Podstawy prawne planowania metropolitalnego – stan i perspektywy dr Łukasz Mikuła Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Przygotował Andrzej Potucha
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
MIEJSKIE OBSZARY FUNKCJONALNE
ZMIANA PlanU Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Podkarpackiego
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Identyfikacja krajobrazów na poziomie regionalnym – doświadczenia wdrażania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej w skali województwa mgr inż. arch. Agnieszka.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Nadzór prawny nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego Warszawa, marzec 2010.
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Ustrój samorządu terytorialnego
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Reglamentacja procesu budowy
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
System aktów planowania przestrzennego
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
SPOSÓB FORMUŁOWANIA ZASAD ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO W PZPW ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM MOFOW WPROWADZENIE DO TEMATU Anna Łoziak, Hanna Obracht-Prondzyńska.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Projekt częściowo finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Łukasz Mikuła Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej.
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Chojnicko - Człuchowski Miejski Obszar Funkcjonalny i Zintegrowane Porozumienie Terytorialne.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Wyznaczanie obszarów metropolitalnych Wybrane problemy prawne SEMINARIUM EKSPERCKIE Wyznaczanie granic obszarów metropolitalnych. Podstawy prawne i koncepcje.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
System aktów planistycznych
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Konstytucyjny system źródeł prawa
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Dlaczego nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska? Konferencja: „Gdańsk w nowej perspektywie – porozmawiajmy.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

Podstawy prawne planowania metropolitalnego – stan i perspektywy dr Łukasz Mikuła Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM WARSZTATY NT. WYMIANY DOŚWIADCZEŃ W PLANOWANIU ROZWOJU PRZESTRZENNEGO OBSZARÓW METROPOLITALNYCH, Hotel Kozi Gród, Pomlewo k. Gdańska, 1-2 lipca 2015 r.

Zagadnienia 1.Uregulowania prawne planowania metropolitalnego w latach Miejskie obszary funkcjonalne i ich delimitacja według nowych rozwiązań ustawowych 3.Merytoryczny zakres planowania metropolitalnego 4.Perspektywy planowania metropolitalnego 5.Proponowane zmiany w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – szczebel gminny

Uregulowania prawne planowania metropolitalnego w latach Plany zagospodarowania przestrzennego obszarów metropolitalnych – nowa kategoria planów wprowadzona w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Merytoryczna regulacja ustawowa sprowadzona do jednego przepisu o charakterze blankietowym:  „Dla obszaru metropolitalnego uchwala się plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego jako część planu zagospodarowania przestrzennego województwa” (art. 39 ust. 6 UPZP) Brak określenia zakresu przedmiotowego planów, ich specyfiki w stosunku do planu wojewódzkiego Niejasne zasady i kryteria delimitacji obszarów metropolitalnych Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju wskazanie ośrodków metropolitalnych oraz zarysu merytorycznej treści planów zagospodarowania dla ich obszarów funkcjonalnych, brak konkretnych ustaleń delimitacyjnych

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ? Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Delimitacja obszarów metropolitalnych Plany zagospodarowania przestrzennego województw Delimitacja obszarów metropolitalnych Delimitacja obszarów metropolitalnych w świetle ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( )

Miejskie obszary funkcjonalne i ich delimitacja według nowych rozwiązań ustawowych – nowelizacja UPZP Zmiany prawne wynikające z ustawy z dnia 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Rezygnacja z pojęcia „obszaru metropolitalnego” – zastąpienie „miejskim obszarem funkcjonalnym ośrodka wojewódzkiego”. Nowy rozdział 4a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dotyczący obszarów funkcjonalnych Większość nowych przepisów w zakresie obszarów funkcjonalnych dotyczy kwestii ich delimitacji. Brak ustaleń w zakresie merytorycznego wymiaru planowania metropolitalnego

Miejskie obszary funkcjonalne i ich delimitacja według nowych rozwiązań ustawowych „Obszar funkcjonalny” - obszar szczególnego zjawiska z zakresu gospodarki przestrzennej lub występowania konfliktów przestrzennych, stanowiący zwarty układ przestrzenny składający się z funkcjonalnie powiązanych terenów, charakteryzujących się wspólnymi uwarunkowaniami i przewidywanymi jednolitymi celami rozwoju (art. 2 pkt 6a UPZP) „Miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego” - typ obszaru funkcjonalnego, który obejmuje miasto będące siedzibą władz samorządu województwa lub wojewody oraz jego bezpośrednie otoczenie powiązane z nim funkcjonalnie (art. 2 pkt 6b UPZP) Miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego jest typem obszaru funkcjonalnego o znaczeniu ponadregionalnym, o istotnym znaczeniu dla polityki przestrzennej kraju (art. 49a i 49b UPZP)

