Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 7 – Młody człowiek szuka pracy – rynek pracy, wiek produkcyjny, zatrudniony, bezrobotny,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
PASZPORT JĘZYKOWY DOKUMENTY EUROPASS. 4 X EUROPASS Europass Europass jest inicjatywą Komisji Europejskiej umożliwiającą każdemu obywatelowi Unii lepszą.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CITY Eventor Cieślak Magdalena, Gromisz Magda, Jarzębowski Kacper, Karpiuk Magdalena, Kulik Konrad.
Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Usługi EURES dla pracodawców Doradca EURES – Elżbieta Amulewicz Olsztyn 2010 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Stopa bezrobocia mierząca odsetek siły roboczej. RYNEK PRACY Rynek pracy – jest jednym z rynków funkcjonujących w gospodarce Rynek pracy jest ogólnie.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
JAK ZDOBYĆ PRACĘ?. JAK PISAĆ CV?  Zaczynamy od danych osobowych: Imię, nazwisko, adres zamieszkania, aktualny numer telefonu, data urodzenia ewentualnie.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Filozofia na lata jesieni
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Aktywizacja zawodowa osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym Mrągowo, 5 czerwca 2008 r.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
FIRMA OCZAMI UCZNIA Opracowanie: Krystian Kasprzyk, ucz. kl. II c Gimnazjum nr 7 im. K. I. Gałczyńskiego PROJEKT SZKOŁA – PRACA – PRZYSZŁOŚĆ II edycja.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
I Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
USŁUGI SIECI EURES DLA PRACODAWCÓW
Osoby młode na rynku pracy w świetle danych statystycznych
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Odwrócona lekcja „Praca”.
Zapis prezentacji:

Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 7 – Młody człowiek szuka pracy – rynek pracy, wiek produkcyjny, zatrudniony, bezrobotny, giełda pracy.

ZATRUDNIENI I BEZROBOTNI Rynek pracy w systemie wolnokonkurencyjnym rządzi się tymi samymi prawami co inne rynki, przede wszystkim prawami podaży i popytu. To sam rynek wycenia wartość różnych kwalifikacji i umiejętności, ocenia ile warta jest dana praca. Jeżeli wielu pracodawców szuka ludzi wykonujących dany zawó, a na rynku jest mało takich specjalistów, to z oczywistych względów pracownicy będą mogli dyktować swoje warunki zatrudnienia. I odwrotnie, gdy na rynku będzie dużo np. tokarzy szukających pracy, a na rynku małe zapotrzebowanie na tego typu usługi, wtedy praca ich będzie mniej płatna, a wielu z nich nie dostanie zatrudnienia. Ci, którzy znajdą się w wieku produkcyjnym (18-64 lata) i chcą pracować tworzą tzw. zasoby siły roboczej. Grupa ta rozpada się zawsze na dwie kategorie – zatrudnionych (zaliczani są tu zarówno wykonujący pracę najemną, jak i pracujący na własny rachunek) i bezrobotnych (czyli tych, którym nie udało się znaleźć pracy). Wielkość bezrobocia określa tzw. stopa bezrobocia – wyrażona w procentach liczba określająca część siły roboczej, którą stanowią osoby bez pracy.

Najczęściej mówimy o trzech rodzajach bezrobocia : bezrobocie strukturalne – wynika z niedostosowania kwalifikacji pracowników do potrzeb pracodawców bezrobocie koniunkturalne – powstaje w wyniku zmieniającej się koniunktury gospodarczej; gdy w kraju panuje recesja wiele przedsiębiorstw bankrutuje, albo bojąc się bankructwa ogranicza produkcję i zatrudnienie; tego rodzaju bezrobocie znika wraz z przezwyciężeniem kryzysu i wzrostem gospodarczym bezrobocie frykcyjne – dotyczy tych ludzi, którzy pozostają bez pracy jedynie chwilowo, bo są zajęcie poszukiwaniem dla siebie nowych posad bezrobocie ukryte – pracą, którą z powodzeniem mogła zajmować się jedna osoba zajmowało się kilka osób Obecnie z bezrobociem ukrytym mamy do czynienia przede wszystkim w rolnictwie (około 1 mln osób formalnie zatrudnieni w rolnictwie to „utajeni bezrobotni”).

Bezrobocie należy do najtrudniejszych problemów zarówno ekonomicznych jak i społecznych. Dłuższe pozostawanie bez pracy powoduje nie tylko obniżenie poziomu życia bezrobotnego, ale także wywołuje u niego zniechęcenie i spadek poczucia wartości. Im dłużej pobiera zasiłek tym niższa motywacja do podjęcia pracy. Prowadzi też do powstania patologii społecznych, staje się podłożem konfliktów rodzinnych. Dlatego też władze próbują przeciwdziałać bezrobociu, prowadząc biura pośrednictwa pracy, organizując szkolenia umożliwiające zdobycie dodatkowych kwalifikacji czy finansując roboty publiczne. Władze udzielają też pożyczek na tworzenie nowych miejsc pracy lub rozpoczęcie działalności gospodarczej.

