Ochrona kształtu produktu lub opakowania dr hab. Ewa Skrzydło-Tefelska 23 września 2014 r.
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Ochrona kształtu produktu lub opakowania na podstawie praw własności intelektualnej Kształt produktu lub opakowania (funkcjonalne lub estetyczne) mogą być chronione na podstawie różnych praw własności intelektualnej: Wzór przemysłowy (krajowy, RCD, UCD) Utwór Znak towarowy (krajowy, CTM) Powództwo z tytułu nieuczciwej konkurencji Ochrona może być kumulatywna lub substytucyjna po wygaśnięciu ochrony w jednym reżimie prawa, np. ustaniu ochrony wzoru przemysłowego 15
Zalety ochrony kształtu produktu lub opakowania jako znaków towarowych przestrzennych Ochrona praktycznie nieograniczona w czasie (możliwość przedłużania ochrony na kolejne 10-letnie okresy) Ochrona przed wprowadzaniem na rynek imitacji i kształtów podobnych przez konkurentów Rozszerzona ochrona jako renomowanych znaków towarowych Służą one najczęściej jako jeden z kilku znaków towarowych, którymi oznaczany jest produkt bądź jego opakowanie 16
Ochrona kumulatywna Uzyskanie ochrony dla jednego przedmiotu na podstawie różnych praw własności intelektualnej Kształt produktu lub opakowania: znak towarowy / wzór przemysłowy / utwór W przypadku „kolizji” z produktem konkurencyjnym uprawniony może polegać na „najsilniejszym” ze skumulowanych praw 17
Ochrona substytucyjna Po wygaśnięciu ochrony w jednym reżimie Np. kształt produktu lub opakowania chroniony początkowo, wraz z pojawieniem się na rynku, jako wzór przemysłowy, następnie po zbudowaniu pozycji na rynku i przyzwyczajeniu konsumentów jako znak towarowy 18
Ochrona produktu lub opakowania jako znak towarowy – przykładowe problemy Restrykcyjne stanowisko OHIM i sądownictwa UE co do ochrony kształtów jako znaków towarowych po wygaśnięciu ochrony jako wzór przemysłowy 19 Głośnik Bang & Olufsen Golarka Philips z trzema głowicami Tabletki do zmywarki
Ochrona produktu lub opakowania jako znak towarowy – przykładowe problemy Jakie są reguły stosowania przeszkód funkcjonalnych rejestracji znaków towarowych? Czy należałoby wprowadzić dodatkowe warunki uzyskania ochrony rekonstruującej monopol po ustaniu prawa z rejestracji wzoru przemysłowego? 20
Ochrona produktu lub opakowania jako znak towarowy – przykładowe problemy Czy opakowanie per se może mieć zdolność odróżniającą? Jakie są warunki ochrony? Czy używanie kształtu produktu z etykietą stanowi używanie „czystego” przestrzennego znaku towarowego w zmodyfikowanej formie? Czy zdolność odróżniającą znaków towarowych przestrzennych należy oceniać tak samo, jak w przypadku innych rodzajów znaków towarowych? 21
Warszawa ul. Jasna Warszawa tel.: fax: Poznań ul. Mickiewicza Poznań tel.: fax: Katowice ul. Chorzowska Katowice tel.: fax: Wrocław Plac Solny Wrocław tel.: fax: