Czy polski rynek zakańczania połączeń w sieciach komórkowych jest regulowany? Monika Podpłońska Kierownik Działu Regulacji PTK Centertel Sp. z o.o.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak zamienić spółkę cywilną w spółkę jawną
Advertisements

Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Kontrakty Terminowe Futures
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
O elastyczności popytu na usługi telekomunikacyjne
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Spółka Cywilna Zagadnienia ogólne.
Zmiany w zakresie przyłączenia źródeł do sieci elektroenergetycznej z punktu widzenia spółki dystrybucyjnej mec. Katarzyna Zalewska-Wojtuś Poznań,
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Działania zwiększające penetrację Internetu Na przykładzie Francji UKE, czerwiec 2009.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Eurotel SA GRUPA TELEKOMUNKACYJNA
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
opis projektu jednym zdaniem
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
PRAWO ADMINISTRACYJNE
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
Zapewnienie współkorzystania oraz dostępu telekomunikacyjnego do Regionalnych Sieci Szerokopasmowych Urząd Komunikacji Elektronicznej Departament Hurtowego.
Stawki MTR Debata Urzędu Komunikacji Elektronicznej 23 czerwca 2009 Polska Telefonia Cyfrowa.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Best Move. zDominujemy Polskę najlepszą ofertą na rynku.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji 1 Argumenty za i przeciw zmianie aktualnych warunków rozliczeń za SMS/MMS w rozliczeniach międzyoperatorskich.
Asymetria stawek MTR w rozliczeniach międzyoperatorskich Polkomtel S.A. Debata MTR Warszawa, 23 czerwca 2009 r.
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Konkurencja a polityka konkurencji
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Trybunał Konstytucyjny
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Publiczne prawo konkurencji
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Porozumienia procesowe
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Czy polski rynek zakańczania połączeń w sieciach komórkowych jest regulowany? Monika Podpłońska Kierownik Działu Regulacji PTK Centertel Sp. z o.o.

2  Regulator ingeruje wyłącznie wtedy, gdy zidentyfikuje problemy rynkowe i tylko na podstawie prawa i w granicach prawa (art. 31 konstytucji – zakaz nieuprawnionej ingerencji w swobodę działalności gospodarczej), cele regulacji określone są Dyrektywach i PT)  Operatorzy to przedsiębiorcy nastawieni na zysk i działający na zasadach handlowych (przepisy konstytucji i ust. o swobodzie dzi.gosp.). Podstawy regulacji Podstawy działalności gospodarczej

3  Czy Regulator działa świadomie? Czy wprowadził asymetrię stawek MTR? –Paradoks regulacyjny: jedyne stanowisko regulatora dotyczy symetrii mającej obowiązywać od I/2014 r. czyli 8 lat po wejściu na rynek P4 (4 lata to maksymalny okres, który przewiduje obowiązujące Zalecenie KE)- ostateczny termin to 12/2012 –Już są zapowiedzi, że regulator nie będzie postępował zgodnie ze swoim stanowiskiem: informacja udzielona w trakcie wywiadu o możliwym opóźnieniu obniżki stawek w 2010, nie widomo, czy w jakikolwiek sposób wprowadzi przewidywane obniżki stawek w P4 i CP –„ważne jest stworzenie jasnych wytycznych i zasad rozliczeń za zakańczanie połączeń dla inwestorów telekomunikacyjnych” –Na jakich wytycznych mogą oprzeć swój biznes nowo wchodzący operatorzy? Asymetria MTR – skąd się wzięła?

4  Rys historyczny –Stawki MTR symetryczne pomiędzy 3 operatorami infrastrukturalnymi do 2007 r. –Decyzja zastępująca umowę o połączeniu sieci pomiędzy PTK a Polsatem Cyfrowym (kwiecień 2008) – ustaliła symetryczne stawki na poziomie 40 gr/min, wg. opinii Prezesa UKE „zgodnie z wolą stron” - pomijała jednak milczeniem fakt, że Prezes UKE decyzją z lipca 2007 r. nałożył na PTK obowiązek obniżki MTR do 33,87 gr/min od 1 maja 2008 r. –Prezes UKE wydał więc decyzję zastępującą umowę międzyoperatorską, która przewidywała symetryczne rozliczenia w okresie 2 tygodni –Umowa IC PTK z P4 z dnia 20 listopada 2006 r. określała stawki symetryczne gr/min – zmieniły to dopiero jednostronne decyzje UKE w zakresie stawek MTR w sieci PTK i pozostałych 2 MNO –Żaden z nowowchodzących operatorów na rynek nie wnioskował do UKE o asymetrię Asymetria MTR – skąd się wzięła?

5  Bo nie są konsultowane ani z rynkiem ani z KE  Bo UKE upiera się przy swojej interpretacji, że nie są to obowiązki regulacyjne – wskazuje inny tryb odwołania (do WSA zamiast do SOKIK, rezygnuje z konieczności notyfikowania decyzji KE i wzięcia opinii KE pod uwagę – pomimo istniejących orzeczeń NSA/WSA)  Bo UKE odbiera prawo do sądu operatorom poprzez „niezwłoczne” przekazywanie akt do sądu – niezwłoczność w przypadku decyzji z września 2008 r. wyniosła 4 miesiące! (30/01/2009). A cały proces sądowy zaczyna się toczyć po ok. 2 latach od wydania decyzji  Bo uwzględniają koszty innych przedsiębiorców, a powinny uwzględniać koszty konkretnego przedsiębiorcy „przeciwne rozumowanie doprowadziłoby bowiem do sytuacji w której Polsat Cyfrowy byłby zobowiązany do (..) stosowania obowiązku który nie został na niego nałożony (chodzi o art. 40 ust. 4 PT) a po drugie, co jest oczywistym absurdem byłyby to opłaty ponoszone w oparciu o koszty PTK a nie Polsatu Cyfrowego”.  Niezrozumiałe jest w takim razie dlaczego: w decyzji MTR 2008 „docelowa stawka MTR została wyznaczona na podstawie analizy uzasadnienia przedstawionego przez Centertel, analizy dołączonego do materiału dowodowego pisma Polkomtel (tajnego) i trendów zmian stawek na podstawie danych z dokumentów ERG” Decyzje MTR – dlaczego budzą sprzeciw operatorów?

6  Decyzja MTR 2007 – okazuje się że w 2007 r. byliśmy bogaci jak Szwedzi, zaawansowani jak Finowie i gorący jak słoneczny Cypr – stąd stawka MTR oparta o średnią z tych trzech krajów, gdzie MTR był najniższy  3-letni harmonogram „oprócz zapewnienia transparentności prowadzonych działań na rynku 16, pozwoli operatorom na dogodne planowanie swojego biznesu, a także dostosowanie inwestycji”  Operatorzy krótko cieszyli się pewnością regulacyjną – dobrowolnie negocjując umowy międzyoperatorskie - pomimo statusu prawomocności decyzja została zastąpiona nową – we wrześniu 2008 r. ( po 17 stu miesiącach obowiązywania)  Nie wiadomo, co takiego wydarzyło się na rynku w 2008 roku, że trzeba było przyspieszyć obniżkę MTR i „przy okazji” zapewnić znacznie większą asymetrię dla P4. Operatorzy dowiedli już ze są w stanie zaakceptować najdziwniejsze uzasadnienia

7  Obecna praktyka UKE w zakresie wydawania decyzji zmieniających umowy międzyoperatorskie zgodnie z decyzją MTR 2008 – jest sprzeczna z założeniami regulacyjnymi bo powoduje: uprzywilejowanie pozycji wcześniejszych wnioskodawców, względem późniejszych – kto pierwszy uzyska decyzję w zakresie obniżki MTR, ten ma szansę na większe przychody z tranzytu połączeń przez swoją sieć  czasowe asymetrie pomiędzy równorzędnymi podmiotami – PTK –PTC-Polkomtel – sytuacja ze I/2009 r. – straty rzędu milionów miesięcznie (1,5 miesiąca)  „zamieszanie na rynku komórkowym” – wg. UKE brak konieczności wydawania decyzji w tym samym czasie, całkowity brak zainteresowania negatywnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych;  argumenty MNO, że wystarczyłoby skorelowanie 3 decyzji w tym samym czasie, prośby do UKE o zgodę na jednoczesne stawienie się pełnomocników pozostały bez odpowiedzi  Dlaczego Regulator nie zadziałał z urzędu i nie wydał decyzji w tym samym czasie?  Dlaczego dopuścił do sytuacji, w której standardem stają się 2 decyzje regulujące ten sam przedmiot umowy – w do tej pory symetrycznych relacjach, doręczane w różnym czasie, mają ogromne szanse być rozpatrzone inaczej przez różne składy sędziowskie – konsekwencje tego postępowania są dziś nawet trudne do oszacowania  Dlaczego Regulator wydając kolejne decyzje w tej samej sprawie i widząc już skutki wydanych decyzji na okres 6 miesięcy – kontynuuje swoją praktykę wydawania decyzji w różnym czasie, pomimo ponawianych próśb ze strony operatorów? Działania UKE w 2009 r. w zakresie MTR – Czy na tym polega „pewność regulacyjna”?

