Budżet partycypacyjny Ewa Stokłuska, Agata Bluj Podkowa Leśna, 15 kwietnia 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jarosław Komża KOMŻA KONSULTING
Advertisements

Głos łodzian się liczy, czyli jak angażować mieszkańców w proces zarządzania zasobami publicznymi.
„StrategiA rozwoju sportu i wolontariatu sportowego dla Mrągowa”
Przejrzysta Polska 2007 Wynik ewaluacji PP 2007 PBS DGA Warszawa 19 kwietnia 2007r.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Informacja na temat projektu Sesja Rady Miejskiej w Elblągu 26 września 2013 Arkadiusz Jachimowicz, ESWIP.
Rozwój społeczności lokalnych
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Koalicja na rzecz samorządów uczniowskich
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Projekt Lubelski.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
ZARZĄD OBSŁUGI JEDNOSTEK MIEJSKICH WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDAMI OSIEDLI
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkanie mieszkańcówSpotkanie mieszkańców z Burmistrzem Byczyny z Burmistrzem Byczyny Spotkanie dotyczyć usprawnienia przepływu informacji i poprawy przekazu.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
wynagradzania i nagradzania Urząd Miasta Dzierżoniowa
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Konsultacje z zasadami w Gorzowie Wielkopolskim I seminarium, r.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W DZIELNICY BEMOWO M.ST. WARSZAWY NA 2016 ROK
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji społecznych Założeń do Strategii Oświatowej Miasta Wrocławia dr Piotr Mikiewicz.
Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Wrocławia z organizacjami pozarządowymi w roku 2015 Wrocław,
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Budżet partycypacyjny w Warszawie ZASADY 2017 DZIELNICA WOLA.
Projekt PL „Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze Funkcjonalnym Szlaku Jana III Sobieskiego w województwie lubelskim"
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE Warszawa, r. Budżet partycypacyjny w Warszawie 2015 Budżet partycypacyjny to ciąg działań (proces),
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE 2015 DZIELNICA REMBERTÓW ZDJĘCIE DZIELNICY.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
Wzmacnianie odporności Warszawy na zmiany klimatu Leszek Drogosz, Dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu Miasta st. Warszawy.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Katowice
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 7 kwietnia 2017 r.
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
Komitet Rewitalizacji – inspiracja do doradztwa i monitorowania procesu rewitalizacji dr Aleksandra Jadach-Sepioło.
Zespół ds. budżetu partycypacyjnego
Co dalej z Budżetem Obywatelskim?
Zapis prezentacji:

Budżet partycypacyjny Ewa Stokłuska, Agata Bluj Podkowa Leśna, 15 kwietnia 2016 r.

Proces Poniższy rysunek prezentuje główne elementy planowanego procesu: Powołanie zespołu ds. BPRobocze warsztaty z zespołem ds. BP Przygotowanie wstępnej propozycji modelu i regulaminu BP Przyjęcie regulaminu (uchwała Rady Miasta) Szkolenie nt. BP dla pracowników urzędu miejskiego

Warsztaty robocze z zespołem ds. BP cykl 4 warsztatów, podczas których poruszane będą między innymi takie wątki jak: cele lokalnego budżetu partycypacyjnego ramowe zasady BP (podział terytorialny miasta i puli pieniędzy w ramach procedury BP) poszczególne etapy procesu BP i różne możliwe rozwiązania w tym zakresie działania promocyjne i edukacyjne w ramach BP 1 warsztat poświęcony zaplanowaniu działań ewaluacyjnych, które będą mogły być realizowane przez zespół i urząd w trakcie procesu BP (tzw. ewaluacja krocząca) i pomogą w bieżącej ocenie wdrażania mechanizmu.

Czym jest budżet partycypacyjny? Na czym polega BP? Jakie były jego początki?

Dawno temu w Porto Alegre… 1989 rok fundamentalna alternatywa polityczna model przedstawicielski (rady, komitety, delegaci) dyskusja o priorytetach i całym kształcie budżetu miasta

Czym jest budżet partycypacyjny? - jedynie „narzędziem” lub „techniką” - badaniem opinii, „zwykłymi” konsultacjami - plebiscytem, incydentalną „zabawką partycypacyjną” - antidotum na wszystkie problemy Jest: - demokratycznym procesem, w który powierza się mieszkańcom prawo alokowania części środków z budżetu miejskiego - mechanizmem „współwymyślania” i współodpowiedzialności za miasto - zestawem zasad, które można przełożyć na konkretne działania z zastosowaniem różnych technik, dopasowanych do lokalnych warunków - zaawansowaną, trudną formą partycypacji: współdecydowaniem … a czym NIE jest:

Cel budżetu partycypacyjnego Za: „Standardy budżetów partycypacyjnych w Polsce”, PBIS Stocznia, 2014, Zasadniczym celem stosowania budżetu partycypacyjnego jest włączenie w procesy zarządzania miastem, gminą czy regionem jego mieszkańców oraz uwzględnienie w nich elementu deliberacji – czyli dyskusji w szerokim gronie członków wspólnoty, którzy funkcjonują jako „eksperci we własnej sprawie”, artykułują swoje potrzeby i podejmują rozmowę na temat priorytetów społeczności z perspektywy jej wspólnego dobra. Owo otwarcie na mieszkańców nie jest jednak celem samym w sobie: ma prowadzić do efektywnego wydawania wspólnych środków z lokalnego budżetu oraz budowania więzi w lokalnej społeczności. „

W 2010r. na świecie Źródło: Learning from the South, 2010, GIZ- Bonn

W 2013r. w Polsce - czyli lawina już ruszyła… Ok. 60 lokalizacji, w których BP działa lub jest planowany

Gdzie jesteśmy dzisiaj?

 Badania i raporty  „Standardy procesów BP w Polsce”  Działania w ramach akcji Masz Głos, Masz Wybór  Pomysły na regulacje ustawowe  Leitmotif wyborów samorządowych Ponad 130 gmin w całej Polsce Wszystkie (16) miasta wojewódzkie, 44 z byłych miast wojewódzkich (w 1 rozpocznie się w 2015r., w 1 prowadzono konsultacje w tej sprawie pod koniec 2014r., w 3 brak – Krosno, Sieradz, Nowy Sącz) Od promili wydatków do ponad 3% budżetu gminy Coraz więcej przestrzeni do dyskusji, coraz większy wpływ mieszkańców na kształt procedury

SZEŚĆ KLUCZOWYCH ZASAD

Sześć kluczowych zasad Wiążący wynik procedury projekt wpisany w budżet w kształcie zgodnym z tym, jaki był przedmiotem głosowania Przejrzystość i jawność procedury spisane i niezmienne podczas procesu reguły znane mieszkańcom przed uruchomieniem procesu

Sześć kluczowych zasad Otwartość i włączający charakter procesu wsparcie organizatorów dla chętnych do włączenia się w proces na różnych etapach informacja o możliwości udziału do jak najszerszych grup mieszkańców Zapewnienie przestrzeni do dyskusji mieszkańców wyłonienie projektów do realizacji efektem debaty nad potrzebami i priorytetami wspólnoty

Sześć kluczowych zasad Wspieranie aktywności mieszkańców BP oparty na aktywności mieszkańców stwarza okazje do współdziałania Myślenie długofalowe cykliczny proces myślenie strategiczne o zrównoważonym rozwoju gminy

 Jak zadbać o to, by partycypacja miała możliwie szeroki wymiar, by angażowała nie tylko mieszkańców najbardziej aktywnych?  Jak nie zapominać, że w istocie cały budżet powinien być przedmiotem refleksji?  Jak wprowadzić w tryby BP myślenie w kategoriach dobra wspólnego?  Jak uporządkować dyskusję nad czasami konkurencyjnymi potrzebami? Wyzwania dla procesu BP

Dziękujemy za uwagę! Ewa Stokluska, Agata Bluj,