Prezentacja działań Prezesa UOKiK oraz projektu Miesiąc Zapobiegania Oszustwom (Fraud Prevention Month) poświęconego bezpieczeństwu w sieci internet 14.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Kongres Wolności w Internecie
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Warszawa 20 stycznia 2003 Sieć Doskonałości: Budownictwo, Materiały i Technologie Dzień informacyjny Nanotechnologie, materiały wielofunkcyjne i procesy.
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Ministerstwo Gospodarki
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
STRAŻACYITRPOCZTA MICHAŁ BONI MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI WARSZAWA, 1 PAŹDZIERNIKA 2012 R.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Narodowa Strategia Spójności
Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Internet 2006: rozwój e-commerce
Spam w Europie i w Polsce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
Plan prezentacji Informacje wprowadzające
WPROWADZENIE DO SYSTEMU TACHOGRAFÓW CYFROWYCH
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
SSE MOVE: wyniki projektu w obszarze świadczeń z tytułu
Polska stanęła na czele Rady Unii Europejskiej. Jest to pierwsza polska prezydencja. Przez sześć miesięcy Polska przewodniczy pracom Rady UE jako pierwsze.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Prawo ochrony konsumentów
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
Program Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej Mikroprojekt nr 7: „Wspólne.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Petycja Twoje Prawo.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO), r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeń.
Zespół Ekspertów do spraw Alimentów 9 luty 2016 r. Wspólna inicjatywa Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
organy i organizacje ochrony konsumenta
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
Konkurencja a polityka konkurencji
Konstytucyjny system źródeł prawa
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Ocena społecznych oddziaływań technologii jako wyzwanie współczesności
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK
Zapis prezentacji:

Prezentacja działań Prezesa UOKiK oraz projektu Miesiąc Zapobiegania Oszustwom (Fraud Prevention Month) poświęconego bezpieczeństwu w sieci internet 14 marca 2006 r.

Dlaczego UOKiK i spam?  misją UOKiK jest prowadzenie aktywnej działalności edukacyjnej i podwyższanie poziomu ochrony praw konsumentów w Polsce. Działania te wynikają w szczególności z rządowego dokumentu kreującego politykę konsumencką rządu RP – „Strategia Polityki Konsumenckiej na lata 2004 – 2006”  inicjatywy międzynarodowe:  ICPEN (International Consumer Protection Enforcement Network)  CNSA (Contact Network for Spam Authorities)

Dane statystyczne  na świecie dziennie rozsyłanych jest około 80 mld. i, z czego co najmniej 60 % to spam (wg. F-Secure)  ilość komercyjnego spamu wzrosła w ciągu ostatnich 18 miesięcy o 300 %  na spam odpowiada średnio 1 na 40 tysięcy adresatów co pozwala spamerom na osiągnięcie zysku średnio 10 mln. USD dziennie  spam pornograficzny: 2,5 mld wiadomości, wartość rynku 3,5 mld. USD

Dane statystyczne Polska  raport CERT Polska 2005 – z ogólnej liczby 2516 wszystkich zgłoszeń, 275 dotyczyło incydentów związanych ze spamem (odpowiednio 130 z 1222 w 2004 r.)  statystyka skarg konsumenckich zgłaszanych do UOKiK – problem spamu praktycznie nie istnieje

Kompetencje Prezesa UOKiK  ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów  postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów  ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną  przesyłanie niezamówionej informacji handlowej jako czyn nieuczciwej konkurencji  ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Uprawnienia konsumentów  ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną  wykroczenie zagrożone karą grzywny od 20 zł do 5000 zł  ścigane na wniosek pokrzywdzonego

Czy to wystarczy?  regulacja ustawowa wyłącznie spamu o charakterze komercyjnym  ściganie czynu przez Policję wyłącznie na wniosek pokrzywdzonego  poza regulacją ustawową: agitacje polityczne, łańcuszki szczęścia, fałszywe ostrzeżenia

Przed Fraud Prevention Month…  decyzja delegatury UOKiK w Lublinie  brak skarg konsumenckich  niewystarczająca infrastruktura techniczna organów administracji publicznej w celu ścigania spamerów i zabezpieczenia materiału dowodowego  umarzanie przez Policję spraw dotyczących spamu – niska szkodliwość społeczna  nieliczne sprawy zakończone niskimi grzywnami

Inicjatywy międzynarodowe Spam nie jest problem krajowym, a wszelkie podejmowane muszą mieć charakter transgraniczny: 1) Spam Task Force – OECD 2) CNSA – Komisja Europejska 3) ICPEN 4) Zombie Action Plan - współpraca z FTC (Federalną Komisją Handlu USA)

OECD – Spam Task Force – Anti-Spam Toolkit 1) Regulacje anty-spamowe 2) Wspólpraca międzynarodowa - (raport Anti-spam law enforcement, lista kontaktowa organów właściwych w krajach OECD) 3) inicjatywy przemysłu przeciwko spamowi 4) technologia anty spamowa 5) kampanie edukacyjne oraz uświadamiające 6) współpraca przeciwko spamowi 7) spam matrics 8) współpraca z innymi organizacjami (ITU, APEC)

