Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kreowanie wizerunku lidera Zapraszam, Zygmunt Korzeniewski Zygmunt Korzeniewski, DODN.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kreowanie wizerunku lidera Zapraszam, Zygmunt Korzeniewski Zygmunt Korzeniewski, DODN."— Zapis prezentacji:

1 Kreowanie wizerunku lidera Zapraszam, Zygmunt Korzeniewski Zygmunt Korzeniewski, DODN

2 Krok pierwszy – szkoła pewności siebie Przywódca, wierząc we własne możliwości, daje innym poczucie bezpieczeństwa. Jego spokój gwarantuje ochronę przed upadkiem i dezorganizacyjną paniką. Potrafi zainspirować współpracowników do podjęcia trudnego przedsięwzięcia czy rozwiązania problemu. Zygmunt Korzeniewski, DODN

3 1. Budowanie pozytywnego nastawienia do siebie w trudnej sytuacji: Określenie, co wywołuje wątpliwości co do umiejętności lidera. Wyjaśnienie, co oznacza taka sytuacja i poszukiwanie przyczyn takiego stanu rzeczy. Znalezienie pozytywnych pomysłów na rozwiązanie problemu. Wyobrażenie sobie własnego sukcesu w przyszłości. Ćwiczenie pozytywnego nastawienia w każdej sytuacji. Zygmunt Korzeniewski, DODN

4 2. Sporządzenie otwartego spisu zalet i osiągnięć Ludziom brakuje pewności siebie, ponieważ nie dostrzegają swoich zalet, umniejszają je lub im zaprzeczają. Należy spisać wszystkie mocne strony i dodawać nowe dokonania. Proponuję usiąść w spokojnym miejscu, wziąć głęboki oddech i przypomnieć sobie swoje największe zalety, sukcesy, otrzymane pochwały. Zygmunt Korzeniewski, DODN

5 3. Taktyka małych zwycięstw Metoda ta opiera się na cyklu sukcesów i jest skuteczna w doskonaleniu pewności siebie. Dobrze jest zaczynać od łatwych zadań. „Kiedy zaczniesz w bezradności zatracać się z ochotą, pomyśl hardo: chodzi tylko oto, aby w życia szalonej podróży dostrzec wielkość małych spraw i małość dużych!” Zygmunt Korzeniewski, DODN

6 Uwaga Lider, aby wydać się bardziej ludzki, powinien przekonać podwładnych, że nie jest idealny. Może to być przyznanie się do małych słabości, niewiedzy czy przewinień. Wtedy, paradoksalnie, jego popularność wzrośnie. Ludzie podnoszą swoją samoocenę i zapał do pracy, wiedząc, że wpadki zdarzają się także wielkim. Zygmunt Korzeniewski, DODN

7 Krok drugi – trenowanie charyzmy Charyzma to osobisty urok i magnetyzm, które pomagają kierować innymi. Cecha ta odróżnia lidera od innych ludzi. Najłatwiejsza metoda rozwijania charyzmy polega na zdecydowanym wyrażaniu uczuć oraz okazywaniu entuzjazmu, optymizmu i energii. Dziś ta cecha liczy się bardziej niż doświadczenie i kwalifikacje. Charyzmatyczny lider powinien przestrzegać: Zygmunt Korzeniewski, DODN

8 1. Okazywanie uczuć Uznanie pracownikowi wyraża ożywionym tonem, może poklepać go po ramieniu, wyrazić współczucie, kiedy ten zwierzy mu się z problemów osobistych. W wyrażaniu dezaprobaty należy użyć emocjonalnego słownika (w 1 osobie), np. zamiast powiedzieć „obiecałeś, że…” dobrze jest wykorzystać formę: „Jestem niemile zaskoczony, że nie wywiązałeś się na czas ze swoich obowiązków”. Zygmunt Korzeniewski, DODN

9 1. Okazywanie uczuć Ludzie z charyzmą tryskają optymizmem. Ale skąd czerpać entuzjazm i energie do wyrażania uczuć? Należy: -wysypiać się, -uprawiać jakiś sport i zdrowo się odżywiać, -kontrolować wykaz aktualnych zadań i nie zostawiać niedokończonych spraw, -oddzielać sprawy prywatne od zawodowych, -Zachować orientację na działanie. Częściej mówić „zróbmy to”, niż „przemyślmy to”. Zygmunt Korzeniewski, DODN

10 2. Szczerość w wypowiedziach Osoby z charyzmą okazują szczerość w dobrym i złym znaczeniu. Oceniają ludzi i sytuacje bez ukrywania prawdy, ale też pozostają wrażliwi na uczucia innych. Wyrażaniu uczuć towarzyszy bezpośrednie wyrażanie myśli. Zygmunt Korzeniewski, DODN

11 3. Charyzmatyczna powierzchowność Odpowiednia mimika – osoby z kamiennym wyrazem twarzy, raczej wzbudzają respekt, a nawet strach, niż zostają uznane za charyzmatyczne. Lepiej posłużyć się uśmiechem, marszczyć brwi, okazać zaskoczenie, radość, smutek. Wyposażenie biura – najodpowiedniejszy jest prosty styl. Stosowanie charyzmatycznych elementów mowy ciała. (postawa ciała, dłoń,…). Poruszanie się w przemyślany sposób, zajmowanie najkorzystniejszych miejsc w gabinetach, salach itp. Zygmunt Korzeniewski, DODN

12 Krok trzeci – sztuka porozumiewania się Używanie w wypowiedziach przenośni i porównań. Używanie barwnego języka. Inspiracja anegdotami i ciekawymi historiami. Odpowiednia gestykulacja. Zygmunt Korzeniewski, DODN

13 1. Używanie w wypowiedziach przenośni i porównań. Świadczą one o intelekcie i wyobraźni, działają na słuchaczy magnetycznie i motywująco. Dobrze używać nawiązań do sportu, armii, przyrody czy sukcesów uznanych na rynku firm. Oto przykłady: Nie przejmujcie się, że konkurencja nas wyprzedza. Adam Małysz też nie od razu został mistrzem. Już niedługo nasza firma z małej płotki ma szansę przeobrazić się w rekina. Czas skończyć z rozgrzewką i zacząć poważną grę. Mamy szansę zdobyć ten rynek szturmem i zostać niepokonani na polu walki. To bitwa o najwyższą stawkę. Zygmunt Korzeniewski, DODN

14 2. Używanie barwnego języka. Pewne zwroty i słowa wzmacniają siłę wypowiedzi, np.: „ Wiem, że tkwi w was twórczy potencjał” zamiast „proszę o sugestie”. „Róbcie wszystko dobrze za pierwszym razem” zamiast „unikajcie błędów”. „Odnieśliśmy miażdżącą przewagę” zamiast „wyprzedziliśmy konkurencję”. Zygmunt Korzeniewski, DODN

15 3. Inspiracja anegdotami i ciekawymi historiami. Technika uważana za skuteczną, ponieważ odpręża ludzi i działa jak terapia antystresowa. Sprzyja nawiązywaniu kontaktów i budowaniu dobrej atmosfery. Pracownicy łatwiej zapamiętują przekazywane treści, gdy kojarzą je z mniej poważnymi opowiastkami. Zygmunt Korzeniewski, DODN

16 4. Odpowiednia gestykulacja. Ruch dłoni umożliwia okazywanie wiarygodności i zaangażowania, np. zaciśnięta pięść przypominająca ruch boksera oznacza „Tak! Naprzód!’, obie dłonie wysunięte przed siebie w geście odpychania mówią „Dość już tego”. Otwarte ramiona oznaczają chęć współpracy a palec wskazujący wykorzystuje się przy rozdzielaniu zdań lub akcentowaniu puenty. Zygmunt Korzeniewski, DODN

