Z życia szkoły Wywiad z ciekawą osobą Rozprawka miesiąca Warto obejrzeć Bierawa dawniej i dziś Z księgi imion Wspomnienie o osobach, które odeszły Z frazeologią.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Stary Ratusz w Olsztynie. Cześć! Mam na imię Nina, a to mój brat Maria. Chcielibyśmy Wam razem opowiedzieć o Starym Ratuszu.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Dwójka-Szkoła z klasą- uczniowie z pasją Przygotowała: Daria Drozda Klasa 6 A.
Nasze Nadleśnictwo - Nadleśnictwo Radziwiłłów. Gdzie się znajduje? Pozostałości dawnych rozległych puszcz: Bolimowskiej, Korabiewskiej i Jaktorowskiej,
Biblijna Droga Polskich Świętych Nabożeństwo Drogi Światła w Jubileuszowym Roku Miłosierdzia, w 1050 rocznicę chrztu Polski, w roku Światowych Dni Młodzieży.
Rodzaje upraw pomidorów: Hodowanie pomidorów w szklarniach Hodowanie pomidorów w gruncie Hodowanie pomidorów w doniczkach Hodowanie pomidorów,,do góry.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Dywizjon 303. Spis treści Autor Gatunek literacki Czas akcji Miejsce akcji Bohaterowie Część historyczna.
Temat: Państwo wielu narodów. W 1385 r. Polska i Litwa miały wspólnego wroga – Krzyżaków. Postanowiły się połączyć aby z nimi walczyć. Połączenie to nastąpiło.
Św. Maksymilian Maria Kolbe- patron naszych czasów.
Świat oczami misjonarzy Autor: Katarzyna Niewiadomska.
O MNIE MOJE HOBBY MOJE MARZENIA MOJA ULUBIONA KSIĄŻKA MOJA ULUBIONA GRA POLECANE STRONY INTERNETOWE MOJA PIERWSZA STRONA INTERNETOWA.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 W RYBNIKU HISTORIA NASZEJ SZKOŁY… Pod koniec 1905 roku zamysłowskie dzieci doczekały się wreszcie własnej szkoły podstawowej.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
KLASA 1B Gimnazjum nr 54. NASZE ŚREDNIE W tym trymestrze paskowe średnie uzyskali: Dawid Papazjan Katarzyna Zrobek Alicja Seliga Jagoda Borek Leonard.
1. Ten obcyTen obcy 2. Charakterystyka bohaterów. Charakterystyka bohaterów. 3. O czym jest książka?O czym jest książka? 4. Moje odczucia.Moje odczucia.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
 Przygotowanie zakwasu Składniki :  400 g mąki żytniej (razowej lub zwykłej)  400 g letniej wody Przygotowanie : W słoiku wymieszać ze sobą 100 g maki.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Alicja Rejment klasa Va Bajki. Co to jest bajka? Bajka – to krótki utwór literacki, cz ę sto wierszowany. Bajki ucz ą, bawi ą, rozwijaj ą i przestrzegaj.
1 kwietnia aula widowiskowa ICDS wypełniła się do ostatniego miejsca podczas Dnia Otwartego naszego gimnazjum. Licznie przybyli rodzice oraz przyszli.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Historia i tradycje Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie pierwotnie mieściła się w budynku VI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja przy ul. Mickiewicza.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Pniewie.
Historia to świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości...
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Opracowali: Maciej Kukuł Kacper Pukmiel. Krzysztof Kamil Baczyński miał trudne życie jako jeden z kolumbów. Bardzo przysłużył się Polsce w czasie II wojny.
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
Jak sobie z nim radzić ?.
Epoka rycerzy przeminęła.. Archaizmy Płatnerz- rycerz wyrabiający zbroje, tarcze Płatnerz- rycerz wyrabiający zbroje, tarcze Pawęż- prostokątna drewniana.
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Nasz Patron – ks. Jan Twardowski ks. Jan Twardowski ( ) poeta, pisarz, kapłan… Kochają go wszyscy, wierzący i niewierzący, pobożniejsi i grzesznicy,
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
Władca pierścieni. J.R.R.Tolkien John Ronald Reuel Tolkien był naukowcem i poetą. Urodził się w 1892 r. w Bloemfontain w Afryce Południowej ale mimo to.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Aleksy Dawidowski Kamienie na szaniec-ok ł adka. Spis Tre ś ci 1.Wst ę pWst ę p 2.Aleksy DawidowskiAleksy Dawidowski 3.Alek przed wojn ą - charakterystykaAlek.
