„W DOBRYCH ZAWODACH STANĄŁEM…” KATOLIK WOBEC WYZWAŃ SPOŁECZNYCH WSPÓŁCZESNEJ POLSKI GIETRZWAŁD/2008.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EWANGELIZACJA.
Advertisements

FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
czyli o co w tym wszystkim chodzi
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
„Dobre Imię” Rzecz o drugim przykazaniu.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Wiara czyni Wolnym.
Religijne znaczenie wyjścia z niewoli egipskiej
PRAWA CZŁOWIEKA.
Katecheza dla przygotowujących się do sakramentu bierzmowania
Czy ksm-owicz to wolontariusz i w jaki sposób?
„Czym skorupka za młodu...”
Autorski program nauczania religii w trzyletnim liceum
JAN PAWEŁ II
gałąź rodzinna Ruchu Światło-Życie
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
TROSKA O WŁASNY ROZWÓJ DUCHOWY POWINNOŚCIĄ KATECHETY
ZE WZGLĘDU NA MIŁOŚĆ BOGA
Katedra Pedagogiki Katolickiej
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
Wychowanie ku wartościom… Oto najważniejsze postawy i wartości, które ukazywał swoim życiem Jan Paweł II. Postawy i wartości, które powinny dla nas.
dynamizm miłości w misji
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Zgoda na siebie i dar swojego życia daje Bogu możliwość
Życie nastolatka.
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
ŚWIATOWY DZIEŃ MISYJNY
CZYNNIKI ROZWOJU KOŚCIELNEJ WSPÓLNOTY (np. PARAFII)
Człowiekiem jest również nie narodzone dziecko: co więcej, Chrystus w sposób uprzywilejowany utożsamia się z „najmniejszymi”;
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Przyrzeczenie harcerskie
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
…– myślę o najbliższych
Troszczę się o swoje sumienie, aby żyć w przyjaźni z Bogiem
Wprowadzenie Po roku 1980, kiedy to papież Jan Paweł II ogłosił Encyklikę Dives in Misericordia, założyciel naszego Ruchu sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki.
„Kiedy pościcie, nie bądźcie posępni jak obłudnicy, którzy przybierają wygląd ponury. Ty zaś, kiedy pościsz, namaść sobie głowę i umyj twarz” (Mt 6, 16-18).
Odkrywanie zdolności dziecka to przywilej i obowiązek rodziców. Nauczyciele powinni im w tym pomagać.
1. Zagadnienia wstępne Dlaczego spotkanie wyjazdowe, a nie książka lub konferencje na stronie internetowej Odnowy ogólnopolskiej?
EWANGELIZACJA.
Jan Paweł II - Papież Wolności
Sakramentów świętych. Siedem.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Jan Paweł II WIELKI 18 V 1920 – 2 IV 2005.
Ruch Światło-Życie Oaza.
Wartości w życiu człowieka
 Pragnę wynagradzać Bożemu Sercu za grzechy świata.  Szerzenie czci ku Najświętszemu Sercu Jezusowemu – czyż może być piękniejsze powołanie  Spoczywając.
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania biblijnego Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
28. Modlitwa darem Boga.
Domowy Kościół gałąź rodzinna Ruchu Światło-Życie
52. Kościele, co mówisz sam o sobie? – Sobór Watykański II
Sakrament nawrócenia – realizacja Jezusowego wezwania do poprawy
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Kim jestem?.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
Zaangażowanie kapelana szpitalnego w dzieło nowej ewangelizacji
Jak Poznać co jest dobre?
P OSŁUGA CEREMONIARZY W INNYCH CELEBRACJACH ŚDM Wojciech Kosmowski 67 ZDSL, , Licheń.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
NIEDZIELA MISYJNA W KŁODNICY 26 PAŹDZIERNIK 2014.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
MAGADALENA KOZŁOWSKA KLASA 4 c SP Nr 1 w ZĄBKACH ŚWIAT OCZAMI MISJONARZY.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Bł. Jan Paweł II „O modlitwie”.
Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
Kodeks etyczny nauczyciela
Wszystko zaczyna się od modlitwy… Dlatego staraj się by Twoja modlitwa była nieustająca… -Matka Teresa z Kalkuty-
Zapis prezentacji:

„W DOBRYCH ZAWODACH STANĄŁEM…” KATOLIK WOBEC WYZWAŃ SPOŁECZNYCH WSPÓŁCZESNEJ POLSKI GIETRZWAŁD/2008

DOKONANIE CZYNU - AKT NARODZIN POCZĘCIE = MYŚL INSPIRUJĄCA CZYN NARODZINY = DOKONANIE CZYNU WYPACZENIA: POCZĘCIE BEZ URODZENIA = DUCHOWA ABORCJA URODZENIE BEZ POCZĘCIA = IN VITRO = NARODZENIE BEZ ŚRODOWISKA MIŁOŚCI

POCZĘCIE CZYNÓW CHRZEŚCIJANINA POCZĘCIE CZYNÓW CHRZEŚCIJANINA - MODLITWA - ATMOSFERA MIŁOŚCI - MODLITWA - ATMOSFERA MIŁOŚCI GŁĘBIA ŻYCIA DUCHOWEGO PODSTAWĄ CHRZEŚCIJAŃSKIEJ DZIAŁALNOŚCI GŁĘBIA ŻYCIA DUCHOWEGO PODSTAWĄ CHRZEŚCIJAŃSKIEJ DZIAŁALNOŚCI

„Akcja Katolicka jest stowarzyszeniem katolików świeckich, którzy „Akcja Katolicka jest stowarzyszeniem katolików świeckich, którzy w zorganizowanej formie najściślej współpracują z hierarchią kościelną w zorganizowanej formie najściślej współpracują z hierarchią kościelną w realizacji ogólnego celu apostolskiego Kościoła” w realizacji ogólnego celu apostolskiego Kościoła”

ZJAWISKA ROZPOWSZECHNIONE WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE: Liberalizacja – uznanie wolności poszczególnych ludzi Liberalizacja – uznanie wolności poszczególnych ludzi za kategorię nadrzędną za kategorię nadrzędną Sekularyzacja – uwolnienie spod znaczeń i symboli Sekularyzacja – uwolnienie spod znaczeń i symboli religijnych kultury i innych obszarów religijnych kultury i innych obszarów życia społecznego życia społecznego Prywatyzacja życia - zanik elementu wspólnotowego Prywatyzacja życia - zanik elementu wspólnotowego Atomizacja – odgradzanie się, oddalenie się od siebie ludzi Atomizacja – odgradzanie się, oddalenie się od siebie ludzi Fragmentaryzacja – pojmowanie i urzeczywistnianie Fragmentaryzacja – pojmowanie i urzeczywistnianie życia w pewnych tylko elementach życia w pewnych tylko elementach np. rozrywka np. rozrywka

PIĘKNO I WOLNOŚĆ JAKO WARTOŚCI PIĘKNO I WOLNOŚĆ JAKO WARTOŚCI O SZCZEGÓLNYM ZNACZENIU O SZCZEGÓLNYM ZNACZENIU PRAWDZIWE PIĘKNO CZŁOWIEKA PRAWDZIWE PIĘKNO CZŁOWIEKA PIĘKNO WEWNĘTRZNE - DAR BOGA STWÓRCY PIĘKNO WEWNĘTRZNE - DAR BOGA STWÓRCY

AKCENTOWANIE PIĘKNA ZEWNĘTRZNEGO AKCENTOWANIE PIĘKNA ZEWNĘTRZNEGO = RETUSZ - PRZEAKCENTOWANIE PIĘKNA = RETUSZ - PRZEAKCENTOWANIE PIĘKNA = CYBER – PIĘKNO = CYBER – PIĘKNO (ZEWNĘTRZNE LEPSZE OD WEWNĘTRZNEGO) (ZEWNĘTRZNE LEPSZE OD WEWNĘTRZNEGO) = TOWAR RYNKOWY - DO NABYCIA, MOŻNA KUPIĆ = TOWAR RYNKOWY - DO NABYCIA, MOŻNA KUPIĆ

ZADANIA KATOLIKÓW: ZADANIA KATOLIKÓW: ODKRYWANIE PRAWDZIWEGO PIĘKNA ODKRYWANIE PRAWDZIWEGO PIĘKNA W SWOIM SERCU: W SWOIM SERCU: -FORMACJA, PRACA NAD SOBĄ -FORMACJA, PRACA NAD SOBĄ - MODLITWA - MODLITWA DZIAŁANIE NA RZECZ PRZYWRACANIA DZIAŁANIE NA RZECZ PRZYWRACANIA PRAWDZIWEGO PIĘKNA – GODNOŚCI OSOBY PRAWDZIWEGO PIĘKNA – GODNOŚCI OSOBY LUDZKIEJ LUDZKIEJ

GODNOŚĆ OSOBOWA GODNOŚĆ OSOBOWA NIEUTRACALNA - NATURALNA NIEUTRACALNA - NATURALNA = AKT STWORZENIA = AKT STWORZENIA NADPRZYRODZONA = ODKUPIENIE NADPRZYRODZONA = ODKUPIENIE

GODNOŚĆ OSOBISTA GODNOŚĆ OSOBISTA UTRACALNA UTRACALNA URZECZYWISTNIANIE WARTOŚCI W PRACY NAD JEJ PRZYWRACANIEM URZECZYWISTNIANIE WARTOŚCI W PRACY NAD JEJ PRZYWRACANIEM TRZEBA UMIEĆ DOSTRZEC: GODNOŚĆ OSOBOWĄ TRZEBA UMIEĆ DOSTRZEC: GODNOŚĆ OSOBOWĄ DZIAŁALNOŚĆ STANOWIĄCA I CHRONIĄCA PRAWDZIWĄ WARTOŚĆ CZŁOWIEKA DZIAŁALNOŚĆ STANOWIĄCA I CHRONIĄCA PRAWDZIWĄ WARTOŚĆ CZŁOWIEKA

TEREN : EDUKACJA TEREN : EDUKACJA POLITYKA POLITYKA WOLNOŚĆ JAKO DAR, ZA KTÓRY TRZEBA DZIĘKOWAĆ PANU BOGU WOLNOŚĆ JAKO DAR, ZA KTÓRY TRZEBA DZIĘKOWAĆ PANU BOGU TRENDY PRZECIWNE: TRENDY PRZECIWNE: ABSOLUTYZOWANIE WOLNOŚCI JEDNOSTEK NIE LICZĄCE SIĘ Z WOLNOŚCIĄ INNYCH ABSOLUTYZOWANIE WOLNOŚCI JEDNOSTEK NIE LICZĄCE SIĘ Z WOLNOŚCIĄ INNYCH PRAWDZIWA WOLNOŚĆ: PRAWDZIWA WOLNOŚĆ: REALIZOWANA W SŁUŻBIE INNYM ZWIĄZANA REALIZOWANA W SŁUŻBIE INNYM ZWIĄZANA Z WYBOREM PRAWDZIWEGO DOBRA Z WYBOREM PRAWDZIWEGO DOBRA

MANIPULACJA - ZAGROŻENIE WOLNOŚCI MANIPULACJA - ZAGROŻENIE WOLNOŚCI WYPACZENIA WOLNOŚCI: WYPACZENIA WOLNOŚCI: - POSTAWY ASPOŁECZNE - POSTAWY ASPOŁECZNE - BIERNOŚĆ, REZYGNACJA Z ROZWOJU - BIERNOŚĆ, REZYGNACJA Z ROZWOJU (WOLNOŚĆ KU NICOŚCI) (WOLNOŚĆ KU NICOŚCI) - ZATRACENIE POCZUCIA GRZECHU - ZATRACENIE POCZUCIA GRZECHU

ZADANIE DLA CZŁONKÓW A. K.: OBRONA MŁODEGO POKOLENIA PRZED ZNIEWOLENIAMI APOSTOLSTWO DOBREGO SŁOWA I DOBREGO PRZYKŁADU NIE NEGOWAĆ IDEI WOLNOŚCI! (ZAWSZE JEST ONA WARTOŚCIĄ - MOŻE JEDNAK BYĆ ŹLE WYKORZYSTANA)

WŁAŚCIWE WYKORZYSTANIE: WOLNOŚĆ POŁĄCZONA Z ZASADAMI MORALNYMI

REALIZACJA MISJI EWANGELIZACYJNEJ KOŚCIOŁA W AKCJI KATOLICKIEJ REALIZACJA MISJI EWANGELIZACYJNEJ KOŚCIOŁA W AKCJI KATOLICKIEJ EWANGELIZACJA (MISSIO): EWANGELIZACJA (MISSIO): „GŁOSZENIE ORĘDZIA O JEZUSIE „GŁOSZENIE ORĘDZIA O JEZUSIE J E D Y N Y M ZBAWICIELU” J E D Y N Y M ZBAWICIELU” ( Encyklika: REDEMPTORIS MISSIO) ( Encyklika: REDEMPTORIS MISSIO)

WSPÓŁCZESNE, PLURALISTYCZNE SPOŁECZEŃSTWO WIDZI WIELE MOŻLIWOŚCI -protest przeciw deklaracji Dominus Jesus Doświadczenie Anglii: uznanie równości wszystkich Kościołów prowadzi w praktyce do wyeliminowania Kościoła Katolickiego. Dominować będą muzułmanie. Dla młodego muzułmanina przynależność religijna jest powodem dumy. Dla młodych katolików, anglikanów przynależność religijna wiąże się ze wstydem, zakłopotaniem.

EWANGELIZACJA MUSI BYĆ RADOSNA!

EWANGELIZACJA PASTORALNA: SKIEROWANA DO WIERNYCH WYMAGAJĄCYCH NIEUSTANNEGO WSPARCIA EWANGELIZACJA AD GENTES (skierowana do narodów) REEWANGELIZACJA (skierowana do krajów pierwotnie katolickich, które zapomniały kim są)

PODSTAWOWA METODA - MODEL EMAUS

Uczniowie obciążeni bagażem negatywnych doświadczeń odeszli od pierwotnej gorliwości. Jezus nie krzyczy. Wsłuchuje się w ich troski, żale, problemy. J E S T - S Ł U C H A - W Y J A Ś N I A Jeśli idziemy do ludzi z bagażem własnych oczekiwań, nie dotkniemy serio ich problemów. FAZA PIERWSZA:

FAZA DRUGA: Wyjaśnienie problemów przez pryzmat Słowa Bożego. SZACUNEK - NIE NAPIĘTNOWANIE PRÓBA ZNALEZIENIE ROZWIĄZANIA ZGODNEGO ZE SŁOWEM BOŻYM – - NIE WYKLUCZENIE NIE POSTRZEGAĆ INNYCH JAKO ZAGROŻENIE - DOCIERAĆ DO ICH PROBLEMÓW

AGRESYWNY STOSUNEK MŁODYCH LUDZI DO KOŚCIOŁA MOŻE BYĆ SKUTKIEM NEGATYWNYCH DOŚWIADCZEŃ Z PRZESZŁOŚCI LUB ZETKNIĘCIA SIĘ Z BŁĘDNYMI STEREOTYPAMI

PODSTAWA EWANGELIZACJI - AUTOEWANGELIZACJA: KARMIENIE SIĘ SŁOWEM BOŻYM SAKRAMENTY EWANGELIZACJA ŻYCIA SPOŁECZNEGO: CZŁOWIEK ZBAWIA SIĘ TAKŻE W ŻYCIU SPOŁECZNYM DEMOKRACJA: RZĄDY LUDU - SYSTEM, KTÓRY POWINIEN SŁUŻYĆ CZŁOWIEKOWI

EWANGELIZACJA NA 2 POZIOMACH: NAUCZANIE POPRAWNEJ KONCEPCJI DEMOKRACJI: PODMIOTOWOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA EWANGELIZACJA W RAMACH SAMEJ DEMOKRACJI DEMOKRACJA MAS (NIEZORGANIZOWANYCH,BEZŁADNYCH) -manipulacja DEMOKRACJA LUDU (LUDZI ŚWIADOMYCH, ZABIERAJĄCYCH GŁOS, TWORZĄCYCH PORZĄDEK SPOŁECZNY) -grupy nacisku wpływające na kształtowanie prawa -wyrażanie opinii i reagowanie na aktualne wydarzenia

ZNACZENIE WARTOŚCI WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE: DOMINUJĄ WARTOŚCI NIŻSZE (SUKCES, ROZRYWKA) KONIECZNOŚĆ PRZECIWSTAWIENIA IM WARTOŚCI WYŻSZYCH (PRAWDA, DOBRO) ODWOŁANIE SIĘ DO NIEZMIENNYCH WARTOŚCI PRAWA NATURALNEGO

ŚRODKI PRZEKAZU: WSPÓŁCZESNY AEROPAG - RELIGIA TELEWIZJI EWANGELIZACJA LUDZI PRACUJĄCYCH W MEDIACH: a) duszpasterstwo b) wchodzenie w media, uczestnictwo w ich pracy EWANGELIZACJA POPRZEZ MEDIA Czynniki określające znaczenie mediów: szybkość zasięg atrakcyjność

UBOGIE ŚRODKI EWANGELIZACJI = CIERPIENIE: CIERPIENIE ODZIERA CZŁOWIEKA Z ZAFAŁSZOWAŃ CIERPIĄCY CZŁOWIEK NAJLEPSZYM ŚWIADKIEM CHRYSTUSA Opr. EKM