„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

informacje i wskazówki dla rodziców
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Dojrzałość szkolna o czym każdy rodzic powinien wiedzieć zanim jego dziecko pójdzie do pierwszej klasy Pedagog szkolny Nina Majewska 1.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Gotowość szkolna 1 1.
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Ustawa z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw ( Dz.U. z 2016, poz.35)
DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 8 stycznia 2016 r. Poz. 35.
Zmiana w systemie oświaty z dnia 29 grudnia 2015 r. Edukacja najmłodszych dzieci ma być skuteczna i przyjazna…… Powrót do obowiązku szkolnego dla 7-latków.
Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od roku szkolnego 2016/2017
Wychowanie przedszkolne i edukacja szkolna dziecka sześcioletniego i siedmioletniego.
Wychowanie przedszkolne – prawo i obowiązek 2015/ / / / latki prawo Art. 1 p. 2 lit. b ustawy z r. o zmianie uoso.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
REKRUTACJA DO KLAS I SZKÓŁ PODSTAWOWYCH 2016/2017.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH I ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zapis prezentacji:

„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak

Plan prezentacji * Zmiany prawne. * Pojęcie gotowości szkolnej. * Wyznaczniki gotowości szkolnej w kontekście rozwoju dziecka: - rozwój fizyczny - rozwój poznawczy - rozwój emocjonalno - społeczny. * Decyzja o pójściu dziecka do szkoły.

29 grudnia 2015 roku Parlament Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 35). Najważniejsze zmiany dotyczą: obowiązku szkolnego dziecka od 7. roku życia, prawa do rozpoczęcia edukacji szkolnej dziecka od 6. roku życia, obowiązku przedszkolnego dla dziecka 6-letniego.

Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Dziecko 6-letnie będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej, o ile korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w klasie pierwszej. Rodzice mogą zapisać do klasy pierwszej dziecko 6-letnie, które nie uczęszczało do przedszkola. Muszą jednak uzyskać opinię o możliwości rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole wydaną przez publiczną lub niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Dzieciom, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, można odroczyć obowiązek szkolny, jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. W tym przypadku dziecko kontynuuje przygotowanie przedszkolne.

INFORMACJA O GOTOWOŚCI SZKOLNEJ DZIECKA Nauczyciel przedszkola opracowuje informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole do końca kwietnia danego roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Jeśli rodzice uznają, że uwagi zawarte we wspomnianej powyżej informacji mogą pomóc w dalszej pracy z dzieckiem oraz wspomaganiu jego rozwoju, przekazują ją dyrektorowi szkoły.

Pojęcie gotowości szkolnej Gotowość szkolna to taki poziom rozwoju: fizycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, który czyni dziecko podatnym na uczenie się.

Gotowość szkolna to przede wszystkim gotowość dziecka do podjęcia nowych zadań, zdolność do przystosowania się do nowego środowiska. Gotowość szkolna jest wynikiem dojrzewania oraz działań środowiska

Wyznaczniki gotowości szkolnej

Rozwój fizyczny

Dziecko dojrzałe fizycznie: Ma odpowiednie do wieku: wzrost, wagę oraz sprawne narządy wewnętrzne, a także sprawdzony wzrok i słuch. Ma prawidłowo działające narządy mowy. Wykazuje się dobrym stanem zdrowia. Jest sprawne ruchowo.

Opanowało precyzyjne ruchy rąk i palców niezbędne przy pisaniu i manipulowaniu. Jest zdolne do większego wysiłku. Opanowało czynności samoobsługowe.

Rozwój poznawczy

Rozwój poznawczy – przejawy dojrzałości. Dziecko: Interesuje się otaczającym światem, odczuwa potrzebę uczenia się. Dziecko potrafi słuchać w skupieniu tego, co mówi lub czyta nauczyciel / rodzic. Słucha uważnie poleceń i rozumie ich treść.

Potrafi coraz dłużej zajmować się jedną, nawet monotonną czynnością. Coraz częściej pojawia się pamięć dowolna (dziecko na żądanie zapamiętuje i potrafi odtworzyć wcześniej przyswojone treści). Dziecko uczestniczy w zajęciach i zabawach, których zorganizowanie, zaplanowanie i realizacja wymagają namysłu. Dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami, potrafi opowiedzieć historyjkę, obrazek.

Dziecko ma odpowiedni do wieku zasób słów i wiadomości. Orientuje się w najbliższym otoczeniu. Potrafi ułożyć prostą historyjkę obrazkową. Potrafi opowiedzieć obrazek.

Potrafi formułować proste wnioski na podstawie obserwowanych faktów. Potrafi prawidłowo przeliczać elementy, po przeliczeniu wie, ile jest elementów, dodaje i odejmuje na konkretach. Potrafi porównać liczebność zbiorów i określić, czy jest tyle samo w każdym z nich.

Posiada prawidłowo rozwiniętą percepcję wzrokową i słuchową (odbieranie i przetwarzanie bodźców wzrokowych i słuchowych jest niezbędne do opanowania pisania i czytania). Porządkuje, grupuje przedmioty wg jednej i więcej cech.

Percepcja słuchowa –przejawy dojrzałości Dziecko: Rozpoznaje dźwięki z otoczenia. Odtwarza rytm. Wyodrębnia wyrazy w zdaniu. Dzieli wyrazy na sylaby. Składa wyrazy z usłyszanych sylab. Potrafi dokonać analizy i syntezy głoskowej prostych wyrazów

Percepcja wzrokowa – przejawy dojrzałości Dziecko: Dobiera figury o takim samym kształcie, kolorze i wielkości. Układa obrazki z części. Odwzorowuje szlaczki, wzory. Dobiera części obrazka do całości. Porównuje dwa obrazki i znajduje różnice między nimi.

Orientacja w schemacie własnego ciała Dziecko: Ma utrwalone pojęcie lewej i prawej strony własnego ciała. Orientuje się w kierunkach względem przedmiotów w otoczeniu (góra, dół, prawa i lewa strona, przyimki). Orientuje się na płaszczyźnie.

Rozwój emocjonalny i społeczny

Dziecko dojrzałe w sferze społeczno-emocjonalnej Łatwo nawiązuje kontakty społeczne z dorosłymi i rówieśnikami, nie szuka nadmiernie oparcia w starszych. Potrafi prawidłowo zachowywać się w grupie, podporządkowuje się poleceniom i wskazówkom nauczyciela.

Przestrzega reguł gier zespołowych, rzadko popada w konflikty. Zaczyna przewidywać emocjonalne skutki swoich działań. Przeżywa to, co dzieje się teraz, i to, co wydarzy się w przyszłości. Odczuwa więź emocjonalną z grupą rówieśniczą, przeżywa radości i smutki kolegów, potrafi współpracować z grupą.

Zależy mu na opinii innych, jest wrażliwe na ocenę, potrafi być krytyczne wobec siebie. Jest samodzielne, dba o swoje rzeczy, sprząta po zabawie, pomaga w drobnych sprawach domowych. Jest względnie odporne na stres, potrafi uporać się emocjonalnie z porażkami lub niepowodze niami.

Decyzja o gotowości szkolnej

PIERWSZOKLASISTA MUSI: Rano wstać, by przybyć punktualnie na lekcję. Przestrzegać szkolnego regulaminu funkcjonowania. Skupiać się na lekcjach. Z uwagą słuchać poleceń. Precyzyjnie wykonywać zadania. Przyswajać wiele nowych informacji.

Pamiętać o zadanych pracach domowych. Nauczyć się czegoś z dnia na dzień. Umieć mobilizować się po porażce. Być odpornym na stres. Podołać dużemu wysiłkowi fizycznemu. Szybko zaadaptować się w zespole rówieśniczym.

Dziękuję za uwagę.