Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Warunki realizacji umów
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Wczesne wspomaganie rozwoju
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
im. Marcelego Nenckiego
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Integracja sensoryczna
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Zespół Oświatowych Placówek integracyjnych w micigoździe
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
POLSKI PLAN ALZHEIMEROWSKI (założenia)
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
DYSLEKSJA.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Prezentacja Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Szymanowie.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis

2 Wczesna interwencja wczesne,wielospecjalistyczne,kompleksowe oddziaływanie wobec dziecka mające na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju od momentu wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do momentu podjęcia nauki w szkole podstawowej.( 0-6 lat) wczesna Interwencja obejmuje również wspieranie rodzin.

3 Cele Wczesnej Interwencji wczesna wielospecjalistyczna diagnoza stanu dziecka w wieku od urodzenia do 6 roku życia,którego rozwój psychoruchowy przebiega nieprawidłowo w wielu sferach jednocześnie. Wczesna wielospecjalistyczna,kompleksowa (skoordynowana) terapia celowana na potrzeby dziecka,prowadzona w sposób ciągły.

4 Cele wczesnej interwencji c.d. systematyczna ewaluacja,tzn. ocena rozwoju i postępów oraz korygowanie i rozwijanie programu terapii wspieranie psychologiczne oraz podnoszenie kompetencji opiekuńczo- rehabilitacyjno – wychowawczych rodziców.

5 Wczesną interwencją obejmujemy dzieci: z grupy wysokiego ryzyka ciążowo-porodowego z wrodzonymi wadami rozwojowymi ośrodkowego układu nerwowego (np. przepukliny oponowo-rdzeniowe,małogłowie.) choroby metaboliczne układu nerwowego z zaburzeniami koordynacji ruchowej pochodzenia centralnego z zespołem mikrozaburzeń czynności mózgu zespoły genetyczne

6 c.d. z trwałymi dysfunkcjami aparatu ruchu w tym dziecięce porażenie mózgowe,miopatie, zaniki nerwowo-mięśniowe, następstwa chorób urazowych i zapalnych i OUN. z zaburzeniami integracji sensorycznej z nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym o ustalonej lub bez ustalonej etiologii z rozwojowymi wadami wrodzonymi wielu układów

Zespół terapeutyczny jest to grupa specjalistów reprezentujących różne dziedziny medycyny oraz nauk pokrewnych wykorzystywanych w terapii,którzy współpracują ze sobą i tworzą oraz modyfikują wielopłaszczyznowy program rehabilitacji.

8 W skład zespołu wchodzą : lekarze: neurolog dziecięcy,psychiatra dziecięcy,pediatra,lekarz specjalista rehabilitacji leczniczej oraz konsultanci :genetyk,ortopeda,foniatra,okulista,kardiolog i inni w zależności od potrzeb. psychologowie ze specjalnością kliniczną oraz przygotowani do pracy z rodziną.

9 Skład zespołu fizjoterapeuci –mgr rehabilitacji,licencjat, technik fizjoterapii z certyfikatami neurofizjologicznych metod usprawniania (NDT Bobath, Vojty, PNF terapeuci mowy- neurologopeda-przygotowany do pracy z małym dzieckiem pedagodzy specjalni i terapeuci zajęciowi pracownicy socjalni. terapeuta widzenia lub instruktor orientacji przestrzennej.

10 Plastyczność mózgu zdolność modyfikacji budowy i czynności układu nerwowego na skutek oddziaływań bodźców ze środowiska zewnętrznego obserwowana najwyraźniej w okresie rozwoju układu nerwowego. tworzenie i zwielokrotnianie połączeń synaptycznych między zakończeniem aksonu i ciałem lub dendrytami drugiej komórki nerwowej

11 Wyróżniamy plastyczność: pamięciową –odpowiedzialna za procesy uczenia się plastyczność rozwojową –wpływ środowiska zmysłowego na rozwój mózgu plastyczność kompensacyjną- procesy naprawcze występujące po uszkodzeniu mózgu

