Kierunki rozwoju otwartego dostępu do treści naukowych 2015 Bożena Bednarek-Michalska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Biblioteka Uniwersytecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uniwersytet Warszawski
Advertisements

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
X Ogólnopolska Konferencja Automatyzacja Bibliotek Publicznych Modele współpracy bibliotek publicznych – czy razem możemy więcej, szybciej, lepiej? Warszawa.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Małgorzata Rychlik, Emilia Karwasińska
Jak korzystać z platformy e-learningowej? Podsumowanie
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Wpływ Regionalnego Komitetu Sterującego na proces wdrażania RSI ? Elżbieta Książek 25 marca 2010 Warsztaty Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej.
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Mariola Szyda Biblioteka Główna Politechniki Częstochowskiej.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wnioski z konferencji Polskie Biblioteki Akademickie w Unii Europejskiej zorganizowanej przez Bibliotekę Główną Politechniki Łódzkiej w dniach
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Model i etapy tworzenia repozytorium instytucjonalnego na podstawie badań własnych i doświadczeń bibliotek zagranicznych Emilia Karwasińska, Małgorzata.
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu M INISTERSTWO I NFRASTRUKTURY.
Nauka przenosi się do sieci
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Regionalny Program Operacyjny
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
OPEN ACCESS Polskie projekty otwarte Bożena Bednarek-Michalska Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu.
RePolis Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej.
otwartymandat.pl Wyniki wszystkich badań finansowanych ze środków publicznych powinny być dostępne w trybie Open Access.
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Strategia rozwoju PFWB Najważniejsze informacje Walne Zgromadzenie r.
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Biblioteka akademicka – od importerów do eksporterów wiedzy Sergiy Nazarovets.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
Promotor dialogu społecznego 1. Plan spotkania 2 1.Geneza projektu 2.Cele projektu 3.Działania i efekty 4.Korzyści 5.Podsumowanie 6.Pytania 7.Kontakt.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
P OWIAT N OWOTARSKI – S TAROSTWO P OWIATOWE W N OWYM T ARGU Nowotarski- nowatorski. Samorząd zorientowany projektowo. Program Operacyjny Kapitał Ludzki-
KIERUNKI ROZWOJU OTWARTEGO DOSTĘPU DO TREŚCI NAUKOWYCH W POLSCE Tydzień Otwartej Nauki Otwartość dla współpracy października 2015 Olga Giwer, Biblioteka.
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
OTWARTY DOSTĘP do publikacji i wyników badań naukowych
OTWARTA NAUKA w polsce i na świecie
NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
W POSZUKIWANIU SYNERGII I KOORDYNACJI WSPÓŁPRACY
ORCID - stały, unikalny identyfikator dla naukowca
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Witold Kozakiewicz Centrum Informacyjno-Biblioteczne
Zapis prezentacji:

Kierunki rozwoju otwartego dostępu do treści naukowych 2015 Bożena Bednarek-Michalska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Biblioteka Uniwersytecka Prezentacja dostępna jest na licencji CC BY- SA

Inicjatywy światowe Organizacje i inicjatywy (OAI, SPARC, EIFL, COAR, CC, BOAI, EOS, w Polsce KOED) Repozytoria publikacji (listy, mapy, ROAR, DOAR, BASE) Repozytoria danych (DataCite, re3data) Czasopisma otwarte (listy, bazy danych, megaczasopisma, platformy czasopism) Oprogramowanie (dSpace, Fedora, OJS, Zenodo i inne) Wydawcy OA (Hindawi, BioMedCentral, PLOS, OASPA) Portale (PubMed Central, DOAJ, DOAB) Projekty (Sherpa/Romeo, OAPEN, OpenAire, OASIS, OAD) Imprezy (OAW, PDD, OEW)

Kierunki rozwoju otwartej nauki Wszystko zaczęło się o chęci dzielenia się artykułami i szybkiej ich wymiany. Dziś nie chodzi tylko o upowszechnianie zasobów preprintów czy postprintów, ale o wszystkie obszary nauki: publikacje, surowe dane badawcze, konferencje, laboratoria, blogi naukowe, kursy e-learningowe, podręczniki, oprogramowanie i inne. Chodzi także o promowanie nowych form współpracy.

Co mamy? Na czym można się oprzeć? Mamy rekomendacje i konkretne decyzje Komisji Europejskiej (Horyzont 2020). Mamy infrastrukturę europejską i częściowo polską (OpenAIRE). Mamy dobre projekty, które służą jako wzorce do naśladowania (AMUR, Mamy wzory polityk instytucjonalnych i narodowych (ICM UW, ROARMap). Mamy wiele dobrych praktyk w Europie i Polsce (repozytoria, czasopisma). Mamy fachowców i przygotowane do działania biblioteki akademickie. Mamy wypracowane modele i standardy pracy (ekonomiczne, techniczne, prawne).

Czego nam brakuje? Na poziomie państwa Polityki i jasności co do kierunków działania. Zapisów w różnych dokumentach kształtujących system nauki w Polsce. Systemowych rozwiązań organizacyjnych i infrastrukturalnych. Na poziomie instytucji naukowych Zrozumienia dla idei otwartości w nauce i poszczególnych rozwiązań. Znajomości prawa. Świadomości wagi i wpływu OA na innowacyjność kraju. Świadomości, że zainwestowane publiczne środki muszą się obywatelom zwrócić, choćby w postaci dostępu do wyników badań.

