Projekt własny na przedmiot: Współczesne kierunki modernizacji w dydaktyce na etapie wczesnoszkolnym Opracowanie: Agnieszka Ziomkowska, Aleksandra Zając,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Wychowanie i pseudowychowanie
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształcenie praktyczne
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Normy praktyki zawodowej
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Pedagogika szkoły wyższej
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Cele kształcenia.
Treści kształcenia.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Wychowanie ekologiczne
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie studia licencjackie (I stopnia)
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Projekt własny na przedmiot: Współczesne kierunki modernizacji w dydaktyce na etapie wczesnoszkolnym Opracowanie: Agnieszka Ziomkowska, Aleksandra Zając, Katarzyna Socha, Monika Turek. II r., II°, gr. II, studia stacjonarne

„Poziom edukacji zależy w znacznym stopniu od poziomu szkół wyższych i jakości kształcenia, ale w głównej mierze od samych przyszłych nauczycieli – ich kultury pedagogicznej i kompetencji.” [Muchacka 2006, s. 10]

 kompetencja (łac. competentia) - zdolność i gotowość podmiotu do wykonania zadań na oczekiwanym poziomie. Kompetencja powstaje w wyniku zintegrowania wiedzy, dużej liczby drobnych umiejętności sprawności w dokonywaniu wartościowań. Bywa uważana za rezultat procesu kształcenia [Kwiatkowska 2008, s. 35].  kompetencja - zakres uprawnień do wykonywania zawodu, często utożsamiany z kwalifikacjami [Muchacka, Szymański 2008, s. 42].  Według W. Okonia, kompetencja to zdolność do osobistej samorealizacji” stanowiąca podstawowy warunek wychowania (kształcenia). Przyjmuje się, że kompetencja jest rezultatem procesu uczenia się. Mówi się przy tym o wielu różnych rodzajach kompetencji, np. kompetencjach komunikacyjnych (językowych), dydaktycznych, zawodowych – w tym także o kompetencjach nauczycielskich [Okoń 1998, s. 175].

 kompetencja nauczyciela – szczególna jego właściwość, wyrażająca się w demonstrowaniu na wyznaczonym przez społeczne standardy poziomie, umiejętności adekwatnego zachowania się, w świadomości potrzeby i konsekwencji takiego właśnie zachowania oraz w przyjmowaniu na siebie odpowiedzialności za nie. [Czerepaniak-Walczak 1997, s. 89]  kompetencje nauczyciela - kwalifikacje, czyli wiadomości i umiejętności niezbędne do efektywnego wykonywania tego zawodu. Są to: zdolność i gotowość do wykonywania określonych zadań dydaktyczno-wychowawczych, umiejętność realizacji zadań sprawnie i skutecznie, radzenia sobie z problemami, właściwego zachowania się, postawy racjonalności i odpowiedzialności w realizacji swoich powinności praw. [Moroz 2005, s. 24]

Komisja Europejska opracowała w Brukseli w czerwcu 2005 roku pakiet kompetencji, którymi musi legitymować się nauczyciel. Wyróżnione przez Komisję kompetencje dotyczą z jednej strony:  procesu nauczania (tutaj warto przytoczyć umiejętności współdziałania z rodzinami i środowiskiem uczniów, rozwiązywania problemów, tworzenia własnych programów nauczania, zachęcania uczniów do rozwoju),  kształtowania postaw i motywacji uczniów (tu na uwagę zasługuje kształtowanie w uczniach postaw przedsiębiorczych, otwartości na zasoby informacyjne, nauka komunikacji i współdziałania z innymi ludźmi oraz znalezienie miejsca dla tych kompetencji w programach nauczania). [Bębas, s. 31]

Rodzaje kompetencji nauczycielskich na każdym szczeblu edukacji obejmują przede wszystkim umiejętności radzenia sobie w tym świecie. [Walenda 2009, s.535] [Moroz 2005, s.24]

 konstrukcyjny – umiejętność projektowania i konstruowania programów kształcenia, które stymulują i wspierają rozwój uczniów;  komunikacyjny – pozyskiwanie i przekształcanie informacji w procesie kształcenia oraz wchodzenie z uczniami w relacje rzeczowe i osobowe;  organizacyjny – właściwa organizacja czynności poznawczych i działań praktycznych uczniów;  badawczy – badania w działaniu (action researches), czyli badania w praktycznie zorientowanej dydaktyce. [Moroz 2005, s ]

