Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Wizja i cele transportu publicznego WIZJA: Dolnośląski system regionalnego transportu publicznego, służyć będzie całodziennemu cyklicznemu skomunikowaniu ze stolicą województwa oraz między sobą wszystkich ośrodków powiatowych, pozostałych ośrodków miejskich o znacznym potencjalne oraz głównych miejscowości turystycznych. Powyższy cel winien być realizowany przy zapewnieniu prędkości podróży konkurencyjnej w stosunku do indywidualnych środków transportu (w tym samochodu osobowego), zapewniając co najmniej 80% populacji województwa dostęp do środka transportu publicznego bezpośrednio w miejscowości zamieszkania, a pozostałym mieszkańcom w odległości nie większej niż 10 km od miejsca zamieszania. CEL: Nadrzędnym celem publicznego transportu zbiorowego jest zapewnienie mieszkańcom województwa dolnośląskiego stabilnej oferty przewozowej w oparciu o tzw. standard gwarantowany przy jednoczesnym ograniczaniu obszarów wykluczonych komunikacyjnie.
Koncepcja połączeń regionalnych w planie transportowym Determinanty prawne Czynniki demograficzne i społeczne Generatory ruchu Stan obecny OKREŚLENIE POTRZEB TRANSPORTOWYCH Planowana sieć komunikacyjna Finansowanie usług przewozowych Organizacja rynku przewozów Standard usług przewozowych System informacji pasażerskiej Kierunki rozwoju transportu publicznego
Logika konstrukcji sieci Logika, na podstawie której opracowano koncepcje sieci połączeń opiera się na połączeniu wszystkich miast powiatowych bezpośrednio z Wrocławiem w priorytetowym standardzie oraz sąsiednich miast powiatowych między sobą połączeniami o kategorii standardowej. Pozostałe istotne generatory ruchu nieznajdujące się na przebiegu podstawowej sieci komunikacyjnej są do niej dołączane w standardzie uzupełniającym. Sieć transportowa opiera się zatem na trzech kategoriach linii: Priorytetowe – o wysokiej częstotliwości kursowania z interwałem ok. 60’, łączące stolice powiatów ze stolicą województwa; Standardowe – o średniej częstotliwości kursowania z interwałem ok. 120’, łączące siedziby sąsiednich powiatów; Uzupełniające – o niższej częstotliwości kursowania z interwałem ok. 240’, na liniach o charakterze turystycznym oraz stycznym (np. do sąsiednich województw).
Koncepcja standardu gwarantowanego Proponowane rozwiązania opierają się na koncepcji „standardu gwarantowanego”. Plan Transportowy określa siatkę połączeń oraz liczby kursów na tej siatce w postaci gwarantowanej, która będzie mogła być sfinansowana stosownie do możliwości budżetowych województwa. Możliwe jest również wzbogacanie oferty poprzez: zawieranie umów z „lokalnymi” organizatorami transportu, na przykład ze związkami powiatów; zawieranie umów pomiędzy marszałkami sąsiednich województw; przeznaczenie dodatkowych środków własnych. Nie zakłada się zmian w standardzie gwarantowanym w kolejnych latach, których dotyczy Plan (w szczególności zmian w przebiegach linii oraz liczbach kursów). W sytuacji zwiększenia popytu na usługi przewozowe możliwe jest kreowanie usługi ponad standard gwarantowany.
Scenariusze rozwoju sieci połączeń Scenariusz I – stagnacja – utrzymanie obecnej oferty Pierwszy ze scenariuszy tzw. startowy, zakłada utrzymanie sieci połączeń kolejowych na obecnym poziomie i standardzie obsługi, a co za tym idzie na obecnym poziomie dofinansowania przewozów. Wariant ten jest wiążący wraz z dniem obowiązywania planu. Transport autobusowy pozostaje organizowany na zasadach komercyjnych jednak poziom obsługi jest na bieżąco monitorowany przez Organizatora. W razie konieczności podejmowane są działania interwencyjne. Scenariusz II – umiarkowany rozwój – stopniowy rozwój oferty Scenariusz ten zakłada ustandaryzowanie poziomu obsługi na poszczególnych liniach, zwiększenie standardu gwarantowanego połączeń oraz uzupełnienie sieci połączeń kolejowych o najważniejsze kierunki. Transport autobusowy stopniowo (na najważniejszych kierunkach) jest integrowany organizacyjnie z transportem kolejowym. Scenariusz III – pełen rozwój – oferta maksymalna Scenariusz ten zakłada stworzenie rozbudowanej sieci połączeń kolejowych na najważniejszych trasach, podczas gdy połączenia autobusowe stanowią charakter uzupełniający głównej sieci kolejowej.
Poprawa komfortu obsługi pasażerskiej Obsługa połączeń nowym lub zmodernizowanym taborem kolejowym
Efektywność i atrakcyjność kolei regionalnych jako skutek przyjętych rozwiązań 2015 – w trakcie realizacji 2016 – plan
Efektywność i atrakcyjność kolei regionalnych jako skutek przyjętych rozwiązań
Rentowność połączeń 2015 – dane za okres styczeń-wrzesień
Dziękuję za uwagę Kliczków, 4 listopada 2015