Gimnazjum w Starym Kurowie Metoda szkolnej interwencji w praktyce „Sposobem na zaczęcie jest skończenie mówienia i podjęcie działania.” Walt Disney.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Organizacja diagnozy uzupełniającej dla uczniów klas IV szkoły podstawowej w ramach projektu DiAMEnT kwiecień   Projekt współfinansowany przez.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Absencja uczniów.
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Społeczne Gimnazjum MTE w Milanówku
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
realizacja VIII punktu
Praca metodą projektu edukacyjnego
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Prawa i obowiązki ucznia.
Izabela Kołodziejczyk
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Problemy wychowawcze szkoły
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Motywacja do nauki.
Ankietowaniem objęto uczniów kl. IV – VI, oraz rodziców Liczba ankietowanych uczniów – 29 na 32 ogółem Liczba ankietowanych rodziców – 4 na 15 wydanych.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Szkoła Współpracy.
Idea oceniania kształtującego
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Regulamin Świetlicy Szkolnej
Prawa i obowiązki ucznia…
Uczeń, który opuścił 25 godzin w semestrze bez usprawiedliwienia, otrzymuje naganę wychowawcy klasy (ustne upomnienie w obecności klasy bez wpisywania.
Szkolny system wychowawczy
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
NOWY WYMIAR NAUKI Gimnazjum Informatyczne pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej.
Katarzyna Salamon, Stanislaw Bobula Norbert Karaszewski, Jerzy Rządzki
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
Chcemy mieć dobrą, zgraną klasę, w której każdy czuje się dobrze!!!
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Praca metodą projektu edukacyjnego
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Szkolny plan zachowania
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA I ZACHOWANIA UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Zadania pedagoga szkolnego
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018.
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2019 EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2019
Wewnątrzszkolne Ocenianie
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Gimnazjum w Starym Kurowie Metoda szkolnej interwencji w praktyce „Sposobem na zaczęcie jest skończenie mówienia i podjęcie działania.” Walt Disney

Konsekwencja kluczem wiarygodności - przedstawienie zasad uczniom Współpraca z rodzicami – wykorzystanie tego samego zespołu zasad i oczekiwań Efektywna struktura - najprostsza, najtańsza, najmniej czasochłonna forma zarządzania klasą Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

Podejścia wychowawcze nauczycieli Przyzwalające - szacunek, brak stanowczości Restrykcyjne / autorytarne – stanowczość, brak szacunku Przyzwalająco - restrykcyjne - ani stanowcze, ani pełne szacunku Demokratyczne równowaga między szacunkiem i stanowczością Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

Nauczyciel prowadzi ucznia przez proces uczenia się: wyznacza jasne granice oferuje możliwości ograniczonego wyboru stosuje pouczające konsekwencje uczeń staje się odpowiedzialny za swoje działania Podejście demokratyczne Uczniowie: mają wolność w obrębie dobrze zdefiniowanych granic mogą podejmować decyzje dotyczące własnego zachowania. Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

Granice ruchome Granice stałe Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie Granice wyznaczane przez nauczyciela

Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie Testowanie granic Efektywne działania Przejrzyste komunikaty

Przejrzysty komunikat: Skupia się na zachowaniu ucznia (nie na postawie i odczuciach) Nie zawiera: zbyt wielu słów, silnych emocji, szorstkości, pouczeń Powinien: być konkretny, bezpośredni, wyrażony w rzeczowy sposób określać konsekwencje w wypadku niepodporządkowania się zawierać informacje potrzebne uczniowi do dokonania właściwego wyboru Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

Efektywne działania (konsekwencje przemawiają głośniej niż słowa) Konsekwencje naturalne Konsekwencje logiczne Procedura przerwy (jedno lub dwuetapowa)

Dwuetapowa procedura przerwy. Nauczyciel :Powstrzymuje nieodpowiednie zachowanie Oddziela uczniów od publiczności oraz od zapłaty za złe zachowanie Pomaga uczniowi szybko odzyskać samokontrolęUczy ponoszenia konsekwencji własnych wyborów Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

Pani E. Czyżewska Data:…………………… Sala nr 5 ZAWIADOMIENIE Informuję Państwa, że…………………………………………..…opuścił(a) ……………………… minut podczas dzisiejszych zajęć, ponieważ nie pracował(a) i nie przestawał(a) zakłócać spokoju na lekcji. Proszę o potwierdzenie otrzymania zawiadomienia poprzez podpisanie go i zwrócenie jutro za pośrednictwem dziecka. W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt osobisty lub telefoniczny (tel. XXXXXXXXX). Podpis nauczyciela Podpis Rodziców FORMULARZ ZAWIADOMIENIA RODZICÓW Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

