TECHNIKI SPRZEDAŻY I NEGOCJACJI HANDLOWYCH ©Krzysztof Podstawka 2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Witam na szkoleniu Colway. SZKOLENIE Z PREZENTOWANIA PIERWSZEGO PLANU FINANSOWEGO COLWAY.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;
InMoST, Analiza architektury metodą ATAM Jerzy Nawrocki
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
OBSŁUGA KARTY DILO. Karta diagnostyki i leczenia onkologicznego zawiera: - oznaczenie pacjenta, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, - oznaczenie.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Model Przejść Międzyoperatorskich (na podstawie uwag i rekomendacji izb oraz operatorów) Warszawa, 16 czerwca 2008 r.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
10. Planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Proces transakcyjny Podsumowanie Rafał Tuzimek. Typy transakcji M&A 2 SprzedażprzedsiębiorstwZakupprzedsiębiorstw FuzjeprzedsiębiorstwPoszukiwaniefinansowaniawłaścicielskiego/doradztwofinansoweLBO/MBO.
NEGOCJACJE – TEMAT 7 GRY WSTĘPNE pozycyjne i informacyjne By Grzegorz Myśliwiec.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Ujawnianie i rozpoznawanie interesów - argumentacja Negocjacje 9.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
POP i SIR POK1 i POK2.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Kryteria wyboru wykonawcy jako jeden z kroków ku jakości w ewaluacji - doświadczenia Jednostki Ewaluacyjnej Województwa Zachodniopomorskiego Monika Lemke.
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
PSYCHOLOGIA a SĄD prof. dr hab. Ewa Gruza.
TECHNIKI (wybrane) MANIPULACYJNE Zygmunt Korzeniewski

Zapis prezentacji:

TECHNIKI SPRZEDAŻY I NEGOCJACJI HANDLOWYCH ©Krzysztof Podstawka 2015

Skuteczna komunikacja interpersonalna Komunikacja interpersonalna odbywa się z udziałem trzech płaszczyzn (kanałów) komunikacyjnych. Poniżej przedstawiamy je w kolejności ważności i konkretności komunikatów, przekazywanych przez każdą z nich a obok podajemy ich ilościowy udział w całości przekazywanych informacji w trakcie kontaktu „twarzą w twarz” z klientami:  treść wypowiedzi werbalnych 10-20%;  sposób operowania głosem (ton, intonacja, dykcja, itp.) 20-30%;  komunikacja pozawerbalna (tzw. „język ciała”) 50-70%

Ćwiczenie - Zinterpretujmy mowę ciała…

Inne płaszczyzny sterowania kontrahentem  Oddziaływania multi-sensoryczne  Zadania merytoryczne i psychologiczne  Zasada dostosowywania do klienta „N+1” aż do granic asertywności  Reguły praktyki wywierania wpływu

Reguły wywierania wpływu 1. Reguła kontrastu: 2. Reguła wzajemności: 3. Reguła zaangażowania i konsekwencji: 4. Reguła niedostępności: 5. Reguła dowodu społecznego (słuszności): 6. Reguła lubienia i sympatii: 7. Reguła autorytetu:

Struktura kontaktu z klientem Każdy, kto uprawia sztukę pozyskania i utrzymania klientów powinien liczyć się z występowaniem w strukturze kontaktu handlowego następujących faz:  1. nawiązywanie kontaktu  2. sondowanie kontrahenta  3. prezentacja i demonstracja produktu i oferty  4. wyjaśnianie obiekcji klientów  5. negocjacje  6. sfinalizowanie rozmowy  7. działania potransakcyjne

Nawiązywanie kontaktu ZADANIA EFEKTYWNEGO NAWIĄZANIA KONTAKTU:   stworzenie pozytywnego pierwszego wrażenia (Nigdy nie ma możliwości stworzenia pierwszego wrażenia po raz drugi. Wszystko zależy od pierwszych „3 x 20”: sekund, słów i sygnałów „mowy ciała.”)   budowanie „przyjaznej” atmosfery   uzyskanie zainteresowania rozmówcy   możliwość płynnego przejścia do sondażu, prezentacji i demonstracji oferty

Alternatywne style zagajania rozmowy 1). Podejście związane z rozpoczęciem rozmowy od spraw neutralnych 2).Podejście związane z rozpoczęciem rozmowy od komplementu 3).Podejście związane z rozpoczęciem rozmowy od referencji 4).Podejście polegające na przedstawieniu ogólnej lub syntetycznej korzyści, jaką ma przynieść rozmowa.

