„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak
Plan prezentacji * Zmiany prawne. * Pojęcie gotowości szkolnej. * Wyznaczniki gotowości szkolnej w kontekście rozwoju dziecka: - rozwój fizyczny - rozwój poznawczy - rozwój emocjonalno - społeczny. * Decyzja o pójściu dziecka do szkoły.
29 grudnia 2015 roku Parlament Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 35). Najważniejsze zmiany dotyczą: obowiązku szkolnego dziecka od 7. roku życia, prawa do rozpoczęcia edukacji szkolnej dziecka od 6. roku życia, obowiązku przedszkolnego dla dziecka 6-letniego.
Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Dziecko 6-letnie będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej, o ile korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w klasie pierwszej. Rodzice mogą zapisać do klasy pierwszej dziecko 6-letnie, które nie uczęszczało do przedszkola. Muszą jednak uzyskać opinię o możliwości rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole wydaną przez publiczną lub niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Dzieciom, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, można odroczyć obowiązek szkolny, jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. W tym przypadku dziecko kontynuuje przygotowanie przedszkolne.
INFORMACJA O GOTOWOŚCI SZKOLNEJ DZIECKA Nauczyciel przedszkola opracowuje informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole do końca kwietnia danego roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Jeśli rodzice uznają, że uwagi zawarte we wspomnianej powyżej informacji mogą pomóc w dalszej pracy z dzieckiem oraz wspomaganiu jego rozwoju, przekazują ją dyrektorowi szkoły.
Pojęcie gotowości szkolnej Gotowość szkolna to taki poziom rozwoju: fizycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, który czyni dziecko podatnym na uczenie się.
Gotowość szkolna to przede wszystkim gotowość dziecka do podjęcia nowych zadań, zdolność do przystosowania się do nowego środowiska. Gotowość szkolna jest wynikiem dojrzewania oraz działań środowiska
Wyznaczniki gotowości szkolnej
Rozwój fizyczny
Dziecko dojrzałe fizycznie: Ma odpowiednie do wieku: wzrost, wagę oraz sprawne narządy wewnętrzne, a także sprawdzony wzrok i słuch. Ma prawidłowo działające narządy mowy. Wykazuje się dobrym stanem zdrowia. Jest sprawne ruchowo.
Opanowało precyzyjne ruchy rąk i palców niezbędne przy pisaniu i manipulowaniu. Jest zdolne do większego wysiłku. Opanowało czynności samoobsługowe.
Rozwój poznawczy
Rozwój poznawczy – przejawy dojrzałości. Dziecko: Interesuje się otaczającym światem, odczuwa potrzebę uczenia się. Dziecko potrafi słuchać w skupieniu tego, co mówi lub czyta nauczyciel / rodzic. Słucha uważnie poleceń i rozumie ich treść.
Potrafi coraz dłużej zajmować się jedną, nawet monotonną czynnością. Coraz częściej pojawia się pamięć dowolna (dziecko na żądanie zapamiętuje i potrafi odtworzyć wcześniej przyswojone treści). Dziecko uczestniczy w zajęciach i zabawach, których zorganizowanie, zaplanowanie i realizacja wymagają namysłu. Dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami, potrafi opowiedzieć historyjkę, obrazek.
Dziecko ma odpowiedni do wieku zasób słów i wiadomości. Orientuje się w najbliższym otoczeniu. Potrafi ułożyć prostą historyjkę obrazkową. Potrafi opowiedzieć obrazek.
Potrafi formułować proste wnioski na podstawie obserwowanych faktów. Potrafi prawidłowo przeliczać elementy, po przeliczeniu wie, ile jest elementów, dodaje i odejmuje na konkretach. Potrafi porównać liczebność zbiorów i określić, czy jest tyle samo w każdym z nich.
Posiada prawidłowo rozwiniętą percepcję wzrokową i słuchową (odbieranie i przetwarzanie bodźców wzrokowych i słuchowych jest niezbędne do opanowania pisania i czytania). Porządkuje, grupuje przedmioty wg jednej i więcej cech.
Percepcja słuchowa –przejawy dojrzałości Dziecko: Rozpoznaje dźwięki z otoczenia. Odtwarza rytm. Wyodrębnia wyrazy w zdaniu. Dzieli wyrazy na sylaby. Składa wyrazy z usłyszanych sylab. Potrafi dokonać analizy i syntezy głoskowej prostych wyrazów
Percepcja wzrokowa – przejawy dojrzałości Dziecko: Dobiera figury o takim samym kształcie, kolorze i wielkości. Układa obrazki z części. Odwzorowuje szlaczki, wzory. Dobiera części obrazka do całości. Porównuje dwa obrazki i znajduje różnice między nimi.
Orientacja w schemacie własnego ciała Dziecko: Ma utrwalone pojęcie lewej i prawej strony własnego ciała. Orientuje się w kierunkach względem przedmiotów w otoczeniu (góra, dół, prawa i lewa strona, przyimki). Orientuje się na płaszczyźnie.
Rozwój emocjonalny i społeczny
Dziecko dojrzałe w sferze społeczno-emocjonalnej Łatwo nawiązuje kontakty społeczne z dorosłymi i rówieśnikami, nie szuka nadmiernie oparcia w starszych. Potrafi prawidłowo zachowywać się w grupie, podporządkowuje się poleceniom i wskazówkom nauczyciela.
Przestrzega reguł gier zespołowych, rzadko popada w konflikty. Zaczyna przewidywać emocjonalne skutki swoich działań. Przeżywa to, co dzieje się teraz, i to, co wydarzy się w przyszłości. Odczuwa więź emocjonalną z grupą rówieśniczą, przeżywa radości i smutki kolegów, potrafi współpracować z grupą.
Zależy mu na opinii innych, jest wrażliwe na ocenę, potrafi być krytyczne wobec siebie. Jest samodzielne, dba o swoje rzeczy, sprząta po zabawie, pomaga w drobnych sprawach domowych. Jest względnie odporne na stres, potrafi uporać się emocjonalnie z porażkami lub niepowodze niami.
Decyzja o gotowości szkolnej
PIERWSZOKLASISTA MUSI: Rano wstać, by przybyć punktualnie na lekcję. Przestrzegać szkolnego regulaminu funkcjonowania. Skupiać się na lekcjach. Z uwagą słuchać poleceń. Precyzyjnie wykonywać zadania. Przyswajać wiele nowych informacji.
Pamiętać o zadanych pracach domowych. Nauczyć się czegoś z dnia na dzień. Umieć mobilizować się po porażce. Być odpornym na stres. Podołać dużemu wysiłkowi fizycznemu. Szybko zaadaptować się w zespole rówieśniczym.
Dziękuję za uwagę.