnego - Zawarcie umowy o PPP - Realizacja umowy - Zakończenie współpracy/powrót infrastruktury do gminy - Ewentualny ponowny przetarg PPP/założenie spółki/prywatyzacja infrastruktury

Potencjał PPP – publiczna strona 1. Szansa na realizację większej liczby projektów. 2. Efektywna gospodarka majątkiem i finansowymi środkami publicznymi. 3. Mniejsze zadłużenie 4. Szybsza realizacja i wyższa jakość infrastruktury 5. Dźwignia finansowa środków UE

Potencjał PPP – publiczna prywatna 1. Dostęp do zasobów majątkowych strony prywatnej / lokalizacja. 2. Tańsze źródło kapitału inwestycyjnego 3. Stabilny kontrakt/szansa na sprzedaż usług i towarów

Partnerstwo Publiczno-Prywatne a fundusze UE – wsparcie, uzupełnienie czy alternatywa? Lublin 18 czerwca 2008 r.

PPP A FUNDUSZE – SZANSA REALIZACJI c.d. 1. Wariant operatorski – wymagający rozdziału spółki właścicielskiej (100% publicznego beneficjenta pomocy) i operatora – partnera prywatnego. Rozwiązanie to wymaga zasygnalizowania we wniosku aplikacyjnym (sposób zarządzania projektem). 2. Wariant chronologiczny – po okresie ograniczeń w zakresie dysponowania infrastrukturą, uzyskaną dzięki dotacji, następuje włączenie go do współpracy opartej o koncepcję PPP. W tym przypadku możliwe jest uzyskanie środków na nieprzewidziane wydatki niekwalifikowane – w formie przedpłaty za dostęp do infrastruktury.

PPP A FUNDUSZE – SZANSA REALIZACJI c.d. 3. Wariant funkcjonalny – niezależne od siebie projekty (o autonomicznych budżetach) stanowią funkcjonalną całość. W części współfinansowanej z dotacji (publicznych środków) w części w ramach PPP. Najlepiej sprawdzić może się w rewitalizacji. 4. Wariant KONCESYJNY – wydatkowanie środków UE następuje w formie udzielenia koncesji na roboty budowlane – projekt jest rozliczany w zakresie w jakim jest kwalifikowany a pozostała cześć przedsięwzięcia jest już opłacana w formie prawa do eksploatacji – w takim wypadku środki dotacyjne są konsumowane bezpośrednio przez koncesjonariusza w interesie koncesenta.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Bartosz Korbus Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Biuro: ul.Augustyna Locci 30A Warszawa tel./fax: , 41 GSM