Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Jaka jesteś szkoło ? Uczniowie Czy wiesz, jakie zajęcia pozalekcyjne są organizowane w szkole? Tak – 12.
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Dwa typy komunikacji słownej i ich oddziaływanie na dzieci. Blokady komunikacji interpersonalnej. Czynniki ułatwij ą ce komunikacj ę.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Jak rozwijać PS po zakończeniu finansowania ze środków projektowych? OWES subregion centralno-zachodni Tadeusz Durczok
Opracowanie: Karolina Szefler-Serylak, Sylwia Błażejczak 1.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
Literary Reference Center Przewodnik
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
» System Uczniowie Optivum NET+ umożliwia rodzicom bezpłatny stały kontakt ze szkołą. » Pozwala im na bieżąco śledzić postępy edukacyjne dziecka i komunikować.
Czyli często nieuzasadniony strach.
Łódź, ul. Syrenki 19a tel
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Solphy GlassNexus System Elektronicznej Wymiany Danych Dla Producentów Szyb Zespolonych.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
FIRMA MASZ DOŚĆ NUDY W ZESZYCIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? A MOŻE CHCESZ ZAREKLAMOWAC WŁASNĄ DZIAŁALNOŚĆ? MAMY NAKLEJKI.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW I KLIMAT SPOŁECZNY W POLSKICH SZKOŁACH Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
ACCESS - RELACJE TEMAT:. Tworzenie i edycja relacji Relacje w bazach danych tworzone są w celu powiązania z sobą danych z wielu tabel. Tworzymy (edytujemy)
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Rola książki w życiu człowieka
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Zapis prezentacji:

Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych

agresja przemoc przyczyny agresja przeniesiona autoprezentacja temperament, reaktywność, odporność, ORGANIZM wychowanie

Mechanizm agresji występującej w szkole Czynniki sprzyjające agresji w szkole Funkcje agresywnych zachowań uczniów RozpoznawanieReagowanie Odczucia nauczyciela, przeniesienie

Czynniki sprzyjające agresji w szkole  Brak osobowego, podmiotowego podejścia do uczniów.  Ucieczka od właściwych zachowań wychowawczych.  Brak uznania dla właściwego zachowywania się uczniów.  Niedocenianie mechanizmu naśladownictwa, jako sposobu uczenia się.

Agresywne zachowania uczniów służą m.in.:  Odreagowaniu złości.  Osiągnięciu jakiegoś celu.  Zwróceniu na siebie uwagi.  Zaspokojeniu potrzeb.  Rozładowaniu lęków i napięć.  Demonstracji siły.  Maskowaniu lęku i słabości.  Zdobyciu akceptacji grupy.  Odpowiedzi na agresję, „przemoc rodzi przemoc”.

Profilaktyka Wyposażenie uczniów w konkretne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania problemów, samopoznania i kontroli emocjonalnej.

Działania profilaktyczne  Jasne normy, zasady, konsekwencje, respektowanie ich, jednomyślność.  Budowanie więzi:  anonimowość sprzyja agresji, integracja klasy, wspieranie relacji uczeń- uczeń,  indywidualny kontakt, osobista więź: omówienie konsekwencji, nawiązanie do pozytywnych cech ucznia, relacja nauczyciel- uczeń,  relacja nauczyciel- nauczyciel: „wsparcie w strachu”- tworzenie atmosfery bezpieczeństwa w zespole- wspólne szukanie rozwiązań.

Interwencja-konkretne wskazówki

Interwencja w sytuacji „gorącej agresji” 1. Wchodzenie w sytuację- kiedy uznasz, że zachowania uczniów nie są zabawą. 2. Osobista konfrontacja- osoba interweniująca powinna być postrzegana, jako osoba zdecydowana i stanowcza. Zamiast powiedzieć: „Wiem, że jesteś wściekły, ale to co robisz, jakoś mi się nie podoba” powinna raczej powiedzieć: „Dość tego, koniec tej bijatyki!”. 3. Rozdzielenie stron- zapobiegać ma dalszej agresji. 4. Osobista ocena- dokonywana jest bez moralizowania. „Zabraniam Ci tego, tak się tu nie robi.”

5. Zatrzymanie uczestników- ma zapobiec rozwiązaniu sytuacji przez ucieczkę agresorów. 6. Poważne traktowanie agresji- w ten sposób czynimy ucznia odpowiedzialnym za to, co się stało oraz uniemożliwiamy bagatelizowanie bądź upiększanie tego, co się stało. 7. Wyciągnie konsekwencji- zapowiedziane konsekwencje należy wyciągać, nie powinny być pustą groźbą. 8. Postępowanie po ustąpieniu agresji- nie należy tracić kontaktu z uczestnikami sytuacji, dopóki nie stwierdzimy, że uczestnicy pojęli, co się stało. Należy uniemożliwić kontakt uczniów, co do których istnieją obawy, że wznowią bójkę lub będą zaczepiać innych.

Rozmowa ze sprawcą agresji

EtapZadanie Rozmowa o faktach -przedstaw temat rozmowy, -odnieś się do konkretnych zdarzeń( bez uogólnień, np. zawsze, ciągle), -pozwól uczniowi opowiedzieć swoją wersję wydarzeń, w ten sposób możesz dowiedzieć się więcej o podłożu i mechanizmach jego zachowań agresywnych, Odwołanie się do ustalonych norm -powiedz, jakie normy zostały naruszone (bez względu na wyjaśnienia ucznia), Poszukiwanie rozwiązań -podkreśl, że takie zachowania nie są przez ciebie akceptowane, -zaproponuj, by uczeń sam znalazł sposób rozwiązania zaistniałej sytuacji (by w przyszłości nie powtarzała się taka sytuacja), - jeśli nie będzie mógł znaleźć rozwiązania, bądź nie będą zadowalające, sam zaproponuj rozwiązanie, Rozmowa o konsekwencjach -powiedz, jakie będą konsekwencje, jeśli podobne zachowania powtórzą się.

Opracowała: mgr Agata Zapała psycholog