WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.

system zarządzania zasobami ludzkimi
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Jak powinna wyglądać współpraca stoczni i szkół okrętowych w celu rozwoju i odtwarzania potencjału ludzkiego branży okrętowej?
Znaczenie podręcznika
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Outsourcing Dlaczego niektórym się opłaca? 23 maja 2013 r. Zamość
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
METODY REKRUTACJI PRACOWNIKÓW
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie projektami
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Firma dla różnych ludzi
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Szkolenia, Coaching, PR.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Praca Tymczasowa korzyści dla pracowników i dla pracodawców
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Techniki,procedury,metody oceniania
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Wprowadzenie teoretyczne
Ocena projektów inwestycyjnych
Ministerstwo Finansów
Agata Dulska Paulina Zielińska
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
System ocen pracowników
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 2: Wspieranie klientów zatrudnienia wspomaganego.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Planowanie procesu szkoleniowego
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
Równościowe zarządzanie projektem
Raport po ocenie 360° - fragment
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek ELEMENTY PROCESU KADROWEGO. PROCEDURY KADROWE.

Zadania realizowane w ramach zarządzania zasobami ludzkimi: Formułowanie potrzeb zatrudnienia, Dobór i utrzymanie personelu, Kształtowanie zasobów ludzkich (ilość, jakość, motywacja) zgodnie ze strategią rozwoju firmy, Obsługa administracyjna kadr.

Procedury kadrowe przyjęty w przedsiębiorstwie sposób postępowania w określonym obszarze decyzyjności. Procedury kadrowe dotyczą: Pozyskiwania pracowników (rekrutacja, selekcja), Rozwoju pracowników, Ocen pracowniczych, Wynagradzania, Zwolnień.

Procedura pozyskiwania pracowników zespół działań mających na celu pozyskiwanie odpowiednich ludzi do organizacji i doprowadzenie do właściwej obsady wolnych stanowisk pracy tak, aby zapewnić ciągłe i sprawne funkcjonowanie organizacji (dobór pracowników w ujęciu szerszym)

Znaczenie pozyskiwanie pracowników poprzez zatrudnienie ludzi o odpowiednich kompetencjach unika się problemów z motywacją (nie należy zatrudniać ludzi „zbyt dobrych” ani „zbyt słabych”) właściwie przeprowadzony proces doboru ogranicza „nieprzewidywalność” zasobów ludzkich w firmie i obniża poziom niepewności ograniczenie kosztów działalności kadrowej, bowiem poprzez właściwy dobór zmniejsza się płynność (fluktuacja) kadr, a więc nakłady na kampanie rekrutacyjne, koszty odpraw, programów szkoleniowych, administracji zwolnień, zatrudniania nowych pracowników unika się tzw. kosztów odroczonych będących skutkiem zatrudnienia nieodpowiednich pracowników na określonych stanowiskach (np. słabe efekty sprzedaży, niska jakość, marnotrawstwo materiałów i narzędzi, niepełnego wykorzystania czasu pracy, absencji)

Istotnym zadaniem w procesie doboru jest znalezienie takiego kandydata do pracy, którego kwalifikacje (umiejętności interpersonalne, techniczne i koncepcyjne) będą w jak największym stopniu dopasowane do wymagań stanowiska pracy. Profil kwalifikacyjny (kompetencyjny) pracownika na danym stanowisku można określić w drodze analizy pracy, który polega na zbieraniu i gromadzeniu informacji o pracy i pozwala wskazać co i jak pracownik wykonuje na stanowisku pracy, z jakich narzędzi, środków, metod i technik korzysta i w jakich warunkach pracuje.

Problemy terminologiczne: dobór: w ujęciu szerszym = pozyskiwaniu pracowników, na który składa się rekrutacja, selekcja i wprowadzanie do pracy, w ujęciu węższym dobór = selekcja i oznacza wybór kandydatów do pracy nabór = rekrutacja (w naszym ujęciu)

Elementy procedury pozyskiwania pracowników: 1. Ustalenie potrzeb kadrowych 2. Ustalenie wymagań kwalifikacyjnych 3. Zasady rekrutacji 4. Zasady selekcji (etapy, narzędzia, podmioty) 5. Warunki zatrudnienia (forma prawna)

Procedura rozwoju pracowników Czego dotyczy rozwój pracowników? Na indywidualny potencjał pracy składają się: zdolności, zdrowie, wiedza ogólna i zawodowa pracownika, umiejętności praktyczne, poziom rozwoju moralnego oraz motywacja. Natomiast wszyscy zatrudnieni tworzą potencjał pracy (zasoby ludzkie) firmy.

Rozwój zasobów ludzkich (potencjału pracy) – wszelkie przedsięwzięcia, które prowadzą do wzrostu efektywności zasobów ludzkich oraz do podniesienia ich wartości rynkowej (w wymiarze nie adaptacji, ale ekspansji, polepszania zdolności do działania). Celem rozwoju potencjału pracy jest ciągłe doskonalenie poszczególnych elementów potencjału pracy indywidualnych pracowników lub określonych grup, aby dostosować je do zachodzących i przewidywanych zmian w organizacji i jej otoczeniu (trzy poziomy analizy problemu rozwoju potencjału społecznego: organizacji, grup, pracownika).

W tradycyjnym podejściu do rozwoju pracowników, jeżeli: Przygotowanie pracownika > wymagań stanowiska → awans lub rozszerzenie zakresu obowiązków Przygotowanie pracownika < wymagań stanowiska pracy → zatrudnienie nowego pracownika lub dokształcenie W nowoczesnym podejściu, zgodnym z duchem zasobów ludzkich, istotne znaczenie inwestowania w kapitał ludzki wynika z założenia, że zasoby ludzkie stanowią składnik aktywów firmy i źródło jej konkurencyjności.

Dlaczego należy rozwijać (kształcić, doskonalić umiejętności) pracowników? Aby….. Dostosować kompetencje pracowników do zmieniających się warunków pracy Poprawić wyniki (ilość i jakość), Poprawić sprawności w wykonywaniu zadań przez pracowników, co ułatwia kierownikowi pracę (kontrola, poprawa błędów) Kształtować właściwe postawy i zachowania pracowników (akceptacja kluczowych wartości firmy, lepsze zrozumienie misji i celów, zaangażowanie pracowników) Dać pracownikom możliwość nabycia umiejętności niezbędnych przy wprowadzaniu zmian i radzeniem sobie na określonym stanowisku po ich wdrożeniu Poprawić stan zdrowia i bezpieczeństwa w pracy pracowników Obniżyć poziom fluktuacji kadr, a tym samym koszty związane ze zwolnieniami i rekrutacją Motywować, ponieważ wielu pracowników ceni sobie w pracy możliwość rozwoju

Elementy procedury rozwoju pracowników: Ustalanie potrzeb szkoleniowych Zasady wyboru pracowników do szkoleń Zasady wyboru metody i podmiotu szkolącego Zasady ewaluacji szkoleń Zasady prowadzenia coachingu

DZIEKUJĘ ZA UWAGĘ cdn…..