Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prezentacja kampanii bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2012 Zero rozproszenia Wizyta delegacji specjalistów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z Polski w.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prezentacja kampanii bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2012 Zero rozproszenia Wizyta delegacji specjalistów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z Polski w."— Zapis prezentacji:

1 Prezentacja kampanii bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2012 Zero rozproszenia Wizyta delegacji specjalistów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z Polski w dniu 11 marca 2013 Naczelnik Sekcji Specjalnej Ruchu Drogowego, Policja Kantonu Zurych Komendant Główny Martin Kübler, lic. iur., Rechtsanwalt

2 Spis treści I.Wprowadzenie do problematyki prewencji w ruchu drogowym w Szwajcarii II.Problematyka na drogach Szwajcarii III.Prezentacja kampanii Zero rozproszenia IV.Legislacja w Szwajcarii w zakresie rozproszenia uwagi V.Pytania?

3 I. Wprowadzenie do problematyki prewencji w ruchu drogowym w Szwajcarii

4 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

5 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012 Statystyka wypadków drogowych w Szwajcarii Wypadki drogowe 2011 CH 18'990 wypadków drogowych z naruszeniem życia i zdrowia zabitych - 4'437 ciężko rannych - 18'805 lekko rannych

6 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012 RokWypadkiRanniZabitychObrażenia nie zagr. życiu LekkoCiężkoSk.śmiert Quelle: ASTRA, polizeilich registrierte UnfälleUSV.T.02 Statystyka wypadków drogowych w Szwajcarii

7 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

8 Zestawienie kampanii prewencyjnych CH Verkehrssicherheitskampagne 2012

9 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012 Regionalne kampanie prewencyjne w Zurychu

10 II. Problematyka na drogach w Szwajcarii

11 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012 Spis 1.Nieuwaga i rozproszenie uwagi główną przyczyną wypadków 2.Przyczyny nieuwagi i rozproszenia uwagi 3.Konsekwencje nieuwagi 4.Opóźnienie reakcji w wyniku nieuwagi 5.Wskazówki policji

12 Problematyka i cele Verkehrssicherheitskampagne 2012 Problematyka Na samych tylko drogach Kantonu Zurych (łącznie z miastem Zurych i Winterthur) doszło w roku 2011 łącznie do wypadków drogowych (szkody osobowe i majątkowe). Z czego wypadków spowodowanych było rozproszeniem uwagi i nieuwagą. W przypadku 770 wypadków doszło do uszczerbków na zdrowiu osób poszkodowanych. Cele kampanii 1.Uwrażliwienie uczestników ruchu drogowego na zagrożenia wynikające z nieuwagi i rozproszenia uwagi 2.Wywołanie zmiany zachowań 3.Obniżenie ilości wypadków spowodowanych nieuwagą i rozproszeniem uwagi

13 Adresaci kampanii

14 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012 Analiza problemu Generowanie projektu Organizacja projektu Procedura zaproszeń Opracowanie środków Test wstępny Start: ukierunkowanie na media Kontrole priorytetów Zakończenie kampanii prewencyjnej Ocena wyników/ test Kontrola działania Wdrożenie kolejnego roku Przebieg projektu

15 Wydajność kosztów/Mnożnik Verkehrssicherheitskampagne 2012 Produkcje (PR wydział Kapo) Wykorzystanie istniejących środków komunikacji Stojak gminny Kontrole policyjne Całkowity budżet Kantonu Zurych dla wszystkich kampanii bezpieczeństwa ruchu CHF 150' Rabat NGO Partner (bfu) / Sponsoring Współpraca z mediami

16 Reprezentant Ostpol 2 Naczelnik Wydziału Drogowego Policji SG Schemat organizacyjny Kierownictwo projektu 2012 Kapo ZH Policje Zurychu Stapo ZH V Oficer Wydziału Policji drogowej/ Prewencja komunikacja Stapo Winterthur Oficer Wydziału Policji drogowej/ Prewencja/PR Kompol Kanton ZH Agencje zewnętrzne KDO Komendant Ostpol.ch Reprezentant Ostpol 1 Naczelnik wydz.drogowego TG sekcja mediów KDO Kapo GR, SG, SH, TG, GL, FL, AR, AI, Stapo Chur, SG Środkowoszwajc.umowa Reprezentant środkowoszwajc. Umowy Prewencja KDO Kapo LU, ZG, SZ, NW, OW, UR Umowa Oddziały korpusu Umowa Oddziały korpusu Naczelnik wydziału drogowego Naczelnik ds.komunikacji Oficer prewencji Kierownictwo projektu Sztab

