Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, 22.05.2014 Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
innowacyjna wielkopolska
Zasady polityki regionalnej UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Administracja publiczna
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
LOGISTYKA W SEKTORZE PUBLICZNYM Moduł H 8. Dla kogo ten moduł – cele Kształcenie wyspecjalizowanych kadr zarządzających sektorem publicznym, Sektor publiczny.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Chojnicko - Człuchowski Miejski Obszar Funkcjonalny i Zintegrowane Porozumienie Terytorialne.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zapis prezentacji:

Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich szczeblach administracji publicznej oraz określenie standardów dotyczących minimalnych kwalifikacji kadr, w tym wprowadzenie stanowisk: Urbanista Kraju, Urbanista Województwa

Do najważniejszych należy: planowanie przestrzenne, którego ustalenia, na bazie zapisów prawnych, obowiązują w odniesieniu do zagospodarowania przestrzennego na poziomie kraju, regionu i lokalnym lub w odniesieniu do wyodrębnionych przestrzennie specyficznych kompleksów terytorialnych (obszary funkcjonalne); regulacje prawne, instytucje i rozwiązania organizacyjne determinujące sprawność i efektywność zarówno systemu planowania przestrzennego, jak i związanych z nim instytucji zajmujących się zagadnieniami rozwojowymi (planowaniem i realizacją), działania o charakterze inwestycyjnym określane w ramach strategii i programów o horyzoncie średniookresowym i operacyjnym będące domeną różnych polityk publicznych Instrumenty realizacji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju – KPZK 2030

1.Wprowadzenie zintegrowanego (spójnego i hierarchicznego) systemu planowania społeczno-gospodarczego i przestrzennego zdolnego do efektywnej koordynacji działań podmiotów publicznych i polityk publicznych mających największe znaczenie dla zagospodarowania przestrzennego na różnych poziomach zarządzania, 2.Uporządkowanie regulacji zapewniających sprawność i powszechność działania systemu planowania przestrzennego, 3.Wzmocnienie instytucjonalne i jakościowe planowania przestrzennego. Działania na rzecz przywrócenia utrwalenia ładu przestrzennego w Polsce KPZK 2030

1.Wymaga zmian instytucjonalnych na poszczególnych poziomach administracyjnych oraz wprowadzenia systemu monitoringu i stałej oceny stanu zagospodarowania przestrzennego. 2.Pogłębienia współdziałania biur planowania z departamentami polityki regionalnej, oraz wzmocnienia jednostek planowania strategicznego poprzez realizację rządowego programu szkoleniowego z zakresu zintegrowanego planowania przestrzennego przeznaczonego dla służb samorządowych. Program ten zapewni ścieżkę rozwoju kariery i poszerzania kompetencji planistom przestrzennym – łącznie z certyfikacją zdobytych umiejętności. 3.Powierzenia zarządzania przestrzenią w jednostkach administracji publicznej osobom przygotowanym zawodowo. 4.Wprowadzenia systemu studiów podyplomowych o profilu „planista/urbanista”, wraz z wymogiem ukończenia tego kierunku przez pracowników samorządowych zajmujących się planowaniem przestrzennym i regionalnym. Wzmocnienie instytucjonalne i jakościowe planowania przestrzennego – KPZK 2030 (1)

 Pracownicy administracji publicznej zajmujący się planowaniem procesów rozwojowych, w tym przestrzennych, oraz realizacją przedsięwzięć z nich wynikających będą podlegać procesowi kształcenia ustawicznego, stałemu procesowi podnoszenia wiedzy i kompetencji w zakresie zagadnień dotyczących jakości przestrzeni i polityki przestrzennej. Umożliwi to m.in. określenie właściwej pozycji planisty w strukturze organizacyjnej administracji rządowej i samorządowej.  Wzmocnienie jakościowe działań planistycznych nastąpi także dzięki wsparciu na szczeblu krajowym profesjonalnych służb zajmujących się z jednej strony planowaniem strategicznym, a z drugiej doradztwem na rzecz planistów regionalnych i lokalnych.  Zarządzanie przestrzenią w jednostkach administracji publicznej będzie mogło być powierzane osobom przygotowanym zawodowo.  Zostanie wprowadzony system studiów podyplomowych o profilu „planista/urbanista”, wraz z wymogiem ukończenia tego kierunku przez pracowników samorządowych zajmujących się planowaniem przestrzennym i regionalnym. Wzmocnienie instytucjonalne i jakościowe planowania przestrzennego – KPZK 2030 (2)

