I posiedzenie Wojewódzkiej Rady ds. Potrzeb Zdrowotnych 15 września 2015 r. Podregion Zielonogórski 634 549 ludności Podregion Gorzowski 386 921 ludności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO W OLSZTYNIE
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Lubuski Program Prewencji Pierwotnej Nowotworów
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
JAK DBAĆ O ZDROWIE czyli EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
NOWOTWORY ZŁOŚLIWE W POLSCE
Cele szczegółowe dla Grupy Roboczej ds. Monitorowania do Pomorskiego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego i Chorób Nowotworowych.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Departament Zdrowia Publicznego,
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Czym jest zdrowie?.
Zmiany demograficzne w Polsce
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat sierpecki otrzymał ponad.
Aktywność fizyczna lekarstwem na choroby cywilizacyjne !
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat mławski otrzymał ponad.
czerwiec 2015 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
”Choroby układu krążenia jako problem zdrowia publicznego w woj
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Profilaktyka Działania profilaktyczne w pracy pielęgniarskiej Sn iż ana Dydy ń ska Svetlana Todorenko.
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Analiza przyczyn umieralności mieszkańców Dolnego Śląska.
Europejski kodeks walki z rakiem Szkoła promująca zdrowie.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Regionalny Program Zdrowotny Województwa Pomorskiego
Europejski Fundusz Społeczny -
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Samorządowa polityka senioralna na Mazowszu
Warsztat konsultacyjny
Warsztat konsultacyjny
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Priorytety Ministerstwa Sportu i Turystyki SPORT POWSZECHNY
Zapis prezentacji:

I posiedzenie Wojewódzkiej Rady ds. Potrzeb Zdrowotnych 15 września 2015 r. Podregion Zielonogórski ludności Podregion Gorzowski ludności Prezentacja raportu zbiorczego dla woj. lubuskiego pn. „Zabezpieczenie opieki zdrowotnej na terenie woj. lubuskiego. Nierówności w zdrowiu w województwie lubuskim. Podsumowanie rozmów w powiatach”

1.„Dobre zdrowie jest kluczem do wzrostu gospodarczego i długotrwałego rozwoju” Decyzja Parlamentu Europejskiego nr 1786/2002/EC „Program działań Wspólnoty w zakresie zdrowia publicznego ( ) 2.„Nie może być dobrej gospodarki bez zdrowia tych, którzy uczestniczą w jej rozwoju” prof. B. Samoliński 3.„Inwestycja w zdrowie jako inwestycja w rozwój województwa” Wojewoda Lubuski 4.Health is everybody's business Health 21, WHO Europe …istnieje silna teoretyczna i empiryczna podstawa do twierdzenia, że kapitał ludzki przyczyni się do wzrostu gospodarczego. Jako że kapitał ludzki ma znaczenie dla sytuacji gospodarczej, a zdrowie stanowi ważny czynnik kapitału ludzkiego, zdrowie ma znaczenie dla sytuacji gospodarczej. Jednocześnie sytuacja gospodarcza ma także wpływ na zdrowie.” Suhrcke M., et al.. The contribution of health to the economy of the European Union, Luxemburg, Biuro Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, 2005

WYRÓWNYWANIE NIERÓWNOŚCI W ZDROWIU -DZIAŁANIA WOJEWODY LUBUSKIEGO 1.Uczestnictwo Wojewody Lubuskiego w międzynarodowym projekcie „Joint Action – Equity Action” (Równość w zdrowiu). 2.Wojewoda Lubuski w sierpniu 2013 r. opracował diagnozę ochrony zdrowia w woj. lubuskim obejmującą: sytuację demograficzno – epidemiologiczną, stan i potrzeby infrastrukturalne ochrony zdrowia (organizacja i stan infrastruktury, kadra medyczna, aparatura i sprzęt medyczny oraz stan budynków), stan i potrzeby w zakresie profilaktyki zdrowotnej i rehabilitacji (realizowane programy zdrowotne, analiza czynników ryzyka w miejscach pracy, niepełnosprawność). 3.Dane z diagnozy i problem nierówności w zdrowiu znalazł swoje odzwierciedlenie w Lubuskiej Strategii Ochrony Zdrowia na lata Diagnozę ochrony zdrowia pogłębiono do poziomu powiatów i gmin - cykl spotkań „Rozmowy o zdrowiu w powiatach”. 5. W trakcie opracowania raport dot. „Stan opieki nad matką i dzieckiem w poszczególnych powiatach woj. lubuskiego w latach ” Podjęte dotychczas działania stanowią wstęp do mapowania potrzeb zdrowotnych na poziomie lecznictwa szpitalnego i ambulatoryjnego w skali województwa, powiatów oraz gmin. Inauguracyjne posiedzenie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych - 15 września 2015 r.

Przyczyny nierówności w zdrowiu: czynniki społeczno – ekonomiczne i środowiskowe – 50% (styl życia, rozwój cywilizacji, wzorce zachowań, uwarunkowania lokalne) dostęp do świadczeń zdrowotnych – 25% Występują nierówności w zdrowiu mieszkańców województwa w odniesieniu do: miejsca zamieszkania – zróżnicowanie międzywojewódzkie (niższa niż średnio w kraju i Unii Europejskiej przeciętna długość życia - Lubuszanki zamieszkałe na wsi żyją najkrócej w kraju), w poszczególnych powiatach duże zróżnicowanie umieralności i chorobowości oraz dostępności do świadczeń płci – mężczyźni umierają częściej (szczególnie w przypadku zewnętrznych przyczyn zgonów) i żyją krócej niż kobiety wieku – inna specyfika chorób i przyczyn zgonów u dzieci i osób starszych oraz występujące zróżnicowanie stanu zdrowia osób w tym samym wieku zróżnicowania społeczno – ekonomicznego (styl życia, świadomość zachowań prozdrowotnych, zamożność, wykształcenie) WNIOSKI Z „DIAGNOZY...” Komisja WHO ds. Społecznych Determinantów Zdrowia definiuje równość w zdrowiu jako „brak sprawiedliwych i możliwych do uniknięcia lub wyrównania różnic w zdrowiu między grupami ludności”.

CYKL SPOTKAŃ W POWIATACH Działania podjęte przez Wojewodę rozszerzono o cykl spotkań w powiatach województwa lubuskiego, w których aktywnie uczestniczyli przedstawiciele: jednostek samorządu terytorialnego (szczebla powiatowego i gminnego), Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, inspekcji sanitarnej, nadzoru budowlanego, straży pożarnej, oraz świadczeniodawcy udzielający świadczeń na terenie poszczególnych powiatów. Cel: aktywizacja służb publicznych do wspólnego działania w obszarze ochrony zdrowia, konieczności usprawnienia i zintegrowania działań jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ochrony zdrowia na poziomie lokalnym, ocena zagrożeń związanych z upływającym z końcem 2016 roku terminem dostosowania obiektów ochrony zdrowia do wymagań sanitarnych określonych przepisami prawa, diagnoza potrzeb w zakresie wykorzystania środków unijnych w ochronie zdrowia w nowej perspektywie finansowania na lata 2014 – 2020, pogłębienie wiedzy o stanie ochrony zdrowia na poziomie powiatów i gmin w związku z tworzeniem map potrzeb zdrowotnych, podsumowanie interdyscyplinarnych spotkań i rozmów w powiatach województwa lubuskiego, inspiracja do podjęcia wielosektorowych działań służb publicznych na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców województwa i przeciwdziałania/ograniczenia występowania nierówności w zdrowiu na poziomie regionu.

Cel - całościowe spojrzenie na świadczenia dla mieszkańców regionu przy niedostatku jednolitego mechanizmu realizowania regionalnej polityki zdrowotnej

Wg danych WHO można zapobiec ok. 40% zgonów z powodu nowotworów. Ponad 80% zachorowań na nowotwory złośliwe można przypisać czynnikom środowiskowym. Europejski Kodeks Walki z Rakiem – możliwe do zredukowania czynniki rozwoju nowotworów:  palenie tytoniu,  nadmierne spożycie alkoholu,  złe nawyki żywieniowe,  mała aktywność fizyczna,  nadwaga i otyłość,  środowiskowe i zawodowe czynniki rakotwórcze, m.in. bierne palenie tytoniu,  biologiczne czynniki rakotwórcze (HBV i HPV). Pierwotna profilaktyka nowotworów przez racjonalny sposób żywienia, aktywność fizyczną i utrzymywanie prawidłowej masy ciała jest kompatybilna z profilaktyką innych chorób cywilizacyjnych, np. choroby układu krążenia i cukrzyca typ II. Istotna jest więc realizacja celów strategicznych NPZ prowadzących do poprawy ogólnego stanu zdrowia populacji.

Realizacja NPZ w woj. lubuskim (na poziomie wszystkich JST) Najczęściej realizowane są programy mające na celu: zwiększenie aktywności fizycznej ludności, poprawę sposobu żywienia, zapobieganie próchnicy zębów u dzieci i młodzieży, programy, których obowiązek realizacji wynika z przepisów prawa (alkoholizm, narkomania). Rzadko podejmuje się działania skierowane na: poprawę jakości świadczeń zdrowotnych w zakresie bezpieczeństwa, w tym przestrzegania praw pacjenta, poprawę opieki zdrowotnej nad matką i małym dzieckiem, aktywizację jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych do działań na rzecz zdrowia społeczeństwa i edukacji zdrowotnej. Problemem w większości JST jest brak osób/ stanowisk, które zajmowałyby się wyłącznie zagadnieniami ochrony zdrowia. Osoby wskazane na wniosek Wojewody przez JST do kontaktu ws ochrony zdrowia realizują je jako zadanie dodatkowe poza głównym zakresem obowiązków (np. z zakresu pomocy społecznej, kultury, sportu czy spraw obronnych, BHP) w przeciwieństwie do odrębnych, umocowanych struktur pomocy społecznej PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK. !