Stare Kurowo, r. KONTRAKT POMIĘDZY JANKIEM XXX, RODZICAMI I PEDAGOGIEM SZKOLNYM SPORZĄDZONY I PODPISANY W DNIU r. 1. Kontrakt ma na celu wsparcie Janka przy zmianie postawy do obowiązków szkolnych. 2. W związku z tym, ze otrzymałem uwagi o następującej treści: ………………………... tracę przywileje: …………………………………………………………………….………….. 3. Zobowiązuję się do przestrzegania poniższych zasad (przykładowe zobowiązania): 1)nie opuszczę ani jednego dnia czy godziny nauki bez wiedzy rodziców, 2)nie będę spóźniał się na zajęcia, 3)wszelkie problemy dotyczące osiągania wyników w nauce skonsultuję z wychowawcą, 4)powiadomię rodziców o wszelkich zmianach dotyczących rozkładu zajęć, 5)po zajęciach w szkole wrócę do domu o ustalonej przez rodziców porze, 6)codziennie po powrocie ze szkoły w otwartej rozmowie z rodzicem przekażę informacje i wrażenia z dnia (sukcesy, trudności i niepowodzenia), 7)będę przygotowany do zajęć szkolnych (strój szkolny, podręczniki, zeszyty i przybory szkolne), 8)będę wykonywał polecenia nauczycieli, 9)nie będę używał wulgarnego słownictwa w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły i uczniów, 10)nie będę uczestniczył w bójkach, obrażał i prowokował kolegów, 11)nie będę zakłócał zajęć lekcyjnych (swoim zachowaniem, rozmową czy komentarzami), 12)nie będę opuszczał terenu szkoły (podczas lekcji i przerw). Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

4. Jestem świadomy, że w przypadku złamania którejkolwiek z zasad stracę szansę na poprawę oceny zachowania. 5. Zgadzam się, że jeśli w ciągu miesiąca będę przestrzegać powyższych zasad, odzyskam następujące przywileje: ……………………………………………………………………………………………… ….…………………………………………………………………………………………… Uzyskam możliwość poprawy oceny zachowania (o jeden stopień wyższej od oceny przewidywanej). Zobowiązuję się do przestrzegania ustalonych zasad. Jestem świadomy celowości powstania kontraktu i znane są mi konsekwencje jego niedotrzymania. Czas obowiązywania kontraktu: r. – r. Podpis ucznia Podpisy rodziców Podpis pedagoga KONTRAKT POMIĘDZY JANKIEM XX X, RODZICAMI (ciąg dalszy) Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

Stare Kurowo, r. UMOWA MIĘDZY PEDAGOGIEM A RODZICEM JANKA XXX PODPISANA W DNIU r. 1. Cel: Zmiana postawy Janka, podniesienie samooceny, poprawa komunikacji w relacjach: rodzic - syn, uczeń – nauczyciele. 2. Lista zachowań w domu i w szkole: Zarówno rodzic jak i pedagog zobowiązują się do przestrzegania tych samych zachowań w stosunku do Janka: 1)konsekwencji w egzekwowaniu zobowiązań, 2)stanowczości w stawianiu wymagań, 3)okazywania stałej dyspozycyjności na potrzeby kontaktu Janka z nami. 3. Zasady wychowania: Rodzic i nauczyciel zobowiązują się do przestrzegania tych samych zasad wychowania: 1)zasady dyskrecji – nie poszerzania kręgu osób w sprawie, 2)zasady otwartości w stosunku do Janka, w trakcie słuchania, rozmawiania, 3)zasady prawdomówności, 4)zasady oceniania postępów Janka, podczas realizowania przez niego kontraktu, 5)zasady nie wracania do zdarzeń, które są powodem zawarcia kontraktu, w formie negatywnej krytyki. Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

4. Konsekwencje i przywileje: 1)Przywilejem dla ucznia jest szansa na poprawę wyników w nauce i oceny zachowania. 2)Rodzic samodzielnie określi przywileje syna za dotrzymanie kontraktu. 5. Zobowiązania obu stron: 5.1 Rodzic zobowiązuje się do: 1)wcześniejszego powiadomienia szkoły o przewidywanej nieobecności syna w szkole, 2)spotkania z pedagogiem w ostatnią środę miesiąca. 5.2 Pedagog zobowiązuje się do : 1)telefonicznego powiadomienia rodzica w razie nieusprawiedliwionej nieobecności Jana w szkole, 2)powiadomienia rodzica o złamaniu kontraktu. Czas obowiązywania umowy: Umowa pomiędzy pedagogiem a rodzicem trwa od dnia podpisania do r. Podpis rodzica Podpis pedagoga … Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

Warunki współpracy Życzliwa atmosfera Chęć współpracy wszystkich pracowników szkoły Stosowanie przejrzystych komunikatów Stosowanie procedury przerwy Wspólne ustalenie zasad Konsekwentne przestrzeganie ustalonych procedur Ścisła współpraca z rodzicami ucznia Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

„Gdy szkole brakuje przejrzystej polityki wychowawczej lub ujednoliconego zestawu efektywnych procedur wychowawczych, regułą jest brak konsekwencji wśród personelu. Zakres praktyk wychowawczych w wielu szkołach obejmuje różne podejścia„ R. J. MacKenzie Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Czas na pytania Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej w Gimnazjum w Starym Kurowie