JAK SZUKAĆ PRACY, CZYLI MÓW, PYTAJ, DZWOŃ. mów znajomym, rodzicom znajomym i w ogóle wszystkim, którzy twoim zdaniem mogliby Ci pomóc, że szukasz pracy systematycznie przeglądaj gazety zamieszczające oferty pracy odwiedzaj swój powiatowy urząd pracy, korzystaj z porad jego pracowników i czytaj oferty pracy tam wywieszone jeśli w twojej okolicy działa biuro doradztwa zawodowego, odwiedz je koniecznie, zostaw swoją ofertę, dowiedz się jakie umiejętności powinieneś zdobyć, aby zwiększyć swoje szanse, wypytaj o kursy doskonalenia zawodowego jest jeszcze jeden sposób szukania pracy, bardzo uciążliwy, ale skuteczny, to bezpośrednie wizyty w miejscach, gdzie chciałbyś pracować. Ubierz się odpowiednio, weź do ręki swój życiorys i odwiedzając kolejno firmy pytaj o możliwość zatrudnienia. Wszędzie zostawiaj kopię swojego życiorysu, jeśli dzisiaj nie są zainteresowani Twoją ofertą, to może jutro…

Uczymy się pisać życiorys, przyjrzyj się poniższemu wzorowi i napisz swój CV ( z łac. Curriculum vitae). Zwróć uwagę, że życiorys można pisać „od początku”, lub „od końca”. Curriculum vitae Imię i nazwisko Data i miejsce urodzenia Miejsce zamieszkania Telefon Wykształcenie Języki obce Doświadczenie zawodowe Inne doświadczenia (nagrody, osiągnięcia) Umiejętności Hobby

Szukający pracy oprócz życiorysu pisze też list motywacyjny, czyli rozbudowane podanie o pracę. Wyjaśnia w nim jaką pracę chciałby podjąć i dlaczego się o nią ubiega. Przedstawia także swoje umiejętności i kwalifikacje. Na podstawie zamieszczonego poniżej przykładu napisz list motywacyjny do firmy lub instytucji w której chciałbyś pracować. Pamiętaj, że jeśli o pracę ubiega się wiele osób pracodawca od razu odrzuci tych, których listy motywacyjne są sztampowe czy źle napisane.

List motywacyjny – przykład: Szanowni Państwo, chciałabym przedstawić swoją kandydaturę na stanowisko asystenta sprzedaży w dziale Dom i ogród w Państwa sklepie. Mam dużą wiedzę na temat roślin, poświadczoną egzaminem końcowym w Technikum Ogrodniczym. Obecnie uczęszczam na kurs architektury krajobrazu w Wyższej szkole Biznesu we Wrocławiu. Zdobyta wiedza na pewno przyda mi się w doradzaniu klientom, jak zaaranżować ogródek i balkon i jakie wybrać rośliny. Państwa sklep jest znany z doskonałej obsługi klienta. Pracownicy są uprzejmi i kompetentni. Dzięki pracy w Państwa firmie będę mogła uczyć się od najlepszych. Wierzę, że moja wiedza na temat roślin i chęć zdobywania nowych doświadczeń zawodowych właśni9e w Państwa firmie sprawią, że zostanę przyjęta na stanowisko asystenta sprzedaży w dziale Dom i Ogród. Z poważaniem Anita Nowak

ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Ubierz się stosownie do sytuacji, nawet jeśli zwykle chodzisz w dżinsach, tym razem włóż garsonkę (jeśli jesteś kobietą) lub garnitur, a przynajmniej marynarkę (jeśli jesteś mężczyzną). Przywitaj się (nie wyciągaj pierwszy ręki), przedstaw. Odpowiadaj na pytania, wyrażaj się jasno i zwięźle. Staraj się robić wrażenie osoby bezpośredniej i zdecydowanej; często patrz rozmówcy w oczy i spróbuj się nawiązać kontakt (oczywiście bez żadnej poufałości). Jeśli prowadzący rozmowę da Ci zaskakujące zadanie np. „Niech pan spróbuje mnie przekonać, że nie powinno się zakazywać handlu w niedzielę”, nie zdziw się on po prostu stara się sprawdzić Twoją zdolność argumentacji. Są jednak pytania na które nie musisz odpowiadać – nikt nie ma prawa naruszać Twojej prywatności. Jeśli np.. Zada Ci pytanie: „Czy w Twojej rodzinie są narkomani”, nie musisz odpowiadać, odpowiedz: „Przepraszam, ale na to pytanie nie musze odpowiadać”. Nie przechwalaj się umiejętnościami, których nie posiadasz i sukcesami, których naprawdę nie odniosłeś. Pracodawca może Cię sprawdzić.

jeśli zostaniesz zapytany o swoje oczekiwania finansowe, nie wstydź się powiedzieć ile chciałbyś zarabiać. Oczywiście warto przy tej okazji wykazać się zdrowym rozsądkiem – zbyt wysokie roszczenia mogą zrazić pracodawcę. Można też uchylić się od odpowiedzi, wyjaśniając, że oczekuje się podobnego wynagrodzenia, jakie w tej firmie mają osoby na zbliżonych stanowiskach i o podobnych kwalifikacjach. Pamiętaj, że Ty też masz prawo zadawać pytania. Możesz zapytać nie tylko o wynagrodzenie ale także o ewentualny zakres obowiązków, czas pracy, możliwości szkoleniowe. Staraj się jednak nie zamęczać rozmówcy pytaniami.

SPRAWDŹ SIĘ SAM ZANIM SPRAWDZĄ CIĘ INNI Czy na rynku pracy działa prawo sprzedaży i popytu ? Odpowiedź uzasadnij. Co to jest bezrobocie i jak można z nim walczyć ? Sformułuj pięć przykazań dla osób szukających pracy. Jak dobrze wypaść w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej ?