JAK AKTYWNIE WSPIERAĆ DZIECKO ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI W ADAPTACJI PRZEDSZKOLNEJ NEUROLOGOPEDA MGR JOLANTA MROZIŃSKA PRZEDSZKOLE PUBLICZNE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
Niepubliczne Przedszkole ,,Mały Europejczyk” w Chalinie
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka Giżycku
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Szkoła Podstawowa Integracyjna Nr 317
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Szkoła Podstawowa Integracyjna Nr 317
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

JAK AKTYWNIE WSPIERAĆ DZIECKO ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI W ADAPTACJI PRZEDSZKOLNEJ NEUROLOGOPEDA MGR JOLANTA MROZIŃSKA PRZEDSZKOLE PUBLICZNE INTEGRACYJNE NR 51 W OPOLU

CZYM JEST WSPIERANIE? Wspieranie – to nastawienie się na indywidualny całościowy rozwój dziecka tak, aby zyskało:  wiarę w siebie,  niezależność,  pewność siebie,  własną tożsamość – „jestem kimś niepowtarzalnym”.

ADAPTACJA PRZEDSZKOLNA Proces przystosowania to adaptacja. Jest ona dynamicznym procesem zmian zachodzącym zarówno w zachowaniu, emocjach dziecka jak i jego środowisku. W procesie przystosowania występują dwa mechanizmy:  mechanizm akomodacji – dostosowanie się dziecka do wymogów i warunków otoczenia;  mechanizm asymilacji – dostosowanie się otoczenia do indywidualnych wymogów dziecka.(wg. Waldsworth 1998r.)

ADAPTACJA PRZEDSZKOLNA DZIECKA ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Wniosek:  Za prawidłową adaptację małych dzieci nie jest odpowiedzialne samo dziecko, ale nowe środowisko – przedszkole.  Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinno być objęte szczególną opieką wspierającą jego umiejętności adaptacyjne.  Sposoby, czynniki wspierające prawidłowy przebieg adaptacji są ważne w odniesieniu do dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które niekiedy z racji na obniżony poziom funkcjonowania ma większe problemy z procesami adaptacyjnymi.

SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE Pod określeniem „specjalne potrzeby edukacyjne” kryją się:  specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania,  specyficzne trudności w uczeniu się matematyki,  autyzm,  ADHD,  upośledzenie słuchu,  upośledzenie wzroku,  niepełnosprawność ruchowa,  upośledzenie umysłowe,

 choroba przewlekła,  niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem,  trudności adaptacyjne związane ze zmianami kulturowymi (np. powrót zza granicy lub przynależenie do mniejszości),  szczególne uzdolnienia. SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE

„WSZYSTKIEGO, CO NAPRAWDĘ TRZEBA WIEDZIEĆ NAUCZYŁEM SIĘ W PRZEDSZKOLU.” R. Fulghum

CZEGO MAMY NAUCZYĆ DZIECI W PRZEDSZKOLU? (Bogucka Jadwiga,konferencja Łódź 2008r.)  rozumienia siebie,  rozumienia otaczającej rzeczywistości i zmieniających się zjawisk,  porozumiewania się z innymi,  dbania o zdrowie i bezpieczeństwo,  Samodzielności,  ciekawości świata,  wypowiadania tego,co się myśli,  poszanowania innych,  zabawy,  dokonywania wyborów,

CZEGO MAMY NAUCZYĆ DZIECI W PRZEDSZKOLU? (Bogucka Jadwiga,konferencja Łódź 2008r.)  współdziałania z innymi,  proszenia o pomoc i udzielania pomocy,  radości z sukcesów i osiągnięć,  panowania nad sobą,  zapamiętywania,  świadomego dokonywania wyboru,  osiągania pewności siebie,  ponoszenia porażek i niepowodzeń,  szacunku dla innych.

