Handel w gospodarce Polski – dynamika zmian i nowe wyzwania dr, prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur Kongres.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Związku Miast Polskich
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Strategia rozwoju Spółki Jutrzenka SA w dobie globalizacji gospodarki
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Dolnośląski rynek pracy w drodze do gospodarki w drodze do gospodarki opartej na wiedzy.
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Miejsce rynku nieruchomości w gospodarce
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Wprowadzenie do mikroekonomii
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Centrum Inwestora i Eksportera
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
 Ekonometria – dziedzina zajmująca się wykorzystaniem specyficznych metod statystycznych dostosowanych do badań nieeksperymentalnych.  Ekonometria to.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
WYZWANIA DLA BIZNESU. Przedsiębiorstwa w Europie Włączają się w proces globalizacji (integracja, konkurencyjność, regulacje wspólnotowe, polityka wobec.
Koncepcja zakładu naukowego ZARZĄDZANIE FINANSAMI.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2015
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Problemy zrównoważonego rozwoju różnych formatów handlu w Polsce Autor: dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK PRZEDSIĘBIORSTWA SEKTORA HANDLU I USŁUG.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
PRZEDSIĘBIORSTWA HANDLOWE STRATEGIE, INNOWACJE, RELACJE BIZNESOWE PRZEDSIĘBIORSTWA HANDLOWE STRATEGIE, INNOWACJE, RELACJE BIZNESOWE Warszawa, 18 stycznia.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Stan i perspektywy rozwoju handlu kosmetykami, produktami higienicznymi i chemią gospodarczą w Polsce i chemią gospodarczą w Polsce dr, prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
STREFA PRZYSZŁOŚCI -inicjatywy ŁSSE w celu pozyskiwania inwestycji Maciej Rapkiewicz – Prezes Zarządu Konferencja „Promocja atrakcyjności inwestycyjnej.
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
Firmy globalne.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Promotorzy prac magisterskich
MARKETING INTERNETOWY
Zapis prezentacji:

Handel w gospodarce Polski – dynamika zmian i nowe wyzwania dr, prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur Kongres Kupiectwa Ministerstwo Gospodarki Warszawa 23 września 2011 r.

 Makroekonomiczne spojrzenie na rolę sfery handlu w polskiej gospodarce  Handel w liczbach  Dynamiczne zmiany w otoczeniu = nowe wyzwania dla handlu  Kierunki rozwoju handlu w Polsce Plan wystąpienia

Makroekonomiczne spojrzenie na rolę sfery handlu w polskiej gospodarce

Udział handlu : 2000 r. Handel i naprawy 2009 r. Handel; naprawa pojazdów samochodowych Zmiana w PKB w wartości dodanej brutto 17,3% 19,4% 16,2% 18,2% Względna stabilizacja w liczbie przedsiębiorstw ogółem w gospodarce narodowej 1106,8 tys. przedsiębiorstw, tj. 35,0% ogółem w kraju 1 073,2 tys. przedsiębiorstw, tj. 37,7% ogółem w kraju Spadek liczby przedsiębiorstw handlowych w liczbie pracujących ogółem w gospodarce narodowej 2074,6 tys. osób, tj. 13,4% ogółem w gospodarce niecałe 9% udział pracujących w firmach handlowych z kapitałem zagranicznym wśród pracujących w handlu 2229,5 tys. osób tj. 16,1% ogółem w gospodarce około 15% udział pracujących w firmach handlowych z kapitałem zagranicznym wśród pracujących w handlu Wzrost liczby pracujących w handlu i ich udziału wśród ogółem pracujących w gospodarce w nakładach inwestycyjnych ogółem w gospodarce narodowej 10,7%9,1% Względna stabilizacja

Handel w liczbach

2000 r.2009 r.Zmiana Sklepy sklepów m 2 powierzchni sprzedażowej ogółem w kraju 45,8 m 2 średnia pow. sklepów w kraju sklepów m 2 powierzchni sprzedażowej ogółem w kraju 84,8 m 2 średnia pow. sklepów w kraju Przy spadku liczby sklepów poprawa jakościowa sieci Koncentracja sklepów98,7% firm krajowych posiadających do 2 sklepów 71,6% firm zagranicznych posiadających do 2 sklepów 97,9% firm krajowych posiadających do 2 sklepów 43,3% firm zagranicznych posiadających do 2 sklepów Postępujące procesy koncentracji handlu Udział sklepów z artykułami: - żywnościowymi - nieżywnościowymi 39,5% 18,6% 35,1% 21,6% Korzystne zmiany ilościowe i jakościowe w strukturze sklepów Udział powierzchni sprzedażowej wielkopowierzchniowych sklepów w powierzchni sprzedażowej ogółem 15,7%37,0% Wzrost znaczenia wielkopowie- rzchniowych sklepów Udział powierzchni sprzedażowej sklepów zagranicznych w powierzchni sprzedażowej ogółem 6,6%22,4% Wzrost znaczenia sklepów z kapitałem zagranicznym

