WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH Prof. dr hab. inż. Kazimierz LEJDA Mgr inż. Paweł WOJEWODA Politechnika Rzeszowska Zakład Pojazdów Samochodowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Fotowoltaika inwestycje w oparciu o 80% datacji. Co to jest fotowoltaika? Fotowoltaika jest technologią umożliwiającą produkcję Energii elektrycznej ze.
Zasady zdrowego odżywiania "W zdrowym ciele zdrowy duch"
Termodynamiczne podstawy działania silników spalinowych.
Doświadczenia z pracy ze schładzarką szybową w fabryce Szerencs Zakopane, Zoltán TÓTH Mátra Cukor.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Biomonitoring na ujęciu wody w Straszynie Małże strażnikami wody.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
 Najliczniejsza grupa związków organicznych złożonych jedynie z atomów węgla i wodoru,  Mogą być gazami, cieczami albo ciałami stałymi,  Dzielą się.
ANALIZA KONSTRUKCYJNA WSPÓŁCZESNYCH HYBRYDOWYCH UKŁADÓW NAPĘDOWYCH W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH Prof. dr hab. inż. Kazimierz LEJDA Mgr inż. Paweł WOJEWODA.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Chemia nieorganiczna Sole Nazwy i wzory soli. Kwasy przeciw zasadom.
Budowa Instalacji Prosumenckich. Program prezentacji  Definicje  Instalacje prosumenckie – fotowoltaika i kolektory słoneczne  Doświadczenia, realizacje.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Spektroskopia Ramana dr Monika Kalinowska. Sir Chandrasekhara Venkata Raman ( ), profesor Uniwersytetu w Kalkucie, uzyskał nagrodę Nobla w 1930.
Znakowanie butli Kod barwny (PN-EN ) Cechowanie (PN-EN )
„ Kwaśna bateria” czyli jak działają akumulatory?.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Czy spalanie biomasy jest neutralne w kontekście CO 2 ? Wydział Przyrodniczo-Technologiczny Instytut Inżynierii Rolniczej Studenckie Koło Naukowe BioEnergia.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Przemiana chemiczna to taka przemiana, w wyniku której z kilku (najczęściej dwóch) substancji powstaje jedna nowa lub dwie nowe substancje o odmiennych.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI
Prawidłowa Eksploatacja Akumulatora Wykonał: Jakub Boniecki I tp.
Wyk. Karolina Zarzycka Kl. ITE. Terminem żywność ekologiczna określa się żywność, którejsposób wytwarzania jest zgodny z zasadami zawartymi w rozporządzeniu.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
JAK DZIAŁAJĄ ELEKTROWNIA I CIEPŁOWNIA JĄDROWA?  1.Czym są elektrownia i ciepłownia jądrowa?  2.Elementy składowe w elektrowni i ciepłowni.  3. Opis.
Katowicki Holding Węglowy S.A. Opracowanie technologii zgazowania węgla dla wysokoefektywnej produkcji paliw i energii elektrycznej 1.
INNOWACJE I PATENTY Innowacje i nowe technologie - przykład - Gepardy Biznesu Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego.
Otrzymywanie bezwodnika ftalowego w skali 1000 ton/ rok K. Kardas, O
Elektrownie Joanna Orłowska Kamila Boguszewska II TL.
MOŻLIWOŚCI EKSPERYMENTALNO- TEORETYCZNEGO MODELOWANIA PROCESU SPALANIA ODPADÓW W WARSTWIE RUCHOMEJ ORAZ OPTYMALIZACJI PRACY SPALARNI ODPADÓW Realizowane.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
W razie awarii bardzo dotkliwie skaża środowisko stanowi doskonały cel ataków terrorystycznych Efekt Cieplarniany poprzez emisję do atmosfery dwutlenku.
Jak sobie z nim radzić ?.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
 PODSUMOWANIE PROJEKTU „POSTAW NA SŁOŃCE”. Energia konwencjonalna : ● - spalanie paliw kopalnych ● - promieniowanie pierwiastków Energia Odnawialna:
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
I. Bilans cieplny silnika
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
Promieniotwórczość sztuczna. 1. Rys historyczny W 1919r. E. Rutherford dokonał pierwszego przekształcenia azotu w inny pierwiastek – tlen, jako pierwszy.
Jakub Fiećko, Tomasz Godlewski, Patryk Derlukiewicz, Wojciech Gomoła I.Wstęp Głównym zastosowaniem pochodnych bezwodnika ftalowego jest utwardzanie żywic.
Analiza spektralna. Laser i jego zastosowanie.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Energia słoneczna i ogniwa paliwowe
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Własności elektryczne materii
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Energia słoneczna i ogniwa paliwowe
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Rośnie góra śmieci!!. Menu  1.Jak jest pojemność standardowych pojemników na śmieci w Twoim miejscu zamieszkania? Jak często są opróżnianie?  2. Ile.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
WODA Woda czyli tlenek wodoru to związek chemiczny o wzorze H 2 O, występujący w ciekłym stanie skupienia. Gdy występuje w stanie gazowym nazywa się parą.
Energia słoneczna i ogniwa paliwowe Patryk Iwan ZiIP I mgr Gr III.
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Elektryczne źródła świata
CNG Compressed Natural Gas
Naturalne źródła węglowodorów
Zapis prezentacji:

WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH Prof. dr hab. inż. Kazimierz LEJDA Mgr inż. Paweł WOJEWODA Politechnika Rzeszowska Zakład Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych

Wodór jest powszechnie uważany za „najczystsze” ekologicznie i najbardziej przyjazne środowisku paliwo, gdyż w wyniku jego spalania w powietrzu lub tlenie produkowana jest wyłącznie woda. Jednak na razie wodór nie jest wcale paliwem „czystym”. Dzieje się tak, dlatego że największe ilości taniego wodoru produkowane są w reakcji metanu lub węgla kamiennego z wodą. A w reakcji tej wydziela się dwutlenek węgla, czyli sławetny „gaz cieplarniany”. Dla atmosfery ziemskiej jest oczywiście obojętne, czy emitowany CO 2 pochodzić będzie bezpośrednio z „nie-ekologicznego” tradycyjnego samochodu na benzynę lub gaz, czy też pośrednio z produkcji „czystego” paliwa wodorowego w fabryce. Dlatego rozwijane są metody produkcji wodoru prosto z wody (z wykorzystaniem energii słonecznej bądź wiatru) tak, by zamknąć obieg wodoru i tlenu w przyrodzie. I by motoryzacja oparta o samochody na ogniwa paliwowe wodór/tlen była niemal 100% „zielona”. WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 1.WPROWADZENIE

2. ZASTOSOWANIE WODORU DO NAPĘDU SAMOCHODÓW gazowym przy wysokim, dochodzącym do 700 barów ciśnieniu, co wymaga stosowania zbiorników w postaci butli stalowych lub innych,gazowym przy wysokim, dochodzącym do 700 barów ciśnieniu, co wymaga stosowania zbiorników w postaci butli stalowych lub innych, płynnym przy ciśnieniu prawie atmosferycznym, jednak w bardzo niskich temperaturach (-253°C), a więc w zbiorniku o szczególnym rodzaju izolacji,płynnym przy ciśnieniu prawie atmosferycznym, jednak w bardzo niskich temperaturach (-253°C), a więc w zbiorniku o szczególnym rodzaju izolacji, w postaci chemicznie związanej, jako związki wodoru z metalami, czyli wodorki (zbiorniki są jednocześnie wymiennikami ciepła).w postaci chemicznie związanej, jako związki wodoru z metalami, czyli wodorki (zbiorniki są jednocześnie wymiennikami ciepła). Zastosowanie wodoru jako paliwa silnikowego stanie się coraz powszechniejsze. Z pewnością będą prowadzone coraz szersze badania nad skonstruowaniem bezpiecznych zbiorników, z co najmniej dwóch powodów: zasoby wodoru są nieograniczone,zasoby wodoru są nieograniczone, wodór jest najbardziej czystym paliwem pod względem ekologicznym.wodór jest najbardziej czystym paliwem pod względem ekologicznym. WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH Powodzenie zastosowania wodoru do napędu samochodów zależy w głównej mierze Powodzenie zastosowania wodoru do napędu samochodów zależy w głównej mierze od pomyślnego rozwiązania problemu jego tankowania i przewozu w zbiornikach pojazdów. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że wodór może być gromadzony w trzech następujących stanach: Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że wodór może być gromadzony w trzech następujących stanach:

WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 2. ZASTOSOWANIE WODORU DO NAPĘDU SAMOCHODÓW cd. Produktami spalania wodoru są para wodna i pewna ilość tlenków azotu. Paliwo wodorowe ma wiele cech, które będzie można wykorzystać przy przystosowywaniu tego paliwa do ogólnego stosowania. Należą do nich: duży współczynnik dyfuzji H 2 w powietrzu, dzięki czemu łatwo można tworzyć jednorodną mieszankę,duży współczynnik dyfuzji H 2 w powietrzu, dzięki czemu łatwo można tworzyć jednorodną mieszankę, duża zdolność do zapłonu ze względu na małą energię potrzebną do zapłonu,duża zdolność do zapłonu ze względu na małą energię potrzebną do zapłonu, duża szybkość spalania mieszanki wodorowej,duża szybkość spalania mieszanki wodorowej, szerokie granice palności mieszanki (0,14 ≤ λ ≤ 9,9), dzięki czemu można regulować obciążenie silnika przez zmianę składu mieszanki, czyli stosować regulację jakościową (jak w silnikach ZS).szerokie granice palności mieszanki (0,14 ≤ λ ≤ 9,9), dzięki czemu można regulować obciążenie silnika przez zmianę składu mieszanki, czyli stosować regulację jakościową (jak w silnikach ZS). Niestety wodór jako paliwo posiada istotne wady, które należy zaznaczyć: dużą skłonność do spalania stukowego ze względu na małą liczbę oktanową ma,dużą skłonność do spalania stukowego ze względu na małą liczbę oktanową ma, wykazuje silne oddziaływanie chemiczne na metale, szczególnie w podwyższonych temperaturach,wykazuje silne oddziaływanie chemiczne na metale, szczególnie w podwyższonych temperaturach, ma zdolność do rozkładu chemicznego olejów smarujących, przez co tworzą się agresywne związki oddziałujące negatywnie na elementy silnika,ma zdolność do rozkładu chemicznego olejów smarujących, przez co tworzą się agresywne związki oddziałujące negatywnie na elementy silnika, ma małą gęstość energetyczną nawet w stanie skroplonym,ma małą gęstość energetyczną nawet w stanie skroplonym, stwarza duże trudności z przechowywaniem.stwarza duże trudności z przechowywaniem.

WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH Prowadzone są obecnie badania nad wykorzystaniem do produkcji wodoru energii ze źródeł odnawialnych (głównie energii promieniowania słońca, wiatru i spadku wód) oraz reaktorów jądrowych. Ich wprowadzenie na rynek zależy przede wszystkim od wysokości kosztów produkcji wodoru, których głównym składnikiem jest koszt energii elektrycznej zużytej na elektrolizę wody. 2. ZASTOSOWANIE WODORU DO NAPĘDU SAMOCHODÓW cd. Wytwarzanie oraz zastosowanie wodoru Model pozyskiwania wodoru za pomocą energii słonecznej Obecnie najtańsza jest energia elektryczna uzyskiwana w elektrowniach wodnych. Przy wykorzystaniu pozostałych pierwotnych źródeł energii, koszt jednostkowy produkcji wodoru znacznie przekracza obecną cenę rynkową wodoru i gazu ziemnego. Przewiduje się, że wodór uzyskany ze źródeł odnawialnych stanie się konkurencyjny w stosunku do gazu ziemnego i wodoru produkowanego metodami tradycyjnymi dopiero po roku 2020.

WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 3. RÓŻNE KONCEPCJE WYKORZYSTANIA WODORU W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 3.1. Koncepcja firmy Renault Procesy chemiczne wewnątrz reformera firmy Renault Koncern Renault przedstawił stan zaawansowania swoich prac badawczych nad ogniwami paliwowymi. Przedstawione elementy obrazują przyjęte przez Renault rozwiązanie wykorzystania wodoru w motoryzacji w oparciu o urządzenie do reformacji. Technologia ta pozwala na produkcję wodoru w samochodzie w ilości uzależnionej od potrzeb, eliminując tym samym problem składowania wodoru pod bardzo wysokim ciśnieniem lub w niskiej temperaturze. Rozwiązanie opiera się na czterech elementach: Urządzeniu do reformowania (tzw. reformerze), które zamienia paliwo płynne w reformowane, o dużej zawartości wodoru, umożliwiające pracę ogniwa paliwowego. Reformer może pracować zarówno na benzynę, jak i na olej napędowy czy etanol.Urządzeniu do reformowania (tzw. reformerze), które zamienia paliwo płynne w reformowane, o dużej zawartości wodoru, umożliwiające pracę ogniwa paliwowego. Reformer może pracować zarówno na benzynę, jak i na olej napędowy czy etanol. Ogniwo paliwowe wytwarza prąd poprzez reakcję łączenia wodoru i tlenu. Produktem tej elektrochemicznej reakcji jest wyłącznie woda, która jest przesyłana do obiegu zamkniętego w reformerze, który potrzebuje wody do pracy. Reformer również wytwarza wodę, która także jest odprowadzana do obiegu zamkniętego.Ogniwo paliwowe wytwarza prąd poprzez reakcję łączenia wodoru i tlenu. Produktem tej elektrochemicznej reakcji jest wyłącznie woda, która jest przesyłana do obiegu zamkniętego w reformerze, który potrzebuje wody do pracy. Reformer również wytwarza wodę, która także jest odprowadzana do obiegu zamkniętego. Silnik elektryczny zasilany prądem wytwarzanym przez ogniwo paliwowe po jego uzyskaniu odpowiedniego napięcia w przetwornicy,Silnik elektryczny zasilany prądem wytwarzanym przez ogniwo paliwowe po jego uzyskaniu odpowiedniego napięcia w przetwornicy, Zbiornik wielopaliwowy.Zbiornik wielopaliwowy.

WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 3.2. Koncepcja firmy Fiat Panda Hydrogen jest prawdziwym prototypem samochodu na paliwo wodorowe charakteryzującym się mocnym systemem napędowym i, przede wszystkim, osiągami i przestronnością wnętrza porównywalnymi do standardowych modeli. Jest ona wynikiem wspólnej pracy Fiat Auto, Centro Ricerche Fiat oraz Fiat Powertrain Research & Technology wspieranych przez Ministerstwa Badań i Środowiska. W przeciwieństwie do prezentowanych w przeszłości prototypów samochodów Fuel Cell, Panda Hydrogen jest przykładem systemu typu "Full Power" charakteryzującym się brakiem akumulatorów tradycyjnych służących do gromadzenia energii elektrycznej. Nowy system Fuel Cell jest w stanie wytworzyć całą niezbędną dla elektrycznego silnika trakcyjnego moc. Ta nowa generacja systemu Fuel Cell odznacza się bardzo wysoką wydajnością. 3. RÓŻNE KONCEPCJE WYKORZYSTANIA WODORU W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH cd. Fiat Panda Hydrogen - prototyp samochodu na paliwo wodorowe

WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 3.3. Koncepcja firmy Mazdy Mazda RX-8 Hydrogen RE z wodorowo – benzynowym napędem Historia samochodów marki Mazda napędzanych paliwem wodorowym sięga 1991 roku, kiedy to pojawił się pierwszy taki model - HR-X. Już po dwóch latach pojawił się jego następca - HR-X2, na podstawie którego powstała testowa wersja MX 5 z tego typu napędem. W 1997 r. pojawił się model Demio (Mazda 2) FC-EV, a w 2001 Premacy FC-EV. Wodorowa Mazda RX-8 pierwsze testy odbywała już w 2003, jednak od 2004 r. dysponuje mieszanym napędem wodorowo-benzynowym. Mazda RX-8 Hydrogen RE, która pozwala kierowcy na wybór pomiędzy zasilaniem benzynowym a wodorowym, ma zasięg ok. 650 km. Mazda RX-8 Hydrogen RE, została dopuszczona do ruchu w Japonii. Pierwsze dwa egzemplarze trafiły do klientów pod koniec marca 2006 roku Mazda RX-8 Hydrogen RE, została dopuszczona do ruchu w Japonii. Pierwsze dwa egzemplarze trafiły do klientów pod koniec marca 2006 roku 3. RÓŻNE KONCEPCJE WYKORZYSTANIA WODORU W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH cd.

WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 3.4. Koncepcja firmy BMW Nieco inną możliwość wykorzystania wodoru zaprezentowała firma BMW w limuzynie serii 7. W samochodzie tym jest zainstalowany silnik spalinowy, ale jako paliwo wykorzystywany jest właśnie wodór. Silnik ten ma dobre osiągi, mniejszą masę i jest prostszy w obsłudze w porównaniu do benzynowego odpowiednika. Samochody takie mają się pojawić na drogach już w przyszłym roku. Nieco inną możliwość wykorzystania wodoru zaprezentowała firma BMW w limuzynie serii 7. W samochodzie tym jest zainstalowany silnik spalinowy, ale jako paliwo wykorzystywany jest właśnie wodór. Silnik ten ma dobre osiągi, mniejszą masę i jest prostszy w obsłudze w porównaniu do benzynowego odpowiednika. Samochody takie mają się pojawić na drogach już w przyszłym roku. BMW rezygnuje z montowania silników „czysto- wodorowych” opartych na technologii ogniw paliwowych. Silniki jakie będzie posiadać seria 7 będą mogły jako źródło napędu wykorzystywać tradycyjną benzynę. BMW rezygnuje z montowania silników „czysto- wodorowych” opartych na technologii ogniw paliwowych. Silniki jakie będzie posiadać seria 7 będą mogły jako źródło napędu wykorzystywać tradycyjną benzynę. BMW serii 7 z widoczną jednostką wodorową i zbiornikiem na wodór 3. RÓŻNE KONCEPCJE WYKORZYSTANIA WODORU W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH cd. Koncepcja silnika wodorowego zastosowanego w BMW serii 7

WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 3.4. Koncepcja firmy BMW cd. 3. RÓŻNE KONCEPCJE WYKORZYSTANIA WODORU W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH cd. Stacja w Berlinie, na której można tankować wodór Firma BMW w ramach porozumienia CEP (Clean Energy Partnership) między kilkoma koncernami (Ford, GM/Opel, DaimlerChrysler, BMW), firmami paliwowymi (Aral, Total) oraz niemieckim i francuskim ministerstwem wybudowała w Berlinie także stację, na której tankować można właśnie alternatywny surowiec, jakim jest wodór. Również Volkswagen AG przystąpił do porozumienia Clean Energy Partnership (CEP), które zostało utworzone przez firmy z branży motoryzacyjnej w celu promowania czystych źródeł energii. Po przystąpieniu do tego projektu niemieckiej firmy, liczba partnerów zwiększyła się do 11 koncernów, które w ramach współpracy testują już 17 pojazdów napędzanych paliwem wodorowym. M.in. w tym celu uruchomione zostały w Berlinie dwie stacje, na których można tankować właśnie paliwo wodorowe.

WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 4. PODSUMOWANIE Wodór uważany jest jako źródło napędu pojazdów samochodowych w przyszłości. Kadry naukowców i inżynierów czeka dużo wysiłku, aby mogło dojść do seryjnej produkcji samochodów zasilanych wodorem. Na razie są dużo droższe i stać na nie tylko najbogatszych. Składają się na to dwie przyczyny: droższy "silnik" i droższy bak (tj. magazyn wodoru). "Silnik" zawiera dwa drogie elementy: elektrody platynowe oraz membranę. Nauka pracuje nad zastąpieniem aktualnie używanych materiałów (szczególnie platyny) nowymi tańszymi substytutami. Na razie powszechnie używa się sprężonego lub ciekłego wodoru. Szczególnie ten drugi rodzaj dużo kosztuje, bo choć sam wodór - gazowy - można dość tanio otrzymać, to jego skroplenie i utrzymywanie w tym stanie, w temp. poniżej -2500C, kosztuje bardzo drogo i wymaga wysokiej klasy "termosów". Ponadto, wodór to pierwiastek o najmniejszej cząsteczce chemicznej, jaką znamy, która bardzo łatwo przenika przez ścianki termosu. W rezultacie, nawet z grubego i ciężkiego baku zrobionego ze specjalnych stopów metali ucieka nam około 1.5% paliwa na dobę. Problem z bakiem polega głównie na bezpieczeństwie tego rozwiązania i problemach z dostosowaniem istniejącej infrastruktury (w Kalifornii, Japonii, na lotnisku w Monachium i w Berlinie istnieją już osobne stacje "wodorowe"; jednak adaptacja do tego celu istniejących stacji benzynowych jest kosztowna). Pomimo istotnych problemów związanych z tankowaniem i składowaniem wodoru, nieustanne prace wielu ośrodków badawczych na świecie świadczą o tym, że jest to paliwo przyszłości. Wodór jako paliwo zapewni nam bezpieczne ekologicznie źródło energii odnawialnej.

WODÓR JAKO PALIWO W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