Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego Prezentacja przygotowana dla Warszawa, 29 marca 2010 Prezentacja przygotowana przez Dr hab. Dominika Maison,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego Prezentacja przygotowana dla Warszawa, 29 marca 2010 Prezentacja przygotowana przez Dr hab. Dominika Maison,"— Zapis prezentacji:

1 Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego Prezentacja przygotowana dla Warszawa, 29 marca 2010 Prezentacja przygotowana przez Dr hab. Dominika Maison, prof. UW

2 METODOLOGIA

3 Metodologia badania Metoda Badanie sondażowe CAPI (computer asisted personal interview) Próba ogólnopolska, losowo-kwotowa odzwierciedlająca strukturę demograficzną mieszkańców Polski Losowy dobór miejsc realizacji Kwotowy dobór respondentów z uwzględnieniem podstawowych zmiennych demograficznych Realizacja terenowa – 4P Research Mix, w dniach roku. N=130 N=75 N=60 N=50 N=30 N=70 N=30 N=80 N=15 N=40 N=90 N=65 N=140 N=35 N=30 N=60 N=1000

4 WYNIKI OGÓLNE

5 I. Konto bankowe – pierwszy stopień zaawansowania bezgotówkowego 5

6 78% Polaków ma konto Osoby lepiej wykształcone Pracujące (wśród pracujących na pełen etat 91% ma konto, wśród bezrobotnych – 39%) Kto ma konto? Czynniki demograficzne Czynniki psychologiczne Niski kult gotówki Wysokie zaufanie do banków Wysoka protechnologiczność Wysoka wiedza finansowa (samoocena) Wysoka samoocena sytuacji materialnej Posiadanie konta bankowego N = 1000

7 Dlaczego 22% Polaków nie ma konta? N = Średni dochód: Osoby zgadzające się: 1734zł Osoby niezgadzające się: 2057zł

8 II. Karty płatnicze – wyższy stopień zaawansowania bezgotówkowego 8

9 Posiadane karty 9 Kto korzysta z kart? Czynniki psychologiczne Niski kult gotówki Wysoka protechnologiczność Osoby z wyższym wykształceniem Osoby z większym dochodem Czynniki demograficzne N = 784

10 Czynności wykonywane za pomocą karty N = Gdzie? Wypłacanie gotówki w bankomacie: 98% Płacenie za zakupy lub usługi: 86% (w tym 32% tak, ale rzadko) Jaka kwota? W dużych sklepach55% Przy zakupie dóbr trwałych39% Przy zakupie ubrań32% Na stacjach benzynowych39% W restauracjach, hotelach16% W małych sklepach13% Przy zakupach przez Internet13% Podczas wyjazdów zagranicznych10% Za usługi9% Tak, często

11 Argumenty za korzystaniem z karty płatniczej 11 ma konto nie ma konta ma konto nie ma konta ma konto nie ma konta ma konto nie ma konta ma konto nie ma konta Warunki cenowe DostępnośćKwotaCSR Dobro państwa

12 Ma konto Nie ma konta Mając karty płatnicze łatwo traci się kontrolę nad swoimi finansami 47% 57% Płacenie kartą jest wygodniejsze niż płacenie gotówką 57% 26% Wypłacanie pieniędzy z bankomatu jest niebezpieczne 39% 52% Kiedy płaci się kartą to często trwa to długo i jest to krępujące dla płacącego 41% 45% Przeszkadza mi, że w mojej okolicy zamieszkania jest za mało bankomatów 53% 26% Kiedy płaci się kartą wydaje się więcej pieniędzy niż gdy płaci się gotówką 45% 46% Karty bankomatowe są mało przydatne dla osób o niskim dochodzie 46% 70% Denerwuję się, gdy ktoś w kolejce przede mną płaci kartą 29% 41% Ludzie często reagują negatywnie, gdy ktoś płaci kartą 39% 42% Przekonania dotyczące kart płatniczych Stwierdzenia, z którymi częściej zgadzają się osoby posiadające konto Stwierdzenie, z którymi częściej zgadzają się osoby nieposiadające konta Nieróżnicujące posiadaczy i nieposiadaczy konta Suma odpowiedzi raczej się zgadzam i zdecydowanie się zgadzam

13 III. Płacenie za rachunki – wyższy stopień zaawansowania bezgotówkowego 13

14 Płacenie za rachunki 80% Polaków zdarza się osobiście opłacać rachunki lub dokonywać płatności 29% bezgotówkowo Metody opłacania rachunków Gotówkowo czy bezgotówkowo N = 801

15 WSKAŹNIKI KORZYSTANIA I ZAUFANIA DO OBROTU BEZGOTÓWKOWEGO

16 Konstrukcja wskaźników – wskaźniki korzystania Wskaźnik nieciągły (7 poziomów) Wskaźnik ciągły (0-100) Wskaźnik lejkowy – wskaźnik korzystania z obrotu bezgotówkowego IKOB – Indeks Korzystania z Obrotu Bezgotówkowego Wskaźnik ciągły (0-100) IZOB – Indeks Zaufania do Obrotu Bezgotówkowego Korzystanie Zaufanie

