„Pomóż mi zrobić to samodzielnie” „Pomóż mi zrobić to samodzielnie” to główna myśl koncepcji wychowania Mari Montessori Najważniejsze założenia Marii Montessori.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
ZUCHY zarys metodyki.
Otwarte formy nauczania
Dojrzałość szkolna dziecka
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
I JEJ MYŚL PEDAGOGICZNA
Jak pomagać dziecku w nauce?
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Wychowanie ekologiczne
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Odkryjmy Montessori raz jeszcze...
„Dziecko za sterem – jak nauczyć je samodzielności, odpowiedzialności i współpracy - pedagogika planu daltońskiego w przedszkolu”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
MARIA MONTESSORI urodziła się 31 sierpnia w 1870 roku we Włoszech w miejscowości Chiaravalle. Naukę rozpoczęła w wieku 6 lat w publicznej szkole rzymskiej.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
" Pomóż mi zrobić to samodzielnie "
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

„Pomóż mi zrobić to samodzielnie” „Pomóż mi zrobić to samodzielnie” to główna myśl koncepcji wychowania Mari Montessori Najważniejsze założenia Marii Montessori Opracowały: Justyna Sanik Zofia Siemieniuk

Kim była Maria Montessori?

Urodziła się 31 sierpnia 1870 r. w Chiaravalle (Włochy), zmarła 6 maja 1952 r. w Noordwijk aan Zee w Holandii. Była jedną z pierwszych kobiet we Włoszech, która ukończyła studia medyczne i otrzymała dyplom lekarza medycyny. Po uzyskaniu doktoratu z psychiatrii oddała się pracy pedagogicznej.

6 stycznia 1907 r. otworzyła pierwszy „Dom Dziecięcy”- „Casa dei bambini” w ubogiej dzielnicy Rzymu, zebrała małe dzieci obejmując je opieką i edukacją odpowiednią do wieku. Wyposażała placówkę w meble i przedmioty przystosowane do potrzeb i wieku dziecka wg własnego projektu.

Jej metodyka nauczania oraz idee wychowania szybko się upowszechniły w wielu krajach i są popularne do dziś. Za wybitne osiągnięcia pedagogiczne i przesłania humanistyczne, zawarte w ideach swojej metody wychowawczej Maria Montessori była wyróżniana tytułami Doktora Honoris Causa. Na Uniwersytecie w Sorbonie otrzymała Krzyż Legii Honorowej. Była wielokrotnie nominowana do Pokojowej Nagrody Nobla.

Pedagogika Marii Montessori “Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to, i tak powstała metoda zwana metodą Montessori.” Maria Montessori

Założenia pedagogiki M. Montessori Przez naukę całym ciałem dziecko, rozwija się motorycznie, społecznie, emocjonalnie, duchowo i intelektualnie, poprzez takie działanie staje się pełnowartościowym człowiekiem. Dziecko uczy się przez aktywną pracę i własne doświadczenie. Zmysły takie jak dotyk i ruch wpływają na rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów. Poprzez samodzielny wybór zadania spośród wcześniej zaproponowanych przez nauczyciela dziecko pobudza zainteresowanie i staje się bardziej aktywne. Pomieszczania są tak przygotowane, aby każde dziecko mogło się swobodnie poruszać i miało poczucie własnej wartości. Nauczyciel pełni funkcję obserwatora i powinien mieć zaufanie do dziecka.

Zasady w pedagogice M. Montessori Zasada swobodnego wyboru materiału. Dziecko samodzielnie decyduje o materiale z którym będzie pracować. Każda z pomocy jest w zasięgu ręki dziecka i ułożona tematycznie na wyznaczonym miejscu. Zasada swobodnego wyboru miejsca pracy. Dziecko ma możliwość podejmowania decyzji o miejscu swojej pracy, a pracować może na stole, podłodze, na tarasie, tam, gdzie pozwalają na to możliwości organizacyjne.

Zasada swobodnego wyboru czasu pracy Dziecko może pracować tak długo jak zechce, samo ustala tempo i czas. Zasada swobodnego wyboru formy pracy Dziecko pracuje samodzielnie, z kolegą, w małym zespole lub z całą grupą. Zasada porządku Każdy przedmiot w przedszkolu ma swoje miejsce - skąd został wzięty, tam zostaje odniesiony, podobnie - każda osoba także ma swoje miejsce i wie, co do niej należy, to proste - dzieci kochają porządek, porządek w otoczeniu - porządek w sercu.