Spis treści: 1. Strona główna Strona główna 2. Spis treści Spis treści 3. Położenie Położenie 4. Szkoła Podstawowa Szkoła Podstawowa 5. Plac Zabaw Plac.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
Jedlanka. Jedlanka – wieś w Polsce położona w województwie lubelskim, w powiecie łukowskim, w gminie Stoczek Łukowski. W latach 1975–1998 miejscowość.
„Syberyjskie przygody Chmurki’’. Życie Doroty Combrzyńskiej-Nogali Dorota Combrzyńska - Nogala absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
Numer 1 (mamy nadziej ę, ż e nie ostatni). podpowiedź (na następnych stronach)
„JAK JEDNA OSOBA, MOŻE WPŁYNĄĆ NA LOSY CAŁEGO SPOŁECZEŃSTWA?” Mieszko I.
Uczniowie wzięli udział w warsztatach dotyczących Akcji Burza 44. Poznali jej podstawowe założenia i przebieg.
prezentacje wykonała Aleksandra Kuchta Vi a
MOJA ULUBIONA KSIĄŻKA KAMIENIE NA SZANIEC.
Wyjazd do niemiec, 2016r..
Rola książki w życiu człowieka
Książka, która wywarła na mnie wielkie wrażenie to:
Współczesny patriotyzm…
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 23
Zapis prezentacji:

Z życia szkoły Wywiad z ciekawą osobą Rozprawka miesiąca Warto obejrzeć Bierawa dawniej i dziś Z księgi imion Wspomnienie o osobach, które odeszły Z frazeologią za pan brat W krainie rondla i patelni

Wywiad z panią Elżbietą Musielak -Ile lat pracuje Pani w zawodzie nauczyciela ? - W zawodzie nauczyciela pracuję już 25 lat. -Jak długo pracuje Pani w szkole ? - W szkole pracuję od 10 lat. -Jakich przedmiotów Pani uczy ? -Uczę dzieci w klasach I-II, prowadzę lekcje plastyki i jestem zatrudniona w świetlicy. - Ile godzin spędza Pani przeciętnie w szkole ? - W szkole spędzam przeciętnie 6-7 godzin dziennie. -Jakie są wady, a jakie zalety pracy nauczyciela ? -Wady to hałas i wszechobecna biurokracja, a zalety to kontakt z dziećmi i młodzieżą. Sprawia on, że czujemy się młodsi i sprawniejsi. Ważne dla mnie są także wakacje. -Czego Pani najbardziej nie lubi w zachowaniu uczniów ? -Razi mnie bardzo arogancja i bezczelność młodych ludzi. -Czy uważa Pani swoją szkołę za idealną ? -Według mnie jest dobra, ale nie można mówić o niej idealna. -Jakie cechy, według Pani, powinien posiadać dobry nauczyciel ? -Powinien być cierpliwy, wyrozumiały, konsekwentny, otwarty oraz łatwo nawiązujący kontakty. -Czy myślała Pani kiedykolwiek o zmianie zawodu ? -Nie, nigdy nie widziałam się w innym zawodzie. -Co uważa Pani za największy swój sukces zawodowy ? -Sądzę, że moim sukcesem jest prężnie działająca świetlica, do której chodzą dzieci oraz wygrane konkursy przez moich uczniów na szczeblu miejskim. -Jakie Pani ma zainteresowania ? -Lubię czytać, malować, słuchać muzyki i wędrować po górach. -Dziękuję Pani za umożliwienie przeprowadzenia wywiadu. -Również dziękuję. Było mi bardzo miło. Wywiad przeprowadził absolwent Publicznego Gimnazjum w Bierawie

Uważam, że literatura pozwala poznać i zrozumieć minione wieki. Omawiając dzieła literackie, poznajemy, m.in. obyczajowość epok, zwyczaje i obyczaje szlacheckie. Dzięki bohaterom, którzy występują w lekturach, dowiadujemy się, o czym marzyli, jak żyli i postępowali. Pierwszy argument omówię na podstawie lektury „Krzyżacy”. Znalazłam w niej informacje na temat średniowiecza, zakonu krzyżackiego i bitwy pod Grunwaldem. W powieści występują liczne postacie historyczne, postępowanie których zasługuję na uwagę i uznanie. Możemy brać z nich przykład i wzorować się na ich kodeksie rycerskim. Władysław Jagieło, król Polski pokonał pod Grunwaldem Krzyżaków. Jego dobrze przemyślana strategia dała rycerzom polskim zwycięstwo. Zawisza Czarny i Powała Staczewa to rycerze, odwaga których zasługuję na uznanie. Drugi argument omówię na przykładzie powieści reportażowej „Kamienie na szaniec”. Młodzi bohaterowie : Jan Bytnar, Aleksy Dawidowski i Tadeusz Zawadzki potrafili pięknie żyć i pięknie umierać za ojczyznę. Czas akcji lektury przypada na lata W 1939 roku rozpoczyna się II wojna światowa. Bohaterowie książki to około 18-letni chłopcy, mający dalekie plany i marzenia. Chwytają za broń i walczą z okupantem hitlerowskim. Opisane w lekturze liczne akcje zbrojne, m. in. Akcja pod Arsenałem i Celestynowem na zawsze pozostaną w naszej pamięci. Z powieści reportażowej „Kamienie na szaniec” dowiedziałam się wielu informacji na temat II wojny światowej, działalności konspiracyjnej Szarych Szeregów i Wawra. Trzeci argument omówię na podstawie tragedii „Romeo i Julia”. William Szekspir opisuję obyczajowość XVI w. Dowiadujemy się z lektury, że dziewczyny bardzo wcześnie wychodziły za mąż. Rodzice decydowali. Kto będzie mężem ich córki. W dzisiejszych czasach jest to nie do pomyślenia. W XVI w. dziewczyny wiązały się z chłopakiem, o którym nic nie wiedziały. Z powyższych argumentów wynika, że lektury pozwalają lepiej poznać i zrozumieć minione wieki. Nie zawsze o tym, co już było należy zapominać. Literatura pozwala nam poszerzyć informacje o epokach literackich i poznać obyczajowość, jaka panowała w danym okresie historycznym. Absolwentka Publicznego Gimnazjum w Bierawie

Wspomnienie Śp. Wójta Gminy Bierawa Ryszarda Gołębowskiego W moim dzisiejszym artykule chciałabym poruszyć temat zmarłego wójta Gminy Bierawa Ryszarda Gołębowskiego. Jest to niebywała strata dla całej Gminy Bierawa jak i Jego rodziny i bliskich. Na pogrzebie obecny Wójt Gminy Bierawa Krzysztof Ficoń powiedział :„Odszedł od nas człowiek wielkiej skromności i uczciwości, człowiek mądry i wrażliwego serca o wielkiej kulturze osobistej.” To zdanie zapewne najlepiej opisuje, jakim człowiekiem był odeszły 16 lipca 2013 roku Wójt. Zawsze skory do pomocy – bezinteresownej pomocy bliźniemu w potrzebie. „Będąc przez siedem lat jego najbliższym współpracownikiem, widziałem, jak całe swoje życie podporządkował sprawom gminy, często kosztem własnej rodziny i najbliższych. Jednakże podkreślał podczas naszych wspólnych rozmów, że to właśnie rodzina jest dla niego tym mocnym filarem, skąd czerpie siły do działania, a wnuki jego największą radością.”-mówił Krzysztof Ficoń. Wiele ludzi mówiło, że na Jego pogrzebie z trudem powstrzymywali łzy, wiedząc, ile dla nich zrobił oraz jak trudno jest im się pogodzić ze stratą tak wielkiego duchem i niezastąpionego człowieka i wielkiego patrioty. Ludzie mówili także :„Nasza gmina nie będzie miała już takiego wójta”, „to był dobry człowiek”. Obecny wójt na pogrzebie podkreślał kilkakrotnie hierarchię, jaką kierował się zmarły wójt Ryszard Gołębowski : „Bóg, honor, ojczyzna”. Zbyt mało poświęcamy czasu rzeczom przyziemnym, ludziom, którzy dzięki codziennej ciężkiej pracy bez rozgłosu przyczyniają się do wzmocnienia naszej „Małej Ojczyzny”. Właśnie nasz były Wójt Ryszard Gołębowski podkreślał, jaką wielką pracę wykonują tacy ludzie. Jak bardzo są ważni, a nawet, że bez nich,po prostu, nie da się funkcjonować - tylko współpraca, zgranie i dobra atmosfera oraz wzajemna bezinteresowna pomoc powstać coś dobrego i wielkiego. Laura Ficoń, klasa IIA

