Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 2 w Jankowicach ID grupy: 96/7_MP_G1 Kompetencja: matematyczno- przyrodnicza Temat projektowy: Czy wiem co jem Semestr/rok szkolny: drugi / Opiekun : mgr Wierzbicka Agnieszka

3 Plan prezentacji: 1. Troszkę o nas ……. 2. Treść ankiety, która została przeprowadzona w naszej szkole 3. Wyniki ankiety – rozkład procentowy odpowiedzi 4. Trochę historii – Czy wiem, co jem 5. BIAŁKA – główny budulec każdego organizmu 6. Produkty zawierające białka 7. WPŁYW ALKOHOLU NA BIAŁKO – Szkolny Festiwal Nauki 8. WĘGLOWODANY – dostawcy energii 9. Produkty zawierające cukry 10. TŁUSZCZE – związki wysokoenergetyczne 11. Produkty zawierające tłuszcze

4 Plan c.d. 12. PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA 13. Witaminy 14. Sole mineralne 15. Woda 16. Układ pokarmowy człowieka (jama ustna, przełyk, żołądek, jelito cienkie, jelito grube i odbyt) Higiena odżywiania się 17. Higiena odżywiania się 18. Choroby układu pokarmowego 19. Pół żartem, pół serio Zapotrzebowanie energetyczne 21. PIERWSZA POMOC – zakrztuszenia 22. Źródła z których korzystaliśmy tworząc prezentację

5 Prezentacja- II semestr

6 Szkolny Zespół Kompetencyjny – trochę o nas... Archita Mateusz Bojdo Karol Florkiewicz Aleksandra Kalinowski Daniel Kobrzyńska Sylwia Kwiatkowski Wojciech Markuszewski Maciej Pestka Jerzy Roloff Robert Stibowski Piotr Wesołowska Natalia Woźniak Daria

7 Obowiązki, nauka, zabawa, praca. Aktywnie bierzemy udział w zajęciach. Sumiennie uzupełniamy e-kronikę oraz rozwiązujemy testy w materiałach e-learingowych. Tworzymy zgrany zespół! Pracujemy w sympatycznej atmosferze, pomagamy sobie nawzajem. Poprzez wspólną zabawę wiele się uczymy! Ta prezentacja jest podsumowaniem zdobytej przez nas wiedzy.

8 Szkolny Zespół Kompetencyjny - laureaci Uniwersytet w Białymstoku (lider projektu ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE) serdecznie zaprosił Szkolny Zespół Kompetencyjny na Festiwal Naukowy, który odbył się w Gdyni w gmachu Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego. Zajęliśmy11 miejsce! Na kolejnym slajdzie: ANKIETA Czy wiem, co jem ANKIETA Czy wiem, co jem

9 ANKIETA – Czy wiem, co jem w naszym gimnazjum Szkolny Zespół Kompetencyjny przeprowadził wśród społeczności uczniowskiej naszego gimnazjum ankietę Czy wiem, co jem. Ankietowanych było 27 osób.

10 ANKIETA – pytania i odpowiedzi 1.Ile jesz posiłków dziennie? a) 5 b) więcej niż 5 c) mniej niż 5 2.Jak często jadasz warzywa i owoce? a) często b) rzadko c) wcale 3.Jak często jadasz Fast Foody? a) często b) rzadko c) wcale 4.Co wolisz? a) woda mineralna b) cola c) sok 5.O której godzinie jesz ostatni posiłek? a) zjem i idę spać b) dwie godziny przed snem 6.Zaznacz naturalne produkty: a) jabłko z ogrodu b) kurczak z marketu 7.Co wolisz: a) jazda rowerem b) gra przed komputerem 8.Co jesz na śniadanie: a) słodycze b) jajecznicę

11 Wyniki ankiety (rozkład procentowy odpowiedzi uczniów przedstawiony na podstawie wykresu)

12 Ile jesz posiłków dziennie?

13 Jak często jadasz owoce i warzywa?

14 Jak często jadasz Fast Foody?

15 Co wolisz?

16 O której godzinie jesz ostatni posiłek?

17 Co wolisz?

18 Co jesz na śniadanie?

19 Podsumowując powyższe wykresy można śmiało wysunąć wniosek, że społeczność uczniowska w Gimnazjum nr 2 w Jankowicach Zdrowy tryb życia Bo wie: co je co powinna jeść jak spędzać czas wolny by być zdrowym

20 Za chwilę dowiemy się co takiego jedli nasi pra, pra, pra, pra [..] pra, pra przodkowie

21 Trochę historii – Czy wiem, co jem Jadłospis człowieka pierwotnego był bardzo skromny i składał się przede wszystkim z roślin, owoców, nasion, korzonków, owadów i ptasich jaj. Egipcjanie odkryli jak wypiekać chleb. Podstawą wyżywienia ludzi średniowiecza były produkty ze zbóż: kasza i chleb. Rośliny strączkowe i warzywa były ważnym uzupełnieniem diety niższych warstw społecznych. Mięso - produkt droższy i mający bardziej prestiżowy status, obecne było przede wszystkim na stołach warstw wyższych. Jadano głównie drób i wieprzowinę, a na dworach rycerskich także dziczyznę. Popularne, szczególnie w okresie postów, były ryby morskie (zwłaszcza konserwowane i transportowane na spore odległości dorsze i śledzie) i słodkowodne. Zaczynamy ! Na nast ę pnym slajdzie: SKŁADNIKI PO Ż YWIENIA SKŁADNIKI PO Ż YWIENIA

22 BIAŁKA – główny budulec każdego organizmu Białka mogą być dla organizmu źródłem energii, gdy brakuje w nim cukrów i tłuszczów. Są zbudowane z setek, a nawet tysięcy cząsteczek, zwanych aminokwasami. Pokarmy, które nie zawierają wszystkich niezbędnych aminokwasów nazywamy niepełnowartościowymi. Najczęściej są one pochodzenia roślinnego. Pokarmy pełnowartościowe, zawierające wszystkie aminokwasy egzogenne, są pochodzenia zwierzęcego. Należą do nich: mięso, jaja, mleko i sery.

23 Produkty zawierające białka

24 WPŁYW ALKOHOLU NA BIAŁKO – Szkolny Festiwal Nauki Szkolny Festiwal Nauki – BIOLOGIA Jedno z doświadczeń miało na celu pokazanie uczniom wpływu alkoholu na białka. Alkohol spowodował ścięcie się struktury białka tzw. denaturację.

25 WĘGLOWODANY – dostawcy energii Każdy organizm potrzebuje nie tylko budulca, lecz także energii. Dostarczają jej węglowodany, takie jak glukoza, która jest cukrem prostym. Organizmy przechowują glukozę w postaci cukrów złożonych. Najbogatszym źródłem węglowodanów jest pokarm roślinny, głównie owoce, warzywa i ziarna zbóż. To także jedyne źródło błonnika pokarmowego. W skład błonnika wchodzi głównie celuloza.

26 Produkty zawierające cukry:

27 TŁUSZCZE – związki wysokoenergetyczne Tłuszcze są materiałem budulcowym, wchodzą w skład na przykład błon komórkowych. U zwierząt są przechowywane przede wszystkim w komórkach tkanki tłuszczowej, które chronią narządy przed urazami oraz utratą ciepła. Tłuszcze nazywamy zawiązkami wysokoenergetycznymi.

28 Produkty zawierające tłuszcze

29 PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA A może coś o witaminach, solach mineralnych i wodzie...?

30 WITAMINY Witaminy wchodzące w skład niektórych enzymów biorą udział w regulacji wielu procesów chemicznych zachodzących w komórkach. Znajdują się w pokarmach zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. WITAMINA WYSTĘPOWANIE ZNACZENIESKUTKI NIEDOBORU A żółte owoce i warzywa, masło, tran, jajka, sery zapewnia wzrost i rozwój, prawidłowe widzenie i funkcjonowanie skóry kurza ślepota, choroby skóry, zahamowanie wzrostu D wątroba, ryby, tran masło, jajka, może być wytwarzana w organizmie odpowiada za prawidłową budowę kości Osteoporoza, krzywica E mleko, mało, jajka, oleje jadalne, warzywa liściaste prawidłowa praca mięśni, układu nerwowego, łagodzi zmęczenie Osłabienie i zanik mięśni, niedokrwistość K Zielona warzywa liściaste, wątroba i mleko wspomaga krzepnięcie krwi i gojenie się złamań kości Skłonność do krwawień, krwotoki

