Opracowanie: mgr Dorota Fabianowicz. Edukacja leśna w polskich szkołach Kształtowanie właściwych postaw dzieci i młodzieży odbywa się na poszczególnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
,,W przyjaźni z przyrodą”
Advertisements

 PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 41 W ZABRZU NA LATA  PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 41 W.
Mapowanie habitatu. Czym jest habitat? (źródło: Wikipedia) Habitat (łac. habitat - mieszka), obrazowo określany jako adres ekologiczny – kompleks specyficznych.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Spotkanie informacyjne PRZEDMIOT DOFINANSOWANIA W RAMACH DZIAŁANIA 11.4 OCHRONA RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
SPIS TREŚCI WARSTWOWA BUDOWA LASU WYSOKIE DRZEWA PODSZYT RUNO LEŚNE
III Konferencja „Normalizacja w szkole” mgr inż. Kazimierz Okraszewski Tytuł prezentacji Znaczenie normalizacji w życiu codziennym i praktyce zawodowej.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
SPRAWOZDANIE Z PRACY Z MŁODZIEŻĄ ZA ROK 2015 KOŁO PZW KOLEJARZ-OFAMA OPOLE.
Nadleśnictwo Radomsko Nadleśnictwo Radomsko powstało w 1945 rok. Obecnie zarządza gruntami Skarbu Państwa o łącznej powierzchni 17127,14 ha, podzielonymi.
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
RAMUK ZNACZY SPOKÓJ opracowanie Joanna Zieńko, Wiktoria Kowalska, Tomek Brzóska Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Nowej Wsi Nadleśnictwo Nowe Ramuki Nowy.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
Program ZDROWIE – MŁODOŚĆ - TRZEŹWOŚĆ r. – r. Dla młodzieży uczęszczającej do świetlicy specjalistycznej NASZA WYSPA oraz uczniów Zespołu.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Nadleśnictwo - obszar Poddębic Gospodarka leśna. Ukierunkowana jest ona w stronę postrzegania gospodarki leśnej i lasu jako podmiotów wielofunkcyjnych.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
Ul. Lermontowa Łódź
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
EM FARMA DZIECIĘCA® EDUKACYJNA FARMA PRZED i SZKOLNA® Chcemy uczyć się pod gołym niebem, bowiem tylko tam sprawnie ukształtujemy nasze ciała i umysły i.
Nadleśnictwo Srokowo Ponad 50 lat w służbie polskiej przyrodzie.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
NADLEŚNICTWO PRZEDBORÓW NADLEŚNICTWO PRZEDBORÓW położone jest w południowo wschodniej części województwa wielkopolskiego i północno- zachodniej części.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nasze Nadleśnictwo K – Kadra (m.in. nadleśniczy, leśniczy, gajowy i straż leśna) U – Uczniowie (zielone klasy, Arboretum, konkursy) D – Drzewostan (gatunki.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Leśnicy z pasją NADLEŚNICTWO GROMNIK. W Polsce w branżach związanych z leśnictwem pracuje ok. 375 tys. osób, czyli średnio co 40. pracujący Polak. Zapraszamy.
Nadleśnictwo w Złotym Potoku. Co to jest nadleśnictwo? Nadleśnictwo – podstawowa jednostka gospodarcza i organizacyjna w strukturze Lasów Państwowych.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Opiekunka środowiskowa Czas trwania nauki: 1 rok.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
NASZE NADLE Ś NICTWO NADLE Ś NICTWO BE Ł CHATÓW Pod zarządem Nadleśnictwa Bełchatów znajduje się prawie hektarów lasów. Leśnicy z Nadleśnictwa.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
CZYSTA MAŁOPOLSKA FOLDER INFORMACYJNY 2015/2016 „CZYSTA MAŁOPOLSKA, TO PIĘKNA MOJA POLSKA” Nazwa szkoły- SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KARDYNAŁA STEFANA WYSZYŃSKIEGO.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Nadleśnictwo Nowy Targ – podstawowe informacje
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Nadleśnictwo Trzebież Zalesie 1, gmina Police, woj. zachodniopomorskie Nadleśnictwo Trzebież prowadzi gospodarkę leśną na powierzchni prawie 25 tys. ha.
Nasze nadleśnictwo Zapraszamy do leśnictwa Podzamcze Chcemy wspólnie troszczyć się o lasy uczestnicząc we właściwym ich zagospodarowaniu, eksploatacji,
OCHRONA NADLEŚNICTWA CHRZANÓW LEŚNIK TO BARDZO WAŻNY ZAWÓD. DLACZEGO? TO BARDZO PROSTE PYTANIE. OTÓŻ BEZ NICH NA ŚWIECIE BYŁOBY O WIELE MNIEJ GATUNKÓW.
NADLEŚNICTWO MIRCZE. POŁOŻENIE NADLEŚNICTWA Nadleśnictwo Mircze znajduje się na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Lublinie. Zasięg terytorialny.
{ NADLEŚNICTWO OSTRÓW MAZOWIECKA –WCZORAJ, DZIŚ I JUTRO…
Zajęcia matematyczno - przyrodnicze W Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie Prowadząca: Katarzyna Zielińska.
Wykonanie: Igor Chrzanowski 6a. Dzień Ziemi Dzień Ziemi (ang. Earth Day), znany też jako Światowy Dzień Ziemi lub Międzynarodowy Dzień Ziemi – akcje prowadzone.
Debata ”Lokalny ekorozwój – przestrzeń wokół nas”.
PRAKTYKA ZAWODOWA KWIECIEŃ-MAJ 2016r.. TECHNIK LEŚNIK.
WARSZTATY EKOLOGICZNE
Nadleśnictwo Katowice.
NADLEŚNICTWO RYTEL.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Przedszkole „Wróbelek Elemelek” w Czerniejewie
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Zapis prezentacji:

Opracowanie: mgr Dorota Fabianowicz

Edukacja leśna w polskich szkołach Kształtowanie właściwych postaw dzieci i młodzieży odbywa się na poszczególnych poziomach kształcenia zawartych w podstawie programowej jako edukacja ekologiczna i przyrodnicza. Edukacja przyrodniczo – leśna motywuje do aktywnego uczestnictwa w ochronie zasobów leśnych oraz świadomego, racjonalnego ich wykorzystania i użytkowania.

Najmłodsze dzieci realizują treści edukacji leśnej poprzez zainteresowanie problematyką przyrodniczą oraz kontakt z przyrodą. W klasach I – III (kształcenie zintegrowane) - edukacja leśna realizowana jest na zajęciach edukacji środowiskowej, plastyczno – technicznej oraz motoryczno – zdrowotnej.

Treści edukacji leśnej w kształceniu zintegrownym obejmują następujące zagadnienia: Podstawowe wiadomości o ekosystemie leśnym. Konieczność ochrony przyrody. Zasady właściwego zachowania się w lesie. Leśnik jako gospodarz lasu.

Treści edukacji leśnej w klasach IV- VI szkoły podstawowej realizuje się w 4 zagadnieniach : budowa i życie lasu - warunki panujące w każdej warstwie lasu, mikroklimat, pospolite rośliny i zwierzęta, las jako ekosystem, zależności między organizmami w lesie, podstawowe prace leśników w zakresie hodowli lasu, rola szkółki leśnej, ochrona przyrody w lasach - ochrona gatunkowa roślin i zwierząt w lasach najbliższej okolicy, formy ochrony przyrody. funkcje lasu - wpływ lasu na środowisko, jego rola w obiegu wody w przyrodzie, las jako ostoja różnorodności gatunkowej, wpływ lasu na zdrowie człowieka, las jako miejsce odpoczynku, funkcje gospodarcze i kulturotwórcza rola lasu, zagrożenia i metody ochrony lasów - pożary lasów, przyczyny ich powstawania i zapobieganie, skutki pożarów dla przyrody i człowieka, skutki zaśmiecania lasów, wpływ zanieczyszczeń na stan zdrowotny lasów, przykłady szkodników, rola fauny w ochronie lasu, urządzenia w lesie i ich rola : budki lęgowe, schrony dla nietoperzy, urządzenia myśliwskie (paśniki, lizawki, ambony) pułapki na owady, rola myśliwych w lesie, zasady właściwego zachowania się w lesie.

