Jak zreformować prawo lokalne, by było przyjazne dla przedsiębiorców? Conrad Gadomski Stowarzyszenie Pokolenie Wolności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Specjalna Strefa Ekonomiczna jako element promocji inwestycyjnej
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Gospodarka nieruchomościami
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Poznań, WUW, 18 marca 2009.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Źródła prawa podatkowego
Wojciech Kuśpik – Prezes Zarządu, Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości Artur Wolny – Ernst & Young.
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Cele, rodzaje, charakterystyka społecznych usług publicznych
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Profesor dr hab. Andrzej Radecki – Prezes PIGEO
Wspieranie rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości opiera się w Urzędzie Miasta Krakowa na realizacji zadań ujętych w Krakowskim Programie Wspierania.
Krakowski Park Technologiczny Specjalna Strefa Ekonomiczna Atuty Krakowa i Małopolski dla pozyskiwania inwestycji z sektora SSC & BPO”
Temat: Pojęcie źródła prawa
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Wsparcie dla rozwoju technologii
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
System aktów prawodawczych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Prawo administracyjne – źródła prawa
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Pomoc publiczna i skutki budżetowe Iwona Chojnowska-Haponik
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna Innowacje w przedsiębiorstwach Zielona Góra, 10 maja 2016.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
UST 3.
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
1 1.
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
System aktów prawodawczych
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Podatki i opłaty lokalne w Częstochowie w 2017r
Rządowa administracja zespolona w administracji
Specjalne strefy ekonomiczne
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Jerzy Jendrośka Podyplomowe prawo ochrony środowiska
Tereny inwestycyjne w Gminie Myślibórz
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Samorządowe akty prawa miejscowego
Lokalne źródła prawa administracyjnego – zarys systemu pytanie 12
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

Jak zreformować prawo lokalne, by było przyjazne dla przedsiębiorców? Conrad Gadomski Stowarzyszenie Pokolenie Wolności

Akty prawa miejscowego  Akty powszechnie obowiązujące – akt prawotwórczy zawierający normy postępowania dotyczące adresatów określonych generalnie. Zasadniczo obowiązują na całym terytorium państwa. Za ich pomocą można regulować sferę praw i obowiązków obywateli, tworzenie i odwoływanie organów publicznych oraz określać ich kompetencje władcze. Mogą stanowić podstawę aktów stosowania prawa wobec osób fizycznych i prawnych, przykładowo w postaci decyzji administracyjnych, czy orzeczeń sądowych  Akt prawa miejscowego – specyficzny rodzaj aktu powszechnie obowiązującego. Posiada wszystkie cechy tych aktów, ale obowiązuje tylko na obszarze działania organu, który go wydał

Dlaczego zniesienie „opłaty targowej” w Krakowie?

Czynniki kształtujące przedsiębiorczość Czynniki wpływające na rozwój przedsiębiorczości  wysoka stopa kredytowa  brak stabilnej polityki rządu wobec przedsiębiorstw  wysokie koszty pracy  niestabilność przepisów dotyczących zatrudnienia  korupcja  niestabilna polityka fiskalna  niski poziom rozwoju infrastruktury techniczno- ekonomicznej  długi okres zwrotu inwestycji  brak planów przestrzennego zagospodarowania Czynniki hamujące na rozwój przedsiębiorczości  łatwość tworzenia nowych przedsiębiorstw  tania i wysoko wykształcona siła robocza  łatwy dostęp do wiedzy  dostępność komunikacyjna  przejrzysty system podatkowy  możliwość otrzymania niskooprocentowanego kredytu  dostęp do nowoczesnych technologii  tanie nośniki energii  przychylność władz samorządowych  stabilna sytuacja polityczna Źródło: Z. Makieła

Dwa oblicza gminy: GminaDominiumImperium

Dominium  Właściciel nieruchomości, taki jak inne podmioty

Gospodarowanie mieniem komunalnym  Mienie komunalne – zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym, własność gminy (miasta) oraz inne prawa majątkowe należące do gminy (miasta), związków do których należy dana gmina (miasto) oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw  Rozporządzanie nim jest prerogatywą wójta  Ograniczenie zasobów gminnych  Ceny nie ustala wolny rynek – nie działa prawo popytu i podaży  System korupcjogenny  Kontrowersja: Czy miasto/gmina wiejska ma się rozwijać wbrew naszej ideologii? Prywatyzacja lokali?

Imperium  Pewna forma władztwa  Organ samorządowy  Lokalne prawo oraz konkretne decyzje administracyjne

Konkretne decyzje administracyjne  Ilość punktów sprzedających określone towary (np. monopolowych)  Koncesje, licencje, zezwolenia  Infrastruktura

Podatki / opłaty / daniny publiczne  Oplata targowa  Podatek od nieruchomości  Opłata transportowa = Podatek od środków transportowych  Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Plany zagospodarowania przestrzennego  Akt prawa miejscowego  Uchwalany przez Radę Gminy (Radę Miasta etc.)  Określa przeznaczenie, warunki zagospodarowania i zabudowy terenu, a także rozmieszczenie inwestycji celu publicznego  Składa się z części tekstowej oraz graficznej, która jest załącznikiem do uchwały

Polski problem z planami zagospodarowania przestrzennego RokLiczba planówPowierzchnia [tys. ha] % powierzchni kraju ,8 17, ,422, ,124, ,325, ,9 25, ,126, ,8 27, ,2 27,9

Strefy Aktywności Gospodarczej  Strefy aktywności gospodarczej są to wydzielone i przygotowane do inwestycji obszary, odpowiadające zapotrzebowaniom potencjalnych inwestorów, tworzone najczęściej przez samorządy lokalne. Strefy posiadają kluczowe znaczenie dla wzrostu poziomu inwestycji komercyjnych, w istotny sposób zwiększają atrakcyjność inwestycyjną regionu, rozwijają przedsiębiorczość i kreują nowe miejsca pracy. Gminy, dostrzegając pozytywne efekty działania takich stref, scalają nowe tereny, budują infrastrukturę techniczną, a także zmieniają przeznaczenie terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, dzięki czemu liczba stref aktywności gospodarczej stale wzrasta

Specjalna Strefa Ekonomiczna (SSE)  Wyodrębniona administracyjnie część terytorium danego kraju, w której działalność gospodarcza może być prowadzona na preferencyjnych warunkach, tj. przedsiębiorstwom, które uzyskały zezwolenie na działalność w strefie, przysługuje pomoc publiczna m.in. w postaci zwolnienia podatkowego.  Specjalna strefa ekonomiczna jest ustanawiana przez Radę Ministrów na wniosek ministra do spraw gospodarki w drodze rozporządzenia, po uzyskaniu opinii zarządu województwa oraz zgody rady gminy właściwej na położenie strefy. Również zmiany granic SSE (wyłączenia oraz włączenia nowych terenów) dokonywane są w drodze rozporządzenia. Do stref najczęściej są włączane tereny inwestycyjne, którymi są już zainteresowani potencjalni inwestorzy.  Przykładem może być miasto Zagórz

Golden Growth - Złoty Wzrost  W raporcie zaprezentowano wiele analiz, które wskazują, że najwyższym priorytetem jest zapewnienie klimatu odpowiedniego dla przedsiębiorstw, nie zaś wydatki na płace w administracji publicznej czy nawet na infrastrukturę publiczną. Sercem gospodarki są przedsiębiorstwa, nie rządy.