Co robimy! MNiSW rozpoczęło we wrześniu konsultacje społeczne nad "Kierunkami rozwoju otwartego dostępu do treści naukowych w Polsce" W marcu br. MNiSW powołało zespół doradczy do spraw otwartego dostępu do treści naukowych, który opracował ogólny dokument na temat kierunków, w jakim Polska powinna zmierzać, by osiągnąć wyznaczone cele. CEL NADRZĘDNY: Zapewnić otwarty dostęp (z preferencją dla dostępu libre) do publikacji oraz danych badawczych powstających dzięki finansowaniu lub współfinansowaniu ze środków publicznych;

Rekomendacje zespołu doradczego MNiSW dla krajowych instytucji finansujących badania; dla jednostek naukowych i uczelni; dla wydawców czasopism naukowych; dla MNiSW; dla naukowców. Zespół doradczy do spraw otwartego dostępu do treści naukowych – marzec 2015.

Rekomendacje dla instytucji finansujących badania Stworzyć własną politykę OA; Dodać zapisy w regulaminach i umowach grantowych dotyczące OA; Wymagać sprawozdań w zakresie otwartości; Wymagać zapisów o finansowaniu publicznym w metadanych publikacji; Zalecać grantobiorcom określanie statusu prawnego publikacji (podawanie licencji); Określić koszt publikowania otwartego jako kwalifikowalny; Szkolić pracowników i beneficjentów w zakresie OA i promować ideę w środowisku nauki.

Rekomendacje dla jednostek naukowych Stworzyć politykę instytucjonalną OA; Zapewnić otwarty dostęp do publikacji powstających dzięki finansowaniu lub współfinansowaniu ze środków publicznych; Upowszechniać na ile to możliwe otwarte surowe dane badawcze; Upowszechniać doktoraty w otwartym repozytorium instytucjonalnym; Wprowadzić zapisy o OA do regulaminów własności intelektualnej; Budować repozytoria i transformować czasopisma do postaci otwartej; Wykorzystać potencjał bibliotek akademickich w zakresie budowania zasobów, dokształcania pracowników i promowania idei OA w środowisku lokalnym; Monitorować liczbę otwartych publikacji w instytucji.

Rekomendacje dla wydawców czasopism Transformować do postaci otwartej te czasopisma, które dostają dofinansowanie publiczne; Wybrać modele OA dla tych czasopism (ekonomiczne, prawne i techniczne); Stosować odpowiednie systemy techniczne, które odpowiadają otwartym standardom międzynarodowym i wymogom systemowym nauki polskiej;

Rekomendacje dla naukowców Dążyć do upowszechnienia jak największej liczby swoich publikacji naukowych w modelu otwartym; Opatrywać te publikacje licencją tak, by każdy mógł sprawdzić na jakich zasadach może z niej skorzystać; Deponować wieczyście publikacje w repozytorium instytucjonalnym, także te zagraniczne; Uwzględniać w grantach koszty publikowania otwartego (wielu wydawców ma takie opcje); Korzystać z porad i pomocy bibliotek akademickich w zakresie upowszechniania publikacji w modelach OA. Zespół doradczy do spraw otwartego dostępu do treści naukowych – marzec 2015.

Rekomendacje dla MNiSW Zapewnić koordynację strategiczną działań na rzecz otwartego dostępu do treści naukowych w Polsce; Monitorować i ewaluować działania oraz sprawozdawać KE wyniki tych prac; Stworzyć repozytorium sieroce dla tych jednostek, które nie mogą mieć swojego i rekomendować środowisku otwarte oprogramowanie przystosowane do polskich warunków; Stworzyć standardy techniczne dla otwartych repozytoriów instytucjonalnych; Stworzyć wzorce licencji do zastosowania w czasopismach czy repozytoriach; Dążyć do zapewnienia wspólnej infrastruktury informatycznej; Rozważyć wprowadzenia wymogów OA dla wydawców w umowach grantowych programów ministerialnych; Rozważyć zmiany w ustawach tak, by można było doktoraty upowszechniać w OA; Zwrócić się do Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych (KEJN) o uwzględnienie otwartego dostępu w zasadach ewaluacji jednostek naukowych. Zespół doradczy do spraw otwartego dostępu do treści naukowych – marzec 2015.

Podsumowanie Kierunki rozwoju… są dokumentem ogólnym i miękkim, nie narzucającym rozwiązań instytucjom naukowym ani naukowcom, ale rozpoczynającym debatę o tym, jak polska nauka ma funkcjonować w nowoczesnym świecie komunikacji naukowej. Dokument dobrze wpisuje się w trendy światowe i europejskie.

Dziękuję za uwagę! Bożena Bednarek-Michalska Wszystkie ilustracje zawarte w prezentacji wykorzystano zgodnie z dozwolonym użytkiem edukacyjnym dla zilustrowania wywodu. Prezentacja dostępna jest na licencji CC BY- SA