INTEGRACJA EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA 1996 rok – powstają oddziały integracyjne w oparciu o program „Integracja – szansą wychowania nowego pokolenia” rok – odbywa się w Genewie Międzynarodowa Konferencja na temat „Edukacja włączająca – drogą ku przyszłości”. Włączanie w licznych dokumentach UNESCO postrzegane jest jako proces wychodzenia naprzeciw różnorodnym potrzebom wszystkich dzieci oraz eliminację wszelkich form wykluczania w edukacji. (UNESCO 2003,2009) Integracja stworzyła krok naprzód w postaci edukacji włączającej. Edukacja włączająca jest „ulepszoną” integracją otwartą na dziecko. Edukacja włączająca jest wyzwaniem…zmusza do refleksji –  każde dziecko jest niepowtarzalne,  każde dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ma prawo do przebywania ze zdrowymi rówieśnikami.

PRZEDSZKOLE WSPIERA PROCES ADAPTACJI DZIECKA ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Przedszkole organizuje różne formy wspierające adaptację dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:  zajęcia prowadzone w ramach WWRD,  organizowanie spotkań dla dzieci i rodziców,  organizowanie zajęć otwartych,  organizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych,  programy własne i innowacje pedagogiczne,  organizowanie zebrań dla rodziców.

EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA W PRAKTYCE Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju W ramach WWRD nasza placówka oferuje szereg zajęć i terapii dostosowanych do indywidualnych potrzeb każdego dziecka i jego rodziny. Każdemu dziecku przysługuje indywidualny program wczesnego wspomagania. Rodzice otrzymują porady, wsparcie oraz instruktaż. Dziecko zostaje włączone do zabaw z całą grupą, istnieje możliwość modelowania pożądanych zachowań, włączane jest w interakcje społeczne z innymi dziećmi. Ponadto może uczestniczyć w imprezach ogólnoprzedszkolnych np. bal karnawałowy, festyn rodzinny. Do dyspozycji jest również m.in. ogród przedszkolny, Sala doświadczania świata, gabinet Integracji Sensorycznej z której ma możliwość korzystać każde dziecko.

EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA PROGRAMY WŁASNE I INOWACJE PEDAGOGICZNE  Program adaptacyjny „Mamo, Tato - ja chcę przedszkola!” Ma na celu stworzenie takich warunków organizacyjnych, wychowawczych i edukacyjnych, które ułatwiają adaptację dziecka w przedszkolu. Program obejmuje wszelkie działania organizacyjne i pedagogiczne mające na celu osiągnięcie przez dziecko poczucie bezpieczeństwa, tak aby ułatwić mu proces adaptacji. FORMY: 1.Spotkania organizacyjne z rodzicami(zapoznanie z nauczycielami, poznanie przedszkola, zebranie informacji o dziecku, dają możliwość profesjonalnego przygotowania się do pracy z dzieckiem). 2. Wspólne zabawy integracyjne, dni otwarte ( zapoznanie z innymi dziećmi, włączanie do wspólnych zabaw, przygotowanie dzieci zdrowych do współpracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych). 3. Włączanie dzieci do wspólnych zabaw w ogrodzie (dziecko wraz z rodzicami ma możliwość udziału w zabawach w ogrodzie).

 Projekt spotkań warsztatowych z rodzicami dzieci niepełnosprawnych „Mały i duży w życiowej podróży” Na spotkaniach realizowanych raz w miesiącu rodzice mają możliwość podzielić się własnymi doświadczeniami na temat swoich dzieci, otrzymują wsparcie od innych. W spotkaniach jeśli jest taka potrzeba uczestniczą również specjaliści : psycholog, logopeda, rehabilitant ruchowy. Oprócz dyskusji rodzice wraz z dziećmi uczestniczą w zajęciach z wykorzystaniem metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Zajęcia dają możliwość odreagowania stresów i napięć, uczą wspólnej zabawy.

 Projekt działań wspomagających rozwój dla dzieci nieśmiałych Głównym celem jest stworzenie warunków do pełnego rozwoju dziecka, wzmacnianie wiary we własne możliwości, podnoszenie systemu wartości dziecka. Zajęcia organizowane w ramach projektu włączają wszystkie dzieci do zabaw podczas zajęć. Dzieci integrują się z innymi, dostrzegają różne stany emocjonalne i je rozumieją. Dostrzegają różne reakcje na zaistniałe sytuacje. Są prowokowane przez nauczyciela do podjęcia własnej aktywności.

