Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Świat się zmienia – śmiecenie odpada!
Świat się zmienia – śmiecenie odpada!
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi - obowiązki wynikające ze nowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ OCHRONY ŚRODOWISKA
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
Politechnika Krakowska
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zarząd Województwa Łódzkiego
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
REWOLUCJA ŚMIECIOWA Zadania i obowiązki wynikające ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz z.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUMUNALNYMI W GMINIE.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
Roczne sprawozdanie z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
Zapis prezentacji:

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok Analiza została sporządzona w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Postawą prawną opracowania analizy jest art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1399). Na terenie Gminy Lubliniec zasady odbioru oraz selektywnego zbierania odpadów komunalnych określa Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubliniec, przyjęty uchwałą nr 322/XXVIII/2012 Rady Miejskiej w Lublińcu z dnia 27 listopada 2012 roku.

System gospodarowania odpadami komunalnymi Od 1 lipca 2013 roku na terenie Gminy Lubliniec funkcjonuje system gospodarowania odpadami komunalnymi

System gospodarowania odpadami komunalnymi Liczba nieruchomości objętych systemem

System gospodarowania odpadami komunalnymi Liczba mieszkańców Lublińca wg stanu na dzień 31 grudnia 2013 roku: - zameldowanych: osoby - zadeklarowanych: osoby 97 % mieszkańców segreguje odpady komunalne

System gospodarowania odpadami komunalnymi

Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych ,00 zł – koszt likwidacji dzikich wysypisk w 2013 roku ,42 zł – koszt związany z usługą odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, zebranych w ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi

Nadzór nad nieczystościami ciekłymi i odpadami komunalnymi poza systemem gospodarowania odpadami komunalnymi Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Gminy Lubliniec są obowiązani do posiadania umowy na powyższe usługi oraz dowodów uiszczania opłat za te usługi. Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gmina jest obowiązana zorganizować odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umów na powyższe usługi. W 2013 roku Gmina Lubliniec nie wydała decyzji ustalających obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych lub opróżnianie zbiorników bezodpływowych.

Ilość odpadów zebranych na terenie Gminy Lubliniec W 2013 roku zostało zebranych 6 041,0 Mg odpadów z czego 40,2% zostało przekazanych bezpośrednio do składowania.

Porównanie masy odpadów zebranej w I i II półroczu 2013 roku

Dzikie wysypiska

Ilość odpadów zebranych w ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi Odpady zebrane w ramach systemu stanowią 80,56 % w porównaniu do całkowitej masy odpadów odebranych w danym okresie z terenu Gminy Średnio na jednego mieszkańca przypada 106 kg odpadów w II półroczu 2013 r.

Ilość odpadów zebranych w ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi

Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych W Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) wszyscy mieszkańcy Lublińca mogą bezpłatnie oddawać selektywnie zebrane odpady komunalne.

Wskaźniki odzysku osiągnięte przez Gminę Na podstawie art. 3b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy są obowiązane osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020 r.: - poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50 % wagowo, - poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70 % wagowo. Z kolei zgodnie z art. 3c ww. ustawy, gminy są obowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania: - do dnia 16 lipca 2013 r. - do nie więcej niż 50 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, - do dnia 16 lipca 2020 r. - do nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, - w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła

Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych

Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania

Odbiorcy odpadów na terenie Gminy Lubliniec Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru w gminie, na terenie której zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na terenie Lublińca W 2013 roku 22 przedsiębiorców posiadało wpis do rejestru działalności regulowanej na terenie Lublińca. Tylko 9 odbiorców odpadów aktywnie działało na terenie Gminy.

Masa odpadów odebrana poza systemem gospodarowania odpadami komunalnymi

Miejsca zagospodarowania odpadów komunalnych Regionalna Instalacja do Przetwarzania Odpadów Komunalnych dla Gminy Lubliniec to Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. Sobuczyna ul. Konwaliowa 1, Wrzosowa.

Miejsca zagospodarowania odpadów komunalnych Zmieszane odpady komunalne zostały zagospodarowane w następujących instalacjach: - Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. Sobuczyna ul. Konwaliowa 1, Wrzosowa; - REMONDIS Tarnowskie Góry Sp. z o.o. Sortownia odp. kom. i z selekt. zbierania – Składowisko Odpadów ul. Laryszowska, Tarnowskie Góry; - ASA Eko Polska Sp. z o.o. Zakład Utylizacji Odpadów. ul. Leśna, Sadów Górny; - ITOŚ Sp. z o.o. Składowisko odpadów ul. Cegielniana 22, Lipie Śląskie. Odpady zielone zostały przekazane tylko do Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych. Pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, zostały przekazane do następujących instalacji: - REMONDIS Tarnowskie Góry Sp. z o.o. Sortownia odp. kom. i z selekt. zbierania – Składowisko Odpadów ul. Laryszowska, Tarnowskie Góry; - Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. Sobuczyna ul. Konwaliowa 1, Wrzosowa.

Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania

Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi Firmy specjalistyczne są zainteresowane lublinieckimi terenami inwestycyjnymi położonymi przy ul. Klonowej, wchodzącymi w skład Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Obecnie są w trakcie budowy dwa zakłady związane z przetwarzaniem odpadów w celu ich dalszego wykorzystania. Firma Krynicki Recykling S.A. - budowa zakładu uzdatniania stłuczki szklanej Makpol Recykling Sp. z o.o. - produkcja alternatywnego paliwa stałego do kotłów rusztowych i fluidalnych w postaci brykietu

Podsumowanie Pomimo ciągle zmieniających się przepisów regulujących gospodarkę odpadami, przeprowadzona analiza wskazuje na sprawnie funkcjonującą gospodarkę odpadami komunalnymi na terenie Lublińca. Nawet po tak krótkim okresie, tj. półrocznym, widać pierwsze znaczące efekty wdrożenia systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.