Zasada ograniczenia Każda pomoc jest w jednym egzemplarzu i trzeba go stosować zgodnie z jego przeznaczeniem. Dzieci mogą robić to, co je interesuje, ale nie jest to samowola. W grupie obowiązują określone zasady. Zasada izolowania trudności Każda pomoc wspomaga uczenie nowego pojęcia i umiejętności.

Zasada transferu Wiedza, kompetencje i umiejętności opanowane podczas pracy, dziecko przenosi na otoczenie. O tyle mają one sens, o ile dziecko będzie potrafiło korzystać z nich w realnym świecie. Zasada własnego działania i powtarzania Typowy dla nabywania nowych umiejętności jest fenomen powtarzania. Jeżeli dziecko ma potrzebę wielokrotnego powtarzania czynności –akceptujemy to. Zasada samokontroli Materiał montessoriański jest tak skonstruowany, że pozwala dzieciom samodzielnie stwierdzić, czy daną pracę wykonały dobrze czy źle.

Otoczenie dziecka „Gdybyśmy jednak stworzyli otoczenie, które odpowiadałoby wzrostowi, siłom psychicznym zdolnościom dziecka i gdybyśmy pozwolili dziecku tam swobodnie pracować, wtedy poczynilibyśmy już ogromny krok w kierunku rozwiązania problemów wychowawczych(...)” Maria Montessori

Wszystkie materiały są uporządkowane tematycznie i łatwo dostępne, umieszczone w zasięgu ręki dziecka. Nauczyciel pośredniczy pomiędzy otoczeniem a dzieckiem, pomaga mu samodzielnie odkrywać rzeczywistość. Przygotowanie otoczenia przejawia się w trzech płaszczyznach: Materialna – sale odpowiednio wyposażone w sprzęty, pomoce rozwojowe M. Montessori, a także inne pomoce i przedmioty wspierające rozwój dziecka. Strukturalno-dynamiczna – określają pedagogiczne zasady dotyczące przygotowanego otoczenia, zasady pracy pomocami rozwojowymi oraz zasady porządku i wolności, czyli wszystkie składniki teorii wychowania M. Montessori. Osobowa – tworzy osoba nauczyciela, przyjaciela i pomocnika w poznawaniu świata, wnikliwego obserwatora. Nauczyciel jest niezastąpionym elementem i twórcą przygotowanego otoczenia. Osobowy aspekt przygotowanego otoczenia tworzy również grupa dzieci zróżnicowana pod względem wieku oraz inne osoby biorące udział w wychowaniu dzieci.

Materiał rozwojowy M. Montessori „Nie ważna jest ilość pomocy, tylko jakość bycia wśród tych wszystkich pomocy” „Każda niepotrzebna pomoc jest przeszkodą w rozwoju” Maria Montessori

Integralną częścią pedagogiki M. Montessori jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montesoriańskim. Materiał rozwojowy spełnia następujące zasady: zasada estetyki – wszystkie przedmioty znajdujące się w otoczeniu przyciągają uwagę dziecka i zachęcają do podejmowania działań. izolacji trudności – materiał zbudowany przejrzyście. kontrola błędu – możliwość samokontroli przez dziecko wykonania zadania. ograniczenia – materiał w pojedynczych egzemplarzach, co uczy dziecko respektowania potrzeb innych, cierpliwości, ustępowania koledze. kontynuacji – materiał logicznie ze sobą powiązany, stanowiący integralną całość. stopniowania trudności – dziecko ma możliwość wyboru takiego materiału, który odpowiada w danej chwili jego możliwościom i fazom rozwojowym.

Materiał rozwojowy zgrupowany jest w następujące działy: Ćwiczeń praktycznych dnia codziennego – związany jest z samoobsługą, czynnościami porządkowymi i normami społecznymi. Kształcenie zmysłów - wprowadza dziecko w świat pojęć, wymiarów, brył, powierzchni. Edukacja językowa – zgromadzony tu materiał wprowadza dziecko w sztukę pisania, czytania, rozwija mowę dziecka. Edukacja matematyczna - w sposób przystępny pozwala (na konkretach) przejść przez skomplikowany świat liczb i działań matematycznych. Wychowanie kosmiczne – dziecko poznaje świat przyrody, zasady w nim rządzące, uczy się jak chronić środowisko, w którym żyje.

