Wizerunek w marketingu politycznym
Wizerunek polityczny składa się z następujących elementów: Received image – wizerunek postrzegany przez wyborców - od strony wyborcy Poznawczego Emocjonalnego Behawioralnego – performatywnego
Project image- od strony polityka Wizerunek rozpowszechniany przez polityka Wygląd Temperament (osobowość) Kompetencje komunikacyjne Sposób prowadzenia działalności politycznej – koncyliacyjny, konfliktowy Inne
Konstruowanie wizerunku powinno opierać się na dwóch filarach: Rzeczywistych cechach kandydata Cechach stanowiących odzwierciedlenie wizerunku pożądanego przez społeczeństwo Charyzmatycy – szczególne okoliczności
Cechy idealnego przywódcy: Silna osobowość, dominujący charakter Asertywność Generowanie sympatii i empatii Kompetencje, kwalifikacje do rządzenia Wrażenie godnego zaufania Rozległe zainteresowania Dojrzałość polityczna
Dojrzałość polityczna: Dojrzałość emocjonalna Myślenie polityczne – umiejętność decentracji
Najwyższy poziom myślenia politycznego – systemowy: Dostrzeganie szerokich (różnych) uwarunkowań sytuacji politycznej Przewidywanie skutków zdarzeń Spojrzenie z perspektywy innych podmiotów
Tworzenie wizerunku politycznego polega na: Stworzeniu szczególnego rodzaju wyobrażenia, które poprzez wywoływanie określonych skojarzeń przydaje obiektowi dodatkowych wartości i w ten sposób przyczynia się do jego emocjonalnego odbioru; Rdzeń – sterowanie relacjami w prasie radiu i telewizji. Konstrukcja rzeczywistości – symulakry (J. Baudillard).
Psychologiczne teorie postrzegania ludzi Teorie atrybucji – np. Klasyczna teoria atrybucji Heidera Czynniki wewnętrzne (zachowania poz.) Czynniki zewnętrzne (zachowania negat.)
Model soczewki w poznaniu społecznym: Soczewka – wskazówki lub zniekształcenia - np. wcześniejsze dokonania polityka - zachowania niewerbalne - kompetencje, zdolności Należy dostarczyć wyborcy takich wskazówek (soczewek), aby wyciągnął odpowiednie wnioski.
Model kontinuum formułowania wrażeń o innych: Analiza atrybut po atrybucie lub szufladka (kategoria) Przewidywanie zachowań Analiza gdy: - uwaga - motywacja - zróżnicowanie cech obiektu
Błędy w postrzeganiu ludzi Pierwsze wrażenie Czarne-białe Zachowanie takie samo w różnych sytuacjach Faworyzowanie ludzi ze swojego środowiska Selekcja informacji zgodnie z nastawieniem
Poszukiwanie charakterystyk idealnego kandydata Zestawienie cech idealnego i naszego kandydata Dyferencjał semantyczny Uczciwy 1 2 3 4 5 6 7 Nieuczciwy Wiarygodny 1 2 3 4 5 6 7 Niewiarygodny
Bycie godnym zaufania, uczciwość, szczerość i potępienie korupcji; Badanie kandydata pod kątem psychologicznego zintegrowania i uczciwości: Bycie godnym zaufania, uczciwość, szczerość i potępienie korupcji; Solidność i niezawodność (siła); Kompetencje; Zdolności przywódcze; Aparycja;
Analiza treści wystąpień publicznych Motyw afiliacji Motyw władzy Motyw osiągnięć
Próby stworzenia prototypu idealnego przywódcy Analiza cech charyzmatycznego przywódcy (M. Leary): - kompetencje - sympatia - moralność - siła - zdolność onieśmielania innych
Kandydat na prezydenta 2000 Uczciwy Wiarygodny Dobra prezencja Wykształcenie Kompetencje Profesjonalizm Inteligencja Troska o kraj i innych ludzi Siła i zdecydowanie Otwartość na ludzi i świat
