Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
© IEn Gdańsk 2011 Technika fazorów synchronicznych Łukasz Kajda Instytut Energetyki Oddział Gdańsk Zakład OGA Gdańsk r.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
© Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Metody optymalizacji - Energetyka 2015/2016 Metody programowania liniowego.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Ekonometria stosowana Autokorelacja Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Podział wartości dodanej Michał Lewandowski, Szkoła Główna Handlowa, Główny Urząd Statystyczny Maciej Banaś, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 10 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
ANALIZA DANYCH DO OPRACOWANIA MAP TEMATYCZNYCH HALINA KLIMCZAK INSTYTUT GEODEZJI I GEOINFORMATYKI UNIWERSYTET PRZYRODNICZY WE WROCŁAWIU.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Metoda kartogramów. Definicja Metoda służy do przedstawiania średniej intensywności zjawiska w granicach określonych pól odniesienia. Wartości obliczane.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Modele SEM założenia formalne
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Forum Komisji Dialogu Społecznego
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Zapis prezentacji:

Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT INNOWACYJNY TESTUJĄCY Priorytet VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich Działanie 6.4 Projekty innowacyjne zawodowy – elektroniczna aplikacja on-line”

Wprowadzenie do psychometrii

Czym się zajmuje psychometria? Psychometria to gałąź psychologii zajmująca się określaniem warunków, jakie powinny spełniać narzędzia wykorzystywane do pomiaru cech psychologicznych, oraz budowaniem modeli wiążących wyniki takich pomiarów z rzeczywistymi wartościami mierzonych cech (Hornowska, 2001).

Definicja testu Test psychologiczny jest specyficzną procedurą diagnozowania. Test może być zbiorem zadań lub pytań, które w standardowych warunkach mają wywoływać określone rodzaje zachowań i dostarczać wyników o pożądanych właściwościach psychometrycznych, tj. posiadających wysoką rzetelność i trafność (APA, 2007, s.8)

Test psychologiczny jest narzędziem, które (Hornowska, 2001): Pozwala na uzyskanie takiej próbki zachowań, które mogą być wskaźnikami określonej cechy psychologicznej Dostarcza reguł obliczania wartości mierzonej cechy Spełnia określone kryteria takie jak obiektywność, standaryzacja, rzetelność, trafność i normalizacja Jasno określa zakres i rodzaj dopuszczalnych zachowań diagnosty Zakłada kooperacyjną postawę osoby badanej

Badanie testowe (Paluchowski, 1991, s. 41) Sytuacja, w której osoba badana uczestniczy dobrowolnie, świadoma celu, jakim jest jej ocena Sytuacja tworzona specjalnie do celów diagnostycznych, w której wywołuje się zachowania typowe pod względem charakterystyki, która ma być przedmiotem obserwacji Sytuacja, która nie wymaga osobistego zaangażowania diagnosty i w której jest jasno określony zakres dopuszczalnych zachowań

Rodzaje testów Standaryzowane – dokładnie sprecyzowane zasady stosowania oraz wyposażone w normy Niestandaryzowane np. testy wiadomości budowane przez nauczycieli, stosowane tylko raz Indywidualne – badanie osób pojedynczoGrupowe – testowanie dużych grup Szybkości – czas rozwiązania ograniczony, zadanie niezbyt trudne Mocy – stwarzają każdej osobie szansę na rozwiązanie wszystkich pozycji a trudność zadań stopniowo rośnie Obiektywne - stałe metody obliczania wynikówNieobiektywne - ocena wymaga umiejętności psychologicznych Słowne – zbudowane z materiału werbalnegoBezsłowne – polegają na wykonywaniu czynności Właściwości poznawczych – mierzące wytwory procesów poznawczych np.: zdolności, uwagi, pojemności pamięci – każde zadanie ma prawidłową odpowiedź (problem zgadywania) Właściwości afektywnych – postawy, wartości, zainteresowania, osobowość – nie ma kategorii odpowiedzi prawidłowej (problem trafności samoopisu) Zorientowane na normy (w określonej populacji)Zorientowane na kryterium (standard wykonania, wzór)

Kryteria dobroci testów psychologicznych Obiektywność Standaryzacja Rzetelność Trafność Normy Właściwa adaptacja

Obiektywność czyli niezależność wyników testowania Test jest obiektywny, jeśli dwie osoby opracowujące wyniki dochodzą do tego samego rezultatu Jasno określony klucz odpowiedzi Techniką badania stopnia obiektywności jest technika tzw. ślepej diagnozy. Polega ona na rozesłaniu tego samego, wypełnionego arkusza testowego do różnych osób oceniających. Jeżeli otrzymane wyniki i ich interpretacja będą do siebie podobne, można uznać dany test za obiektywny.

Standaryzacja czyli jednolitość warunków badania Procedura badania testemJasne wskazówki dotyczące badania testem Instrukcja – badanie indywidualne bądź grupowe, liczebność grupy, limity czasowe, zaznaczanie odpowiedzi, możliwość powrotu do pytań, zgadywanie, kolejność zadań, zakres pomocy udzielanej badanemu, zmiany instrukcji Pomoce, materiał testowy Procedura obliczania wynikówKlucz odpowiedzi – obliczanie, kodowanie, rejestrowanie wyników Procedura obliczania wyników Procedura interpretowania wynikówNormy dla określonych populacji i właściwe dla osoby badanej

Konsekwencje nieprzestrzegania procedury Jaś Małgosia

Rzetelność Rzetelność to dokładność pomiaru, czyli wielkość błędu jaki popełnia psycholog W jakim stopniu wynik odzwierciedla poziom mierzonej cechy Wskaźnik rzetelności jest to współczynnik korelacji pomiędzy wynikami otrzymanymi w teście a wynikami prawdziwymi osób badanych Konieczność określania standardowego błędu pomiaru

Metody oceny rzetelności Porównanie rezultatów połówek tego samego testu - koreluje się wyniki uzyskane w odpowiedzi na parzyste i nieparzyste części testu Porównanie wyników uzyskanych w badaniach dwoma alternatywnymi wersjami danego testu - problemem jest tu dbałość o identyczność obu wersji, co bywa trudne do osiągnięcia Porównanie wyników dwóch pomiarów dokonanych na tej samej grupie z zachowaniem pewnego odstępu czasowego Obliczanie właściwości statystycznych poszczególnych pozycji testowych - korelacja rezultatów poszczególnych zadań testowych z wynikiem ogólnym testu

Rzetelność skali Współczynnik rzetelności zadania: Jest funkcją wariancji pozycji testowej i wielkości korelacji pomiędzy zadaniem a ogólnym wynikiem w teście Operacyjnie wyrażony jest w postaci iloczynu odchylenia standardowego wyników zadania i współczynnika korelacji zadania z testem Znajomości tego współczynnika pozwala poprawić rzetelność wyników poprzez dobranie do ostatecznej wersji kwestionariusza tych pozycji, które w najwyższym stopniu różnicują badaną cechę

Rzetelność skali c.d. Współczynnik mocy dyskryminacyjnej zadania: Mówi o tym, w jakim stopniu różnicuje ono badaną populację pod względem cechy, której dotyczy. Wyraża się współczynnikiem korelacji między zadaniem i wynikiem ogólnym skali Niska wartość (mniejsza niż 0,3) wskazuje na to, że pozycja mierzy coś innego niż skala jako całość

Przykład wskaźników rzetelności –WOPZ, skala realistyczna, N=603 Pozycja Średnia skali po usunięciu pozycji Wariancja skali po usunięciu pozycji α-Cronbacha po usunięciu pozycji Współczynnik rzetelności pozycji Współczynnik mocy dyskryminacyjnej pozycji 225,4580,200,9180,6700, ,7675,760,9080,9400, ,1675,020,9080,9790, ,5880,100,9180,6790, ,3475,730,9120,9250, ,1375,940,9090,9270, ,6174,520,9061,0130, ,9775,240,9110,9560, ,4175,540,9080,9500, ,3877,350,9140,8330,646 M skali = 28,53 SD skali = 9,68 α-Cronbacha dla skali = 0,919 SEM = 2,75 85%PU = ± 4 95%PU = ± 5

Rzetelność skali c.d. Stabilność wyników określa się poprzez porównanie wyników dwóch pomiarów dokonanych na tej samej grupie z zachowaniem pewnego odstępu czasowego:  R-Pearsona Wskaźniki połówkowe Guttmana i Spearmana-Browna

Przykład analizy stabilności wyników Tabela 15. Stabilność wyników dla skal - WOPZ Preferencje Współczynnik rho - Spearmana p Realistyczne0,927** Badawcze0,795** Artystyczne0,922** Społeczne0,901** Przedsiębiorcze0,892** Konwencjonalne0,824** Oznaczenia poziomu istotności: **p < 0,01

Trafność Obszar zastosowania testu – czy test mierzy zakładaną zmienną Pytanie o to, jakie wnioski można wyciągnąć na temat zmiennych mierzonych przez test Informacja o tym, jak test pełni swoją funkcję – adekwatność pomiaru w porównaniu z funkcjonowaniem w życiu Trafność dotyczy tylko konkretnego zastosowania

Rodzaje trafności Trafność diagnostyczna – określa w jakim stopniu test diagnozuje poziom określonej cechy występujący u danej jednostki Trafność prognostyczna – określa w jakim stopniu test przewiduje zachowanie jednostki w sytuacji poza testowej Treściowa zwana też wewnętrzną lub logiczną polega na wykazaniu, w jakim stopniu treść testu stanowi próbkę klasy sytuacji, które mają być przedmiotem pomiaru Teoretyczna - jednym z aspektów trafności teoretycznej jest tzw. trafność czynnikowa Kryterialna (diagnostyczna + prognostyczna) określona jest poprzez porównanie wyników testu z kryterium zewnętrznym.

Pytanie = ? Czy na podstawie testów inteligencji możemy przewidywać powodzenie w pracy badanego?

Przykład analizy trafności czynnikowej Ładunki czynnikowe dla poszczególnych pozycji kwestionariusza WOPZ po rotacji Pozycja Składowa 1 (R)2 (S)3 (P)4 (A)5 (B)6 (K) 32: Inni ludzie cenią mnie za moją fachową wiedzę dotyczącą naprawy maszyn i urządzeń. 0,888-0,2800,230-0,0760,0130,139 37: Lubię naprawiać różne rzeczy.0,864-0,2470,149-0,1130,0660,180 48: Łatwo przychodzi mi zrozumienie, jak działają różnego typu maszyny i urządzenia techniczne. 0,849-0,3330,209-0,0870,0960,062 15: Moi znajomi proszą mnie o pomoc, kiedy zepsuje się im jakieś urządzenie.0,836-0,1580,234-0,1190,0560,136 17: Chciałbym/chciałabym pomagać ludziom, którzy przeżywają trudne chwile.-0,2240,783-0,1220,1760,1470,085 36: Często słyszę, że potrafię udzielać wsparcia innym ludziom.-0,2750,7780,2810,1960,169-0,154 49: Lubię pomagać innym w rozwiązywaniu ich problemów osobistych.-0,2660,7620,0430,1880,1240,109 9: Inni często przychodzą do mnie, by opowiedzieć o swoich problemach.-0,3830,7470,1100,1290,075-0,045

Przykład analizy trafności kryterialnej Tabela.19 Korelacje pomiędzy poszczególnymi skalami WOPZ a skalami preferencji zawodowych KPZ Hollanda Skale WOPZ Kwestionariusz Preferencji Zawodowych Hollanda RealistycznaBadawczaArtystycznaSpołecznaPrzedsiębiorcza Konwencjon alna Realistyczna 0,517 *** 0,092-0,171 ** -0,404 *** -0,020-0,047 Badawcza 0,129 * 0,317 *** 0,275 *** 0,129 * -0,035-0,021 Artystyczna -0,0670,108 0,389 *** 0,245 *** -0,070-0,112 Społeczna -0,122 * 0,0230,140 * 0,318 *** 0,032-0,020 Przedsiębiorcza 0,0760,0520,003-0,001 0,218 *** 0,119 * Konwencjonalna 0,141 * 0,118 * 0,007 -0,156 ** -0,070 0,113

Normy, czyli nadawanie znaczenia wynikom testowym Wynik surowy:  odnosi się do wyniku otrzymanego w próbie standaryzacyjnej  pozwala stwierdzić w którym miejscu rozkładu mieści się osoba badana Efektem normalizacji jest zbudowanie zestawu norm, które stanowią podstawę interpretacji wyników testowych Norma – typowy poziom wykonania zadania Normy mają charakter relatywny i zależą od grupy odniesienia

Przykład tabeli norm dla wyników skal Normy stenowe dla poszczególnych preferencji w grupie kobiet (N = 529) STEN Wyniki surowe STEN RealistyczneBadawczeArtystyczneSpołecznePrzedsiębiorczeKonwencjonalne

Kryteria odróżniające dobry test od złego Kryterium decyzyjneNa co zwracać uwagę Autor testuTest powinien mieć autora – również autora adaptacji Podręcznik testowyOpis teorii lub sposobu doboru grup empirycznych Opis grupy standaryzacyjnej Opis procedury badania i interpretacji wyniku Opis badań rzetelności i błędu standardowego Opis badań trafności, procedur normalizacyjnych i norm dla zdefiniowanej populacji PomoceOpis materiałów testowych, pomocy, arkusza pytań, arkusza odpowiedzi; oryginalny komplet pomocy testowych Zabezpieczanie testuPodjęcie kroków zabezpieczających test Ochrona prawnaLegalna dystrybucja

Konstruowanie testu 1. Zdefiniowanie mierzonej właściwości / cechy 2. Określenie formy pozycji testowych i formatu odpowiedzi 3. Sformułowanie pozycji testowych 4. Analiza językowo – treściowa pozycji testowych 5. Badanie pilotażowe 6. Obliczenie wybranych wskaźników statystycznych dla pozycji testowych

Literatura American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Brzeziński, J. (1976). Etapy konstruowania kwestionariusza osobowości. W: W. Sanocki (red.), Kwestionariusze osobowości w psychologii (s ). Warszawa: PWN. Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Chojnowski, M. (1971). Podstawy i zastosowania rzetelności testów psychologicznych, w: J. Kozielecki (red.), Problemy psychologii matematycznej (s ). Cronbach, L.J. (1990). Essentials of Psychological Testing. New York: Harper Collins Publishers. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.