Projektowanie przyszłości INVENTING THE FUTURE Kielce, 29 listopada 2013 Prof. Jan Fazlagić, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu oraz AFiB Vistula w Warszawie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Advertisements

RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Ochrona kształtu produktu lub opakowania dr hab. Ewa Skrzydło-Tefelska 23 września 2014 r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zakaz reklamy i promocji tytoniu oraz sponsoringu przez firmy tytoniowe.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Pojawiające się nowe choroby lub inne przybierające niebezpieczne formy stanowią poważne zagrożenie dla naszego zdrowia. Jednak postęp medycyny jest tak.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Portale społecznościowe. Serwis społecznościowy  to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Innowacyjność – klucz do sukcesu. Innowacja to wprowadzenie: Innowacja – a cóż to takiego? Nowej usługi Nowego produktu Zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Magdalena Mikoda Iga Dąbrowska kl. II C. Żywność pochodząca z upraw, gdzie nie używa się środków chemicznych bądź używa w niewielkiej ilości.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Mgr Agnieszka Wnuk KRĘGOSŁUP Mgr Agnieszka Wnuk
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 66 im. Ks. J. Chrościckiego, ul. Przepiórki 16 JA, ANTEK RYLSKI UCZEŃ KLASY VI MARZĘ O ZAWODZIE… PROJEKTANTA GIER KOMPUTEROWYCH.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
„O lataniu wiemy wszystko…”.  FDS OPS Sp. z o.o. ul. Pilchowicka 9/ Warszawa NIP: REGON: KRS: Kapitał zakładowy:
Napój m ą dro ść i Twój mó ż d ż ek Firma Mądrość przedstawia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
European and national traditions in the art of theatre – International Theatre Performance Prezentacja europejskiego projektu teatralnego realizowanego.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Sieci komputerowe. Podział sieci. Podstawowe pojęcia związane z sieciami. Internet - określenia podstawowych terminów. Komunikacja w sieci.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Teoria masowej obsługi Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Produkt w marketingu międzynarodowym
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podstawowe prace w jednym z najlepszych programów graficznych.
Cechy podobieństwa trójkątów Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Wykonał: Mgr Inż. Krzysztof Harwacki. Value Mapping for Lean management Sytuacja stanowi mały, prosty przykład zastosowania mapowania strumienia wartości.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Wytwarzanie oprogramowania sterowane przypadkami testowymi
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Sprzedaż produktu lub usługi
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
Współczesne kierunki polityki społecznej
Tytuł wniosku WPP/2.0/…./2019 Kraków, data ……………………..
KOMERCJALIZACJA BEZPOŚREDNIA – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK
Zapis prezentacji:

Projektowanie przyszłości INVENTING THE FUTURE Kielce, 29 listopada 2013 Prof. Jan Fazlagić, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu oraz AFiB Vistula w Warszawie

Tematyka prezentacji Skąd brać inspiracje dla innowacji? Jakie postawy są ważne dla powstawania innowacji? Czy można przewidywać przyszłość?

Skąd brać inspiracje dla innowacji?

Idea-Generation Tools by Strategy (1) (Booz & Allen 2012) Poszukiwacze potrzeb (Need Seekers) – np. Apple, Procter & Gamble: angażują klientów w proces tworzenia nowych pomysłów. Cel: odkryć ujawnione i nieujawnione potrzeby klientów a następnie jako pierwszy zamienić je na produkt rynkowy.

Idea-Generation Tools by Strategy (2) (Booz & Allen 2012) Tłumacze rynku (Market Readers) – np. Hyundai, Caterpillar. Stosują szerokie spektrum metod mających na celu monitorowanie rynków, klientów, i konkurentów. Tworzą innowacje stopniowe (inkrementalne) – nie są no. 1 w tworzeniu pomysłów ale są nr 1 w zakresie ich komercjalizacji (“fast follower”). Zajmują się tym, na czym się znają.

