Praktyka zarządzania wiedzą Kodyfikacja, czy personalizacja – zastosowania, wnioski z badań Kluczowe procesy zarządzania wiedzą.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Prezentacja firmy Remigiusz Siudziński Warszawa,
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Warszawa 20 stycznia 2003 Sieć Doskonałości: Budownictwo, Materiały i Technologie Dzień informacyjny Nanotechnologie, materiały wielofunkcyjne i procesy.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Co to jest „STIM”? Członek Ogólnopolskiej Sieci Transferu Technologii i Wspierania Innowacyjności MŚP „STIM”. Projekt STIM jest współfinansowany z.
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
Prelegent: Wojciech Lubicki, EPC SA
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Europejska Sieć Centrów Kompetencji w Logistyce
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Digitalizacja obiektów muzealnych
CRM GigaCon Warszawa Jarosław Żeliński
Szkolenia, Coaching, PR.
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Usługi Enterprise Europe Network
Jak robić to efektywnie?
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
1. 2 Zarządzanie wiedzą i kwalifikacjami pracowników jako element procesu restrukturyzacji procesu restrukturyzacji Maciej Łukawski.
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Ministerstwo Finansów
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Proaktywna ERZ. ● ERZ, syzyfowa praca? 2 proaktywna ERZ ● problemy niemożliwe do przezwyciężenia? ● wielość niejednorodności czy jedność w różnorodności??
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Wprowadzenie akcji na NewConnect Zainwestuj w SEKA S.A. 7 października 2011 r.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Strategia personalizacji - kiedy stosować strategię personalizacji, a kiedy kodyfikacji wiedzy?
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Zarządzanie wiedzą w organizacji Wiedza jako zasób Systemy kodyfikacji wiedzy Uczenie się organizacji Kluczowe kompetencje dr Aleksandra Spik WZ UW.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
INKUBATOR INNOWACYJNOŚCI + „Tytuł pracy przedwdrożeniowej”
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Zarządzanie międzynarodowe
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
INKUBATOR INNOWACYJNOŚCI + „Tytuł pracy przedwdrożeniowej”
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
Szkolenie dotyczące sprzedaży
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA
Przemysław Wierzbicki
Zapis prezentacji:

Praktyka zarządzania wiedzą Kodyfikacja, czy personalizacja – zastosowania, wnioski z badań Kluczowe procesy zarządzania wiedzą

Rozwiązania przypadku 1.Czy cele proponowanych działań spełniają kryteria SMART? 2.Jaki jest harmonogram wprowadzania zmian? 3.Dlaczego wybrano właśnie te rozwiązania (argumenty)? 4.Jakie zmiany będą efektem wprowadzonych działań? 5.Jakie ryzyko jest związane z wprowadzeniem określonego rozwiązania? 6. Jak można zredukować to ryzyko?

Przykład kodyfikacji – zarządzanie projektami 1. Lesson learned, przegląd projektu Kodyfikacja ułatwi prowadzenie podobnego projektu w przyszłości. Przegląd ukończonego projektu (post-project review, post mortem).  Jakie były problemy i jak im zapobiegać?  Czy wynik projektu można jeszcze inaczej wykorzystać?  Czy chcemy realizować takie projekty? Dokument podsumowujący doświadczenia z projektu (lessons learned)  Spisany z myślą o innych pracownikach

Kodyfikacja - praktyka 2. Firmy doradcze prowadzą kompleksową kodyfikację doświadczeń z projektów w skomputeryzowanych bazach wiedzy. -np. firma KMPG – system Kworld -np. firma Infovide- Matrix – Microsoft Share Point. Pracownicy na całym świecie mają dostęp do dokumentów, mogą odszukać projekty realizowane dla podobnych klientów lub dotyczące analogicznych problemów.

Kodyfikacja – najlepsze praktyki 3. Transfer praktyk organizacyjnych – powielanie sposobów pracy – Przykład: Przejęcie (fuzja) Banku Handlowego przez Citi Group. Język, systemy księgowania, obieg dokumentów, kultura organizacji, zarządzanie zasobami ludzkimi

Kodyfikacja - najlepsze praktyki 4. Wykorzystanie wzorów „najlepszych firm” „In Search of Excellence: Lessons from America's Best-Run Companies” (Peters, Waterman, 1982). – 8 podstawowych reguł zarządzania, na podstawie badań 43 najlepszych firm amerykańskich

Kodyfikacja – koncepcje, metody 5. Benchmarking 6. Metody zarządzania jakością (ISO 9001) 7. Reinżynieria procesów gospodarczych (Business process reengineering) - uproszczenie, skrócenie procesów biznesowych

O ile personalizacja jest wyborem, kodyfikacja często jest przymusem! Formalizacja w kodyfikacji Przepisy prawa wymagają przechowywania określonych dokumentów przez określony czas  dokumenty w administracji publicznej  dokumentacja pracownicza w firmach  wyciągi z kont w bankach Przykłady niszczenia dokumentów (WordCom) Sarbanes-Oxley Act (SOX) w USA – dotyczy firm notowanych na giełdach USA – kosztowne, wieloletnie przechowywanie dokumentów wewnętrznych, dotyczących zdarzeń, które mogą mieć wpływ na wyniki finansowe firmy (w tym e)

Personalizacja - przykłady Mc Kinsey, Bain & Company (Hansen, Nohira)  przypadek Marci Blanko – – wewnętrzna „baza ekspertów” Identyfikacja ekspertów w firmie – Baza danych – tylko, jako źródło informacji, kto uczestniczył w projekcie.

Personalizacja - przykłady – Zarządzanie wiedzą poprzez budowę sieci kontaktów pomiędzy ekspertami. – Umożliwienie pracownikom kontaktu z ekspertami – Burze mózgów, rozmowy

Kodyfikacja czy personalizacja – wyniki badań Badania Maxa von Zedtwitza ●12% respondentów korzysta z lessons learned (strategia kodyfikacji) Częściej do nowego projektu przeznacza się osoby o podobnych doświadczeniach (strategia personalizacji)

Kodyfikacja w praktyce Wiadomość wieczorna: W Agencji Wywiadu, pomimo święta, trwa gorączkowe niszczenie dokumentów. Trzeba będzie odtwarzać te dotyczące Amber Gold i podsłuchiwania opozycji za pomocą amerykańskiego sprzętu. Niszczą też stenogramy nagrań rozmów polityków. Ciekawe czy gen. Maciej Hunia (szef Agencji Wywiadu - red.) będzie usiłował wyjechać z Polski?

Repetitio est mater studiorum … Jesteś kierownikiem działu HR w ogólnopolskiej firmie działającej na rynku doradztwa prawnego. Od pewnego czasu w oddziale firmy w Warszawie można zauważyć liczne rezygnacje z pracy. Jak mógłbyś wytłumaczyć to zjawisko posługując się pojedynczą pętla uczenia się. A jak stosując podwójną pętlę uczenia się?

Kluczowe procesy zarządzania wiedzą (Probst i in.) Zdobywanie wiedzy Ochrona wiedzy Rozwój wiedzy Identyfikacja wiedzy Dzielenie się wiedzą Wykorzystywanie wiedzy Cele zarządzania wiedzą Ocena wiedzy Informacja zwrotna

Kluczowe procesy zarządzania wiedzą Identyfikacja wiedzy Określenie źródeł i przedmiotu wiedzy Jaka wiedza jest dla nas istotna – czy jest spisana, który pracownik ją posiada? Zdobywanie wiedzy Zaspokajanie potrzeb informacyjnych i wypełnianie luk kompetencyjnych Headhunting, akwizycje firm, zakup usług doradczych, licencjonowanie technologii, wywiad gospodarczy, badania rynku. Rozwój wiedzy Budowa kompetencji, B&R, innowacje Por. perspektywa wiedzy jako produktu.

Kluczowe procesy zarządzania wiedzą Dzielenie się wiedzą Zagwarantowanie dostępu pracowników do zasobów wiedzy. Stymulowanie komunikacji i współpracy. Wykorzystywanie wiedzy Wykonywanie pracy opartej na wiedzy Uczenie się organizacyjne Por. perspektywa wiedzy jako ograniczenia. Ochrona wiedzy Zabezpieczenie wiedzy przed nieprzewidzianymi zdarzeniami – odejściem pracowników, działaniami konkurencji.