Rozpoznawanie kontrahenta Wymaga czterech rodzajów umiejętności:  Słuchanie (w większości – aktywne)  Zadawanie pytań i wysłuchiwanie odpowiedzi  Obserwowanie klienta  Zapisywanie co ważniejszych danych i wrażeń („pencil service”)

Reguły aktywnego słuchania  Dlaczego ludzie lubią być wysłuchiwani?  Żywa i dopasowana reakcja na wypowiedzi kontrahenta  Techniki upewniania się i uwypuklania niektórych wypowiedzi kontrahenta Prośba o wyjaśnienie Dopytywanie Parafrazowanie

Stopniowanie trudności budowy i tematyki pytań Budowa pytań:  Zamknięte  Otwarte  Alternatywne  Hierarchizujące Tematyka pytań: Od najłatwiejszych (przypomnienie) do coraz trudniejszych (wymagających mocnego myślenia)

Przykłady budowy pytań  Pytania otwarte Na początku tych pytań stoi zaimek pytający - co, gdzie, jak, kiedy, dlaczego? Jako odpowiedż słyszy się obszerne wypowiedzi. -Jaka jest pani opinia o prasach zwijających? -Jakie walory pras są dla pana najważniejsze?  Pytania zamknięte Zaczynają się najczęściej od czasownika posiłkowego. Opowiedzią na nie są: Tak lub Nie i dlatego niewiele się w ich wyniku dowiadujemy o rozmówcach. -Czy miał pan możliwość stosowania pras zmiennokomorowych? -Czy moc 120 KM będzie wystarczająca?

Zalecana kolejność pytań w dłuższych sondażach 1. Uzyskanie zgody klienta na zadanie pytań 2. Pytania zamknięte dotyczące najprostszych: faktów i retrospekcji 3. Pytania zamknięte i otwarte dotyczące: głębszego rozpoznania oraz potrzeb i preferencji klienta 4. Podtrzymanie przepływu informacji 5. Sprawdzanie zrozumienia 6. Podsumowanie sondażu

Posondujmy….

Dopasowana prezentacja – pasma argumentacyjne Ujawnione przez klienta Preferen- cje Dopasowana do Preferencji Korzyść Cecha, Atrybut, Parametr dowodzące Korzyści Kontrola reakcji klienta

Pasmo argumentacyjne – przykład I Preferencja klienta Dopasowana korzyść Dowodowe: cechy, atrybuty Skala reakcji -5 do +5 Chodziłoby o ciasne, równe bele z małą stratą masy przy pozostawieniu na polu Podbieracz X z prasą Y owijającą bele siatką Z zmniejszy straty masy beli o prawie 30% w porównaniu do oplatania sznurkiem… …bo podbieracz schodzi bardzo nisko, a prasa z siatką Z zapewniają ciasne i bardzo ścisłe opakowanie beli

Pasmo argumentacyjne – przykład II Preferencja klienta Dopasowana korzyść Dowodowe: cechy, atrybuty Skala reakcji -5 do +5 Pręty  25 muszą być proste i dobrze spolerowane No to świetnie, bo stosowana u nas nowoczesna technologia gwarantuje spełnienie takich wysokich wymagań....,....ponieważ nasza nowa linia łuszczarsko- szlifierska zapewnia prostość pręta po polerowaniu w granicach 0,5 mm/mb

Ćwiczenie - Pasma argumentacyjne Preferencja klienta Dopasowana korzyśćDowodowe: cechy, atrybuty

Zasady prezentowania cen  Lepiej niż „cena” brzmią słowa: „wartość”, „inwestycja” itp.  Staraj się nie uwypuklać ceny na początku prezentacji  Traktuj cenę jako wynikowy (końcowy) a nie pierwszoplanowy element porozumienia  Podawanie ceny poprzedź bezpośrednio wykazaniem korzyści dla klienta, następnie wymień cenę, po czym jeszcze raz podaj najbardziej syntetyczną korzyść. Ten skuteczny sposób zmniejszania klientowi subiektywnej dolegliwości ceny nazywa się „kanapką cenową” (ang. price sandwich)  Traktuj cenę jako coś najnormalniejszego i przy jej podawaniu stosuj w swojej mowie ciała symbole szczerości i wiarygodności

Metody wyjaśniania obiekcji klienta -1

Metody wyjaśniania obiekcji - 2

Przygotowanie do negocjacji - 1  Ustal cele negocjacji  Oszacuj BATNA: swoje i kontrahenta  Spróbuj rozpoznać kto będzie reprezentował kontrahenta w trakcie negocjacji  Przygotuj listę kwestii, które mają być przedmiotem negocjacji  Określ interesy: swoje i kontrahenta  Poczyń założenia o stanowiskach kontrahenta, podejrzewanych dla osiągnięcia jego interesu