31 SOLE MINERALNE W ciele człowieka występuje wiele pierwiastków chemicznych. Najczęściej mają one postać związków zwanych solami mineralnymi, które znajdują się niemal w każdym pokarmie. MAKROELEMENTY, czyli pierwiastki występujące w dużej ilości MIKROELEMENTY, czyli pierwiastki występujące w małej ilości

32 WODA Jest jedną z najważniejszych substancji występujących we wszystkich organizmach. umożliwia przebieg reakcji chemicznych rozpuszcza większość związków pomaga w usuwaniu szkodliwych produktów przemiany materii Dalej : BUDOWA I ROLA UKŁADU POKARMOWEGO CZŁOWIEKA ORAZ POSZCZEGÓLNYCH ELEMENTÓW

33 UKŁAD POKARMOWY CZŁOWIEKA Najważniejszym zadaniem układu pokarmowego człowieka jest: pobieranie pokarmów i wody, trawienie i przyswajanie składników odżywczych oraz niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestrawione, zbędne resztki pokarmowe podlegają usunięciu.

34 JAMA USTNA Początkowy odcinek przewodu pokarmowego i oddechowego. W niej następuje wstępna, mechaniczna obróbka pokarmu i przygotowanie go do dalszego trawienia. Pokarm przy użyciu zębów zostaje rozdrabniany, miażdżony i mieszany ze śliną. W trakcie żucia pokarmu jest zwilżany śliną wydzielaną przez ślinianki. W ślinie rozpuszczane są cząsteczki pokarmu, na których obecność wyczulone są rozmieszczone głównie na języku kubki smakowe (odpowiedzialne za wrażenia smakowe). Po uformowaniu kęsa pokarmowego zostaje on przekazany do dalszej części przewodu pokarmowego w akcie połykania.

35 ZĘBY Złożone, twarde twory anatomiczne. Stanowią element układu trawienia. Znajdują się w jamie ustnej. Służą do rozdrabniania pożywienia. Siekacze służą do odgryzania kęsów, kły do chwytania i przytrzymywania pokarmu, zęby trzonowe i przedtrzonowe do jego miażdżenia i rozcierania.

36 PRZEŁYK Przewód mięśniowo-błoniasty o podłużnym przebiegu łączy gardło z żołądkiem. Czynność przełyku polega na transporcie pokarmu z gardła do żołądka. Ściana przełyku nie ma zdolności wchłaniania pokarmu ani trawienia. Rozróżniamy część: szyjną piersiową brzuszną

37 ŻOŁĄDEK Narząd stanowiący część przewodu pokarmowego, którego zasadniczą rolą jest trawienie zawartych w pokarmie białek. Żołądek wydziela sok żołądkowy zawierający enzymy trawienne. Znajduję się w jamie brzusznej. Jest workiem mięśniowym o hakowatym kształcie.

38 WĄTROBA I TRZUSTKA WĄTROBA - wielofunkcyjny gruczoł obecny u wszystkich kręgowców. Stanowi część układu pokarmowego, położony wewnątrzotrzewnowo. U dorosłego mężczyzny jej masa wynosi g, a u kobiety 1300–1500 g. TRZUSTKA - gruczoł położony w górnej części jamy brzusznej składający się z części wewnątrzwydzielniczej i zewnątrzwydzielniczej. Jej przeciętna masa wynosi g. Mierzy ok cm.

39 JELITO CIENKIE Najdłuższa część przewodu pokarmowego, która ciągnie się od żołądka aż do jelita grubego, od którego oddziela się poprzez zastawkę krętniczo- kątniczą. Zajmuje ono okolicę pępkową, podbrzuszną i obie okolice biodrowe. Jelito cienkie dzielimy na trzy podstawowe części. Są to: dwunastnica, jelito czcze oraz jelito kręte.

40 JELITO GRUBE Końcowy odcinek jelita kręgowców łączący jelito cienkie z odbytem. W jelicie grubym odbywa się końcowy proces formowania kału. Błona śluzowa jelita grubego nie tworzy kosmków jelitowych. Jest również silnie pofałdowana, co zwiększa jego powierzchnię. W jelicie grubym zachodzi końcowy etap wchłaniania wody, elektrolitów i soli mineralnych z resztek pokarmowych.