17 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012 Czynniki wpływające na nieuwagę i rozproszenie Decyzja koncentracja Zbyt niska ocena zagrożenia Ruch drogowyZajęcia dodatkowe Niska drażliwość, nuda Zarządzanie czasem/ skuteczność Świadomość zagrożenia Efekt nagrody Drobne przewinienie Gotowość podjęcia ryzyka Okoliczności na drodze Status, nastawienie wiek, płeć Doświadczenie, dalsze czynniki Uznawane za cool

18 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

19 Konsekwencje rozproszenia (Wyniki z różnych sytuacji) Korzystanie z telefonu komórkowego wpływa negatywnie na zachowanie w czasie jazdy i koncentrację Więcej błędów w czasie jazdy Reakcje na przeszkody stają się wolniejsze Hamowanie jest bardziej gwałtowne i ostre Rozproszenie jest najsilniejsze podczas pisania SMS Alkohol dodatkowo osłabia zdolność jazdy Początkujący kierowcy nie doceniają siły rozproszenia i podejmują większe ryzyko Verkehrssicherheitskampagne 2012

20 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012 Skutki rozproszenia uwagi Opóźniony czas reakcji

21 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012 Droga hamowania Droga hamowania Droga pedału Droga reakcji Czynniki wpływające na drogę hamowania Kognicja Głowa: Co się stało? Głowa: Co muszę/mogę zrobić? Głowa: rozkaz do stóp: hamować! Motoryka Noga: zwolnienie– pedał hamowania– ciśnienie hamowania Fizyka Pojazd: hamowanie – opony – droga Odcinek zatrzymania Zależność od stopnia rozproszenia

22 III. Prezentacja kampanii Zero rozproszenia

23 Kampania 2012 Tegoroczna kampania nawiązuje do kampanii z lat , będzie trwać do i jest zaadresowana do wszystkich uczestników ruchu drogowego (samochody, ciężarówki, motory, rowery, piesi) Verkehrssicherheitskampagne 2012

24 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Zero rozproszenia/ Dane liczbowe Początek Główna konferencja dla mediów (MK) w Zurychu Czas trwania kampania 6 tygodni Założenie 3 lata Represje Akcja priorytetowa z kontrolami policji Budżet SumaFr. 290' Uczestnicy Policja Zurychu, Ostpol.ch, Środkowoszw. Umowa Wsparcie Fonds für Verkehrssicherheit, Tiefbauamt Kanton Zürich, Związek instruktorów jazdy w Zurychu, Urząd Dróg i różne inne urzędy kantonalne i organa

25 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Uczestniczący policjanci: Policja Zurych: Policja Kantonu Zürich Policja miasta Zürich Policja miasta Winterthur Komunalny Korpus Policji Kantonu Zurych Policje Centralnoszwajcarskie: Policja Lucerny Policja Kantonu Nidwalden Policja Kantonu Obwalden Policja Kantonu Schwyz Policja Kantonu Uri Policja z Zug Wschodnioszwajcarska Policja: Policja Kantonu Appenzell Ausserrhoden Policja Kantonu Appenzell Innerrhoden Policja Kantonu Glarus Policja Kantonu Graubünden Policja Kantonu St. Gallen Policja Kantonu Thurgau Policja Schaffhausen Policja miasta Chur Policja miasta St. Gallen Policja narodowa Księstwa Lichtenstein Verkehrssicherheitskampagne 2012

26 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Obszar działania: Verkehrssicherheitskampagne 2012

27 Zastosowanie środki Plakaty z kodem QR Spoty radiowe Ulotki / wklejki Strona internetowa dla komputerów i Smartphonów Banery internetowe Naklejki samochodowe Ogłoszenia Filmy YouTube Symulator jazdy bez widoczności na stronie internetowej Kary Verkehrssicherheitskampagne 2012

28 Plakaty Plakaty w rozmiarach oryginalnych rozwieszono w sali Komunikat tekstowy brzmi zawsze: Zero rozproszenia. Mniej wypadków. Twoja Policja. Verkehrssicherheitskampagne 2012

29 Plakaty Verkehrssicherheitskampagne 2012

30 Plakaty Verkehrssicherheitskampagne 2012

31 Plakaty Verkehrssicherheitskampagne 2012

32 Spoty radiowe Verkehrssicherheitskampagne 2012

33 Ulotki/ wklejki Verkehrssicherheitskampagne 2012

34 Strona internetowa dla komputera i Smartphona Verkehrssicherheitskampagne Verkehrssicherheitskampagne 2012

35 Baner internetowy Verkehrssicherheitskampagne 2012

36 Naklejki na pojazdach Verkehrssicherheitskampagne 2012

37 Naklejki na pojazdach Verkehrssicherheitskampagne 2012

38 Naklejki na pojazdach Verkehrssicherheitskampagne 2012

39 Ogłoszenia Verkehrssicherheitskampagne 2012 Uzupełnione o dodatkowe wyjaśnienia: Na szwajcarskich drogach, nieuwaga i rozproszenie uwagi stanowią główną przyczynę wypadków. Czy poruszasz się samochodem, motorem, rowerem czy też pieszo: pomóż zapobiegać wypadkom i nie daj rozproszyć swojej uwagi w ruchu ulicznym. Verkehrssicherheitskampagne 2012

40 Film YouTube Verkehrssicherheitskampagne 2012

41 Symulator jazdy bez widoczności na stronie internetowej Verkehrssicherheitskampagne 2012

42 Kary Verkehrssicherheitskampagne 2012 Policja będzie prowadzić wzmożone kontrole. Verkehrssicherheitskampagne 2012

43 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Wyniki kontroli policyjnych grzywn porządkowych z powodu rozmawiania przez telefon bez zestawu głośnomówiącego 450 zgłoszeń do funkcjonariuszy dochodzeniowo-śledczych z powodu czynności rozpraszających Verkehrssicherheitskampagne 2012

44 IV. Stan prawny w CH w odniesieniu do problematyki rozproszenia

45 Co obowiązuje w Szwajcarii? Zabronione jest Prowadzenie rozmowy telefonicznej bez zestawu głośnomówiącego Kombinowane wprowadzanie przyciskami liczb lub słów na urządzeniu (SMS, wprowadzanie adresu) Czytanie listów przewozowych, map i innych dokumentów w czasie jazdy Prowadzenie rozpraszających rozmów z lub bez zestawu głośnomówiącego Nie jest zasadniczo zabronione Prowadzenie nierozpraszających rozmów z zestawem głośnomówiącym Krótkie wciśnięcie przycisku za pomocą jednej ręki na dobrze dostępnym i zamocowanym urządzeniu (odebranie rozmowy, wyciszenie, przycisk włączenia itd.) Dzwonienie w stojącej kolumnie samochodów

46 Zachowanie – Przepisy – Kara Stan rzeczy (zachowanie)Przepis drogowy (przepis)Konsekwencja (Kara) Zachowanie w czasie jazdy, prowadzące do rozproszenia: Pisanie/ czytanie SMS Programowanie urządz. nawigacyjnego Obsługa MP3 Jedzenie pizzy Sprawdzanie listu przewozowego Telefonowanie bez zest. głośnomówiącego Robienie makijażu / golenie się Kłótnie Karmienie psa … Prawo zakazujące zachowań rozpraszających uwagę w czasie jazdy: Obowiązek stałego panowania nad pojazdem Art. 31 ust. 1 SVG Obowiązek zwracania uwago na ruch uliczny i kierowanie pojazdem Zakaz czynności rozpraszających Art. 3 ust. 1 VRV Prawo przewidujące karę za ignorowanie nakazów prawnych: 1. Zwykłe naruszenie przepisów ruchu drogowego : Ignorowanie przepisów Niewielki potencjał zagrożenia Art. 90 pkt 1 SVG 2. Poważne naruszenie przepisów: Ignorowanie przepisów Poważny potencjał zagrożenia Art. 90 pkt 2 SVG Główna różnica pomiędzy pkt 1 a 2 to potencjał zagrożenia i konsekwencje karne. Verkehrssicherheitskampagne 2012

