Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Metody i formy przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom uczniów oraz agresji w szkole. Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Metody i formy przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom uczniów oraz agresji w szkole. Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań"— Zapis prezentacji:

1 Metody i formy przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom uczniów oraz agresji w szkole. Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań

2 Emocjonalna natura człowieka

3 Każda emocja daje szczególną, inną od pozostałych gotowość do działania, szybki plan ratowania lub podtrzymywania życia. Każda emocja daje szczególną, inną od pozostałych gotowość do działania, szybki plan ratowania lub podtrzymywania życia. Kieruje człowiekiem kiedy należy stawić czoło zadaniom, wyzwaniom czy problemom. Kieruje człowiekiem kiedy należy stawić czoło zadaniom, wyzwaniom czy problemom. Emocje są wrodzone, wpisane w osobowość, spontanicznie można kontrolować ich oznaki i nad nimi panować. Emocje są wrodzone, wpisane w osobowość, spontanicznie można kontrolować ich oznaki i nad nimi panować. Ewolucja dała emocje ludziom po to, by zmotywować ich do dbania o siebie nawzajem. Ewolucja dała emocje ludziom po to, by zmotywować ich do dbania o siebie nawzajem. Paul Ekman wyodrębnił cztery emocje: strach, złość, smutek, zadowolenie, które zostały rozpoznane z wyrazu twarzy i tak samo określone przez przedstawicieli różnych ras i kultur na całym świecie Paul Ekman wyodrębnił cztery emocje: strach, złość, smutek, zadowolenie, które zostały rozpoznane z wyrazu twarzy i tak samo określone przez przedstawicieli różnych ras i kultur na całym świecie

4

5 Złość Złość jest często utożsamiana z agresją. Tymczasem nie jest tym samym odczuwanie złości a atakowanie kogoś w słowny bądź fizyczny sposób. Z odczuwaną złością możemy postąpić w różny sposób w zależności od tego, jak potrafimy i jak chcemy. Należy zatem odróżnić uczucie (złość) od działania (agresja). Złość jest często utożsamiana z agresją. Tymczasem nie jest tym samym odczuwanie złości a atakowanie kogoś w słowny bądź fizyczny sposób. Z odczuwaną złością możemy postąpić w różny sposób w zależności od tego, jak potrafimy i jak chcemy. Należy zatem odróżnić uczucie (złość) od działania (agresja). Nigdy nie złościmy się bez powodu, Ale rzadko jest to właściwy powód. - Benjamin Franklin

6 Dzieci nie są złośliwe, są złe. - Zygmunt Freud

7 Znaczenie złości dla funkcjonowania człowieka Znaczenie złości dla funkcjonowania człowieka –Odreagowanie napięć wynikających z niezaspokojonych potrzeb –Motywacyjna funkcja złości –Złość jako emocja prowadząca do zmian w życiu –Kreatywne znaczenie złości –Zdrowotne aspekty złości –Wyrażanie złości a relacje z innymi ludźmi

8 Złość jako reakcja fizyczna Złość jako reakcja fizyczna –Układ współczulny i mięśniowy mobilizują się i przygotowują do ataku. Napinają się mięśnie, wzrasta ciśnienie krwi, przyśpiesza oddech i rytm serca, wydzielane są hormony, wzrasta ilość płytek krwi – krew się zagęszcza, przestaje pracować układ trawienny. –Zostają pobudzone ośrodki mózgu, a procesy chemiczne przygotowują wszystkie układy ciała do ataku. –Rozszerzają się źrenice. Pocą się wnętrza dłoni, zwiększając tym swoją przyczepność, co umożliwia pewniejszy chwyt w walce. Wydziela się m.in. fenyloetyloamina, adrenalina.

9 T E S T

10 Uczucie złości może być wyrażane w różny sposób: Uczucie złości może być wyrażane w różny sposób: –pasywny (zamykanie się w sobie, chęć izolacji, milczenie itp.) taki sposób może przynosić szkodę osobie która się złości (np. w postaci chorób psychosomatycznych), –konstruktywny, czyli zmierzający do rozwiązania problemu (powiedzenie drugiej osobie o tym co czujemy, działania mające na celu pozbycie się złości – krzyk, tupanie, trzaskanie drzwiami, wysiłek fizyczny itp.) –agresywny, czyli wyrządzający szkodę komuś, czemuś (obrażanie, bicie, niszczenie przedmiotów itp.)

11 Metody kontroli złości Metody kontroli złości –prowadzenie dziennika złości CzasPrzyczyna Intensywność (1-10) Okres trwania Działanie i jego następstwa

12

13 TRZY ZACHOWANIA i kluczowe słowa i zdania stosowane razem z zachowaniami niewerbalnymi AGRESYWNEBIERNEASERTYWNE Krzyk Krzyk Podniesiony głos Podniesiony głos Wskazanie palcem Wskazanie palcem Założone ręce Założone ręce Postawa nieruchoma Postawa nieruchoma Głos proszący Głos proszący Zaciśnięte pięści Zaciśnięte pięści Przesuwanie stóp Przesuwanie stóp Oczy zwrócone w dół Oczy zwrócone w dół Pochylenie Pochylenie Głos spokojny Głos spokojny Opanowany Opanowany Postawa odprężona Postawa odprężona Bezpośredni kontakt wzrokowy Bezpośredni kontakt wzrokowy Wyprostowana postawa Wyprostowana postawa Lepiej żebyś Lepiej żebyś Jeśli nie … Jeśli nie … Uważaj Uważaj Powinieneś Powinieneś Ty… Ty… Może Może Myślę Myślę Zastanawiam się czy Zastanawiam się czy Czy zechciałbyś Czy zechciałbyś Tak mi przykro Tak mi przykro Przepraszam, czy Przepraszam, czy Mam nadzieję, że nie przeszkodzi Ci Mam nadzieję, że nie przeszkodzi Ci Ja czuje, że Ja czuje, że Chcę Chcę Uważam, że Uważam, że Jak to możemy załatwić Jak to możemy załatwić Co o tym myślisz Co o tym myślisz Co ty na to Co ty na to

14 Mówienie o swojej złości (zasady): Staraj się unikać ocen, trzymaj się raczej faktów Staraj się unikać ocen, trzymaj się raczej faktów Powiedz o swoich emocjach, które przeżywasz w związku z tą sytuacją bez obrażania Powiedz o swoich emocjach, które przeżywasz w związku z tą sytuacją bez obrażania Wyraź swoje oczekiwania Wyraź swoje oczekiwania Stosuj konstruktywne sposoby wyrażania złości Stosuj konstruktywne sposoby wyrażania złości

15 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Metody i formy przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom uczniów oraz agresji w szkole. Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań"

Podobne prezentacje


Reklamy Google