Refleksje:  pomimo ogromnych zmian jakościowych w funkcjonowaniu handlu i rosnącej roli handlu w gospodarce nie pojawiła się w Polsce nowa koncepcja, która mogłaby pretendować do miana teorii handlu  brakuje makroekonomicznego spojrzenia na handel jako ważnej dziedziny gospodarki narodowej

Dynamiczne zmiany w otoczeniu = nowe wyzwania dla handlu Zjawisko globalizacji gospodarki i internacjonalizacja handlu  stąd nowe wyzwania strategiczne przed przedsiębiorstwami handlowymi (możliwość podejmowania działalności na rynkach zagranicznych i korzyści standaryzacji koncepcji formatów sklepów, a z drugiej strony konieczność uwzględniania uwarunkowań lokalnego rynku) Zmiany w konsumpcji i zachowaniach zakupowych konsumentów zachodzące w warunkach chwiejnego ożywienia gospodarczego  szansa na rozwój różnych form handlu i utrzymanie zrównoważonej struktury formatów wielkopowierzchniowych i małoformatowych Wielopłaszczyznowość współczesnych procesów konkurowania w handlu  konkurowanie o klientów i o zasoby Nowe technologie informacyjne  zmiany w zarządzaniu firmą, nowe formy handlu Tendencje do przekraczania granic branży  wzajemne przenikanie różnych rodzajów działalności gospodarczej

Kierunki rozwoju handlu w Polsce  Nowe kierunki inwestowania w sferze handlu  Kierunki zmian modeli biznesu w handlu  Sięganie do praktycznego wykorzystywania koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (SOB)

Nowe kierunki inwestowania w sferze handlu  Wzrost zainteresowania zagranicznych sieci handlowych inwestowaniem w mniejsze formaty  Wzrost zainteresowania przejęciem małych i średniej wielkości sklepów (niezależnych i funkcjonujących w sieci) zlokalizowanych blisko miejsc zamieszkania klientów  Wzrost zainteresowania funduszy inwestycyjnych typu private equity przejęciami sieci małych i średniej wielkości sieci sklepów  Kontynuacja inwestowania w centra handlowe, szczególnie zlokalizowane w mniejszych miejscowościach  Inwestowanie w centra wyprzedażowe oraz w parki handlowe  Inwestycje w nowe technologie informacyjne integrujące współpracujące przedsiębiorstwa w kanałach sprzedaży  Integracja technologii informacyjnych z rozwiązaniami biznesowymi partnerów, jako odpowiedź na potrzeby ograniczania kosztów handlowych i zacieśniania współpracy partnerów biznesowych  Wzrost inwestowania w energooszczędne budynki handlowe i ich wyposażenie (oszczędzanie energii ze źródeł odnawialnych, minimalizacja emisji gazów cieplarnianych, zmniejszenie niekorzystnego wpływu na klimat i środowisko naturalne, a także na zdrowie i samopoczucie użytkowników budynków handlowych )

 Coraz trudniej będzie uzyskać przewagę konkurencyjną bazując tylko na jednym z kluczowych czynników sukcesu (zdecydowany wzrost znaczenia pozamaterialnych czynników konkurowania, w tym świadczonych usług i marek własnych)  Kreowanie więzi i bliskości przedsiębiorstw handlowych z klientami jako narzędzie konkurowania (tworzenie „piramidy lojalności” klienta)  Strategie konkurowania wiodących detalistów będą zmierzały do kreowania „rozwiązań przyszłości” czyli perspektywicznego dostrzegania zjawisk i sprzężeń zwrotnych, które dopiero nastąpią (zastąpienie rutyny pozytywnie rozumianym wizjonerstwem) Kierunki zmian modeli biznesu w handlu

 Procesy koncentracji będą przebiegały dwutorowo: - procesy integracji firm niezależnych - przejęcia i fuzje istniejących sieci  Wieloformatowość sklepów tworzących sieci handlowe, a nie kopiowanie standardowego wzorca (dostosowania do preferencji lokalnych nabywców; ciągłe zwiększanie wygody zakupów i możliwości konsumpcji czasu wolnego)  Rozwój e-handlu  Rozwój tradycyjnych form handlu jako czynników uatrakcyjniania rynku lokalnego Kierunki zmian modeli biznesu w handlu

Sięganie do praktycznego wykorzystywania koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (SOB)  Przedsiębiorstwa w swojej strategii działania uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także budowanie dobrych relacji z otoczeniem firmy  Podejmują: - akcje charytatywne - działania proekologiczne - inwestycje w infrastrukturę służącą poprawie warunków życia społeczności lokalnych

Dziękuję za uwagę ŹRÓDŁA: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2010, GUS, Warszawa 2010 Rynek wewnętrzny w 2009, GUS, Warszawa 2009 W.Ciechomski, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010 Handel we współczesnej gospodarce. Źródła i przejawy innowacyjności, Zeszyty Naukowe nr 175, red. nauk. M. Sławińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011 Raporty o stanie handlu wewnętrznego za lata , red. nauk. U. Kłosiewicz-Górecka, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa