Badania regionalne ruchu turystycznego jako podstawa nowej regionalizacji turystycznej Polski Stanisław Liszewski Bogdan Włodarczyk Instytut Geografii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

AGROTURYSTYKA: ELASTYCZNY I BEZPIECZNY MODEL ZATRUDNIANIA
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Podstawy Turystyki Wykład
Potencjał produktu turystycznego
MANUFAKTURA ŁÓDŹ GENIUS LOCI A KOMERCYJNA WARTOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNEJ dr inż. arch. Małgorzata Hanzl INSTYTUT ARCHITEKTURY i URBANISTYKI POLITECHNIKA.
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
PRODUKT TURYSTYCZNY: zaprogramowany na sukces
badania rynku turystycznego
  Badanie wykonane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego BADANIE PRZYJAZDOWEGO.
Podstawy Turystyki/Wykład
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 4.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
PODSTAWY TURYSTYKI DEFINICJA TURYSTYKI
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu Wydział Ekonomiczno-Społeczny kierunek: Ekonomia specjalność: Ekonomika Gospodarki Żywnościowej Kamila Kobusińska ROLA.
Temat pracowni projektowej: społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego prowadzący: Grzegorz Masik.
Technik Obsługi Turystycznej
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Urząd Statystyczny w Rzeszowie
KLASYFIKACJA RUCHU TURYSTYCZNEGO Iwona Barć, Ewelina Turoń
turystów zagranicznych
Przygotowała: Iuliia Posternak 6LTD(45486)
WROCŁAW, 27 MAJA 2010 PRODUKT TURYSTYCZNY, CZYLI JAK WĘDROWAĆ KOŁO WROCŁAWIA.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
wyjazdów turystycznych
WALORY TURYSTYCZNE POLSKI
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Produkty turystyki uzdrowiskowej
Technik Turystyki Wiejskiej
Turystuka Weekendowa.
Turystyka krajoznawcza
Produkt uzdrowiskowy.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Badanie ruchu turystycznego w województwie śląskim w 2013 roku
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
PROGNOZOWANIE W TURYSTYCE
Koncepcja „Krajowe Centrum Aktywnego Wypoczynku wraz
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
MIĘDZYNARODOWY RUCH TURYSTYCZNY
ROLA MIAST W POLITYCE SPÓJNOŚCI Sebastian Murawski Dyrektor Wydziału Funduszy Unijnych i Strategii Urzędu Miejskiego w Radomiu.
1 „Dlaczego warto (się) badać” - o badaniach ruchu turystycznego….. I Regionalne Forum Turystyki, Bydgoszcz, wrzesień 2015 Katedra Gospodarki Turystycznej.
JAKOŚĆ PRZESTRZENI – JAKOŚĆ ŻYCIA Proseminarium i seminarium licencjackie na kierunku gospodarka przestrzenna dr hab. Sylwia Kulczyk, dr Katarzyna Duda-Gromada.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
Turystyka polonijna - stan i perspektywy rozwoju Teresa Buczak.
Ruch turystyczny w Krakowie w 2014 roku Kraków grudzień 2003 dr Krzysztof Borkowski Kraków, listopad 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Michał Brzeszkiewicz Departament Nowych Technologii Polska Organizacja Turystyczna Nowe technologie w Informacji Turystycznej.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
OCZEKIWANIA I MOŻLIWOŚCI WSPÓŁPRACY POMIĘDZY BRANŻĄ TURYSTYCZNĄ I POT W ZAKRESIE PROMOCJI NA WYBRANYCH RYNKACH Warszawa
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
Ruch turystyczny w Krakowie w 2010 roku Kraków grudzień 2003 dr Krzysztof Borkowski Kraków listopad 2010.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
OPINIE MIESZKAŃCÓW CZĘSTOCHOWY NA TEMAT ROZWOJU I PROMOCJI MIASTA JAKO CENTRUM TURYSTYCZNEGO Dr hab. Felicjan Bylok (kierownik badań) Dr Leszek Cichobłaziński.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
Stan turystyki biznesowej w Polsce. Turystyka w Polsce – turystyka przyjazdowa.
Badanie satysfakcji studentów PWSZ w Skierniewicach 2016
Przemysław Śleszyński
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
„Skonsolidowany rachunek wydatków na turystykę w Polsce”
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
Zapis prezentacji:

Badania regionalne ruchu turystycznego jako podstawa nowej regionalizacji turystycznej Polski Stanisław Liszewski Bogdan Włodarczyk Instytut Geografii Miast i Turyzmu Wydział Nauk Geograficznych UNIWERSYTET ŁÓDZKI

Jedynym, prawdziwym miernikiem zjawiska, które nazywamy turystyką jest czasowe przemieszczanie się człowieka w przestrzeni z miejsca swojego stałego zamieszkania do innego miejsca. Kontrowersje w bliższym rozumieniu pojęcia turystyki, a co za tym idzie turysty, dotyczą dalszych dookreśleń tego przemieszczania się (czas, cel, odległość itp.). To precyzyjne dookreślanie dla badań prowadzonych w makroskali (teren Polski) jest pierwszym warunkiem powodzenia, bowiem teoretycznie (ale także praktycznie) „konsumentem usług turystycznych może być każdy mieszkaniec każdej miejscowości, w której znajdują się usługi zaliczane do turystycznych! Problem:

Celem wystąpienia jest próba przedstawienia metod i zakresu merytorycznego badań ruchu turystycznego (prowadzonego przez geografów) w różnych skalach przestrzennych, a także wykorzystanie tych badań do delimitacji funkcjonalnych regionów turystycznych z myślą o budowaniu regionalnych ofert i produktów turystycznych. Cel:

Zagadnienia: Kategorie ruchu turystycznego podlegające badaniom Metody badań ruchu turystycznego w badaniach geograficznych Studia przypadków - Spała, Kazimierz Dolny, Augustów Cechy ruchu turystycznego podlegające badaniom Kim jest turysta, którego badamy? Ruch turystyczny jako wyznacznik przestrzeni turystycznej i podstawa delimitacji funkcjonalnych regionów turystycznych

Przestrzeń turystyczna jest tą częścią przestrzeni geograficznej, w której występuje zjawisko ruchu turystycznego Warunkiem koniecznym i wystarczającym do zaklasyfikowania części przestrzeni geograficznej jako przestrzeń turystyczna jest ruch turystyczny niezależnie od jego wielkości i charakteru Warunkiem dodatkowym jest występowanie zagospodarowania turystycznego, którego wielkość i charakter pozwalają określić typ przestrzeni tur. Region turystyczny jest tą częścią przestrzeni geograficznej, w której występuje koncentracja ruchu turystycznego

Ruch turystyczny w regionie Ruch turystyczny w regionie to wszelkie migracje osób podróżujących po tym regionie (zarówno osób spoza regionu jak i jego mieszkańców poza miejscem ich stałego zamieszkania) w czasie nie przekraczającym 12 miesięcy, przy założeniu, że celem (motywem?) tych podróży nie jest podjęcie pracy zarobkowej.

turyści – odwiedzający (zarówno krajowi jak i zagraniczni, a także mieszkańcy regionu), spędzający przynajmniej jedną noc w publicznych lub prywatnych obiektach noclegowych w odwiedzanym regionie. W grupie tej powinny znaleźć się także osoby nocujące u krewnych lub znajomych oraz spędzające czas (z noclegiem) w „drugich domach”. Kategorie podróżnych odwiedzający jednodniowi (nazywani czasem wycieczkowiczami) – odwiedzający, którzy nie nocują ani w publicznych, ani w prywatnych obiektach noclegowych w odwiedzanym regionie. W świetle tak sformułowanych definicji w obu przypadkach mogą to być zarówno osoby spoza Polski, mieszkańcy innych regionów kraju jak i mieszkańcy badanego regionu.

Kategorie ruchu turystycznego podlegające badaniom odwiedzający, którzy nie są mieszkańcami badanego regionu A.B. a. b.

Kategorie ruchu turystycznego podlegające badaniom odwiedzający, którzy są mieszkańcami badanego regionu D. b. C. a.

Cechy ruchu turystycznego podlegające badaniom:  wielkość, sezonowość i długość pobytu, częstotliwość przyjazdów  struktura ruchu turystycznego  cechy przestrzenne  sposób organizacji  cele przyjazdu  motywy wyboru regionu jako miejsca destynacji turystycznej  sposoby spędzania czasu podczas pobytu w regionie  wydatki w czasie pobytu (podróży)  opinie na temat regionu

Metody badań ruchu tur. w badaniach geograficznych Miejsca przeprowadzania badań: 1.Miejsca, miejscowości i obszary recepcji ruchu turystycznego (np. muzea, atrakcje turystyczne, hotele, plaże, szlaki turystyczne, parki narodowe itp.) – mają one największe znaczenie dla badań regionalnych 2. Miejsca koncentracji ruchu tranzytowego (parkingi przy głównych trasach, dworce, lotniska) – duże znaczenie w badaniach regionalnych; 3. Miejsca generujące ruch turystyczny (np. metropolie, duże miasta) – mniejsze znaczenie w badaniach regionalnych (za wyjątkiem podróży mieszkańców regionu po własnym regionie, gdzie badania takie pozwolą na oszacowanie udziału turystyki regionalnej w wyjazdach turystycznych mieszkańców regionu).

Metody badań ruchu tur. w badaniach geograficznych Etapy przeprowadzania badań (wg A. Matczaka 1992) : ETAP I: OBSERWACJA STWIERDZENIE FAKTÓW: co to jest? METODY: wywiad, kwerenda, pomiar ETAP II: OPIS STWIERDZENIE WŁASNOŚCI: co jest jakie? METODY: kartograficzne, statystyczne, matematyczne ETAP III: WYJAŚNIENIA STWIERDZENIE ZWIĄZKÓW: co od czego zależy? METODY: współzależności, motywacji, użyteczności, dostępności ETAP IV: PRZEMIANY (SKUTKI) STWIERDZENIE SKUTKÓW: co i jak uległo zmianie? METODY: rejestracja, pomiar, wywiad, eksperyment ETAP V: PRZEWIDYWANIE STWIERDZENIE STANÓW: co i jakie będzie? METODY: ekstrapolacji, grawitacji, symulacja, pośrednie szanse

Rodzaje metod:  materiały pierwotne  materiały wtórne  materiały pierwotne  materiały wtórne  metody bezpośrednie  metody pośrednie  metody bezpośrednie  metody pośrednie Rodzaje materiałów: Metody badań ruchu turystycznego w badaniach geograficznych

Przykłady badań ruchu turystycznego w skali miejscowości (mikroskala) Studium przypadku: Spała

Przykłady badań ruchu turystycznego w skali miejscowości (mikroskala) Studium przypadku: Spała

Przykłady badań ruchu turystycznego w skali miejscowości (mikroskala) Studium przypadku: Kazimierz Dolny

Przykłady badań ruchu turystycznego w skali miejscowości (mikroskala) Studium przypadku: Kazimierz Dolny

Przykłady badań ruchu turystycznego w skali miejscowości (mikroskala) Studium przypadku: Augustów 1.ogółem 2.w o. wczasowych 3.w o. szkoleniowych 4.w kwaterach prywatnych 5.w domu wycieczkowym Sezonowość ruchu turystycznego w roku 1985

Przykłady badań ruchu turystycznego w skali miejscowości (mikroskala) Studium przypadku: Augustów Odległość miejsc zamieszkania uczestników ruchu turystycznego w Augustowie w roku ogółem, 2. korzystający z zakładowych ośrodków wypoczynkowych, 3. korzystający z ośrodków wypoczynkowych dla nauczycieli, 4. korzystający z domu wycieczkowego, 5. korzystający z kwater Prywatnych, 6. przebywający na koloniach

Przykłady badań ruchu turystycznego w skali miejscowości (mikroskala) Studium przypadku: Augustów

Ruch turystyczny jako wyznacznik przestrzeni turystycznej i podstawa delimitacji funkcjonalnych regionów turystycznych  Turystyczne regiony metropolitalne (wielofunkcjonalne)  Regiony wypoczynkowo-rekreacyjne  Regiony turystyki poznawczej, edukacyjnej, religijnej

Ruch turystyczny jako wyznacznik przestrzeni turystycznej i podstawa delimitacji funkcjonalnych regionów turystycznych Tabela 1. Ogólna charakterystyka głównych funkcjonalnych typów regionów turystycznych Typ regionuDominujący typ przestrzeni turystycznej Funkcja turystyczna Sezonowość ruchu turystycznego A. Metropolitalnypenetracji, kolonizacji wielofunkcyjny (poznanie, kultura, biznes, wypoczynek) cały rok B. Wypoczynkowo-rekreacyjnykolonizacji, asymilacji wypoczynkowa, poznanie, rozrywka, zdrowie sezon letni, dwa sezony, cały rok C. Turystyki poznawczej, edukacyjnej i religijnej eksploracji, penetracji poznawcza, dydaktyczna, kontemplacyjna dwa sezony (wiosenny, jesienny) Źródło: Liszewski 2009

Ruch turystyczny jako wyznacznik przestrzeni turystycznej i podstawa delimitacji funkcjonalnych regionów turystycznych Koncepcja regionalizacji turystycznej Polski wg S. Liszewskiego (2009)

Metropolitalny region turystyczno-wypoczynkowy (schemat) wg. S. Liszewskiego (2005) M Z2 Z1 P obszar miasta strefa podmiejska strefa zewnętrzna bliższa strefa zewnętrzna dalsza Z2Z1P M obszar metropolitalny wypoczynkowy krajoznawczy Ruch: A A – kierunki ruchu turystyczno-wypoczynkowego B – przestrzeń turystyczna Przestrzeń miejska Przestrzeń urbanizacji i kolonizacji turystycznej Przestrzeń kolonizacji i penetracji turystycznej Przestrzeń penetracji, asymilacji turystycznej i turystyki kwalfikowanej B M

Fazy rozwoju turystyczno-wypoczynkowego regionu metropolitalnego Łodzi wg. S. Liszewskiego (2005) 25 km FAZA I (INICJALNA) 25 km FAZA II (INSTYTUCJONALNA) i wypoczynku: eksploracji penetracji asymilacji kolonizacji urbanizacji Kierunki przemieszczeń Przestrzeń turystyki i ich natężenie 25 km FAZA V (REGRESJI) 25 km FAZA III (WYPEŁNIANIA)

Konkluzja Istnieje pilna konieczność wypracowania, przynajmniej ogólnych, zasad badania ruchu turystycznego w regionach. Refleksja ta nie dotyczy tylko odpowiedzi na pytanie jak badać czyli metody lub techniki badania ruchu ale, co jest chyba trudniejsze, kogo badać? Aby dobrze i skutecznie promować Polskę jako kraj turystyczny, trzeba dokonać nowego, funkcjonalnego określenia regionów i podregionów turystycznych w oparciu o wszechstronną analizę ruchu turystycznego. Ważną wydaje się być odpowiedź na pytanie, jaki jest cel badań ruchu turystycznego? Naszym zdaniem jednym z głównych celów badań migracji turystycznych jest poznanie przyjeżdżających, ale nie po to aby zaspokoić swoją ciekawość, ale aby przygotować atrakcyjną ofertę, stworzyć oryginalne produkty turystyczne, słowem zachęcić do powrotów lub do promowania regionu (miejsca) przez tych którzy tu byli.

Dziękujemy za uwagę