OECD – Spam Task Force – Anti-Spam Toolkit

CNSA Contact Network for Spam Authorities grupa robocza organów krajowych zaangażowanych w zwalczanie niechcianej korespondencji przesyłanej droga elektroniczną oraz spam, rozpoczęła swoje spotkania w lutym 2005 i została zainicjowana przez trzynaście państw Unii Europejskiej, w tym: Austrię, Belgię, Cypr, Czechy, Danię, Francję, Włochy, Litwę, Danię, Irlandię, Maltę, Holandię oraz Hiszpanię

Procedura CNSA  współpraca między właściwymi organami państw członkowskich UE w zakresie przekazywania transgranicznych skarg oraz pomocy w dochodzeniu roszczeń związanych z przesyłaniem niezamówionej korespondencji elektronicznej  procedura ma służyć również usprawnieniu przekazu informacji oraz uproszczeniu obiegu danych pomiędzy właściwymi organami krajowymi (koordynacja współpracy międzyresortowej na poziomie krajowym) – punkt kontaktowy ds. spamu

ICPEN  International Consumer Protection and Enforcement Networkstanowi to sieć rządowych agencji zaangażowanych w egzekwowanie uczciwych praktyk rynkowych oraz podejmowanie innych działań, mających na celu ochronę konsumentów w wymiarze międzynarodowym.  Głównym celem ICPEN jest zapobieganie nieuczciwym praktykom handlowym, w wymiarze międzynarodowym, m.in. poprzez podejmowanie wspólnych akcji prewencyjnych, informacyjnych, wdrażanie wytycznych OECD oraz bliską współpracę z UE. Działania skupiają się w dużej mierze na transgranicznym handlu i praktykach handlowych, mających miejsce w Internecie.

ICPEN  Formy współpracy:  wymiana informacji i doswiadczeń na poziomie międzynarodowym (warsztaty, konferencje)  doroczne akcje Sweep Days oraz Fraud Prevention Month  bieżąca praca w grupach roboczych (telekonferencje)  2006 – 2007 Prezydencja Polski w ICPEN

Działania ICPEN w zakresie zwalczania spamu  Internet Sweep Day 2005 r.  warsztaty poświęcone zagadnieniom ścigania naruszeń w Internecie – 2005 r.  London Action Plan

Inicjatywa spam zombie FTC akcja informacyjno – edukacyjna o zasięgu międzynarodowym skierowana do dostawców usług internetowych, poświęcona zagadnieniom komputerów zombie

Inicjatywa spam zombie FTC

Decyzja Komitetu Europejskiego Rady Ministrów 2005 r.  zasady współpracy organów administracji publicznej w zakresie zwalczania spamu  MTiB jako organ koordynujący działania w kraju oraz reprezentujący Polskę na arenie międzynarodowej (CNSA, OECD Spam Task Force)  inne zaangażowane organy: UOKiK, UKE, GIODO  współpraca z jednostką badawczo-rozwojową w zakresie obsługi technicznej

FPM 2006 założenia Dlaczego spam?  realizacja decyzji KERM w zakresie akcji edukacyjno-informacyjnej  spam w Polsce jako problem, który statystycznie praktycznie nie istnieje  spam nie tylko jako problem niezamówionych informacji handlowych ale ogólnie pojętego bezpieczeństwa w sieci (phishing, zombie, itd..)

FPM 2006 plan działań  spotkanie z dostawcami usług internetowych poświęcone idei samoregulacji antyspamowej (7 marca)  konferencja naukowa poświęcona bezpieczeństwu w sieci internet (14 marca)  warsztaty szkoleniowe dla prokuratorów poświecone zagadnieniom przestępstw internetowych (23 marca)  inne działania informacyjno – edukacyjne UOKiK

Spotkanie ISP 7 marca  współorganizowane wraz z Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji  przyjęcie zaproszenia przez praktycznie wszystkich ISP  prezentacja idei samoregulacji (przykładowe rozwiązania, korzyści i wady dla ISP i innych uczestników rynku)  kierunek dalszych prac?  kolejne spotkania…

Konferencja 14 marca  współorganizowana wraz z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową  głos w dyskusji na temat problemu spamu oraz ewentualnych korekt w obowiązującym ustawodawstwie  włączenie w dyskusję innych podmiotów oprócz UOKiK i ISP: akademicy, praktykujący prawnicy, inne organy administracji, rzecznicy konsumentów, organizacje konsumenckie, organy ścigania…

Warsztaty 23 marca  współorganizowane wraz z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową  poświęcone zagadnieniom przestępstw w internecie oraz adresowane do prokuratorów  udział przedstawiciela FTC  udział ISP

Inne działania UOKiK  podstrona internetowa poświęcona spam

Inne działania UOKiK  akcja informacyjno – edukacyjna w prasie  Rewia  Rzeczpospolita  Prasa lokalna

Inne działania UOKiK

Planowane działania UOKiK  kontynuacja akcji informacyjno – edukacyjnej  prasa  odcinek programu TV „Konsument” poświecony zagadnieniom spamu  współpraca z ISP

Po Fraud Prevention Month…  kontynuacja i uruchomienie inicjatywy spambox (MTiB)  działania legislacyjne (założenia, szerokie konsultacje)  kontynuacja i rozszerzenie warsztatów szkoleniowych dla organów ścigania, współpraca z ISP

Dziękujemy za uwagę! Justyna Kurek Łukasz Wroński