Łódź, 2010. Prognozy demograficzne dla Łodzi Wzrost do roku 2030 liczby ludności w wieku poprodukcyjnym (mężczyźni 65 lat i więcej, kobiety 60 lat i więcej).

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO W OLSZTYNIE
2 1. Założenia ramowe 2. Partnerstwo 3. Idea projektu 3. Idea projektu WŁĄCZwiek 4. Planowane działania/Polska 5. Cele i przyszłość
PROJEKT INTERDYSCYPLINARNY URZĘDU m.st. WARSZAWY WARSZAWA PRZYJAZNA SENIOROM Warszawa, kwiecień 2009 r.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Lokalna polityka społeczna wobec osób starszych
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
WSPÓŁPRACA FINANSOWA I POZAFINANSOWA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI.
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
dr Walentyna Wnuk Dolnośląska Rada ds. Seniorów
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Romana Pawlińska-Chmara Uniwersytet Opolski
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Program wyborczy PRAWA I SPRAWIEDLIWOŚCI RADA POWIATU SOKÓLSKIEGO CZAS NA ROZWÓJ POWIATU SOKÓLSKIEGO.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sejmowa Komisja Polityki Senioralnej Podsumowanie pracy Elżbieta Achinger Posłanka na Sejm RP.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „PRACOWNIK 45+. PRZEŁAMYWANIE BARIER NA RYNKU PRACY”
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
„POLSKA – PAŃSTWA NORDYCKIE. SAMORZĄDOWY WYMIAR WSPÓŁPRACY MIĘDZYNARODOWEJ” Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach konkursu.
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
w województwie pomorskim
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Samorządowa polityka senioralna na Mazowszu
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Zapis prezentacji:

Łódź, 2010

Prognozy demograficzne dla Łodzi Wzrost do roku 2030 liczby ludności w wieku poprodukcyjnym (mężczyźni 65 lat i więcej, kobiety 60 lat i więcej). Grupa ta powiększy się ze 148,9 tys. do 198,4 tys., a więc o 49,5 tys. (33,2%), wskazując tym samym na dalszy, znaczący postęp w procesie starzenia demograficznego. Znaczący wzrost odsetka - z 19,4% do 32,8% - ludności w wieku emerytalnym. Do grupy tej będą napływać liczebnie duże generacje osób urodzonych w latach pierwszego powojennego wyżu demograficznego ( ). Szczyt tej tendencji będzie miał miejsce w latach

Diagnoza sytuacji seniorów w województwie łódzkim Wg najnowszej wersji prognozy demograficznej GUS z 2008r. na lata liczba osób w wieku poprodukcyjnym (kobiety – 60 lat i więcej, mężczyźni – 65 lat i więcej) zwiększyć się ma o 3,54 mln, czyli o 64,4%. Łódzkie jest demograficznie najstarszym województwem w Polsce! W województwie łódzkim w 2008 r. - na 100 osób w wieku produkcyjnym przypadało 56 osób w wieku nieprodukcyjnym. dane GUS: W 2035 roku w Łódzkiem będzie aż 8 procent ludności powyżej 80. roku życia, podczas gdy w 2007 najstarszych seniorów było 3,6 proc. Ludzie, którzy ukończyli 65 lat, stanowili wtedy 15 procent ogółu ludności, w 2035 roku będzie ich już 25 procent. Podczas gdy dwa lata temu na 100 osób w wieku produkcyjnym przypadało 28,6 "osoby poprodukcyjnej", w 2035 roku ma być ich 51,8!

„ Starość, dzięki odpowiedniemu przygotowaniu – nie musi być w nieunikniony sposób związana z brakiem zdrowia i zależnością od innych” Cel ten zrealizować można poprzez dążenie do: stałej poprawy stanu zdrowia seniorów wzrostu świadomości praw socjalnych, zawodowych, edukacyjnych przez seniorów zainteresowania koncepcją pomyślnego starzenia się, która w ostatnich latach pod wpływem WHO coraz częściej utożsamiana jest z aktywnym starzeniem się warunkujących optymalną jakość życia (zdrowia, samodzielności i produktywności). Wzrostu samooceny własnej wartości – traktowania tak przez seniorów, jak i inne osoby jednostek starszych jako zasobu, nosicieli cennego kapitału w postaci doświadczenia, bardziej prospołecznych wartości, umiejętności współpracy.

: MISJA PROJEKTU „ŁÓDŹ DLA SENIORÓW” Poprawa jakości życia i funkcjonowania starszych mieszkańców Łodzi w oparciu o wypracowanie nowych instrumentów wsparcia, kształtowanie pozytywnego obrazu pokolenia SENIORÓW w świadomości społecznej, współpracę międzypokoleniową i rzecznictwo interesów”

Cele projektu „Łódź dla seniorów” Wsparcie w zakresie działań prozdrowotnych i promocja zdrowego stylu życia Zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego, Zapobieganie wykluczeniu społecznemu i dyskryminacji (w szczególności - wsparcie informatyczne jako narzędzie zapobiegania wykluczeniu) Wsparcie psychologiczne i psychoterapeutyczne Aktywizacja fizyczna Aktywizacja społeczna, kulturowa i intelektualna Poprawa wizerunku osób starszych i łączenie pokoleń