 Projekt „Tematy wrażliwe – niekłopotliwe” Podstawą tego projektu jest rozmowa z dziećmi. Rozmowa to komunikacja. Aby komunikacja zaistniała muszą istnieć osoby: mówiące i słuchające. Wprowadzeniem do każdej wspólnej rozmowy jest opowiadanie, wiersz poruszający wybraną tematykę np. „Choroba”, „Okulary”, „Aparat słuchowy”, „Język migowy”. Czasem nie trzeba nic wyjaśniać, wystarczy słuchać, a czasem trzeba udzielać odpowiedzi odwołując się do doświadczeń dzieci.

 Program „Rozumiemy się bez słów – zabawy z językiem miganym w przedszkolu.” Główne założenie to promowanie wśród dzieci w wieku przedszkolnym nauki języka miganego, a także umiejętność komunikowania się z osobami niesłyszącymi. Dzieci raz w tygodniu uczestniczą w zajęciach, gdzie podczas wspólnych zabaw uczą się gestów. Wyposażenie dzieci w umiejętność posługiwania się podstawowymi znakami języka miganego jest bardzo przydatne w życiu, jeśli na swej drodze spotkają kolegę/koleżankę/ niesłyszącego.

 Program „Przedszkolak nigdy się nie nudzi” Program wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodziców i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczęszczającymi już do przedszkola i oczekującymi na przyjęcie. Rodzice i dzieci uczestniczą we wspólnych zabawach. Ponadto mają możliwość uczestniczenia w zajęciach z choreo „Taniec w kręgu”. Wspólnie spędzony czas daje poczucie radości, bezpieczeństwa. Zajęcia odbywają się co drugi miesiąc.

 Wspólne zajęcia muzyczno - ruchowe Dzieci z grupy specjalnej dla dzieci z autyzmem uczestniczą w zajęciach muzyczno – ruchowych w innej grupie. Nauczyciele modelują wzajemne interakcje między dziećmi, wykorzystują wzajemne uczenie się od siebie (uczenie dziecka przez dziecko - to skuteczny sposób uczenia się). Wspólnie spędzony czas daje okazję do wzajemnego poznania się.

 Wspólne obchodzenie imprez i „świątecznych” dni sprzyjają budowaniu spontanicznych relacji między dziećmi, wzajemnych kontaktów:  Dzień Głuchych i Niedosłyszących,  Dzień Osób Niewidomych i Niedowidzących – organizacja zajęć w małych grupach, dzieci zapoznają się z białą laską, znakami Brajla,  Dzień Osób Niepełnosprawnych – wspólna olimpiada sportowa,  Dzień Osób z Zespołem Downa- organizacja wystawy dotyczącej dzieci z zespołem Downa, wspólne zabawy ruchowe,  Światowy Dzień Autyzmu – propagowanie akcji „Zapal się na niebiesko dla autyzmu”, warsztaty dla rodziców, wspólne wykonanie prac plastycznych,  Dzień Dziecka –wspólny wyjazd na wycieczkę, zabawy w plenerze.

PODSUMOWANIE  Propagowanie idei edukacji włączającej wspiera rozwój każdego dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Ważna jest świadomość nauczycieli, że edukacja włączająca i indywidualne podejście do dziecka sprzyja jego rozwojowi, przeciwdziała wykluczeniu społecznemu.  Przedszkole tworzy przyjazne środowisko dla rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.  Przebywanie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych z rówieśnikami daje możliwość naśladowania odpowiednich wzorców zachowań, uczy komunikacji oraz dawania i brania od innych, zwiększa się świadomość, że każdy jest inny.

 Programy, projekty sprzyjają rozwojowi dziecka. Włączają do działań rodziców, całą społeczność przedszkolną.  To jak aktywnie wspieramy dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej zależy od nauczycieli, od ich wiedzy, umiejętności i zaangażowania.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