Komunikacja niewerbalna Funkcje –emocje, relacje, osobowość, uzupełnianie Pierwsze wrażenie – 7 sekund, 90 sekund, szczerość Wygląd Ubiór Mimika twarzy Kinetyka, gestykulacja Dotyk Kontakt wzrokowy Kanał wokalny (artykulacja, intonacja, tempo)
Zachowania niewerbalne, które mogą pomóc Pochylanie się lekko do przodu, z rękoma w pozycji otwartej – nieskrzyżowanymi na piersi, z lekko rozsuniętymi nieskrzyżowanymi nogami Patrzenie na osobę, z którą rozmawiasz przez ok. 60 proc. czasu konwersacji Stosowanie techniki tzw. uwodzicielskiego trójkąta Siadanie obok drugiej osoby pod kątem 90 stopni Stosowanie metody aktywnego słuchania, potakiwanie skinieniem głowy Jak najczęstsze uśmiechanie się w sposób szczery i naturalny
Tworzenie struktury wizerunku polityka Zidentyfikowanie zespołu najważniejszych cech Przełożenie cech na zachowania Odpowiednia promocja kandydata Monitorowanie (kontrola) odbioru wizerunku kandydata
Biografia kandydata (jak nie należy pisać biografii) Adam Koleński, ur. 12 maja 1958 r. w Ozinówku Wielkim. Absolwent Szkoły Podstawowej nr 14 w Olszanówce i Liceum im. Tadeusza Kościuszki. Ukończył studia prawnicze na Wydziale Prawa Uniw. X. W latach 1978-1988 pracował w kancelarii prawniczej. Od 1994 r. do chwili obecnej – członek Rady Miasta X. Zasiada w Komisji Transportu i Komisji Specjalnej ds. Zwalczania przestępczości. Utrzymuje stały kontakt z wyborcami i aktywnie działa na ich rzecz. Założyciel Fundacji Wielkie Wakacje. Wieloletni działacz lokalnego Oddziału PRiPPK; członek Wojewódzkiego Zespołu PRiPPK. Redaktor miesięcznika „Myśl”. Interesuje się sportem, ma żonę, syna i córkę.
Zasady Pierwsze pytanie – zadanie – fotografia Zaufanie! Udowodnij, ze jesteś! (rozpoznawalność) Udowodnij, że jesteś wart głosu głosu! (korekta wizerunku) Wybór tych elementów kampanii, które są wyborczo skuteczne Biografia – lista wiarygodnych dowodów, ze warto na ciebie głosować.
Typy wizerunków politycznych Na podstawie: M. Jeziński, 2005
Typ wizerunku Podstawowe cechy Główne strategie działania Przykłady Polityczne Osobowościowe Ekspert Rzeczowość Szeroka wiedza Kompetencja Odpowiedzialność Skuteczność Skrupulatność Dokładność Umiar Wiarygodność Rzetelność Koncyliacyjno-konfliktowe L. Balcerowicz M. Belka W. Kaczmarek Ojciec Paternalizm Protekcjonalizm Mądrość polityczna Opiekuńczość Odwaga Opanowanie Mądrość Kwaśniewski J. Kalinowski Z. Wrzodak Amant Atrakcyjna powierzchowność Dynamizm -II- Narcyzm Romantyzm sentymentalizm Koncyliacyjne M. Krzaklewski A. Olechowski Heros Charyzma zdecydowanie Autorytarne metody pod. dec. Profetyczna wizja ładu politycznego Poczucie misji Charyzma Zdecydowanie Pasja w działaniu Konfliktowe L. Wałęsa A. Lepper R. Giertych Zwykły człowiek Skrócenie dystansu Wspólne korzenie Swojskość W. Frasyniuk P. Ikonowicz
Typ wizerunku Podstawowe cechy Główne strategie działania Przykłady Polityczne Osobowościowe Szarak Bierność Uległość Przeciętność Apatia Koncyliacyjne M. Kuchciński P. Gosiewski Ekscentryk Pasja Nietypowość Niecodzienność Zachowań -II- Niestandardowość w codz. życiu Konfliktowe G. Kołodko J. Korwin-Mikke J. Rokita Idol Zdecydowanie Charyzma Skuteczność Umiejętność pod. decyzji Niedostępność Konsekwencja Konfliktowo-koncyliacyjne A. Lepper L. Kaczyński A. Małachowski Błazen Nieodpowiedzialność polityczna Niezamierzona śmieszność - II - J. Urban R. Beger A. Błochowiak Luzak Ironiczny stosunek do rzecz. Politycznej Poczucie humoru Koncyliacyjno-konfliktowe D. Tusk Z. Gilowska R. Kalisz