Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Dr Magdalena Arczewska.  Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zajęcia dodatkowe realizowane przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań Poznań, 9 września 2013 roku.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Moc Dialogu i Transformacji Konfliktu, w oparciu o doświadczenie Dayton Mediation Center Michelle Zaremba & Aaron Primm.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
O ochronie danych osobowych
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Bądź częścią rozwiązania
ORGANIZACJA.
Sylabusy.
Zapis prezentacji:

Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór

Rozkład zajęć – Sesja 3 Wprowadzenie do sesji Dlaczego ludzie opierają się zmianie? Czym jest opór i jak można go rozpoznać? PRZERWA Kiedy proces zmiany jest procesem draźliwym? Model Kottera: wdrażanie zmiany z uwzględnieniem aspektów budujących zaangażowanie. Wnioski

Po niniejszym spotkaniu uczestnicy szkolenia: Będą w stanie rozpoznać opór we wszystkich jego przejawach Zrozumieją, dlaczego ludzie opierają się zmianom oraz ocenią własny projekt zmian w zakresie jego wrażliwości na opór Będą w stanie zorganizować własny proces zmian biorąc pod uwagę aspekty (z modelu Kottera), sprawiające, że ludzie angażują się w zmiany

Racjonalne i Emocjonalne Aspekty Procesu Zmian Linearny, racjonalny proces zaplanowanego wdrażania specyficznej zmiany Zmiany zachowań są cyklicznym procesem emocjonalnym POLE NAPIĘCIA

Jak ludzie wyrażają uczucia w czasie procesu zmian GNIEW WSTRZĄS & NEGOWANIE NEGOCJACJA DEPRESJA reakcja czas EXPERYMENTOWANIE AKCEPTACJA

Typologia oporu Opór kulturowy Opór praktyczny Opór psychologiczny

Typologia oporu Opór kulturowy: W naszej rodzinie radzimy sobie z tym problem inaczej” albo „Ta koncepcja pochodzi z Brukseli/Londynu, prawda?”, „Coś takiego nigdy nie zadziała w naszej organizacji” Jednostka jest częścią sieci społecznych z własnymi normami i wartościami, nawykami i zwyczajami - będzie patrzyła na zmianę i konfrontowała ja ze swoją własną, indywidualną perspektywą

Typologia oporu Opór praktyczny: ‘Czy nadal będę kończyła pracę o 18.00?’ albo ‘Jeżeli będę musiał to robić, będę musiał przyjeżdżać do pracy samochodem?’ albo ‘Czy nie oznacza to mniejszego obciążenia pracą?’ Ludzie zawsze będą oceniać zmianę analizując jej opłacalność. Ich gotowość do angażowania się w proces zmiany zależeć będzie od wyniku tej analizy.

Typologia oporu Opór psychologiczny: ‘Dlaczego chcesz, abym się zmieniał, czy nie pracowałem dość dobrze?’ Kiedy prosisz ludzi o zmianę, często będą oni mieli uczucie, że nie pochwalasz ich sposobu pracy. Dlatego ważne jest, by nie stawiać nowego sposobu pracy ponad starymi rozwiązaniami, ale proponować go jako rozwiązanie równoległe.

Sposoby wyrażania oporu Walka: otwarta, bezpośrednia,aktywna, agresywna Przykłady: : bycie sarkastycznym, demonstracyjne reakcje „tak, ale”, podejmowanie sprzecznych wewnętrznie działań, niszczenie … Uciekanie: opóźniająca, nie jest skierowana wprost, pasywna i często agresywna Przykłady: przekładanie zadań, udawanie bezradności, bycie cichym, zaprzeczanie problemom…

Typologia oporu Ćwiczenie 1: Pomyśl o własnym procesie zmian i ludziach, z którymi musisz współpracować, by go wdrożyć (sprawdź swoje notatki w odniesieniu do krzywej zmiany). Gdzie wykryłeś oznaki ‘oporu’? Jak został on wyrażony? Co może być jego powodem?

Proces zmian wysokiego ryzyka Niektóre procesy zmian wywołują więcej oporu niż pozostałe: Procesy zmian wpływające na wymagania w odniesieniu do wiedzy i umiejętności Procesy zmian powiązane z utratą pieniędzy bądź statusu Procesy zmian potrzebne innym/czynniki zewnętrzne Procesy zmian pociągające za sobą duże ryzyko Procesy zmian zakłócające aktualne relacje społeczne

Procesy zmian wysokiego ryzyka Ćwiczenie 2: Czy wdrażanie zatrudnienia wspomaganego jest procesem zmian wysokiego ryzyka? Wytłumacz dlaczego i podaj jak najwięcej przykładów.

Reagowanie na opór jednostek GNIEW WSTRZĄS & NEGOWANIE NEGOCJACJA DEPRESJA reagowanie czas EKSPERYMENTOWANIE AKCEPTACJA Cierpliwość i szacunek Przypominaj ludziom o tym Zachowaj spokój Nie wdawaj się w konflikt Bądź zdeterminowany Wykaż empatię Udzielaj rad, pomóż ludziom rozumieć, Pomóż ludziom myśleć przejrzyście Realizuj cele tymczasowe Uczcij sukces Kieruj się przyszłością Pozytywne rozpatrzenie wysiłku włożonego w projekt

Zarządzanie oporem strukturalnym – Model Kottera Zwiększ poczucie obowiązku Stwórz grupę przewodnią Przedstaw wyraźną wizję Szukaj poparcia drogą komunikacji Kładź nacisk na działanie Osiągaj cele tymczasowe Nie pozwól na przerwanie procesu Zakorzeń zmianę Wysoko cenione publikacje Johna Kottera ‘Leading Change' (1995) i jego kontynuacja ‘The Heart Of Change' (2002) opisują model pomagający rozumieć i zarządzać zmianą.

Zadanie 1 Część 1: ocena „obecnej’ sytuacji w odniesieniu do modelu Kottera  Które z faz zostały już wdrożone?  Co idzie pomyślnie? Co można poprawić? Część 2: plan działań niezbędnych do osiągnięcia sytuacji „docelowej”  Które fazy należy dodać? Podaj szczegółowo konkretne działania!  Które fazy należy zastąpić?  Połącz powyższe punkty w jeden plan działań

Zadanie 1 FazaDziałaniaWpływ na opór Wzmocnij poczucie obowiązku … Tworzenie grupy przewodniej … …

“Tabela Poprawy Wyników” ZACZNĘPRZESTANĘ BĘDĘ WIĘCEJBĘDĘ INACZEJ