,,Kamienie na szaniec”- to film wyreżyserowany przez Jana Łomnickiego, na motywach powieści Aleksandra Kamińskiego. Film opowiada o losach trzech chłopców i przyjaciół zmagającymi się z przeciwnościami II wojny światowej. W rolę,,Zośki”- Tadeusza Zawadzkiego wcielił się Mirosław Chodarowski. Odtwórcą roli,,Rudego”- Jana Bytnara był Cezary Morawski, natomiast rolę,,Alka”- Aleksandra Dawidowskiego odegrał Ryszard Gajewski. Muzykę wzmagającą napięcie w filmie skomponował Piotr Helter, a jej wykonawcą była Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach pod dyrekcją Antoniego Dudy. Perfekcyjna charakteryzacja i odpowiednio dobrane kostiumy były możliwe tylko dzięki pracy Heleny Dobrowolskiej. Scenariusz do filmu napisał Jan Stefan Sawiński.,,Kamienie na szaniec” to historyczny film oparty na zdarzeniach rzeczywistych. Jego napięta akcja opowiada o losach trzech chłopców walczących w Szarych Szeregach przeciwko niemieckim żołnierzom. Całe wydarzenie rozgrywa się na terenie Warszawy i jej okolicach, w latach roku podczas okupacji stolicy. Reżyserowi udało się odzwierciedlić cały klimat II wojny światowej oraz losów Alka, Rudego i Zośki. Film ten dostarcza niezapomnianych wrażeń i wzruszeń, także wzbudza zachwyt i podziw pod względem ciekawej scenografii oraz charakteryzacji. Muzyka tego filmu pozwala ponieść nas w ulicę Warszawy podczas okupacji. Mocnym punktem tego widowiska była oryginalna gra aktorów. Wszystkie te cechy sprawiają, że film jest naprawdę godny polecenia. Patryk Stępień kl. IIIB

Natalia – imię żeńskie pochodzenia łacińskiego, którego wyrazem źródłowym jest rzeczownik pospolity natalis ‘dzień urodzin’. Imię powstało w gruncie chrześcijańskim i zawiera aluzję do narodzenia Chrystusa – z tej przyczyny jego pierwotne znaczenie tłumaczy się także jako ‘urodzona w dzień Bożego Narodzenia’. Patryk – imię męskie pochodzenia łacińskiego, wywodzi się od przydomka ‘Patricius’. Wyraz ten oznacza: ‘członek rodu, którego ojciec zasiadał w senacie’; ‘szlachecki, szlachetnie urodzony’. Anna – imię żeńskie, które powstało z hebrajskiego wyrazu pospolitego hannah ‘łaska’, dlatego pierwotny sens imienia tłumaczy się jako ‘pełna wdzięku, łaski’. Pod wpływem chrześcijaństwa imię przeszło do greki, następnie do łaciny, a później do wszystkich języków europejskich. Kacper – imię męski, powstałe jako gwarowa forma imienia Kasper, które wywodzi się prawdopodobnie z perskiego kansbar ‘stróż skarbca; skarbnik’ lub jest skróceniem perskiego imienia Gathaspar ‘wspaniały’ albo ‘ten, który dba o swoją cześć’. Magdalena – imię żeńskie pochodzenia biblijnego. Powstało od przydomka Marii z Magdalii. Święta Magdalena to według ewangelii kobieta uwolniona przez Chrystusa od złych duchów. Marek – imię męskie, pochodzi od imienia rzymskiego boga wojny Mars. Jest jednym z najstarszych imion rzymskich. W świecie chrześcijańskim imię to nosił Święty Marek Ewangelista. Jowita Płaczek, kl. IIIB

