Gwarancje przepływności transmisji danych w sieciach ruchomych - debata Warszawa, 16 maja 2011
2 Agenda 1.Wstęp 2.Technologia 3.Gwarancje a koszty 4.Propozycja rozwiązania
Wstęp W praktycznie każdej branży infrastrukturalnej planowanie i budowa sieci odbywa się w oparciu o modelowanie stochastyczne i profile „średniego” używania infrastruktury Telekomunikacja była pionierem rozwoju dziedziny takiego planowania, większość teorii używanych w innych branżach ma swój rodowód w telekomunikacji Nikt nie wyobraża sobie by np. drogi budować w taki sposób by ZAWSZE i wszystkim gwarantować możliwość poruszania się z prędkością stanowiącą np.. 90% obecnego ograniczenia prędkości (np. 45 km/h w mieście) – raczej wcześniej zostaną wprowadzone dodatkowe ograniczenia Wątpliwości związane z postulowaną zmianą przepisów: Czym jest jakość? Jaka jest jej definicja w tym kontekście? Co tak naprawdę należy mierzyć? Czy tzw „user experience” jest tym samym czym gwarancja jakości? Gdzie jest miejsce na uwzględnienie różnic w technologii sieci, zjawisk fizycznych w oparciu o które zostały zaprojektowane, wybudowane?
Technologia sieci, a zwłaszcza sieci mobilnych Technologiczne uwarunkowania sieci mobilnych Nakładające się warstwy sieci różnych generacji; Zmienny zasięg komórek w najnowszych systemach mobilnych Wzrost gęstości stacji bazowych a co z pozwoleniami na nowe stacje? brakiem zasobów radiowych? przepisami ochrony EMC? Propagacja fal elektomagnetycznych W sieciach mobilnych to lokalne warunki decydują o jakości nawet w ramach tej samej komórki mogą być one różne dla różnych użytkowników Różne profile użytkowników Przy projektowaniu sieci profile użytkowników stanowią istotny element założeń (VoD, peer2peer, web browser) Zmieniające się parametry usług generują zwiększenie zapotrzebowania na pasmo (np. zmiana jakości filmów na YouTube) i pozostają poza kontrolą operatorów
Koszty gwarancji Krzywa kosztów sieci dla gwarantowanej przepływności ma charakter wykładniczy Obecne rozwiązania bazują na równowadze: możliwa do uzyskania cena detaliczna – koszty sieci Pokrycie kosztów gwarantowanej przepływności wiązałoby się z gigantycznym wzrostem cen detalicznych Czy to rozwiązałoby wszystkie problemy? User experience jest często związany z „wąskimi gardłami” poza siecią operatora
6 Propozycja rozwiązania Forsowanie sztywnych zapisów doprowadzi w praktyce jedynie do zmiany metod komunikacji, a chyba nie taki powinien być cel Normą powinien być okres testowy w czasie którego klient ma prawo odstąpienia od umowy bez żadnych konsekwencji (try & buy) Operatorzy mogą gwarantować dostępność usług i maksymalne przepustowości poza godzinami najwyższego ruchu Klient powinien uzyskiwać rekompensatę za czas niedostępności usług W przypadku sieci stacjonarnych możliwa jest dyskusja o paramentach overbookingu w sieci operatora