W realizacji edukacji leśnej w gimnazjum bierze się pod uwagę zmiany zachodzące w osobowości młodego człowieka, ponieważ w tym okresie myślenie nabiera charakteru abstrakcyjnego, następuje rozwój procesów poznawczych, rozwija się pamięć logiczną, zdolność koncentrowania się na problemie. Realizacja tematyki edukacji leśnej odbywa się w oparciu o strategię emocjonalną, problemową przez zadawanie pytań problemowych, formowanie wstępnych odpowiedzi – hipotez, a następnie ich sprawdzanie. Stwarza się sytuacje umożliwiające wyrażanie własnych poglądów i opinii, stosuje się metody takie, jak: dyskusja, debata, prezentacja, projekcja.

Najczęściej wykorzystywane formy i metody pracy z dziećmi i młodzieżą na lekcjach przyrody i innych zajęciach edukacyjnych:

Ponadto uczniowie poznają obiekty przyrodnicze na tle ich środowiska życia z uwzględnieniem głównie adaptacji morfologicznych. W czasie zajęć terenowych prowadzą obserwacje, korzystają z kluczy do rozpoznawania gatunków flory i fauny.

Formy współpracy Zespołu Szkół w Bogdańcu z Nadleśnictwem Nadleśnictwo czynnie uczestniczy we wszystkich uroczystościach o tematyce przyrodniczej i ekologicznej organizowanych na terenie naszej szkoły. Działalność edukacyjna prowadzona jest -bezpośrednio do odbiorcy, poprzez żywe słowo (prelekcje, wykłady, pogadanki), kontakt z przyrodą, spotkania z pracownikami Nadleśnictwa, akcje, apele …

1. Edukacja kameralna prowadzenie lekcji wspólnie z leśnikiem nt. „Rola lasu dla przyrody i człowieka”, „Rola myśliwego”, „Rola martwych drzew w lesie”, prelekcje i pogadanki dotyczące ochrony przeciwpożarowej i zasad zachowania się w lesie itp. 2. Edukacja w terenie, lekcje w plenerze - zajęcia na ścieżce spacerowo- dydaktycznej i w Rezerwacie Bogdaniec III- ukierunkowana na poznanie elementów gospodarki leśnej, a przy tym uwrażliwienie na piękno i bezpośredni kontakt dzieci i młodzieży z naturą 3. Konkursy i apele konkursy przyrodnicze: „ Czysty las”, „Światowy Dzień Ochrony Środowiska”, „Gminny Konkurs Ekologiczny” apele: „Dzień Ziemi”, „Dzień Ekologii”, „Dzień Drzewa” 4. Akcje i imprezy „Święto Ziemi” - spotkanie z pracownikiem Nadleśnictwa i wspólne ognisko, „Sprzątanie Świata” – coroczna akcja mająca na celu sprzątanie okolic i leśnych ścieżek edukacyjnych, „Święto Drzewa” - sadzenie drzew otrzymanych od Nadleśnictwa na terenie przyszkolnym, w tym przekazano szkole „Drzewko dla Pokoju”- sosnę, tzw. sadzonkę „papieską”, wspólnie z Urzędem Gminy organizowanie przyszkolnego arboretum– planowanie i lokalizacja, sadzenie i dwujęzyczne oznakowanie drzew, Sponsorowanie nagród, ofiarowanie sadzonek, „Pomóżmy Kasztanowcom” – zbieranie opadłych liści jesienią, „Dokarmianie ptaków i zwierzyny łownej – zbiórka suchego chleba, „Choinka dla szkoły”.

Sadzenie i znakowanie drzewek w arboretum

Warsztaty w terenie

Dzień Ekologii

Gminny Konkurs Przyrodniczy