Wina jako dar? Kilka teologicznych obserwacji. Plan wystąpienia Jak zdefiniować winę? Chrześcijańska narracja Pierwszy upadek Odkupienie z grzechu i winy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Upadek człowieka bezgrzesznego.
Advertisements

Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Co znaczy wierzyć?.
Biblia księgą Boga i ludzi
Jezus obecny pośród nas
Święty Maksymilian Kolbe
Potop i obietnica nowej ludzkości
Temat : ZBAWCZE SKUTKI OFIARY CHRYSTUSA
TEMAT: PRAKTYKA STAŁEGO PRZEZWYCIĘŻANIA GRZECHU
Samotni, bo oddaleni od Boga. Dlaczego, gdy oddalamy się od Boga jesteśmy samotni? Rdz 1,27 -Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży.
Sakrament pokuty i pojednania
Ruch Światło-Życie.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Klasa II LŚ Dziś jest r. Do wakacji pozostało 249 dni
Konferencje dla chcących wiedzieć więcej…
Okup za WSZYSTKICH.
Bóg stworzył człowieka
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
…taki duży, taki mały może świętym być…. X Dzień Papieski
czyli kilka słów o Kościele
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
Słowo Życia Marzec 2013.
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Sakrament – widzialny znak niewidzialnej łaski
V Spotkanie dla rodziców Temat: Sakrament Pokuty i Pojednania
Biblijne pytania 2. Biblijne pytania 2 Co jest sednem Prawa Mojżesza? Tora (co znaczy Nauka). Jaka nauka? I będzie to naszym czynem sprawiedliwości,
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
“Jakże ogromną siłę ma modlitwa dziecka
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Bóg ciebie kocha i ma dla ciebie wspaniały plan zbawienia
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
BIBLIA Zasady czytania.
GENEZA – NATCHNIENIE – KANON
DLACZEGO JEZUS UMARŁ?.
Ewangelia Wprowadzenie.
Duch Święty cz.2 Jego dzieło w duchu człowieczym.
Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne J 3,16.
GŁOSZENIE KERYGMATU.
Jan Paweł II - Papież Wolności
Sakramentów świętych. Siedem.
1. Bóg mnie kocha i ma wobec mnie wspaniały plan.
Prezentacje wykonała ………. Uczennica kl…..
BIBLIA Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania biblijnego Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
20. Chrześcijanie dla zbawienia świata – misja Kościoła ad gentes
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
SESJA DRUGA Dlaczego Jezus umarł?.
9. Pod skrzydłami Bożej opatrzności
Sakrament nawrócenia – realizacja Jezusowego wezwania do poprawy
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Pismo Święte Zagadnienia wstępne
9. Sekty i „nowe ruchy religijne”
Stacja I: Zmartwychwstały ukazuje się Matce - Światło Chrystusa! - Bogu niech będą dzięki, Dz 1,12-14 „Oczekiwanie, które wypełniło Wielką Sobotę, jest.

CZY WARTO PRZEBACZAĆ? czyli "urazy chętnie darować“.
WOLNOŚĆ W CHRYSTUSIE Lekcja 11 na 9 września 2017.
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
POKONANIE GRZECHU Lekcja 7 na 18 listopada 2017.
Lekcja 6 na 11 listopada 2017 ADAM I JEZUS.
Kościół Jezusa Chrystusa
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Poznanie Adama i wiedza Chrystusa a intelekt możnościowy i czynny
Zapis prezentacji:

Wina jako dar? Kilka teologicznych obserwacji

Plan wystąpienia Jak zdefiniować winę? Chrześcijańska narracja Pierwszy upadek Odkupienie z grzechu i winy Kontestacja nauki o winie Elementy nośne chrześcijańskiej nauki o winie

Jak zdefiniować winę? Grzech to odwrócenie się od Boga i nieuporządkowane zwrócenie do stworzeń (aversio a Deo et inordinata conversio ad creaturas)

Jak zdefiniować winę? odwrócenie się od Boga i nieuporządkowane zwrócenie do stworzeń WINA STAN GRZECH AKT

Treść grzechu - winy odwrócenie się od Boga i nieuporządkowane zwrócenie do stworzeń 1.Możliwość uzmiennienia 2.Degradacja relacji 3.Zaburzenie porządku

Chrześcijańska narracja

Pierwszy upadek Podstawa nauczania: -Księga Rodzaju 3 -List do Rzymian 5 -Dzieła Augustyna -Sobór Trydencki

Człowiek Przed upadkiem posse non peccare et mori (może nie zgrzeszyć i nie umrzeć) Perspektywa: non posse peccare et mori (nie może grzeszyć i umrzeć) Po upadku non posse non peccare et mori (nie może nie grzeszyć i nie umrzeć)

Człowiek po upadku okradziony z darów łaski i zraniony w tym co naturalne (spoliatus in gratuitis et vulneratus in naturalibus) Ponieważ „Wszystkich ludzi rodzących się z Adama można uważać za jednego człowieka” (Tomasz z Akwinu) grzech jest przekazywany przez rodzenie peccatum naturae (grzech natury)

Status ontyczny pierwszego upadku Robert Spaemann: podwójna przygodność Pierwsza przygodność: świata mogłoby nie być - Bóg chciał – świat stworzony z miłości - świat nie jest Bogiem – dobry, ale niedoskonały Druga przygodność: grzechu mogłoby nie być - grzech jest wynikiem wyborów ludzkiej wolności

Biblijne nauczanie Świat jest stworzony z miłości – chciany Świat jest fundamentalnie dobry Grzech jest wynikiem wyborów ludzkiej wolności

Dlaczego podwójna przygodność ważna? Mity innych religii: -stworzenie świata wynik rozpadu prajedni -stworzenie człowieka wynik konfliktu bogów; człowiek – „metafizyczny śmietnik” (J. Salij) -wina i grzech strukturalnie wpisane Biblijna narracja – odmitologizowanie opowieści o ludzkiej winie i grzechu (N. Lohfink)

Wniosek dotyczący winy Mity w sposób zdumiewająco trafny odsłaniają faktyczną ułomność naszego człowieczego losu, natomiast w różnorodnych wyjaśnieniach źródeł tej ułomności mity przejawiają to charakterystyczne dla grzeszników poczucie własnej niewinności, na które z psychologiczną przenikliwością zwraca uwagę Biblia, opisując zachowanie pierwszych grzeszników (Rdz 3,12-13). …Łatwiej nam było zapomnieć gruntownie o naszej ludzkiej, niewiarygodnie wręcz wysokiej godności stworzeń powołanych do przyjaźni z samym Bogiem, niż wyrzec się fałszywego przeświadczenia o naszej niewinności, niż zdobyć się na uznanie naszej własnej winy za zło, w którym jesteśmy pogrążeni. J. Salij, Posłowie, w: Ch. Schönborn, A. Görres, R. Spaemann, Grzech pierworodny w nauczaniu Kościoła, s. 84.

Wybawienie KKK 338: Grzech pierworodny zrozumiały w pełni dopiero w Chrystusie…. 1. Objawienie grzechu wraz z lekarstwem nań 2. Bóg sam rozwiązuje problem winy

Najważniejsze aspekty nauki o wybawieniu 1.Krzyż dowód i wyznanie miłości Boga do człowieka (J 3,16) 2.Człowiek kochany przez Boga bez warunków wstępnych, misja Jezusa adresowana do grzeszników (por. Mt 9,13; Mk 2,17; Łk 5,31-32; J 8,1-11 itp.) 3.Istota dzieła zbawczego: wolne tak płynące z miłości wobec woli Bożej (na NIE Adama odpowiedź w TAK Chrystusa) 4.Zbawienie możliwe dzięki ontycznej solidarności Chrystus – ludzkość

Ad 4 Czy Chrystus przejmuje nasz grzech i naszą winę? Autorzy protestanccy (np. Luter, Kalwin): TAK Autorzy katoliccy (np. Tomasz z Akwinu): NIE Solidarność typu go’el (por. np. Kpł 25,25; 25,48; Lb 35,19; Pwt 19,12; Rt 2,20; 4,3nn; Iz 41,14; Ps 19 [18],15)

Kontestacje nauki o winie

Wina jako… Jan Jakub Rousseau: …wyraz destrukcyjnego wpływu środowiska Zygmunt Freud: …wyraz psychicznych zaburzeń (superego) Fryderyk Nietzsche: …wyraz zwycięstwa resentymentu Czy może to dziwić w świecie, w którym nie ma Sędziego mogącego definitywnie przebaczyć?

Sed contra …zdolność do poczucia winy jest warunkiem bycia człowieka. Ta zdolność czyni nas istotami ludzkimi, mówi Księga Rodzaju, i słusznie. Słusznie dlatego, że nie mamy żadnej znajomości dobra i zła, jeśli nie odczuwamy ich w sobie; tak więc doświadczać zła jako stanu własnej duszy to czuć się winnym. Jeśli nie umiemy czuć się winni, nie jesteśmy zdolni do odróżniania dobra od zła. Nieumiejętność czynienia tego odróżnienia byłaby dla ludzkości samobójstwem. L. Kołakowski, Jezus ośmieszony, s. 26

Elementy nośne chrześcijańskiej nauki o winie (czyli jak nie dopuścić do samobójstwa ludzkości)

Cztery zasady chrześcijańskiej strategii podejścia do winy 1.Wina jest wynikiem wyborów ludzkiej wolności. 2.Bez uznania winy nie ma jej odpuszczenia. 3.Odkrywaniu winy powinno zawsze towarzyszyć przesłanie o możliwości jej odpuszczenia. 4.Jesteśmy wspólnotą winowajców w drodze do pojednania.