Praktyka zarządzania wiedzą Kodyfikacja, czy personalizacja – zastosowania, wnioski z badań Kluczowe procesy zarządzania wiedzą
Rozwiązania przypadku 1.Czy cele proponowanych działań spełniają kryteria SMART? 2.Jaki jest harmonogram wprowadzania zmian? 3.Dlaczego wybrano właśnie te rozwiązania (argumenty)? 4.Jakie zmiany będą efektem wprowadzonych działań? 5.Jakie ryzyko jest związane z wprowadzeniem określonego rozwiązania? 6. Jak można zredukować to ryzyko?
Przykład kodyfikacji – zarządzanie projektami 1. Lesson learned, przegląd projektu Kodyfikacja ułatwi prowadzenie podobnego projektu w przyszłości. Przegląd ukończonego projektu (post-project review, post mortem). Jakie były problemy i jak im zapobiegać? Czy wynik projektu można jeszcze inaczej wykorzystać? Czy chcemy realizować takie projekty? Dokument podsumowujący doświadczenia z projektu (lessons learned) Spisany z myślą o innych pracownikach
Kodyfikacja - praktyka 2. Firmy doradcze prowadzą kompleksową kodyfikację doświadczeń z projektów w skomputeryzowanych bazach wiedzy. -np. firma KMPG – system Kworld -np. firma Infovide- Matrix – Microsoft Share Point. Pracownicy na całym świecie mają dostęp do dokumentów, mogą odszukać projekty realizowane dla podobnych klientów lub dotyczące analogicznych problemów.
Kodyfikacja – najlepsze praktyki 3. Transfer praktyk organizacyjnych – powielanie sposobów pracy – Przykład: Przejęcie (fuzja) Banku Handlowego przez Citi Group. Język, systemy księgowania, obieg dokumentów, kultura organizacji, zarządzanie zasobami ludzkimi
Kodyfikacja - najlepsze praktyki 4. Wykorzystanie wzorów „najlepszych firm” „In Search of Excellence: Lessons from America's Best-Run Companies” (Peters, Waterman, 1982). – 8 podstawowych reguł zarządzania, na podstawie badań 43 najlepszych firm amerykańskich
Kodyfikacja – koncepcje, metody 5. Benchmarking 6. Metody zarządzania jakością (ISO 9001) 7. Reinżynieria procesów gospodarczych (Business process reengineering) - uproszczenie, skrócenie procesów biznesowych
O ile personalizacja jest wyborem, kodyfikacja często jest przymusem! Formalizacja w kodyfikacji Przepisy prawa wymagają przechowywania określonych dokumentów przez określony czas dokumenty w administracji publicznej dokumentacja pracownicza w firmach wyciągi z kont w bankach Przykłady niszczenia dokumentów (WordCom) Sarbanes-Oxley Act (SOX) w USA – dotyczy firm notowanych na giełdach USA – kosztowne, wieloletnie przechowywanie dokumentów wewnętrznych, dotyczących zdarzeń, które mogą mieć wpływ na wyniki finansowe firmy (w tym e)
Personalizacja - przykłady Mc Kinsey, Bain & Company (Hansen, Nohira) przypadek Marci Blanko – – wewnętrzna „baza ekspertów” Identyfikacja ekspertów w firmie – Baza danych – tylko, jako źródło informacji, kto uczestniczył w projekcie.
Personalizacja - przykłady – Zarządzanie wiedzą poprzez budowę sieci kontaktów pomiędzy ekspertami. – Umożliwienie pracownikom kontaktu z ekspertami – Burze mózgów, rozmowy
Kodyfikacja czy personalizacja – wyniki badań Badania Maxa von Zedtwitza ●12% respondentów korzysta z lessons learned (strategia kodyfikacji) Częściej do nowego projektu przeznacza się osoby o podobnych doświadczeniach (strategia personalizacji)
Kodyfikacja w praktyce Wiadomość wieczorna: W Agencji Wywiadu, pomimo święta, trwa gorączkowe niszczenie dokumentów. Trzeba będzie odtwarzać te dotyczące Amber Gold i podsłuchiwania opozycji za pomocą amerykańskiego sprzętu. Niszczą też stenogramy nagrań rozmów polityków. Ciekawe czy gen. Maciej Hunia (szef Agencji Wywiadu - red.) będzie usiłował wyjechać z Polski?
Repetitio est mater studiorum … Jesteś kierownikiem działu HR w ogólnopolskiej firmie działającej na rynku doradztwa prawnego. Od pewnego czasu w oddziale firmy w Warszawie można zauważyć liczne rezygnacje z pracy. Jak mógłbyś wytłumaczyć to zjawisko posługując się pojedynczą pętla uczenia się. A jak stosując podwójną pętlę uczenia się?
Kluczowe procesy zarządzania wiedzą (Probst i in.) Zdobywanie wiedzy Ochrona wiedzy Rozwój wiedzy Identyfikacja wiedzy Dzielenie się wiedzą Wykorzystywanie wiedzy Cele zarządzania wiedzą Ocena wiedzy Informacja zwrotna
Kluczowe procesy zarządzania wiedzą Identyfikacja wiedzy Określenie źródeł i przedmiotu wiedzy Jaka wiedza jest dla nas istotna – czy jest spisana, który pracownik ją posiada? Zdobywanie wiedzy Zaspokajanie potrzeb informacyjnych i wypełnianie luk kompetencyjnych Headhunting, akwizycje firm, zakup usług doradczych, licencjonowanie technologii, wywiad gospodarczy, badania rynku. Rozwój wiedzy Budowa kompetencji, B&R, innowacje Por. perspektywa wiedzy jako produktu.
Kluczowe procesy zarządzania wiedzą Dzielenie się wiedzą Zagwarantowanie dostępu pracowników do zasobów wiedzy. Stymulowanie komunikacji i współpracy. Wykorzystywanie wiedzy Wykonywanie pracy opartej na wiedzy Uczenie się organizacyjne Por. perspektywa wiedzy jako ograniczenia. Ochrona wiedzy Zabezpieczenie wiedzy przed nieprzewidzianymi zdarzeniami – odejściem pracowników, działaniami konkurencji.