Współczesne funkcje muzeum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„SZKOŁA DOBRYCH PRAKTYK”
Advertisements

Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Rozwój społeczności lokalnych
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Wyrównywanie szans edukacyjnych
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Krzysztof Durnaś Szkoła Podstawowa nr 35 w Łodzi
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Co to jest TIK?.
Biblioteka jako trzecie miejsce
Studium Przypadku (case study)
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Sieć Internet jako źrodło wiadomości o sztuce..
compulsory full-time education
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Co chcieliśmy osiągnąć?
Internet pośrednikiem w zdobywaniu przez młodzież funduszy na rozwiązywanie problemów idealizacje marzeń Budowanie społeczeństwa informacyjnego w Częstochowie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Nasza „mała” demokracja
Co to jest spacer edukacyjny?
Learning Innovative Teaching Łódź, Polska - Örebro, Szwecja.
Studium Przypadków Gosia Bates i Drew Wilkins. Studium przypadków 2 i 4 Wszystko o mnie.
Opiekunowie rodzinni osób starszych - jak zbudować skuteczny system wsparcia? - rekomendacje z doświadczeń międzynarodowych dr Jolanta Perek-Białas Szkoła.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Magdalena GRANOS, „Wirtualny Świat Poezji. Praktyczne ustalenia w aspekcie edukacyjnym.”
OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 2 Jak zaangażować innych i zachęcić ich do działania? Próbując przekonać innych do zaangażowania.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
GOŚĆ NIEPEŁNOSPRAWNY W MUZEUM dobre praktyki i praktyczne przykłady.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
Dziecko romskie w szkole
Bardzo Młoda Kultura. Po co nam ten Program?
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Sopocka Akademia Tenisowa
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Co chcieliśmy osiągnąć?
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Współczesne funkcje muzeum Marcin Szeląg Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

Muzeum udostępnianie opracowanie ochrona gromadzenie

Jakie muzeum? Muzeum jako (edukacyjna) instytucja kultury zbiory (gromadzenie i ochrona) interpretacja (opracowanie) komunikacja (udostępnianie) społeczność/wspólnota

Jakie muzeum? Muzeum jako (edukacyjna) instytucja kultury zbiory (gromadzenie i ochrona) interpretacja (opracowanie) komunikacja (udostępnianie) społeczność/wspólnota

Muzeum jako instytucja kultury Jak zaangażować społeczność, której służysz, we wszystko co robisz w Twoim muzeum?

Muzeum jako (edukacyjna) instytucja kultury Jak zaangażować Twoje muzeum we wszystko co robi społeczność, której służy?

Kierunki działań współczesnych muzeów uwzględniające ich znaczenie dla wspólnoty Pierwszy skłania muzea do rozpoznania różnorodności społeczności, którym służą. Koncentruje się na budowaniu pomostów dla nowej publiczności poprzez tworzenie bardziej reprezentatywnych dla niej kolekcji, proponuje praktyki i historie zbliżone do jej pojmowania świata.

Programy wspólnotowe w Republice Południowej Afryki Kapadocja, Muzeum Okręgu Szóstego, 1994

Programy wspólnotowe w Republice Południowej Afryki Kapadocja, Muzeum Okręgu Szóstego, 1994

Kierunki działań współczesnych muzeów uwzględniające ich znaczenie dla wspólnoty Drugi próbuje uczynić z muzeów instytucje, które mogą uczestniczyć w rozwiązywaniu problemów społecznych. Ten sposób funkcjonowania jest związany z tendencjami umiejscowionymi na zewnątrz instytucji i osadzonymi w priorytetach życia publicznego.

Programy wspólnotowe w Meksyku Museo Communitario w Oaxaca

Programy wspólnotowe w Irlandii Północnej Program edukacyjny w Tower Museum w Derry/Londonderry

Rola edukacji muzealnej we współczesnym muzeum ukierunkowanym na wspólnotę Rozwijanie programów poza muzeum, z innymi instytucjami i wspólnotami Angażowanie członków różnych wspólnot w proces tworzenia wystaw i programów edukacyjnych Uwzględnianie i odpowiadanie na realne potrzeby publiczności muzealnej Wprowadzanie „małych” narracji w obszar komunikacji i interpretacji w muzeum Niwelowanie napięć między członkami wspólnoty i spoza niej

Działania praktyczne Programy poza muzeum Współpraca Rodziny

Programy poza muzeum Program poza muzeum (ang. outreach) jakikolwiek typ związanego z muzeum programu, który wychodzi poza instytucję, wprowadzając elementy jego misji i zbiorów do szkół i innych pozamuzealnych miejsc i instytucji, włączając w to domy prywatne (poprzez Internet) Programy poza muzeum mogą włączać materiały i/lub działania związane z kolekcją, które wzbogacą lub nawet zastąpią wizytę w muzeum.