41 ODBYT W anatomii końcowy otwór przewodu pokarmowego. Odbyt zamykany jest przez wieniec silnych mięśni tworzących zwieracz odbytu. Podstawową funkcją odbytu jest wydalanie kału w procesie defekacji.

42 HIGIENA ODŻYWIANIA SIĘ Człowiek może zapobiegać większości chorób układu pokarmowego. Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad higieny

43 Zasady higieny: Przed wszystkim przed przygotowaniem i po zjedzeniu pożywienia, a także po wyjściu z toalety, należy myć ręce. Ważną czynnością jest też mycie zębów po każdym posiłku. Produkty, takie jak warzywa, owoce i jajka powinno się przed spożyciem starannie umyć. Jeśli żywność ma być przechowywana przez dłuższy czas, należy ją trzymać w lodówce lub zamrażalniku.

44 Zasady higieny c.d. Kupując żywność, zawsze trzeba sprawdzać termin jej przydatności do spożycia. Posiłki należy spożywać regularnie i bez pośpiechu. Należy jeść 5 razy dziennie. Należy również pić około 2 litrów płynów dziennie, najlepiej niegazowaną wodę mineralną, zieloną herbatę, a także niesłodzone soki owocowe. Po rozmrożeniu jedzenie trzeba od razu je spożyć. Nie wolno go ponownie zamrażać!

45

46 Szczególnie groźne dla układu pokarmowego są pasożyty wewnętrzne. Do najgroźniejszych pasożytów należą: tasiemiec uzbrojony oraz glista ludzka. Szkodliwe są też chorobotwórcze bakterie, takie jak Helicobacter pylori.

47 Przez układ pokarmowy mogą przedostać się do ciała człowieka bakterie rodzaju Salmonella. Są one przyczyną zatruć, czyli zaburzeń w funkcjonowaniu układu pokarmowego.

48 Zatrucia mogą wywołać również szkodliwe substancje chemiczne, takie jak środki ochrony roślin. Przyczyną zatruć są też metale ciężkie.

49 Nadmiar substancji odżywczych gromadzi się w postaci tłuszczu, prowadząc do nadwagi. Gdy ciężar ciała wzrośnie w znacznym stopniu, mamy do czynienia z otyłością.

50 Organizm uzupełnia niedobory pożywienia, zużywając tłuszcz zgromadzony w tkance tłuszczowej, kiedy skończy się jego zapas, człowiekowi zaczyna brakować substancji odżywczych. Cierpi wówczas na niedowagę i jest mocno osłabiony

51 PÓŁ ŻARTEM, PÓŁ SERIO..

52 ZAPOTRZEBOWANIE ENERGETYCZNE Kaloria [cal] jest to ilość ciepła potrzebna do ogrzania 1 [g] wody chemicznie czystej o 1 stopień Celsjusza przy ciśnieniu 1 atmosfery 1 kilokaloria [kcal] = 1000 [cal] 1 kilojul [kJ] = 1000 [J] 1 [kcal] = 4,184 [kJ] Wartość energetyczną żywności oznacza się za pomocą tzw. równoważników energetycznych: fizycznych i fizjologicznych CZYNNIKZAPOTRZEBOWANIE ENERGETYCZNE Wieku dzieci szybko roście, największe w wieku dojrzewania, potem stopniowa spada płeću mężczyzn większe niż u kobiet rodzaj pracyWiększe u osób pracujących fizycznie pora rokuzimą większe niż latem klimatwiększe w chłodnym klimacie

53 BMI Body Mass Index (ang. wskaźnik masy ciała, w skrócie BMI). współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach.

54 PIERWSZA POMOC - zakrztuszenia Podczas przełykania zdarza się, że pokarm nie przedostaje się z gardła do przełyku. Wówczas zatyka drogi, którymi powietrze dociera do płuc i człowiek krztusi się. Osoba poszkodowana nie może mówić i ma kłopoty z oddychaniem.

55 Takiej osobie można pomóc, usuwając obce ciało z dróg oddechowych !!!!!!

56 No to kończymy Do wykonania prezentacji multimedialnej wykorzystaliśmy: Encyklopedię internetową- Wikipedia Filmik z serwisu internetowego You Tube Grafikę z wyszukiwarki Google podręcznik do biologii dla gimnazjum Puls życia – wydawnictwo Nowa Era

57 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google