Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 FRAZEOTRANSLACJA ORAZ JEJ ZNACZENIE W KSZTAŁCENIU I DOSKONALENIU TŁUMACZY MONIKA SUŁKOWSKA Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski,
Advertisements

Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
 TECHNIK EKONOMISTA  TECHNIK LOGISTYK  TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ  TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY...Zawsze szczytami chodzić nie będziesz, ale co zdobędziesz,
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Wnioski z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w województwie świętokrzyskim 2015 Marek Szymański.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
BIBLIOTEKA SZKOLNA I JEJ WARSZTAT INFORMACYJNY INFORMACYJNY.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
STYLE FUNKCJONALNE.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Aby osiągnąć fazę III, dziecko musi wykształcić dwa główne obszary potencjału językowego - obszar: ideacyjny - związany z reprezentacją doświadczenia (wiedza.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Nowoczesne leczenie chorób reumatycznych w Polsce – dlaczego to nie działa Jakub Górecki Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Reumatyków REF.
Ul. Napoleońska 7/ Łódź tel./fax tel
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Jak zaliczyć wykład: Dobrzy żołnierze, dobrzy aktorzy – kształtowanie swojego wizerunku w pracy? dr Aleksandra Spik.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Symbol a alegoria.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
krotka, zwięzła, rzeczowa wypowiedź użytkownika o charakterze informacyjnym CECHY : krótkość, zwięzłość, skrótowość, konkretność, rzeczowość, przejrzystość,
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
O konkursie Konkurs Employer Branding Stars (EBstars) jest organizowany przez Employer Branding Institute Sp. z o.o. na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
REKLAMA. Reklama jest wszechobecna w naszym życiu. Gdy opiera się na rzetelnej informacji, jest użyteczna i potrzebna. Pomaga dokonać wyboru. Często jednak.
Reklama to działania, które mają na celu zachęcić klienta do zakupu towaru lub skorzystania z jakichś usług.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Techniki Informacji i Komunikacji
O ochronie danych osobowych
Autor prezentacji : Wojciech Brzozowski
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
TECHNIKI (wybrane) MANIPULACYJNE Zygmunt Korzeniewski
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Zapis prezentacji:

Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych

CELE PROJEKTU : Badanie języka reklamy. Budowanie świadomości odbioru komunikatu reklamowego. Dostrzeganie wad i zalet reklamy jako komunikatu perswazyjnego. Doskonalenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi: artykuł prasowy, rozprawka.

REKLAMA Oddziaływanie polegające na perswazji oraz na kształtowaniu opinii, gustów klienta stosowane przez producenta i sprzedawcę w celu poinformowania klienta o towarze czy usłudze, aby wzbudzić jego zainteresowanie i zachęcić do kupna. Słownik wyrazów obcych, red. Tokarski J., Warszawa 1980, s. 636.

Pierwsze reklamy:

Pojęcia związane z językiem reklamy: Perswazja- przekonywanie kogoś o czymś albo do czegoś, tłumaczenie, namawianie, odradzanie, jedna z funkcji języka dominująca w retoryce, propagandzie, reklamie i literaturze Łac. persuasio – namowa, przekonywanie, wiara, opinia, przesąd. Szkolny słownik terminów literackich, red. Fulińska A., Kraków 2004, s. 290.

SLOGAN Zwięzła, utarta formuła o charakterze perswazyjnym, frazes. MANIPULACJA Manipulacja (łac. manipulatio - manewr, fortel, podstęp) – w psychologii oraz socjologii to celowo inspirowana interakcja społeczna mająca na celu oszukanie osoby lub grupy ludzi, aby skłonić je do działania sprzecznego z ich dobrem/interesem. Zazwyczaj osoba lub grupa ludzi poddana manipulacji nie jest świadoma środków, przy użyciu których wywierany jest wpływ. Autor manipulacji dąży zwykle do osiągnięcia korzyści osobistych, ekonomicznych lub politycznych kosztem poddawanych niej osób.łacpsychologiisocjologii interakcja społeczna

Środki językowe najczęściej używane w reklamie Żart językowy Ironia Używanie języka potocznego Używanie czasowników w formie trybu rozkazującego Używanie stopnia wyższego i najwyższego przymiotników i przysłówków Mieszanie stylów Celowe wykorzystywanie powtórzeń.

Rytm i rym Wykorzystywanie wieloznaczności wyrazów (polisemia) Aluzja Neologizm Zaskakujące porównanie Skrót myślowy Stylizacja Wykorzystywanie znanych przysłów i powiedzeń

ANALIZA WYBRANYCH TEKSTÓW REKLAMOWYCH

” „Pij mleko! będziesz Wielki

Hasło reklamowe ma charakter nakazu. Umieszczony poniżej tekst osłabia kategoryczność trybu rozkazującego i stanowi zachętę do picia mleka. Wykorzystanie wizerunku znanej osoby wzmacnia siłę przekazu, reklama staje się bardzo wiarygodna. Wykorzystana jest wieloznaczność wyrażenia: być Wielkim” – w kontekście reklamy nie oznacza to bycia wysokim, ale kimś kto odniósł w życiu sukces.

„Kawa X pieści zmysły” Stosowanie abstrakcyjnej metafor, sprawia, że nie można ocenić prawdziwości tego komunikatu. Przywoływanie takiej figury stylistycznej jest bezpieczne dla twórcy reklamy, bo nikomu nie przyjdzie do głowy sprawdzać, co to znaczy, że jakaś kawa „pieści zmysły”

Formą reklamy jest autoprezentacja

Formą autoprezentacji są również ulotne teksty wyborcze, w których kandydaci pragną „zareklamować się” z jak najlepszej strony: Chęć bycia blisko z wyborcami ma dawać im poczucie bezpieczeństwa, stąd stosowanie zaimków: Nam, Nas Slogan: „XYZ bliżej ludzi” Programy wyborcze mają charakter ogólnikowy, nie ma wskazanych konkretnych działań, z których można by później ewentualnie rozliczyć kandydata np. „obniżyć koszty funkcjonowania samorządu i jednostek pomocniczych”

Wnioski: Komunikat reklamowy „broni się” przed zarzutem nieprawdziwości dzięki stylistycznym mechanizmom uzyskiwania wiarygodności. Pojawiają się takie konstrukcje gramatyczne, które służą temu, by ukryć niemożność sprawdzenia prawdziwości przekazu. Stosuje się takie zabiegi, które powodują, że komunikat o treści pozornie informacyjnej w istocie działa na emocje odbiorcy.