Jakie korzyści? Dotarcie do publiczności, która w inny sposób może nie zwiedzić muzeum, w nadziei, że uczestnicy tego rodzaju programów kiedyś to zrobią. Są szczególnie wartościowe dla szkół położonych na terenach z dala od muzeów lub szkół, z których uczniowie nie wychodzą do muzeów. Pozwalają muzeum uczestniczyć aktywnie w życiu społeczności, której są częścią w sytuacjach, kiedy nie mają możliwości bezproblemowego funkcjonowania (np. remonty i inwestycje).

Przykłady outreach Podróżujące zestawy (skrzynie, boksy, plecaki) Kształcenie na odległość, wideokonferencje, wirtualne klasy Muzea mobilne (muzeobusy) Lekcje muzealne w szkołach Przedstawienia objazdowe Strony internetowe

Współpraca Dlaczego? „Współpraca z instytucjami kulturalnymi i edukacyjnymi może oferować [muzeom] większą efektywność oraz uznanie wartości jakie pełnią w życiu społecznym.” „Współpraca z organizacjami społecznymi i kulturalnymi służy dobrze muzeom ponieważ umacnia przekonanie, że mają one istotne funkcje społeczne, które rzeczywiście wychodzą na przeciw potrzebom ludzi.” Excellence and Equity: Education and the Public Dimension of Museums (1992)

Definicja rodziny (w muzeum) Wielopokoleniowa grupa zwiedzających składająca się z max. 6 osób, w skład której wchodzi przynajmniej jedno dziecko pomiędzy 5 a 10 rokiem życia i jeden dorosły w wieku 19 lat lub starszy.

Dlaczego rodziny? Wizyty szkół to 18 – 25% publiczności muzealnej. Wizyty rodzin to ponad 40% publiczności muzealnej, a w muzeach nauki i muzeach dziecięcych, jest to zdecydowana większość zwiedzających. Zwiedzający muzea nauki (43%) i historyczne (34%) częściej przychodzą do nich z dziećmi niż do muzeów sztuki (17%). Na podstawie American Association of Museums (2006)

Dlaczego rodziny? Zwiedzający rodzinnie są z reguły osobami chcącymi się czegoś nauczyć. Potrzeba zmiany modelu ekspozycji, z odpowiadającej nauczaniu poglądowo-dydaktycznemu lub zorientowanej na doświadczeniu indywidualnego zwiedzającego, w stronę ekspozycji zorientowanej na grupy wielogeneracyjne.

Cechy programów dla rodzin Wspieranie zarówno rodziców jak i dzieci. Treści zarówno dla dzieci jak i rodziców. Kreatywna i obopólnie korzystna zabawa. Pozytywne wrażenia z uczenia. Konieczność współpracy. Ocena i uznanie. Materiały wykorzystywane poza muzeum (do domu). Przekładalność. Wskazanie na inne możliwości edukacji nieformalnej. Wg Beverly Sheppard, Family Learning Forum, 2005

Siedem cech wystawy przyjaznej rodzinie Dostępna: rodzina może skupić się wokół eksponatu. Wieloużytkownikowa: interakcje pozwalające na uczestnictwo wielu osób. Przyjazna: komfortowa dla dzieci i dorosłych. Wymagająca: obserwacje i interakcje są na tyle skomplikowane, że wzmacniają dyskusje w grupie. Wielopoziomowa: odwołuje się do różnych poziomów wiedzy i stylów uczenia się. Czytelna/Zrozumiała: teksty są zaaranżowane w łatwe w zrozumieniu sekwencje. Znacząca: wystawa odnosi się do doświadczenia i wiedzy zwiedzającego.

Weston Park Museum w Sheffield

Weston Park Museum, Sheffield What on Earth! Arctic World Sheffield Life and Times About Art History Lab Treasures

1. Dostępna

2. Wieloużytkownikowa

3. Przyjazna

4. Wymagająca

5. Wielopoziomowa

6. Zrozumiała

7. Znacząca

Rodzina w muzeum: edukacja międzypokoleniowa Jak zaangażować twoje muzeum we wszystko co robi społeczność, której służy? Jak przygotować twoje muzeum do tego w jaki sposób korzysta z niego społeczność, której służy?

Konkluzja Rozwijanie programów dla rodzin, które uwzględniać będą specyfikę edukacji międzypokoleniowej (style uczenia, rodzaje inteligencji). Tworzenie wystaw adresowanych do rodzin.

Dziękuję za uwagę 