Planowanie przestrzenne na poziomie krajowym 1.koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju, 2.programy zawierające zadania rządowe dla realizacji celów publicznych o znaczeniu krajowym, 3.inne akty planistyczne: okresowe raporty o stanie zagospodarowania przestrzennego kraju, programy odnoszące się do zagadnień i obszarów pozostających w zakresie prognozowania strategicznego i prognozowania rozwoju społeczno-gospodarczego oraz studia i analizy planistyczne. System aktów polityki przestrzennej państwa tworzy: Centralny Urząd Planowania Rządowe Centrum Studiów Strategicznych KOT? WNIOSEK: zaangażowania samorządów województw (biur planowania) w system realizacji skoordynowanych na poziomie centralnym prac planistycznych prowadzonych na potrzeby wdrażania KPZK. Wydaje się, że dostępne środki z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna mogą być jednym ze źródeł finansowania tych prac, a doświadczenie specjalistów zatrudnionych w jednostkach planistycznych województw będą gwarantowały jakość przygotowywanych opracowań

Planowanie przestrzenne na poziomie regionalnym 1.plan zagospodarowania przestrzennego województwa wraz z planem MOF, 2.analizy i studia oraz koncepcje i programy, odnoszące się do obszarów i problemów zagospodarowania przestrzennego, 3.okresowe raporty o stanie zagospodarowania przestrzennego województwa. System aktów polityki przestrzennej województwa tworzy: 1999 r. 16 województw 2014 r. 12 biur planowania ? WNIOSEK: z uwagi na deklarowaną zmianę znaczenia PZPW, jako integralnego ze SRW elementu systemu planowania rozwoju regionu, koniecznym będzie bardzo dobre rozpoznanie problemów i uwarunkowań rozwoju województw, Oznacza to: potrzebę pogłębionego współdziałania jednostek planistycznych (biur planowania) z departamentami odpowiedzialnymi za programowanie rozwoju, a także innymi departamentami i jednostkami organizacyjnymi samorządu województwa, konieczność wzmocnienia jednostek planistycznych (biur planowania), tak aby właściwie prowadzić zdania w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej i regionalnej i odpowiednio do potrzeb ukierunkowywać interwencję.

Kilka podstawowych pytań 1.Czy działania wykonywane przez samorządy terytorialne są wykonywane nieprofesjonalnie, powodują szkody dużej skali dla obywateli, środowiska, gospodarki? NIE, ale …. 2.Czy szkody te można zmniejszać przez planowanie przestrzenne? TAK, ale … 3.Czy przywrócenie i zachowanie ładu przestrzennego wymaga istnienia służb planowania przestrzennego realizujących określone zadania państwa? TAK, ale … 4.Gdzie powinny być one ulokowane ? – na poziomie krajowym z delegaturami, na poziomie krajowym oraz województwa (zadanie delegowane)? 5.Jakie to miałyby być zadania: nadzór nad ładem przestrzennym, monitoring przestrzenny? 6.Czy w województwie zdania te winien realizować marszałek przy pomocy Urbanisty Województwa? NIE 7.Czy wzmocnione funkcje i rola planu zagospodarowania przestrzennego województwa może być wystarczającym narzędziem zapewnienia ładu przestrzennego w województwie? TAK, ale …

Dziękuję za uwagę Jakub Pietruszewski Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego Ul. Gradowa 11 (Centrum Hewelianum, Nowe Koszary) GDAŃSK