17 Krok czwarty – rozwijanie horyzontów myślowych Dobry lider musi umieć myśleć strategicznie, systemowo i szerokimi kategoriami. Przywódca skłania podwładnych do głębszych refleksji nad swoją rolą w firmie. Trening kreatywnego myślenia. Zygmunt Korzeniewski, DODN

18 Dobry lider musi umieć myśleć strategicznie, systemowo i szerokimi kategoriami. Myślenie strategiczne jest wymogiem skutecznego przywództwa, obejmuje ocenę skutków, jakie przynoszą działania przywódcy. Myślenie systemowe pozwala zrozumieć, ze wprowadzenie jednej zmiany musi spowodować zmiany w pozostałych elementach organizacji, i to nie tylko tu i teraz, ale także w przyszłości. Myślenie szerokimi kategoriami można porównać do przeobrażana się pesymisty w optymistę. Zygmunt Korzeniewski, DODN

19 Uwaga! Aby nabrać dobrych nawyków należy:  przestać myśleć w sposób przyziemny i koncentrować się na własnych korzyściach, gdy chodzi o sprawy dużej wagi;  spędzać czas z osobami o szerokich horyzontach, wedle przysłowia „Kto z kim przystaje, takim się staje”;  czytać prace pionierów i futurologów, co ułatwi przyszłościowe spojrzenie na rzeczywistość. Zygmunt Korzeniewski, DODN

20 Przywódca skłania podwładnych do głębszych refleksji nad swoją rolą w firmie. Umiejętność zadawanie trudnych pytań sprzyja umocnieniu pozytywnego wizerunku lidera. Ludzie oczekują, że będzie on stawiał prowokacyjne pytania. Czasem nawet wolą, żeby zadawał pytania, niż udzielał właściwych odpowiedzi. Wtedy zaczynają myśleć o tym, dlaczego coś robią lub zaniedbują (zastanawiają się nad skutecznością pracy). Celem trudnego pytania jest pomoc drugiej osobie w ocenie status quo, a nie jej onieśmielania czy zastraszania. Pytanie daje szansę uruchomienia kreatywnego myślenia, które poprowadzi do zmiany. Zygmunt Korzeniewski, DODN

21 3. Trening kreatywnego myślenia Twórcze podejście do problemów to największy atut lidera. Proponowanie nowatorskich rozwiązań, wskazywanie alternatywy zwiększa wiarygodność w oczach potencjalnych zwolenników. Trzeba też dostrzec możliwości i szansę, które inni przeoczyli, wykorzystać wyobraźnię i nie ograniczać się do stereotypowego spojrzenia. Zygmunt Korzeniewski, DODN

22 Uwaga – kilka wskazówek na doskonalenie kreatywności  Notowanie ciekawych pomysłów.  Zainteresowanie się nowościami w branży.  Posiadanie hobby, które sprzyja kreatywności.  Odrobina ekstrawagancji.  Wiedza, dociekliwość.  Wsłuchanie się we własny rytm biologiczny.  Im więcej posiada się pomysłów, tym większa szansa, że któryś z nich zmieni porządek rzeczy. Zygmunt Korzeniewski, DODN

23 Krok piąty – jak zasłużyć na zaufanie Zachowania lidera wymagają stosowania norm etycznych, nawet, gdy inni postępują nieetycznie. Idealny lider XXI powinien posiadać dwie najważniejsze cechy: uczciwość i zaufanie. Zygmunt Korzeniewski, DODN

24 1. Stworzenie własnego kodeksu etycznego. Lider postępuje zgodnie z normami etyki. Powinien sporządzić listę działań, które uważa za etyczne i niemoralne, właściwe i naganne. Może też uzupełnić kodeks o własne elementy. W przestrzeganiu owego kodeksu przywódcę czeka wiele dylematów, np.:  Czy podjęta decyzja jest sprawiedliwa?  Kto ucierpi w wyniku postanowienia?  Co będzie, jeśli o decyzji napisze lokalna prasa? Zygmunt Korzeniewski, DODN