CIASTO PIERNIKOWE Z CZEKOLADĄ Składniki: 2 jajka 100 ml oleju 1 szklanka maślanki 250 g mąki pszennej 150 g drobnego cukru 2 łyżki kakao 2 łyżeczki sody oczyszczonej 3 łyżeczki przyprawy korzennej 100 g gorzkiej czekolady, posiekanej Sposób przygotowania: Suche składniki przesiać. Jajka, olej, maślankę umieścić w naczyniu i zmiksować do połączenia się składników. Mąkę, cukier, kakao, sodę, przyprawę korzenną- wymieszać. Dodać do płynnych składników i zmiksować na gładką masę. Wsypać czekoladę i wymieszać. Do keksówki wysmarowanej masłem, wlać ciasto. Piec w temperaturze 175 o C przez około 60 minut, do tzw. suchego patyczka. Smacznego! :) Jowita Płaczek kl. IIIB

JAK TO Z KINEM BYŁO... Właściwa data powstania kina objazdowego w Bierawie nie jest mi znana. Zdobyte przeze mnie informacje datują się od roku ”W latach był tam teatr, miałam wtedy dziesięć lat i pamiętam, jak występowałam w pięknym stroju krakowianki”- mówi była sołtys Bierawy pani Elżbieta Strużyna. Dodaje także, że obok kina była przytulna kawiarnia „Klub Rolnika”. A w roku 1960 odbywały się tam „dancingi” z orkiestrą, gdzie bawiła się głównie młodzież. Obok kina była biblioteka,w której między innymi pracowały pani Fikus i pani Szymańska. ”Filmy były odbierane konno ze stacji w Bierawie. Film mógł być trzymany przez trzy dni, więc czasami nie wszyscy zdążyli zobaczyć ciekawy film. W ciągu jednego dnia było puszczanych od 3 do 4 seansów filmowych. W 1960 roku bierawskie kino objął we władanie wojewódzki zarząd kin. Funkcje kierowników pełniły wtenczas między innymi nieżyjąca już pani Regina Jacek oraz pani Dagmara Zgrzebniok. Filmy wyświetlali pan Jerzy Ciężkowski oraz pan Alojzy Barucha. Dwa razy w miesiącu były nadawane filmy z polecenia władz rządzących, a były to najczęściej produkcje rosyjskie. Przychodziło na nie niewielu ludzi. Wszystkie były czarno-białe. Przed projekcją filmów puszczana była Kronika Filmowa-coś w rodzaju wiadomości.-mówi pani Piechulek mieszkanka Bierawy. Gdy spotykałam młodych mieszkańców wsi, odpowiadali :”Tak, byłem w tym kinie, kiedy jeszcze chodziłem do szkoły a wyświetlali wtedy Pana Kleksa”. Można było tam zobaczyć takie znane tytuły, jak: „Przeminęło z wiatrem”,” Sami swoi”, „ W pustyni i w puszczy” oraz wiele innych. „Kino zostało zamknięte,ponieważ filmy docierające do Bierawy były najpierw w bardziej znanych kinach, a potem w naszym-opowiada mieszkanka Bierawy pani Edyta Kaszta. Ludzie nie chcieli chodzić na filmy niskiej jakości, więc zaczęli chodzić do lepszych kin - nasze zbankrutowało. Z tego powodu zamknięto kino objazdowe w Bierawie a było to około 1985 roku. Gdy już przestało ono istnieć, na jego miejscu powstał nie istniejący już sklep żelazny. Stary budynek kina na pewno nie będzie już pełnić swojej dawnej funkcji, ponieważ teraz jest on w rękach prywatnego właściciela i od kilku lat stoi nieużytkowany. Laura Ficoń kl. IIA

1.Róg obfitości 1.Róg obfitości – bogactwo 2.Drakońskie prawa 2.Drakońskie prawa – surowe prawa 3.Egipskie ciemności 3.Egipskie ciemności – nieprzenikniona ciemność 4.Zmienić się w słup soli 4.Zmienić się w słup soli – nagle się zatrzymać 5.Oczekiwać manny z nieba 5.Oczekiwać manny z nieba – nie działać, liczyć na cud 6.Pięta Achillesa 6.Pięta Achillesa – słaby punkt, czyjaś słaba strona 7.Nić Ariadny 7.Nić Ariadny – sposób wyjścia z trudnej sytuacji 8.Puszka Pandory 8.Puszka Pandory – źródło niekończących się nieszczęść 9.Stajnia Augiasza 9.Stajnia Augiasza – wielki nieporządek 10.Paniczny lęk 10.Paniczny lęk – ogromny strach, niepokój 11.Między bajki włożyć 11.Między bajki włożyć – uznać coś za nieprawdopodobne 12.Znaleźć się między Scyllą a Charybdą 12.Znaleźć się między Scyllą a Charybdą – znaleźć się w sytuacji bez wyjścia 13.Syzyfowa praca 13.Syzyfowa praca – daremny trud 14.Węzeł gordyjski 14.Węzeł gordyjski – trudny problem 15.Zakazany owoc 15.Zakazany owoc – coś niedostępnego 16.Koń trojański 16.Koń trojański – podstęp, zdobycz przynosząca zgubę 17.Strzała Amora 17.Strzała Amora – miłość 18.Prometejski czyn 18.Prometejski czyn – odważny postępek 19.Ziemia obiecana 19.Ziemia obiecana – kraina szczęśliwości 20.Salomonowa mądrość 20.Salomonowa mądrość – wielka mądrość 21.Arka Noego 21.Arka Noego – azyl, bezpieczeństwo 22.Syn marnotrawny 22.Syn marnotrawny – niewdzięcznik, którego się jednak kocha 23.Ikarowe loty 23.Ikarowe loty – działania prowadzące do katastrofy 24.Wzrok bazyliszka 24.Wzrok bazyliszka – złe, nieżyczliwe spojrzenie Aldona Gilewska i Jowita Płaczek kl. IIIB

ROZPRAWKA MIESIĄCA Czy Gandalf postąpił słusznie, namawiając Bilba na wyprawę? Wypowiedz się na ten temat w formie rozprawki. Moim zdaniem, Gandalf postąpił słusznie, namawiając Bilba na wyprawę, gdyż hobbit stał się dzięki temu dojrzalszy. Udowodnię tę tezę następującymi argumentami. Po pierwsze, Bilbo Baggins dzięki tej wyprawie stał się bardziej odważny, dzielny i potrafił sobie radzić z trudnymi sytuacjami. Nie bał się nowych przygód, nigdy nie odmawiał udziału w bitwie lub sytuacji od niego zależącej. Jedyną rzeczą, na której się na nim zawiodłam, było używanie pierścienia niewidzialności, bez wiedzy swoich współtowarzyszy. Chociaż w niektórych sytuacjach właśnie dzięki niemu uratował przyjaciół. Po drugie, hobbit wykazał się niesamowitą odwagą oraz inteligencją, ratując krasnoludy z pajęczyn. Okropne pająki zaplątały w swoje pajęczyny bezbronnych krasnoludów, w tym hobbita. Bilbo poradził sobie tylko dlatego, że posiadał pierścień niewidzialności. Przeciął ostrzem pajęczyny, a pająki nie wiedziały, jak to było możliwe skoro nie widziały kto to zrobił. W ten sposób uratował swoich przyjaciół i mógł ruszać z nimi w dalszą podróż, podczas której czekało na niego wiele kolejnych niebezpieczeństw. Po trzecie, byłam pod wielkim wrażeniem wspaniałomyślności Bilba podczas pobytu krasnoludów w więzieniu elfów. Wykazał się on niesamowitą inteligencją. Wtedy użycie pierścienie niewidzialności było konieczne. Po jego nałożeniu przemieszczał się po królestwie elfów, które z zazdrości uwięziły krasnoludów. Hobbit jako „włamywacz ‘’ zabrał klucze do więzienia. Otwierając poszczególne pomieszczenia uwolnił przyjaciół. Następnie zaprowadził ich do lochów, gdzie ukradkiem pomógł im się z nich wydostać. Gdy wielki król elfów się o tym dowiedział, kazał strażnikom szybko zamknąć drogę ucieczki kratami. Po walce krasnoludów z Goblinami i elfami udało im się wydostać z księstwa elfów. Konkludując, podziwiam Bilba Bagginsa za to, że stanął w obronie przyjaciół. Dzięki tej wyprawie stał się odważny i dzielny. Po powrocie do domku nikt z sąsiadów go nie poznał, ponieważ stał się inną osobą. Myślę, że hobbit całą swoją przemianę zawdzięcza Gandalfowi.