Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
Zagadnienia poruszane w prezentacji. 1.PPP – co to?, czy? i kiedy? stanie się szansą na realizację zadań publicznych i szybszy rozwój infrastruktury. 2. Działania podmiotów publicznych na rzecz realizacji projektów PPP. 3. Pierwsze projekty – plany, porażki i sukcesy.
PRAWO – PPP w sensie ścisłym Ustawa o PPP z dnia 28 lipca 2005 r. (Dz. U. nr 169 poz 1420) wraz z rozporządzeniami wykonawczymi. Definicja ustawowa - oparta na umowie o PPP współpraca podmiotu publicznego i partnera prywatnego służąca realizacji zadania publicznego. Przedmiotem umowy o PPP jest realizacja wspólnego przedsięwzięcia za wynagrodzeniem przy czym partner prywatny ponosi całość lub część nakładów. Warunkiem PPP jest uzyskanie korzyści dla interesu publicznego przeważającej w stosunku do korzyści wynikającej z zastosowania innej metody realizacji danego projektu.
OBECNA USTAWA PPP – KLUCZOWE ELEMENTY 1. Analizy przedrealizacyjne – procedura ustawowa. 2. Zakres przedsięwzięcia – określany prawem w drodze decyzji władz Publicznych. 3. Korzyść dla interesu publicznego – mniejsze wydatki, lepsza jakość, czy nawet sama możliwość realizacji (dzięki współpracy).
OBECNA USTAWA PPP A ZADANIA PUBLICZNE Zadanie publiczne => zadania własne gminy : a)ład przestrzenny, gospodarka nieruchomościami, b)ochrona środowiska i przyrody oraz gospodarka wodna, c) kultura, w tym instytucje kultury, d) kultura fizyczna i turystyka, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe, e) zieleń gminna i zadrzewienia, f) promocja gminy, g)współpraca z organizacjami pozarządowymi. h) Na mocy samej ustawy o PPP przedmiotem przedsięwzięcia może być działanie na rzecz rozwoju gospodarczego i społecznego, w tym rewitalizacji albo zagospodarowania miasta lub jego części na podstawie projektu przedłożonego przez podmiot publiczny lub połączone z jego zaprojektowaniem przez partnera prywatnego, jeżeli wynagrodzenie partnera prywatnego nie będzie mieć formy zapłaty sumy pieniężnej przez podmiot publiczny. Swoją drogą ostatnio pojawiło się EURO 2012
OBECNA USTAWA PPP c.d. Wynagrodzenie – prawo do eksploatacji, ewentualnie płatność z budżetu Podmiotu publicznego. Dysponowanie majątkiem – co do zasady zwrot nieruchomości i infrastruktury. Wkład podmiotu publicznego – nieruchomość, przedsiębiorstwo, wkład finansowy, dopłaty do usług.
KONCESJE 2. KONCESJA BUDOWLANA - Koncesja na roboty budowlane (Rozdziała 4 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz. 177 ze zm.) dalej PZP. Zgodnie z art. 2 pkt 4 PZP, koncesja na roboty budowlane to zamówienie publiczne na roboty budowlane, z tym że wynagrodzeniem za ich wykonanie jest prawo do eksploatacji obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z zapłatą.
SPÓŁKI O KAPITALE MIESZANYM 3. Podstawą prawną tego typu współpracy jest Kodeks Spółek Handlowych oraz Ustawa o gospodarce komunalnej. Samorządy mogą powoływać spółki kapitałowe, w których mają udział w celu realizacji zadań własnych. Udział sektora prywatnego jest zależny od potrzeb i wielkości zaangażowania inwestycyjnego i operatorskiego.
KOOPERACJA W ZAKRESIE TWORZENIA ŁADU PRZESTRZENNEGO 4. WSPÓŁPRACA OPARTA O UMOWY CYWILNE, KOOPERACJA PRZY REALIZACJI PROJEKTÓW SŁUŻĄCYCH REALIZACJI ZADAŃ PUBLICZNYCH – władze publiczne wykonując swoje kompetencje i obowiązki, na podstawie porozumień z inwestorem, ustalają jakiego rodzaju inwestycje poniesie on w związku z zagospodarowaniem obszaru będącego przedmiotem współpracy. Inwestycji towarzyszy wspólne ustalenie sposobu zagospodarowania również części znajdującej się w gestii strony prywatnej (jako jej wynagrodzenie) w zamian za uwzględnienie potrzeb publicznych wpisujących się w cały projekt. (drogi, uzbrojenie).
POTENCJAŁ WSPÓŁPRACY 1. Wydatki bieżące Ryzyko popytu 2. Wydatki majątkowe Kapitał inwestycyjny i inwestycyjne – za mało 3. Długoterminowe zobowiązania Realizacja zysków - natury prawnej i politycznej. ekonomika działań
JAK TO ROBIĆ? - Zdefiniowanie celu współpracy (w znacznej mierze wykonane) - Wykonanie analizy organizacyjno-biznesowej (wstępnej) - Promocja projektu – rozmowy z ewentualnymi oferentami - Ewentualna uchwała w sprawie realizacji projektu PPP/upoważnienia i przyznanie środków na zorganizowanie przetargu. - Analizy przed-realizacyjne (właściwe) i opracowanie SIWZ Wyboru Partnera Prywatnego - Przetarg/wybór partnera prywatnego - Zawarcie umowy o PPP - Realizacja umowy - Zakończenie współpracy/powrót infrastruktury do gminy - Ewentualny ponowny przetarg PPP/założenie spółki/prywatyzacja infrastruktury
Potencjał PPP – publiczna strona 1. Szansa na realizację większej liczby projektów. 2. Efektywna gospodarka majątkiem i finansowymi środkami publicznymi. 3. Mniejsze zadłużenie 4. Szybsza realizacja i wyższa jakość infrastruktury 5. Dźwignia finansowa środków UE
Potencjał PPP – publiczna prywatna 1. Dostęp do zasobów majątkowych strony prywatnej / lokalizacja. 2. Tańsze źródło kapitału inwestycyjnego 3. Stabilny kontrakt/szansa na sprzedaż usług i towarów
Partnerstwo Publiczno-Prywatne a fundusze UE – wsparcie, uzupełnienie czy alternatywa? Lublin 18 czerwca 2008 r.
PPP A FUNDUSZE – SZANSA REALIZACJI c.d. 1. Wariant operatorski – wymagający rozdziału spółki właścicielskiej (100% publicznego beneficjenta pomocy) i operatora – partnera prywatnego. Rozwiązanie to wymaga zasygnalizowania we wniosku aplikacyjnym (sposób zarządzania projektem). 2. Wariant chronologiczny – po okresie ograniczeń w zakresie dysponowania infrastrukturą, uzyskaną dzięki dotacji, następuje włączenie go do współpracy opartej o koncepcję PPP. W tym przypadku możliwe jest uzyskanie środków na nieprzewidziane wydatki niekwalifikowane – w formie przedpłaty za dostęp do infrastruktury.
PPP A FUNDUSZE – SZANSA REALIZACJI c.d. 3. Wariant funkcjonalny – niezależne od siebie projekty (o autonomicznych budżetach) stanowią funkcjonalną całość. W części współfinansowanej z dotacji (publicznych środków) w części w ramach PPP. Najlepiej sprawdzić może się w rewitalizacji. 4. Wariant KONCESYJNY – wydatkowanie środków UE następuje w formie udzielenia koncesji na roboty budowlane – projekt jest rozliczany w zakresie w jakim jest kwalifikowany a pozostała cześć przedsięwzięcia jest już opłacana w formie prawa do eksploatacji – w takim wypadku środki dotacyjne są konsumowane bezpośrednio przez koncesjonariusza w interesie koncesenta.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Bartosz Korbus Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Biuro: ul.Augustyna Locci 30A Warszawa tel./fax: , 41 GSM