17 I. Wskaźnik korzystania z obrotu bezgotówkowego – wskaźnik lejkowy 17

18 Wskaźnik lejkowy 18 Poziom 0 (21,6%) NIEZAGOSPODAROWANY POTENCJAŁ Poziom 1 (4,2%) TYLKO KONTO Poziom 2 (6%) KANAŁ BIERNY Poziom 3 (8,2%) NIEAKTYWNI Z POTENCJAŁEM Poziom 4 (39,2%) NISKIE ZAAWASOWANIE BEZGOTÓWKOWE Poziom 0 Poziom 1 Poziom 2 Poziom 3 Poziom 4 Poziom 5 Poziom 6 Poziom 5 (14,9%) ŚREDNIE ZAAWASOWANIE BEZGOTÓWKOWE Poziom 6 (5,9%) NAJWYŻSZE ZAAWANSOWANIE BEZGOTÓWKOWE

19 II. Wskaźnik IKOB – indeks korzystania z obrotu bezgotówkowego 19

20 Wskaźnik IKOB Średnia w Polsce (skala 0-100): 28 Brak konta

21 IKOB w różnych grupach demograficznych 21 WYKSZTAŁCENIEDOCHÓD GOSPODARSTWA DOMOWEGO WIEK Korelacja: r=0,333; p<0,001 Korelacja: r=0,366; p<0,001 Korelacja: r=-0,339; p<0,001

22 IKOB w grupach o różnych zachowaniach bezgotówkowych 22 POSIADANIE KARTY BANKOMATOWEJ POSIADANIE KARTY KREDYTOWEJ WYPŁACANIE GOTOWKI Z BANKOMATU PŁACENIE KARTĄ ZA ZAKUPY

23 IKOB a samoocena wiedzy finansowej, sytuacji materialnej i protechnologiczność Korelacja: r=0,432; p<0,001 Korelacja: r=0,342; p<0,001 Korelacja: r=0,521; p<0,001 Samoocena wiedzy finansowej Postawa wobec nowych technologii: protechnologiczność Samoocena sytuacji materialnej

24 IKOB a postawa wobec banków Korelacja: r=-0,442; p<0,001 Korelacja: r=-0,216; p<0,001 Korelacja: r=0,264; p<0,001 Kult gotówki Negatywne emocje wobec banków Zaufanie wobec banków

25 IKOB Wykształcenie Wielkość miejscowości zamieszkania -0,197 0,074 -0,093 Na podstawie analizy regresji, R-kwadrat=0,373 zagrożenia internetu kult gotówki Zmienne demograficzne i postawy wpływające na IKOB negatywne emocje wobec banków zaufanie wobec banków miara wartości człowieka środek do celu Dochód na osobę w rodzinie 0,110 0,160 0,353 0,151 0,102 0,065 protechnologiczność -0,139 miara nieuczciwości Wiek Podejście do nowych technologii Podejście do pieniędzy Podejście do banków Demografia

26 III. Indeks Zaufania do Obrotu Bezgotówkowego – IZOB 26

27 Wskaźnik IZOB Średnia w Polsce (skala 0-100): 57

28 28 IZOB w różnych grupach demograficznych Korelacja: r=0,287; p<0,001 Korelacja: r=-0,255; p<0,001 Korelacja: r=0,348; p<0,001 WYKSZTAŁCENIE DOCHÓD GOSPODARSTWA DOMOWEGO WIEK

29 29 IZOB w grupach o różnych zachowaniach bezgotówkowych POSIADANIE KARTY BANKOMATOWEJ POSIADANIE KARTY KREDYTOWEJ WYPŁACANIE GOTOWKI Z BANKOMATU PŁACENIE KARTĄ ZA ZAKUPY

30 IZOB a samoocena wiedzy finansowej i protechnologiczność 30 Korelacja: r=0,442; p<0,001 Korelacja: r=0,775; p<0,001 Samoocena wiedzy finansowej Postawa wobec nowych technologii: protechnologiczność

31 IZOB a postawa wobec banków 31 Korelacja: r=-0,909; p<0,001 Korelacja: r=-0,648; p<0,001 Korelacja: r=0,498; p<0,001 Kult gotówki Negatywne emocje wobec banków Zaufanie wobec banków

32 IZOB Wykształcenie Wiek Dochód na osobę 0,339 0,190 0,114 -0,200 Na podstawie analizy regresji, R-kwadrat=0,423 Używanie kart płatniczych Korzystanie z bezgotówkowych form płatności rachunków 0,128 Zmienne demograficzne i postawy wpływające na IZOB Korzystanie z konta internetowego Wielkość miejscowości zamieszkania

33 IV. Zaufanie a korzystanie. Porównanie trzech wskaźników: lejkowy, IKOB i IZOB 33

34 Wskaźniki IZOB, IKOB, lejkowy - korelacja 34 IZOB – IKOB: r = 0,52, p<0,001 IZOB – lejkowy: r = 0,56, p<0,001 Korelacje wskaźnika zaufania do płatności bezgotówkowych IZOB ze wskaźnikami korzystania: lejkowym i IKOB Lejkowy - IKOB: r = 0,83, p<0,001 Korelacje dwóch wskaźników korzystania z obrotu bezgotówkowego: lejkowy i IKOB

35 Dominika Maison tel


Pobierz ppt "Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego Prezentacja przygotowana dla Warszawa, 29 marca 2010 Prezentacja przygotowana przez Dr hab. Dominika Maison,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google