Młodzież Pogranicza 2009 Młodzież Pogranicza 2009 Opracowanie: dr P. Długosz
I. Wstęp W roku 2009 zostały przeprowadzone kolejne badania wśród maturzystów byłego województwa przemyskiego. W projekcie w dalszym ciągu była kontynuowana problematyka aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży. Doszły też nowe zagadnienia związane ze stosunkiem młodzieży do przemian ustrojowych i integracji europejskiej. W podejmowanej problematyce zapytaliśmy też młodzież o społeczne identyfikacje.
II. Nota metodologiczna Badania zostały przeprowadzone przez studentów II roku socjologii w ramach przedmiotu:,,Projekt empiryczny”. Do badań została zastosowana metoda sondażowa. Dane zostały zebrane za pomocą ankiety audytoryjnej. Próba badawcza miała charakter kwotowy. Do badań zostały wybrane typy szkół, w których maturzyści pobierają naukę. W kwietniu 2009 r. studenci II roku studiów stacjonarnych odwiedzili 24 szkoły ponadgimnazjalne i zrealizowali 1273 ankiety.
Badania nad maturzystami zostały przeprowadzone przez następujące osoby z II roku socjologii: Bach Martyna, Bobko Tomasz,Buczkowski Krzysztof, Chachura Paulina, Ciekańska Barbara, Cyrańska Beata, Czerniecka Magdalena, Fedak Dariusz, Flader Magdalena, Fus Sylwia, Gawron Aleksandra, Kondzioła Dorota, Kosyło Karolina, Jedynak Marlena, Kubas Justyna, Kruk Grzegorz, Łysik Joanna, Maj Dominika, Worobel Aleksandra, Chmielowiec Patrycja, Grelak Adrian, Hataś Wojciech, Jeweczko Małgorzata, Kaławaj Barbara, Kasprzyk Ewa, Kurpyta Maria, Kwolek Sylwia, Lemczyk Katarzyna, Mazur Magdalena, Milo Joanna, Milo Jolanta, Oleszczuk Izabela, Pieszko Katarzyna, Pilch Anna, Nykiel Rafał, Pop-Ścibor Karolina, Rudy Łukasz, Gerczak Edyta, Dec Joanna, Jastrząb Emil, Lewicka Ewa, Majewska Magdalena, Maksym Agnieszka, Małojowicz Katarzyna, Moskwa Elżbieta, Olszańska Aneta, Petryczkiewicz Joanna, Pruchnicka Iwona, Rodzeń Anna, Sęk Joanna, Skiba Maciej, Sowiński Maciej, Szkoła Sylwia, Wernik Damian, Wernik Przemysław.
I. Charakterystyka badanej próby
Żyjemy bardzo biednie, nie starcza nam na podstawowe potrzeby Żyjemy skromnie, musimy na co dzień bardzo oszczędzać Żyjemy średnio, starcza nam pieniędzy na co dzień Żyjemy dobrze, starcza nam na wiele Żyjemy bardzo dobrze, nic nam nie brakuje Sposób gospodarowania pieniędzmi w Twoim domu
II. Orientacje społeczne NMinimumMaksimumŚrednia Odchylenie standardowe
tak bardzo się obawiam, że nie znajdę pracy tak, ale jestem tym lekko zaniepokojony nie czuję się zbyt mocno zagrożonym nie, napewno znajdę pracę Czy czujesz się zagrożony bezrobociem?
Włożył(a) na oprocentowanie konto w banku Wydał(a)bym na bieżące potrzeby swoje lub rodziny Założył(a) bym prywatną firmę Przeznaczył(a)bym na koszty studiów Grał(a)bym na giełdzie Przeznaczył(a)bym na podróże i zwiedzanie świata Gdybyś miał(a) dużą sumę pieniędzy, to co byś z nimi zrobił(a)?
III. Aspiracje edukacyjne
Uniwersytet Rzeszowski Uniwersytet Jagielloński w Krakowie Politechnika Rzeszowska AGH w Krakowie PWSW w Przemyślu PWSZ w Jarosławiu WSPiA w Przemyślu WSPiA w Rzeszowie WSIiZ w Rzeszowie inne Uniwersytet Warszawski UMCS w Lublinie Politechnika Krakowska KUL w Lublinie Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Uniwersytet Wrocławski Kolegium Nauczycielskie Lokalizacja uczelni
Pedagogika Administracja Ekonomia Socjologia Prawo Turystyka i Rekreacja Psychologia Budownictwo Informatyka Bezpieczeństwo Wewnętrzne AWF Inżynieria Zarządzanie i Administracja Historia Dziennikarstwo Pielęgniarstwo Architektura Filologia Angielska Pedagogika resocjalizacyjna Kierunek studiów
W stolicy regionu (Rzeszów) W innym mieście poza Podkarpaciem (Kraków, Warszawa, Wrocław) w Przemyślu W innym mieście na terenie Podkarpacia (Krosno, Jarosław) Za granicą W jakiej miejscowości mieści się wybrana uczelnia?
IV. Aspiracje zawodowe
Płaca minimalna i satysfakcjonująca w PLN
V. Plany życiowe
VI. Stosunek do UE jeszcze nie wiem na pewno wezmę w nich udziału raczej nie wezmę w nich udziału Czy zamierzasz wziaść udział w wyborach do PE?
VII. Więź społeczna
VIII.Kompetencje cywilizacyjne
Wyjazdy zagraniczne
Struktura wydatków maturzystów 10%20%30%40%50% własne przyjemności i rozrywka potrzeby własne ubranie, jedzenie wyjazd wakacyjny pomoc dla rodziny kursy zajęcia dodatkowe
Wykorzystanie komputera niższe średnie oznaczają częstsze wykorzystanie komputera do podanych celów