Miejskie obszary funkcjonalne i ich delimitacja według nowych rozwiązań ustawowych Obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i ich granice określa samorząd województwa (art. 49d ust. 1 UPZP). Obszary funkcjonalne określa się z zapewnieniem: – ciągłości i zwartości wyznaczanego obszaru – polegającej na wyznaczeniu obszaru zamkniętego wspólną granicą, – dostępności danych wskaźnikowych, umożliwiających wyznaczenie łącznego obszaru, którego zasięg przestrzenny umożliwia rozwiązanie istniejących lub przewidywanych problemów oraz rozwój nowych funkcji tych obszarów (art. 49c ust. 1 UPZP). Szczegółowe warunki określania obszarów funkcjonalnych i ich granic w ramach typów obszarów funkcjonalnych określić ma w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, mając na uwadze: – zapewnienie określania obszarów funkcjonalnych w sposób jednolity na terenie całego kraju – uwzględniając parametry charakteryzujące dany typ obszaru funkcjonalnego (art. 49c ust. 5 UPZP).

Miejskie obszary funkcjonalne i ich delimitacja według nowych rozwiązań ustawowych Propozycje i wnioski związane z delimitacją samorząd województwa przedstawia do zaopiniowania przez jednostki samorządu terytorialnego, znajdujące się na terenie danego województwa. Opinia jest wyrażana podczas konferencji, w której uczestniczą przedstawiciele samorządu województwa oraz przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego (art. 49d ust. 1 i 3 UPZP). Wątpliwości merytoryczne i interpretacyjne: – Który organ samorządu województwa (sejmik czy zarząd) i w jakiej formie prawnej powinien określić granice MOF? – w obliczu propozycji bardzo ścisłych kryteriów delimitacji MOF w oparciu o dane wskaźnikowe - samorząd województwa „notariuszem” rozstrzygnięcia delimitacyjnego czy aktywnym podmiotem? – praktyczne trudności wyrażenia opinii przez lokalne jednostki samorządowe w formule „konferencji” (krąg jednostek uprawnionych do udziału, sposób ich reprezentacji, forma debaty i wypracowania stanowiska), rola takiej opinii

Merytoryczny zakres planowania metropolitalnego Art. 39 ust. 6 UPZP zmiana terminologiczna : – „Dla miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego uchwala się plan zagospodarowania przestrzennego miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego jako część planu zagospodarowania przestrzennego województwa”. Modyfikacja art. 39 ust. 3 ustawy, który określa zakres merytoryczny planu zagospodarowania przestrzennego województwa. W pkt 3 wskazuje się, iż plan ten określa granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym. Art. 39 ust. 7 „plan zagospodarowania przestrzennego miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego może obejmować również obszary leżące poza granicami miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego.” Ale według jakich zasad? Brak spójności i konsekwencji…

Merytoryczny zakres planowania metropolitalnego Zakres przedmiotowy planu zagospodarowania MOF w zasadzie tożsamy z planem zagospodarowania województwa – brak przepisów pozwalających na określenie specyfiki planu miejskiego obszaru funkcjonalnego. Podstawowe różnice: zasięg przestrzenny i skala opracowania Brak podstaw prawnych dla rozszerzenia władczych kompetencji samorządu województwa wobec gmin MOF w dziedzinie planowania przestrzennego.