Główne instrumenty realizacji projektu: Wypracowanie partnerstwa łódzkich władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi, mediami, instytucjami kultury i oświaty, przedsiębiorstwami i przedsiębiorcami, placówkami zdrowia, placówkami naukowymi na rzecz wspierania łódzkich seniorów; Powołanie Rzecznika ds. osób starszych przy Prezydencie Miasta Łodzi Utworzenie Portalu informacyjnego „Łódź miastem przyjaznym seniorom” - przyjaznego systemu informacji odpowiadającego potrzebom i oczekiwaniom seniorów zawierającego: aktualności, najważniejsze informacje dotyczące zdrowia i sprawności fizycznej, aspektów prawnych, aktywności społecznej i zawodowej, telefony kontaktowe, info o punktach informacyjnych i grupach wsparcia, linki dotyczące aktywności i edukacji, sztuki, opieki, zdrowia, hobby, turystyki przy dofinansowaniu z UE itp. - stanowiącego płaszczyznę wymiany poglądów i platformę dyskusyjną

Przykładowe inicjatywy Podejmowanie interdyscyplinarnych działań na rzecz seniorów z wykorzystaniem zasobów publicznych instytucji miejskich: sztuki, kultury, sportu, rekreacji, edukacji; Organizacja Łódzkich Dni Seniora Wdrożenie programu „Łódzkie Miejsca przyjazne seniorom” we współpracy z instytucjami kultury, placówkami edukacyjnymi, kawiarniami, klubami sportowymi, przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi Stworzenie systemu szkoleń dla wolontariuszy i liderów łódzkiego programu na rzecz seniorów; Stworzenie Platformy Dobrych Praktyk - krajowej i międzynarodowej wymiany przykładów skutecznych działań w dziedzinie aktywizacji seniorów

Oczekiwane rezultaty projektu Podniesienie jakości życia Seniorów poprzez stworzenie i promocję oferty pomocowej i zwiększenie dostępności do możliwych form aktywności Zapobieganie i ograniczanie procesu marginalizacji ludzi starszych Ograniczenie zjawiska wykluczenia społecznego Zwiększenie udziału osób starszych w życiu społecznym i publicznym Integracja międzypokoleniowa.

Przesłanki tworzenia programu Gwałtowne zmiany demograficzne - są wyzwaniem dla całej Unii Europejskiej, w tym i Polski. Rosnąca oczekiwana długość życia przy równocześnie spadającej stopie urodzin nieuchronnie prowadzi do starzenia się społeczeństwa, co szczególnie wyraźnie widać w dużych miastach. Konsekwencje przejawiają się w sferze ekonomii, opieki zdrowotnej, relacji międzypokoleniowych w społeczeństwie i w rodzinie. Konieczność podejmowania wspólnych systemowych działań łódzkiego samorządu z instytucjami działającymi w sferze życia społecznego oraz organizacjami pozarządowymi w celu umożliwienia seniorom godziwej egzystencji, uczestnictwa w życiu publicznym, społecznym i kulturalnym oraz w celu kształtowania pozytywnego wizerunku osoby starszej w społeczeństwie.

Inicjatywy krajowe, unijne i światowe Liczne inicjatywy zarówno unijne jak i ogólnoświatowe (Zasady działania ONZ na rzecz osób starszych). Inicjatywy krajowe - liczne spotkania i debaty poświęcone potrzebom seniorów. Są one częścią realizowanego przez organizację Age Platform międzynarodowego projektu „WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów". Projekt ten zajmuje się tematem włączenia w nurt społeczny osób wykluczonych z powodu wieku i jest współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej, Dyrekcji Generalnej do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równych Szans „Social Protection and Integration". Oprócz Polski uczestniczą w nim Niemcy, Czechy, Finlandia, Irlandia, Słowacja i Bułgaria. Głównymi celami projektu „WŁĄCZwiek – publiczne debaty o potrzebach seniorów” są: - wzmocnienie dialogu społecznego dotyczącego włączenia w nurt społeczny wykluczonych osób starszych na poziomie krajowym i regionalnym - rozpoczęcie dyskursu publicznego angażującego różnych partnerów i osób zainteresowanych na płaszczyźnie zarówno ogólnopolskiej, jak i lokalnej, w celu wypracowania modelu współpracy pomiędzy administracją rządową i samorządową a organizacjami seniorskimi działającymi w Polsce - zwiększenie liczby osób starszych zaangażowanych w procesy kształtowania polityk ich dotyczących - wypracowanie narzędzi w celu zaangażowania osób starszych w kształtowanie i opracowywanie polityki ochrony socjalnej i integracji społecznej

Potencjalne źródła finansowania projektu Środki UE Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Norweski Mechanizmu Finansowy, Budżet Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych, Samorząd Województwa Urząd Miasta Łodzi

Etapy wdrażania programu:  Spotkanie inaugurujące prace programowe z udziałem przedstawicieli władz miasta, przedstawicieli wybranych wydziałów UM, przewodniczących wybranych komisji Rady Miejskiej, radnych, przedstawicieli instytucji i organizacji pozarządowych, przedstawicieli środowisk akademickich zajmujących się problematyką osób starszych, mediów itp.  Ustalenie metodologii i harmonogramu działań  Powołanie grup roboczych dla opracowania dokumentu – „ŁÓDZKI PROGRAM NA RZECZ OSÓB STARSZYCH”  Spotkania warsztatowe  Opracowanie Programu i wdrażanie poszczególnych działań  Konferencje:  inaugurująca prace programowe  inaugurująca wdrożenie i realizację Łódzkiego Programu na rzecz Osób Starszych