8  Jakie UKE identyfikuje problemy rynkowe ?  czy są to zawyżone ceny detaliczne ? (w UE mamy jedne z najniższych)  czy są to zawyżone MTR ? (w UE mamy jedne z najniższych)  czy z powodu „zawyżonych” MTR inni operatorzy nie mogą wejść na rynek?  Może jakaś bariera, o której regulator zapomniał poinformować rynek?  Jeśli są bariery wejścia to co doprowadziło do barier dla nowych podmiotów (MNO, MVNO)? Czy przypadkiem nie:  spadek cen detalicznych spowodowany przez P4  zawyżone stawki MTR w sieci P4, z których to mogą finansować oferty detaliczne  A zatem czy nowy operator infrastrukturalny (poza P4), przy dalszym spadku MTR, niskich cenach detalicznych i wysokich MTR w P4 jest w stanie pozyskać zwrot z inwestycji w budowę 5 alternatywnej sieci ?  czy uda mu się stworzyć konkurencyjną ofertę na rynku detalicznym, a tym samym pozyskać abonentów przynoszących zysk (powinien zaoferować cenę detaliczną mniejszą niż 25 gr/min a musi płacić 57 gr/min za MTR w P4 ).  czy obniżka MTR ma powstrzymać kanibalizację rynku stacjonarnego ? po dotychczasowych obniżkach MTR nie zmniejszył się churn, zawyżone MTR w sieci P4 nadal utrzymują przekonanie o nieatrakcyjności połączeń do sieci mobilnych Bariery wejścia na rynek – czy to nie skutek regulacji?

9  Czy kolejna decyzja MTR we wrześniu czy raczej w styczniu 2010 – jak długi mamy horyzont czasowy do działania w niezmienionej sytuacji regulacyjnej (MNO, MVNO)  Jaki będzie termin obniżenia stawek w sieci P4 i Polsatu Cyfrowego? – zgodnie ze stanowiskiem UKE decyzje powinny ukazać się 1 lipca  Dlaczego wnioski MNO procesowane są tak długo? dlaczego do tej pory żaden projekt nie ukazał się na stronie UKE, a otrzymujemy już zawiadomienia o zakończeniu postępowania?  Jakiego rodzaju inwestycje uzasadniać będą uzyskanie asymetrii stawek do 2013 r. ?  CP jako MVNO otrzymało asymetryczną stawkę. Regulator (nie w oficjalnych dokumentach) mówił o „wyższości” operatora Full MVNO nad operatorami z mniejszym zaangażowaniem w infrastrukturę. Ponownie prosimy regulatora o szybkie poinformowanie rynku o podstawach do przyznania asymetrii dla MVNO: –zakup jakiego sprzętu uprawnia do asymetrii; czy MSC i HLR dają większą asymetrię niż sam HLR? Ile zyskam dokupując IN? –czy muszę pokazać faktury? A może wystarczy leasing tej infrastruktury? A może współwłasność? Ale czy współwłasność z operatorem MNO jest dopuszczalna? –a tak naprawdę to jaką korzyść przynosi dla rynku posiadanie kilku pudełek prawdopodobnie będących własnością MVNO? Czy MVNO infrastrukturalny jest bardziej konkurencyjny niż inni MVNO? Możemy porównać takich operatorów w Polsce. Co dalej?

10 A może druga Hiszpania?  Podobnie jak P4, Yoigo wszedł na rynek w 2006 r., w czasie kiedy na rynku działało trzech operatorów infrastrukturalnych i od początku działalności inwestował w budowanie własnej sieci. W końcu 2008 r. Yoigo osiągnął około 2 % udziału w rynku. W tym okresie rynek hiszpański cechował się większą dojrzałością niż rynek polski: poziom penetracji rynku hiszpańskiego wynosił 107%, zaś w przypadku rynku polskiego poziom penetracji wynosił 99,29%. Tym samym, operator wchodzący na rynek hiszpański musiał sprostać trudniejszym warunkom konkurencji niż operator wchodzący na rynek w Polsce. Pomimo tego Regulator przewidział dla Yoigo jedynie niespełna 49-procentowy, trzyletni poziom asymetrii (48,82% asymetrii do września 2009 r.).

11 To czy jest ta regulacja rynku?  Rynek reguluje się tworząc zasady i podejmując decyzje na przyszłość (oraz stosując te zasady oraz realizując te decyzje)  a nie podejmując decyzje po fakcie – tobie damy asymetrię, tobie może damy, a z tobą nie rozmawiamy, nierealizując własnych decyzji, działając niezgodnie z własnymi stanowiskami i „polityką regulacyjną” …  Dziś mamy dużo (i będzie więcej) decyzji regulacyjnych dla poszczególnych operatorów i nie mamy żadnych wiarygodnych zasad i decyzji dotyczących rynku.