12 Rozpoczęty w okresie prenatalnym i kontynuowany bez żadnych zakłóceń rozwój zmysłowo – ruchowy prowadzi do wytworzenia w końcu okresu przedszkolnego podstaw niezbędnych do dalszego życia. ( zdolność do koncentracji,organizacji,abstrakcyjnego myślenia i rozumowania,pewności siebie,lateralizacji)

13 Wczesna interwencja zapewnia: wczesne rozpoczęcie oddziaływań,od momentu ujawnienia zagrożenia niepełnosprawnością oraz prowadzenie ich nieprzerwanie do 7 roku życia z uwzględnieniem przygotowania do rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego. dostosowanie programu rehabilitacyjnego,terapeutycznego i opiekuńczego do indywidualnych potrzeb dziecka w zakresie rodzajów i intensywności oddziaływań.

14 Wczesna interwencja zapewnia c.d. równoczesne, wzajemnie dopełniające się oddziaływania na wszystkie sfery rozwojowe dziecka z uwzględnieniem problemów jego rodziny. skoordynowane oddziaływanie różnych specjalistów w zależności od potrzeb dziecka. aktywny współudział rodziców lub opiekunów w tworzeniu i realizacji indywidualnych programów rehabilitacyjno –terapeutyczno-stymulacyjnych.

15 Wczesna interwencja poprzez wielospecjalistyczne,kompleksowe działanie w stosunku do dzieci zagrożonych nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym stanowi szeroko pojętą profilaktykę zmniejszając ryzyko opóźnień rozwojowych. spełnia funkcję leczniczą przywracając pełną lub możliwą do osiągnięcia sprawność psychiczną i fizyczną oraz zdolność do podejmowania innych działań w przyszłości.

16 Wczesna interwencja stanowi efektywną pomoc w zakresie postępowania z dzieckiem zagrożonym niepełnosprawnością lub niesprawnym intelektualnie umożliwiając rodzinie przystosowanie do nowej sytuacji. spełnia funkcję informacyjną w zakresie diagnozy, przyczyn niepełnosprawności,prognozowania czy wiedzy na temat rozwoju dziecka i jego stymulacji.

17 Ośrodek Wczesnej Interwencji i Wspomagania Rozwoju powołało w 1992 roku Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Gdańsku. jest to jedyna w mieście placówka realizująca działania z zakresu wczesnej interwencji w pełnym zakresie.

18 Ośrodek Wczesnej Interwencji i Wspomagania rozwoju jest placówką specjalistyczną zapewniającą opiekę zespołu specjalistów oraz odpowiednie warunki lokalowe, sanitarne i wyposażenie dostosowane do potrzeb małych dzieci. (testy psychologiczne do badania poziomu rozwoju umysłowego,sprawności analizatorów, testy do praksji i gnozji oralnej i inne językowe,sprzęt multimedialny,gry dydaktyczne,próby grafomotoryczne, sprzęt do integracji sensorycznej i kinezyterapii-wałki,materace..)

19 Ośrodek Wczesnej Interwencji i Wspomagania Rozwoju Jest placówką opieki zdrowotnej NZOZ zawierającą i realizującą umowę w rodzaju rehabilitacja lecznicza z Narodowym Funduszem Zdrowia Zarządzenie Nr 56/2009/DSOZ Prezesa NFZ z dnia 2009 r w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju rehabilitacja lecznicza jest podstawą kontraktowania świadczeń.

20 Rehabilitacja dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego w ośrodku realizuje wielospecjalistyczną,kompleksową rehabilitację dzieci zagrożonych nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym (głównie z grupy wysokiego ryzyka ciążowo-porodowego) oraz dzieci o zaburzonym rozwoju psychomotorycznym. Polega na zindywidualizowanym uczestnictwie każdego dziecka w rehabilitacji w zależności od jego stanu zdrowia, oraz na określeniu liczby,częstotliwości,rodzaju i kolejności wykonywania świadczeń.