Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Agnieszka Zawartko
Wstęp: CSR w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów Promocja dialogu społecznego między środowiskiem przedsiębiorców a środowiskiem konsumentów jest jednym z priorytetów Strategii polityki konsumenckiej na lata W tym: system samoregulacji branżowych sądownictwo polubowne powstanie niezależnego instytutu testującego jakość produktów dostępnych na rynku (na wzór funkcjonujących w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz na świecie)
Metodologia badania WykonawcaCBOS Populacjafirmy zlokalizowane i prowadzące działalność gospodarczą w Polsce Metodabezpośredni wywiad ankieterski Próba kwotowa; N=505, w tym: firmy małe zatrudniające osób firm średnich zatrudniających osób firmy duże zatrudniające 250 i więcej osób
Rola firm - czy powinny angażować się w działania prospołeczne?
Opinie na temat angażowania się firmy w działania społeczne o charakterze lokalnym o charakterze ogólnopolskim
Kodeksy dobrych praktyk gospodarczych
Znajomość koncepcji samoregulacji branżowych
Czy samoregulacje są potrzebne?
Dlaczego samoregulacje są potrzebne? powstaną jasno określone reguły działania na rynku w tym: poprawa relacji między klientem a firmą oraz poprawa relacji między firmami, unormowanie spraw, których nie reguluje prawo likwidacja złej konkurencji, uczciwsze postępowanie firm, uczciwe reguły w biznesie lepszy wizerunek, reputacja firmy, większa wiarygodność firmy poprawa jakości dostarczanych dóbr i usług; pożyteczne dla klienta poprawa stosunków w firmie, mniej problemów i nieporozumień poprawa konkurencyjności, co wzmocni pozycję firmy na rynku dobre efekty w skali makrospołecznej, makrogospodarczej
Dlaczego samoregulacje są zbędne? brak przekonania, że taki kodeks może cokolwiek zmienić, że będzie respektowany, że rozwiąże problemy w uczciwie / dobrze działającej firmie kodeksy nie są potrzebne, wystarczy żeby firma postępowała uczciwie obowiązujące przepisy, akty prawne są wystarczające dodatkowe kodeksy to zbyteczna biurokracja firma sama jest w stanie wypracować odpowiednie praktyki, nie powinno się narzucać kodeksów odgórnie rolą firmy jest dostarczanie produktów i usług wysokiej jakości i dobre traktowanie klienta, a nie przestrzeganie dodatkowych kodeksów (inne priorytety w biznesie niż kodeksy dobrych praktyk) rynek wymusza dobre praktyki, a nie kodeksy; sam rynek weryfikuje nieuczciwe praktyki
Skłonność do wprowadzenia samoregulacji (1) „Kodeksy dobrych praktyk to nieprzydatne dla firmy ograniczenia”
Skłonność do wprowadzenia samoregulacji (2) „Gdyby przestrzeganie kodeksu dobrych praktyk wiązało się z ograniczeniem konkurencyjności firmy w krótkim okresie, to czy był(a)by Pan(i) zwolennikiem wprowadzenia takiego kodeksu?”
Przedsiębiorcy o firmach nakładających samoograniczenia (1) „Jeśli firma decyduje się na przestrzeganie kodeksu, to znaczy, że bardziej zależy jej na klientach niż innym firmom, które kodeksu nie stosują”
Przedsiębiorcy o firmach nakładających samoograniczenia (2) „Firma, która przestrzega kodeksów dobrych praktyk obniża swoją konkurencyjność względem innych firm działających na rynku”
Przedsiębiorcy o firmach nakładających samoograniczenia (3) „Firma, która przestrzega kodeksów dobrych praktyk zwiększa swoją konkurencyjność względem innych firm działających na rynku”
Arbitraż w sądach polubownych
Znajomość systemu sądownictwa polubownego
Skłonność do poddania się arbitrażowi sądów polubownych
Wpływ udziału w systemie sądownictwa polubownego na konkurencyjność firmy
Wpływ udziału w systemie sądownictwa polubownego na opinie o firmie „Firmy wyrażające chęć uczestniczenia w Polubownych Sądach Konsumenckich wywierają na konsumentach wrażenie, że produkują / sprzedają produkty lub usługi gorszej jakości, ponieważ z góry zakładają, że pojawią się kwestie sporne między nią a konsumentami”
Opinie o poddawaniu produktów i usług testom w niezależnym instytucie
Testy w niezależnym instytucie a poziom zaufania do firmy „To informacja, że klienci mogą mieć zaufanie do firmy”
Testy w niezależnych instytutach źródłem informacji o produktach dostępnych na rynku „Testy to źródło pożytecznych informacji dla konsumentów o produktach i usługach dostępnych w sklepach”
Testy w niezależnych instytutach a korzyści dla firmy „Z punktu widzenia konkurencyjności firmy ważne jest, żeby produkty miały korzystne ceny, a dodatkowe testy jakości nie są potrzebne”
Testy w niezależnych instytutach a korzyści dla konsumentów „Z testów w niezależnym instytucie nie wynika dla konsumentów nic pożytecznego, ponieważ testy podnoszą koszty produkcji i ceny muszą wzrosnąć”
Co może zachęcić firmy do większego zaangażowania w działalność pro-społeczną?
Dlaczego firmy angażują się w CSR? ze względu na naciski konsumentów, którzy chętniej kupują produkty firm angażujących się w CSR 1) dla budowania/poprawy wizerunku firmy u konsumentów 2) dla poprawy relacji ze społecznością lokalną
Jakie korzyści odnoszą firmy społecznie odpowiedzialne? - przedsiębiorcy nie dostrzegają korzyści ekonomicznych: 1) poprawa wizerunku firmy 2) łatwiejszy dostęp do mediów 3) zwiększenie lojalności klientów 4) poprawa poziomu kultury organizacyjnej 5) pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników 6) wzrost motywacji menadżerów i pracowników „ Większe zyski w krótkim okresie w stosunku do firm, które nie angażują się w działalność w CSR”