Nauczyciel „Nauczyciel nie kształci i nie poucza dziecka, lecz jest jego pomocnikiem” Maria Montessori

Dekalog wychowawcy wg Marii Montessori Nigdy nie dotykaj dziecka, jeśli nie zostaniesz do tego zaproszony. Nigdy nie mów źle o dziecku przy nim, a także podczas jego nieobecności. Zawsze traktuj dziecko z najwyższą kulturą, ofiaruj mu to, co masz najlepszego. Koncentruj się na wzmacnianiu i pomocy w rozwijaniu tego, co jest dobre w dziecku, wtedy coraz mniej miejsca będzie pozostawało na zło. Bądź aktywny w przygotowaniu otoczenia. Dbaj o nie stale i skrupulatnie. Wskaż dziecku miejsce, gdzie znajdują się materiały rozwojowe i zaprezentuj mu ich poprawne użycie. Bądź gotowy do pomocy, gdy dziecko tego potrzebuje, zawsze słuchaj i odpowiadaj mu.

Szanuj dziecko, które popełnia błędy i może wcześniej, czy później się poprawić, ale powstrzymuj - zdecydowanie i natychmiast - każde niewłaściwe działanie, które może być niebezpieczne dla dziecka. Pomagaj tym, którzy poszukują aktywności i nie mogą jej znaleźć. Uszanuj dziecko, które odpoczywa lub obserwuje pracę innych. Nie wzywaj go, ani nie zmuszaj do innych form aktywności. Bądź wytrzymały w oferowaniu prezentacji materiału rozwojowego także tym, którzy odmówili wcześniej. Czyń to poprzez ożywianie otoczenia swą troską, opanowaniem i spokojem. Uczyń swą obecność odczuwalną dla tych, którzy jej potrzebują, a niewidoczną dla tych, którzy ją znaleźli.

Specyfika grupy mieszanej „Dziecko jest źródłem miłości… Miłość, którą okazujemy dziecku potencjalnie musi zaistnieć pomiędzy ludźmi; nie ma związku pomiędzy ludźmi, gdy nie ma miłości.” Maria Montessori

Korzyści wynikające z grupy zróżnicowanej wiekowo: przypomina swoją strukturą rodzinę wielodzietną, co jest doskonałym „polem” do zachowań społecznych dla dzieci nieposiadających rodzeństwa. Umożliwia przebywanie w jednej grupie rodzeństwu, co ma niebagatelne znaczenie w procesie adaptacji lub przy lękliwości dziecka. Młodsze dzieci mogą przejmować od starszych wiedzę, doświadczenia, umiejętności, a starsze dzieci mają poczucie obowiązku do opieki nad młodszymi. Każde dziecko w grupie może odnosić sukcesy na miarę swoich indywidualnych możliwości. dzieci mogą uzyskać wsparcie w sytuacjach kiedy czują się niepewnie nie tylko ze strony nauczyciela ale także starszego kolegi. Zróżnicowany wiek dzieci w grupie sprzyja również indywidualizacji podejścia nauczyciela do każdego dziecka, zmniejsza też czynnik rywalizacji pomiędzy dziećmi w grupie.

„Lekcja ciszy” „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia do sześciu lat. Jest to czas, kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności psychicznych.” Maria Montessori

Ćwiczenia ciszy pomagają dziecku odnaleźć spokój. Lekcje i ćwiczenia ciszy mają duże znaczenie w wychowawczym rozwoju dziecka. Dzieci stają się spokojniejsze, zachowują się ciszej, łatwiej im się uczyć. Lekcja ciszy ułatwia nie tylko lepsze skupienie, bardziej efektywną pracę, ale pozwalają dziecku na odkrycie swojego wnętrza. Służą temu między innymi krótkie ćwiczenia, oparte na wykonywaniu różnorodnych czynności bez wypowiadania słów.

Czym się wyróżniamy spośród innych placówek ? Dziecko uczy się według własnego rytmu. Kładziemy nacisk na wyrobienie nawyków higienicznych. Otoczenie i materiały zachęcają do samodyscypliny. Dziecko samo decyduje gdzie będzie wykonywać pracę.

Grupy zróżnicowanej wiekowo. Dzieci uczą się od siebie i pomagają wzajemnie. Większość czasu pracujemy indywidualnie. Nauczyciel jest pomocnikiem dla dziecka a nie wykładowcą.

Jeśli dziecko jest czymś ważnym zajęte nie jest zmuszane do uczestnictwa w zajęciach grupowych. Dziecko samo kontroluje wyniki swojej pracy. Kształcimy zmysły za pomocą materiału sensorycznego. Dziecko pracuje z pomocą tyle czasu ile potrzebuje.