25 2. Co ma zrobi ć lider, aby mu ufano Lider zdobywa zaufanie, gdy jego słowa i czyny pozostają w zgodzie. Przywódca powinien:  Powiedzieć pracownikom, że ma do nich zaufanie i udostępnić im informacje na temat finansów firmy.  Unikać krętactwa i kontrolować to, co im obiecuje. Pamiętać o realizacji obietnic.  Postępować tak, jak chciałby, aby inni postępowali.  Walczyć z hipokryzją. Jeśli krytykuje innych np. za marnotrawienie służbowych pieniędzy, sam nie może przesadzać z wydatkami.  Mówić prawdę. Łatwiej zachować twarz, gdy nie trzeba dokładać starań, aby ukryć jakieś nieścisłości Zygmunt Korzeniewski, DODN

26 3. Wybrane zachowania niewerbalne służące zjednywaniu zaufania:  Uśmiech ( jednak stały ukrywa prawdziwe uczucia). Pełny oznacza autentyczność, grymas zdradza fałsz.  Częsta zmiana mimiki jest bardziej autentyczna niż kamienny wyraz twarzy.  Utrzymanie kontaktu wzrokowego bez uporczywego wpatrywania się w rozmówcę.  Schludna fryzura – stwarza dobre wrażenie. Nie należy jednak przesadzać z nowoczesnością.  Estetyka ubioru służbowego. Zygmunt Korzeniewski, DODN

27 3. Wybrane zachowania niewerbalne służące zjednywaniu zaufania:  Opanowanie emocji.  Unikanie nagłego i częstego odwracania głowy – wywołuje to wrażenie emocjonalnego niezrównoważenia.  Pocieranie nosa czy ucha symbolizuje ukrywanie prawdy lub kłamstwa.  Ograniczenie noszenia przyciemnianych okularów w zamkniętych pomieszczeniach. Zygmunt Korzeniewski, DODN

28 Krok szósty – zdobycie władzy Stworzenie efektywnej sieci kontaktów. Koncentracja uwagi wokół własnej osoby. Posługiwanie się opiniami niezależnych ekspertów. Zygmunt Korzeniewski, DODN

29 1. Stworzenie efektywnej sieci kontaktów. Im więcej ludzi z firmy i sojuszników będzie stało za liderem, tym szybciej zdobędzie wpływy, dostęp do informacji, zyska na szybkości działania. To ułatwi mu rozwiązywanie problemów i umocni jego pozycję. Im więcej będzie miał referencji, tym bardziej będzie wiarygodny, a przez to zyska poparcie dla swoich pomysłów. Należy w związku z tym opracować strategię tworzenia sieci kontaktów. Zygmunt Korzeniewski, DODN

30 2. Koncentracja uwagi wokół własnej osoby. Lider powinien wykorzystać pierwszy sukces, aby szybko pomnażać osiągnięcia. Można podkreślać własną skuteczność upominając się o kolejne zadania. Zygmunt Korzeniewski, DODN

31 3. Posługiwanie się opiniami niezależnych ekspertów. Profesjonalni liderzy korzystają z usług konsultanta, eksperta z zewnątrz, który może potwierdzić słuszność planowanych przedsięwzięć. („Co dwie głowy, to nie jedna”). Konsultanci, świadomie lub nie, niechętnie podważają opinie tych, którzy im płacą. Można również skorzystać z literatury fachowej w celu potwierdzenia swojej tezy. Zygmunt Korzeniewski, DODN


Pobierz ppt "Kreowanie wizerunku lidera Zapraszam, Zygmunt Korzeniewski Zygmunt Korzeniewski, DODN."

Podobne prezentacje


Reklamy Google