Przygotowanie do negocjacji - 2  Zastanów się nad możliwymi do zajęcia przez ciebie stanowiskami negocjacyjnymi  Wypracuj argumentacje i wsparcia dowodowe na rzecz proponowanych stanowisk  Przygotuj "dolną linię" - warunki ostatecznej oferty, jaka wydaje ci się do zaakceptowania w poszczególnych kwestiach  Przygotuj sobie plan użycia strategii i taktyk negocjacyjnych

Wstępne ustalenia porządkowe  Ostateczny termin zakończenia negocjacji  Reguły zabierania głosu  Listę kwestii, o których chcemy rozmawiać oraz kolejność ich rozpatrywania (agenda negocjacji)  Sporządzanie - po każdej turze rozmów - wspólnego protokołu uzgodnień i rozbieżności.

Techniki robienia ustępstw 1. Staraj się nie dokonywać pierwszego jednostronnego ustępstwa. 2. Jeżeli już musisz ustąpić, to w zamian za koncesję drugiej strony (zawsze coś za coś). 3. Silnie uświadamiaj kontrahentowi, ile kosztuje ciebie dokonywanie ustępstwa.

Wzmacnianie argumentów 1. Argumentując na rzecz własnych rozwiązań, staraj się wiarygodnie wyeksponować obopólne korzyści. 2. Przy wyborze z różnych opcji decyzyjnych, staraj się opierać na obiektywnych kryteriach lub autorytetach akceptowanych przez kontrahenta.

Stanowiska negocjacyjne 1. Pamiętaj, że interes (intencja) klienta może być zabezpieczony na różne sposoby, nie ograniczaj się do aktualnie zajmowanych stanowisk (postulatów) negocjacyjnych. 2. Nie dawaj się nabierać na zmiany stanowiska kontrahenta (zwłaszcza u końca negocjacji).

Ustal cel negocjacji Kto będzie reprezentował kontrahenta w negocjacjach i co o nim(-nich) wiadomo Przygotuj listę kwestii, które mają być przedmiotem negocjacji Określ interesy: swoje i kontrahenta Oszacuj BATNA: swoje i kontrahenta Poczyń założenia o stanowiskach kontrahenta, podejrzewanych dla osiągnięcia jego interesu Zastanów się nad możliwymi do zajęcia przez ciebie stanowiskami negocjacyjnymi Wypracuj argumentacje i wsparcia dowodowe na rzecz proponowanych stanowisk Przygotuj "dolną linię" - warunki ostatecznej oferty, jaka wydaje ci się do zaakceptowania w poszczególnych kwestiach Przygotuj sobie plan użycia strategii i taktyk negocjacyjnych

Wybrane techniki zamykania transakcji 1. Bezpośrednie przedstawienie projektu umowy (zamówienia). 2. Kontynuacja twierdzących odpowiedzi (zadajemy klientowi zestaw pytań, na które otrzymujemy jedynie odpowiedzi pozytywne, co pozwala zakończyć ten łańcuch pytań propozycją sfinalizowania transakcji). 3.„Bumerangowa” pułapka (gdy odpowiemy pozytywnie na istotną obiekcję nabywcy). 4. Sporządzanie z klientem 2-stronnego zestawienia „za i przeciw” w sprawie zawarcia transakcji ( „metoda Franklina”).

Działania potransakcyjne - na zamknięcie spotkania 1. Upewnienie zakontraktowanego klienta w dobrze dokonanym wyborze. 2. Ewentualne uzupełnienie dokumentacji handlowej. 3. Zapytanie o następnych potencjalnych nabywców. 4. „Wywoływanie” następnych okazji do spotkań lub uzgadnianie ich rytmu 5. Podziękowanie i „dowartościowanie” klienta oraz zaznaczenie gotowości do wznowienia kontaktu. 6. Uprzejme pożegnanie.

Działania potransakcyjne - między kolejnymi spotkaniami 1.Przekazanie zleceń do realizacji oraz uzupełnianie danych o kliencie. 2.Sprawdzanie realizacji procedur dostaw i obsługi klienta. 3.Cementowanie relacji z klientem (np. wspólne spotkania towarzyskie, wysyłanie kartek pocztowych z powodu specjalnych okazji). 4.Analizowanie profilu klienta i przygotowywanie nowych propozycji do spotkań

Memento W razie wątpliwości jak zachować się w różnych sytuacjach z klientem, można by zalecić jeszcze jedną praktyczną i uniwersalną regułę: Nie czyń klientowi co tobie niemiłe !

Dziękuję za uwagę i życzę powodzenia !