47 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Ustawa Verkehrssicherheitskampagne 2012 Zasady ruchu drogowego Art. 31 ust. 1 Ustawy o ruchu drogowym (SVG) Kierowca musi stale panować nad pojazdem w taki sposób, by mógł wypełnić swój obowiązek zachowania ostrożności. Art. 3 ust. 1 Kodeks Ruchu Drogowego (VRV) Kierowca ma obowiązek skierować swoją uwagę na drogę i ruch. W czasie jazdy nie może podejmować działań, mogących utrudnić obsługę pojazdu. Ponadto ma obowiązek zapewnić, by jego uwaga nie została rozproszona, w szczególności poprzez urządzenia odtwarzania dźwięków, a także systemy komunikacji i informacji. Ustalenie wymiaru kary Art. 90 SVG Ustawy o ruchu drogowym (SVG) 1.Kto naruszy przepisy ruchu drogowego ustawy lub przepisy wykonawcze Rządu Federalnego, zostanie ukarany karą grzywny. 2.Kto w wyniku poważnego naruszenia przepisów Kodeksu Drogowego doprowadzi do poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa innych osób lub zaryzykuje wywołaniem takiego zagrożenia, zostanie ukarany karą pozbawienia wolności do lat trzech lub grzywną.

48 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Postępowanie karne – konsekwencje Verkehrssicherheitskampagne 2012

49 C VPSA Hptm M. Kübler/Kapo ZH27/11/2012 Doszło do zagrożenia = wypadek z rannymi. np. pisanie SMS: zjeżdża na przeciwny pas ruchu na zakręcie i zderza się z pojazdem jadącym z naprzeciwka. Potencjał zagrożenia – poziomy Verkehrssicherheitskampagne 2012 poważne (istotne naruszenie przepisów drogowych) Potencjał zagrożenia Ryzyko, iż mogłoby dojść do wypadku drogowego z udziałem rannych lub zabitych, jest Konkretne zagrożenie = doszło do konkretnej sytuacji zagrożeniowej. Np. pisanie SMS: kierowca zjeżdża na przeciwny pas ruchu na zakręcie, nadjeżdża samochód. Wypadku ledwo udało się uniknąć. niewielkie (zwykłe naruszenie przepisów drogowych) Zagrożenie abstrakcyjne = zagrożenie możliwe, lecz niosłoby niewielki potencjał zagrożenia. Zaistnienie zagrożenia jest ponadto raczej nieprawdopodobne. Np. pisanie SMS: kierowca jedzie dość wolno w kolumnie, pozostaje na swoim pasie. Zagrożenie abstrakcyjne, lecz zwiększone ryzyko = zagrożenie może się w każdej chwili zrealizować, lecz akurat do niego nie doszło. NP. pisanie SMS: kierowca zjeżdża na zakręcie na przeciwny pas ruchu, przypadkowo akurat nie jedzie tam żaden pojazd.

50 Zalecenia policji Rozproszenie uwagi w czasie jazdy jest niebezpieczne i podlega karze. Rozmawianie przez telefon bez zestawu głośnomówiącego podlega karze porządkowej w wysokości CHF 100 Wszystkie pozostałe czynności rozpraszające uwagę są już dużo droższe (grzywna plus koszty postępowania, ew. upomnienie) Przy znacznie zwiększonym potencjale zagrożenia, konsekwencje są drastyczne (kara pieniężna, wysokie koszty postępowania, wpis do Rejestru karnego, min. 3 miesiące zatrzymania prawa jazdy) Lepiej na chwilę się zatrzymać, niż dużo ryzykować. Verkehrssicherheitskampagne 2012

51 V. Pytania?

52 Uprzejmie dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Prezentacja kampanii bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2012 Zero rozproszenia Wizyta delegacji specjalistów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z Polski w."

Podobne prezentacje


Reklamy Google