1) Etap wzorców metodycznych, 2) Etap krytycznej refleksji, 3) Etap samokontroli 4) Etap twórczy. [Moroz 2005, s. 131]

1) kompetencje, 2) cechy osobowości, 3) społeczne funkcjonowanie.

 zorientowane na rozwój osobowości (Personality Teacher Education),  kładące nacisk na społeczne funkcjonowanie nauczycieli (Sociological Teacher Education)  przesuwające akcent w kierunku kształcenia pedagogicznych i merytorycznych kompetencji nauczyciela (Competency Based Teacher Education) [Moroz 2005, s. 131]

a) merytoryczno-metodyczne:  zdolności,  fachowość i identyfikacja zawodowa, autokreacja,  inspiracje i poszukiwanie,  krytyczna refleksja, autorefleksja, doskonalenie się i dokształcanie; b) metodyczno-organizacyjne:  nauczanie,  nowatorstwo pedagogiczne (innowacyjność),  umiejętności organizatorskie,  czynności kontrolno-oceniające,  autoocena; c) społeczno-kulturotwórcze:  poznawanie wychowanka,  partnerstwo,  rozumienie i socjalizacja,  komunikatywność,  czynne uczestnictwo w kulturze oraz społecznym działaniu.

 aspekt międzynarodowy,  wielokulturowy i globalny  aspekt informacyjny.

Współcześnie w kompetencjach silniej akcentuje się kształtowanie indywidualności i podmiotowości nauczyciela oraz godzenie w jego osobowości takich sprzecznych interesów i wartości, jak: - honorowanie zastanej tradycji kulturowej i jednocześnie przezwyciężanie jej obciążeń, - podporządkowanie i szacunek dla władzy zwierzchniej i jednocześnie wybijanie się na własną autonomię i samodzielność, - przestrzeganie w pracy standardowych norm wymagań i jednocześnie stosowanie kryteriów własnych, związanych ze stymulowaniem i wspieraniem rozwoju uczniów, - kierowanie się własnymi prawdami, wiedzą oraz doświadczeniem i jednocześnie gotowość do ich porzucenia jako zdezaktualizowanych, - posługiwanie się własnym obrazem świata i jednocześnie tworzenie zmodyfikowanych obrazów w układzie: konstrukcja – dekonstrukcja – rekonstrukcja nowych obrazów.

- orientacja na odtwarzanie znaczeń w zastanej kulturze symbolicznej i jednocześnie gotowość do projektowania znaczeń w kulturze przez siebie tworzonej, - otwartość na nowe odkrycia naukowe w różnych dziedzinach nauk przyrodniczych i społecznych i jednocześnie podejmowanie prób ich wdrożenia w edukacji szkolnej, - odwoływanie się równocześnie do dyscypliny i swobody metodycznej, rygoryzmu aksjologicznego w sferze wartości samoistnych i relatywizmu w sferze wartości niesamoistnych, indywidualizmu i kolektywizmu, centralizmu w określaniu wymagań i jednocześnie ich zróżnicowania w odniesieniu do poszczególnych uczniów, opisu i wyjaśnienia zjawisk oraz ich interpretacji i rozumienia, - przyswajanie wiedzy w szkole i jednocześnie jej konstruowanie, - rozwijanie racjonalności myślenia i jednocześnie stymulowanie myślenia narracyjnego, - łączenie działalności normatywnej z instrumentalną, -odwoływanie się do dorobku nauk pedagogicznych i jednocześnie otwartość na nowe idee edukacyjne. [Moroz 2005, s. 129].

 Dotyczą one zarówno wiedzy szczegółowej z nauczanego przedmiotu, jak i wiedzy ogólnej. Warunkiem nauczania jest dobre opanowanie wiedzy, którą przekazuje nauczyciel. Ponadto dydaktyk powinien potrafić w razie potrzeby odwołać się do bardziej szczegółowej wiedzy niż ta omawiana w czasie lekcji oraz przedstawić dane zagadnienie w szerszym kontekście, np. w odwołaniu do pokrewnych dyscyplin naukowych.  Znaczenie wiedzy przedmiotowej dla pracy nauczyciela jest powszechnie doceniane i bezsporne. Ważne, by nauczyciel sam rozumiał przedstawiane zjawiska i wiedział, że są one zgodne z prawdą, a także zawsze sprawdzał wiarygodność przekazywanych informacji. Nauczyciel ponosi pełną odpowiedzialność za przekazywaną przez siebie wiedzę.