Merytoryczny zakres planowania metropolitalnego Zakres przedmiotowy planu zagospodarowania przestrzennego województwa jest otwarty, jednakże ustawodawca ustalił podstawowe wymagania. Elementy obligatoryjne planu: – podstawowe elementy sieci osadniczej województwa i ich powiązań komunikacyjnych oraz infrastrukturalnych, w tym kierunki powiązań transgranicznych, – system obszarów chronionych, w tym obszary ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego, ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej, – rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, – obszary szczególnego zagrożenia powodzią; – granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych; – obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin i udokumentowanych kompleksów podziemnego składowania dwutlenku węgla (art. 39 ust. 3 UPZP). Zróżnicowany charakter ustaleń: indykatywny, informacyjny, integrujący

Dylematy prawne planowania metropolitalnego Czy ustalenia delimitacyjne przyjęte w trybie określonym w rozdziale 4a UPZP są wiążące dla planu wojewódzkiego, czy istnieje możliwość ich weryfikacji dla potrzeb planistycznych? Czym są „zasady zagospodarowania” miejskich ośrodków funkcjonalnych, określone w planie zagospodarowania przestrzennego województwa (art. 39 ust. 3 pkt 3 UPZP)? Czy zasadne jest rozszerzenie interpretacji prof. Niewiadomskiego dotyczącej planu województwa - wiążące ustalenia planu MOF mogą dotyczyć wyłącznie spraw wynikających z zakresu zadań samorządu województwa i nie mogą tym samym ingerować w uprawnienia przynależne organom gminy? W planie województwa obowiązkowo uwzględnia się ustalenia strategii rozwoju województwa - w obecnym stanie prawnym ustawodawca w ogóle nie dostrzega możliwości uwzględniania w planowaniu przestrzennym strategii aglomeracyjnych lub metropolitalnych (ZIT?)

Perspektywy planowania metropolitalnego Czy planowanie metropolitalne powinno być subkategorią planowania regionalnego? Miejski obszar funkcjonalny – z reguły stosunkowo niewielka część dużego województwa, w takiej samej proporcji reprezentowana w sejmiku, plan zagospodarowania dla MOF uchwalają osoby wybrane w większości poza jego obrębem. W procedurze przygotowania i uchwalania planu MOF rola jednostek samorządu lokalnego jest ograniczona. Ale… samorząd województwa może w niektórych przypadkach zapewnić zintegrowane i zobiektywizowane spojrzenie na sprawy rozwoju przestrzennego MOF, oderwane od lokalnych partykularyzmów. Jak daleko może sięgać ingerencja samorządu województwa w planowanie lokalne? Czy możliwe jest wykreowanie nowego podmiotu planowania metropolitalnego czyli związku planistycznego gmin, jak w niektórych krajach Europy Zachodniej?

Perspektywy planowania metropolitalnego W obecnym stanie prawnym – brak instrumentów skutecznego planowania metropolitalnego Jedynym racjonalnym wyjściem - podjęcie przez miasta i gminy dobrowolnej współpracy oraz harmonijne współdziałanie z samorządem regionalnym „Polityka przestrzenna województwa w stosunku do obszaru funkcjonalnego o znaczeniu ponadregionalnym jest prowadzona w konsultacji z jednostkami samorządu terytorialnego, które są położone na terenie danego obszaru funkcjonalnego” (art. 49f UPZP). Ustawa nie przesądza o formie ani zakresie konsultacji, ale wspólnie uzgodnione stanowisko samorządów lokalnych – np. w formie koncepcji kierunków zagospodarowania – może stanowić dobry punkt wyjścia do współpracy z samorządem regionalnym

Proponowane zmiany w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (MIR, ) Rozszerzenie zakresu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Analiza potrzeb i możliwości rozwoju gminy wynikać ma z: – prognoz demograficznych, – chłonności terenów gminy przeznaczonych pod zabudowę na obszarach zurbanizowanych – możliwości realizacji przez gminę infrastruktury technicznej i społecznej, służącej realizacji zadań własnych gminy Inne istotne zmiany – obowiązek przeprowadzanie regularnej analizy spójności treści studium i planów miejscowych z potrzebami i możliwościami rozwoju gminy (art. 32 ust. 1 pkt 1), – obwarowanie możliwości uzyskania decyzji o warunkach zabudowy pozytywną opinią rady gminy wskazującej na brak sprzeczności planowanego sposobu zagospodarowania i korzystania z terenu z polityką przestrzenną gminy wyrażoną w studium (art. 60 ust. 1 pkt 1), – możliwość uchylania w ciągu 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy, bez ponoszenia odpowiedzialności odszkodowawczej, planów miejscowych wobec nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, przy spełnieniu określonych warunków, wskazujących na zbędność takiego przeznaczenia (art. 10 ustawy nowelizującej). Ostatni niezbędny krok – powiązanie zmian w planowaniu lokalnym z planowaniem miejskich obszarów funkcjonalnych!