Idea-Generation Tools by Strategy (3) (Booz & Allen 2012) Twórcy nowych technologii (Technology Drivers) np. Google, Bosch. Inwestują wiele w B+R w nadziei, że nowa technologia zaspokoi potrzeby ujawnione lub nieujawnione klientów. Tworzą zarówno innowacje inkrementalne jak i przełomowe.

Negatywna strona innowacji (1) Nearly 100% of innovation — from business to politics — is inspired not by "market analysis" but by people who are supremely pissed off by the way things are. Tom Peters

Negatywna strona innowacji (2) Z badań Jensena (1993) wynika, że korporacje traciły miliardy dolarów próbując wdrożyć innowacje i poniosły porażkę. Są wyniki badań, z których wynika, że potrzeba 3000 wstępnych pomysłów (raw ideas) aby wytworzyć jeden sukces komercyjny (Steven and Burley 1997).

Negatywna strona innowacji (3) Innovator’s dilemma (Christensen, 1997) – orientacja na klienta i „wsłuchiwanie się” w jego potrzeby zaślepia firmę. W rezultacie nie jest ona w stanie wykryć radykalnych zmian na rynku. Przykłady porażek firm, które wpadły pułapkę Innovator’s dilemma - zaślepionych na przełomowe innowacje: ♦ Sears Roebuck – pioneer innowacjj w handlu detalicznym w latch 60 tych XX w. (supply chain management, store brands, catalogue retaining, and credit card sales) zignorował: discount retailing, home centers i innowacje finansowe. ♦ IBM – nie zauważył minikomputera, ♦ Xerox – nie zauważył rynku biurowych kserokopiarek, ♦ Wielcy producenci stali nie zauważyli pojawienia się minimills. ♦ Coca-cola – woda butelkowana.

Postanowiono zmienić smak Coca- Coli – tak powstała New Coke.

We wrześniu 1984 roku przetestowali napój, który miał być ostateczną wersją New Coke. Zebrali setki tysięcy konsumentów z Ameryki Północnej, urządzili ślepe testy New Coke pokonała Pepsi o 6-8 punktów procentowych.

Badania rynku – lekcja dla innowacyjnych firm A jednak zawiodła. Poniosła druzgocącą klęskę!!!

Jakie postawy są ważne dla powstawania innowacji?

Jak motywować innowatorów? Związek pomiędzy wydajnością a zastosowaniem bodźców ekonomicznych

Wytrwałość: Wytrwałość: Kultura ryżu vs. Kultura pszenicy Jedną z charakterystycznych cech uprawy ryżu jest to, że woda używana do nawadniania pól zawiera wiele substancji odżywczych, więc im intensywniej uprawia się pole, tym bardziej urodzajne się ono staje.

Reguła 10 tys. godzin

czym jest PORAŻKA? 1831 r. – bankructwo prywatnej firmy 1832 r. – porażka w wyborach na stanowisko w Izbie Reprezentantów 1834 r. – bankructwo prywatnej firmy 1836 r. – depresja 1838–1855 r. – pięć porażek w wyborach 1856 r. – porażka w wyborach na stanowisko wiceprezydenta 1858 r. – porażka w wyborach na senatora 1860 r. – wybrany na prezydenta USA

… Firma Xerox wymyśliła graficzny interfejs użytkownika, jaki znamy z systemu operacyjnego Windows. Xerox wynalazł także to, co dziś nazywamy „myszką” komputerową. Żaden z wynalazków nie przyniósł Xeroxowi profitów.

Czy można przewidywać przyszłość?

Incremental & Radical Innovation Radical Invention Incremental InnovationRadical Innovation

Ford's first moving car assembly line, 1913.

Czy innowacyjność zależy od kraju? Z badań wynika, że różne kraje mają różną zdolności do generowania innowacji w różnych branżach (np. sprzedaż/nakłady na B+R; wartość dodana/nakłady na B+R)

Dr hab. Jan Fazlagić prof. nzw. UE w Poznaniu oraz AFiB VISTULA w Warszawie Fazlagic.pl Headmaster.pl