Ponadto nauczyciel, który chce prowadzić zajęcia w sposób niestereotypowy, przeciwdziałający de faworyzacji, powinien posiadać poniższe cechy osobowości i określone umiejętności m.in. Takie jak:  autonomia i niezależność,  wysoka samoocena, równowaga,  samoświadomość, realistyczna ocena siebie samego połączona ze zrozumieniem istoty swojej roli zawodowej,  tolerancja, unikanie stereotypowego myślenia i działania,  entuzjazm i aktywność,  optymizm i poczucie humoru,  takt i dyskrecja,

 dojrzałość emocjonalna, empatia, wrażliwość, zdolność rozumienia problemów uczniów,  zdolność motywowania uczniów i oddziaływania na nich,  odporność na stres i umiejętność radzenia sobie z nim,  twórcze myślenie i rozwiązywanie problemów,  zaufanie do innych osób,  autentyzm w zachowaniu,  cierpliwość i opanowanie,  elastyczność,  życzliwość,  samodyscyplina,  umiejętność diagnozowania,  wysoka inteligencja i kultura języka,  demokratyczny styl kierowania grupą,

 Bardzo istotne w pracy nauczyciela jest dążenie do mobilności, a ponadto otwartość na osoby z innych kultur i dążenie do współistnienia z nimi. Ułatwia to znajomość języków obcych, do której zobligowany jest nauczyciel; umożliwi mu ona podróże edukacyjne oraz nauczanie osób pochodzących z różnych kręgów kulturowych. Jakiego nauczyciela można nazwać mobilnym? Według M. Schratza mobilny nauczyciel powinien znać więcej niż jeden język obcy – znajomość języków jest więc jednym z wyznaczników mobilności. Nadto mobilny nauczyciel powinien dążyć do integracji europejskiej oraz do wymiany doświadczeń z nauczycielami z innych państw, a także do umożliwiania organizowania wymiany międzynarodowej uczniów w trakcie nauki. [Bębas, s. 31]

Ważny element w pracy pedagogicznej to autorytet. Autorytet może być budowany na różnych podstawach. Do najważniejszych typów autorytetu należą: 1. Autorytet wewnętrzny:  Oparty na doświadczeniu zawodowym;  Oparty na zaufaniu i kontaktach w codziennych relacjach – np. relacja między wychowawcą i wychowankami w czasie wyjazdu klasowego; 2. Autorytet zewnętrzny:  Pochodzący z nominacji – wynikający z uznania dla sprawowanej funkcji;  Autorytet pochodzący z władzy – wynikający ze sprawowania zwierzchnictwa nad innymi.

 R. Kwiecińska mówi: nie można myśleć o nabytych kompetencjach nauczyciela jako o kompetencjach w postaci finalnej. W związku z niepowtarzalnością praktyki muszą one ciągle stawać się. Są kształtowane w trakcie procesu określonego jako „rozwój zawodowy”.” [Kwiecińska 2000, s. 27]  Autorka podkreśla również, że zawód nauczycielski należy do tych profesji, w których nie da się określić finalnej postaci kwalifikacji. Rozwój wpisuje się w zawód, jest jego stałą cechą.” [Kwiatkowska 2008, s. 205]

 Bębas S, Nowoczesny nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Projekt pn. „Najlepsze programy praktyk pedagogicznych kluczem do profesjonalnego kształcenia nauczycieli” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.  Bogaj A., Dróżka W., Proces stawania się nauczycielem, Wyd. Wszechnica Świętokrzyska, Kielce  Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Wydawnictwo „Edytor” s. c., Toruń  Gnitecki J. (red.), Konstruowanie programów autorskich stymulujących i wspierających rozwój, Wydawnictwo Naukowe PTP, Poznań  Hurło L., Klus-Stańska D., Łojko M. (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Wyd. Impuls, Kraków  Kwiatkowska H, Pedeutologia, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa  Kwiecińska R., Rozum czy serce? Postawy wobec zawodu nauczycielskiego studentów uczelni pedagogicznej, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000.

 Moroz H., Rozwój zawodowy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków  Muchacka B., Kształcenie nauczycieli przyszłej szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków  Muchacka B., Szymański M. (red.), Nauczyciel w świecie współczesnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków  Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa Strony internetowe:  Muszkieta R., Ocenianie osiągnięć uczniów przez nauczycieli wychowania fizycznego [w:] dostęp dn r.,  Dereń E., Nauczyciel – zawód czy misja i powołanie? [w:] --zawod-czy-misja-i-powolanie, dostęp dn r.